Verschillen tussen Nederlanders en Belgen

Discussie in 'De lounge' gestart door Beertje09, 19 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb 4 jaar in Belgie gestudeerd en ik kan wel een boek schrijven. Je vraagt verschillen? Helaas (ondanks dat ik veel Belgische vrienden heb) zijn de meeste toch 'negatief'.

1. De wegen inderdaad. Wat een verschrikking. Wel eens over de Brusselse Steenweg gereden? Zelfs in Rusland zijn de wegen beter.
    2. Belgen kunnen niet fietsen en automobilisten houden geen rekening met fietsers. Heb zelf al een aantal bijna-aanrijdingen gehad.
    3. Hogescholen en universiteiten zijn misschien wel goed, maar je leert er absoluut niet zelfstandig leren. Het is allemaal feitjes stampen. Discussies kunnen ze niet voeren.
    4. Het eeuwige minderwaardigheidscomplex van de Belg tegenover de Hollander. Ik moest er echt wel van 'kotsen'. Dat eeuwige gezeur en tegelijkertijd een soort 'superioriteitsgevoel' van de Belg tegenover de Hollander. Bah.
    5. Het 'karakter'. Veel kat uit de boom kijken en heel veel geroddel achter je rug.
    6. Het verschrikkelijke aanbod in de supermarkt.
    7. Die eeuwige vermoeiende strijd tussen Walen en Vlamingen.
    8. Het vreselijke langzame internetsysteem en die vreselijk domme providers. Je internet wordt zomaar langzamer gemaakt als je over je limiet komt en je betaalt er verdorie 40 euro per maand voor. GRR
    9. Het eigen dorp. Ga vooral in het weekend naar huis en niet op vakantie naar het buitenland. Da's 'vreemd'

Positief:
    - De bediening in de restaurants
    - Leonidas
    - winkelen is altijd erg gezellig
    - mijn eigen Belgse vrienden. Gelukkig allemaal heel open
    - Kersenbier.

Maar al met al kan ik eigenlijk beter met Duitsers opschieten. Het wonen in Duitsland bevalt me beter dan in Belgie.

2. henkie24

henkie24 Niet meer actief

ja walen vind ik ook niet zo leuk volk. vertikken het om je te begrijpen.

3. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Ik vind het erg leuk in Belgie, omdat op het moment dat we de grens overgaan voor mij meestal de vakantie begint. In belgie ben je ook al echt in het buitenland. Andere huizen, andere (slechtere) wegen. en de taal is ook anders,
    Maar verder vind ik het eten in Belgie veel beter. Daar merk je al dat de Belg de tijd neemt voor lekker eten. Hoera!
    En de prijzen zijn gewoon normaal voor een maaltijd. We gingen een dagje belgie doen en hadden voor 12 euro een heerlijke goed bereide maaltijd! Als je precies hetzelfde in NL had besteld was je 10 euro meer kwijt voor een mindere kwaliteit.
    Maar goed ik meet veel af aan hoe en wat mensen eten.
    En zo op het eerste gezicht vind ik de Belgen idd vriendelijker en relaxter dan wij NL.

4. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Wow Chebu, ik schrik een beetje van jouw reactie, het komt misschien omdat ik in West-Vlaanderen woon en wij toch wel anders zijn dan de mensen in Antwerpen enz...

Belgen kunnen niet fietsen? Die heb ik nu nog nooit gehoord. Ben een keer bijna omver gereden door en fietser en dat was in Amsterdam... daar racen ze door het centrum en hebben er sommigen maar weinig respect voor de voetgangers.

Het kan moeilijk anders dan dat jullie vinden dat onze wegen niet super zijn, jullie hebben dan ook het veiligste wegennet van Europa. MAAR wij hebben de best verlichte wegen van Europa :)

Waar ik woon hebben we helemaal geen superioriteitsgevoel of minderwaardigheidscomplex tegenover Nederlanders! En moppen over Nederlanders kennen wij ook niet, het enige wat wij eventueel zouden durven zeggen is Hollander tegen een gierigaard.

Ik word zelf ook moe van het Vlamingen/Walen gedoe... ik ben in de eerste plaats Belg en dan Vlaming.

Internet is idd beter geregeld bij jullie... maar jullie waren dan ook de eersten in Europa die zulk goed internet hadden, beetje geduld en het zal hier ook wel beter worden :)

Jouw puntje 9 snap ik niet zo goed...

Mag ik vragen waar je hebt gestudeerd? Want dat kan misschien ook wel he een en ander verklaren :)

5. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @Kirby, de meeste Belgen die ik kende waren nogal gebonden aan dorp en de 'scouts'. In Nederland blijven veel studenten ook in het weekend gewoon op hun studentenkamers maar de Belgen gingen allemaal naar huis. En maandagochtend kwamen ze dan terug met door mama gekookte maaltijden in Tupperwares hihi.

Ik heb in Antwerpen gestudeerd, maar ken veel Belgen uit het hele land. Maar goed, mss is Antwerpen niet het 'echte' Belgie. Heb wel veel door heel Belgie gereisd.

Met dat internet mogen ze wel opschieten dan want ik ben in 2004 afgestudeerd. Zo te horen is er nog niks veranderd.

6. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ik vind Antwerpen helemaal het tegenovergestelde van West-Vlaanderen iig :)

Mijn stiefbroer zit op kamers en die komt een keer per maand het weekend thuis of zo... eigenlijk is het bij de meeste jongeren zo die ik ken, dat ze een of twee keer per maand naar huis komen.

Internet is al iets beter dan in 2004, maar het is nog verre van wat het bij jullie is, dat is waar :)

7. bereke

bereke Niet meer actief

Ik vind dat "dé Belg" of "dé Nederlander" niet bestaat! Elke mens is uniek en is anders dan de rest. Je kan toch helemaal niet zeggen "Belgen zijn teruggetrokken" want er zijn ook heel veel Belgen met een grote klep... Er zijn wel verschillen tussen de landen, vind ik. Zoals idd het wegendek, de soorten van huizen, de warenhuizen,... . En elk land heeft z'n goede en slechte kanten. Ik denk bovendien dat er meer gelijkenissen dan verschillen zijn tussen België en Nederland!

8. Writer

Writer Niet meer actief

ik heb geen idee , maar vind belgishe taal wel grappig , wennen is huilen :) , van begin las ik verhalen , mij kind moet zo wennen ,snapte ik niet hahah

9. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Je bedoelt 'wenen'.

10. Writer

Writer Niet meer actief

oh oke ;)

11. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Ik vind de belgische uitspraak als "terug zwanger" en "maanstonde" die je hier op het forum tegenkomt...bijzonder.
    ;)

12. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Ik vind de belgische uitdrukking "kindjes kopen" nog steeds heel kwetsend.

13. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Of belgen kunnen fietsen weet ik niet. Maar volgens mij werd er alleen gezegd dat er geen rekening met fietsers werd gehouden. En als ik zie wat voor fietspad er is in belgie kan ik niets anders dan het ermee eens zijn dat er geen rekening mee gehouden wordt.

Ennuh...waar zitten die best verlichte wegen dan in belgie?
    Van Eindhoven naar Antwerpen op de snelweg ist nie veel soeps en al die dorpjes hier in de wijde omtrek van lommel/arendonk ook niet.

14. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Euhm, het gaat toch om de verschillen en niet zo veel mogelijk negatieve dingen opnoemen? Zo krijgt een leuk topic een negatieve nasmaak vind ik.

Wij hebben een tijdje een meisje in huis gehad van Leuven. In het begin moesten we erg om haar lachen maar al haar woorden en opmerkingen waren toen raar en zijn nu heel gewoon.

Een glijbaan noemde ze een schuifaf
    Maanstonden inderdaad
    En pet noemde ze clack
    een 'kakker' zoals NL zeggen noemde ze dikke nekken of chi chi madam
    En toen iemand met met de fiets was gevallen zei ze: die kwam aan fietsen en patat, die lag. Ik snapte hem toen eerst niet maar na uitleg wel.

Heerlijk vind ik al die woorden en ondanks de minpunten hier woon ik hier erg graag.

Ooh ja en de brandstof is hier goedkoper ;)

15. carlijn

carlijn Actief lid

24 okt 2005
    440
    0
    0
    zwolle
    Het woord 'sloefkes' en nog mooier: 'sportsloefkes'! Het vlaams vind ik zoooo mooi, alleen daarom zou ik in Belgie willen wonen.....

16. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.130
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    1. Dat Belgen veel netter zijn in uitspraak tegen elkaar. Moet er altijd zo om lachen dat ze Gij en U zeggen etc.Hier in NL is het 9 vd 10 keer gewoon jij en je. Plus dat Belgen veel behulpzamer zijn dan Nederlanders. Wel de vlaamse belgskes 8) dan, de belgen uit walonie vind ik 9 vd 10 keer asociaal ***volk.

2. Allé zeg, 8) bijna geen drempels in Belgie! 8) Eindelijk normaal met mn auto daar kennen rijden!

3. De wegen zijn wel verschrikkelijk...

17. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Chebu zei dat Belgen niet kunnen fietsen :)

Maanstonde... het zijn eigenlijk maandstonden :)

Fiene, die uitdrukking is zeker niet kwetsend bedoelt hoor... kopen is hier synoniem voor bevallen... als vrouwen hier moeten bevallen zeggen ze vaak, ik moet kopen...

Tsja, waar di best verlichte wegen zitten, in West-Vlaanderen dan ook zeker, je moet maar eens googelen, het is gewoon zo, meer weet ik er ook niet van, ik heb dat onderzoek niet gedaan, alleen gelezen in een boekje van de wegenwacht :)

Dees, ik moet lachen met de woorden van dat meisje... schuifaf zeggen wij hier niet, dus het verschilt ook erg van provincie tot provincie :)

Sloefkes zeggen wij hier ook niet, dat is echt meer Antwerps, hier zijn het savatten (pantoffels) en schoenen :)

18. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik weet wel dat toen ik klein was dat wij altijd op vakantie gingen naar de Hengelhoef in Houthalen. We stonden daar vlakbij een gezin met wie we het goed konden vinden. Ik kan me nog goed herinneren dat ik een jaar of 9 was en de moeder van dat Belgische gezin naar haar kinderen riep dat ze hun bottekes aan moesten komen doen.

Nou, ik heb nog nooit zo'n grote ogen gehad zei mijn moeder :)...

19. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Herinner mij opeens iets uit de tijd dat ik nog achter de bar werkte.
    Was in een beregezellige house tent die vlak bij de grens lag en uiteraard kwamen er ook belgen stappen. Krijg ik een hele waslijst aan drankjes opgesomd die ze willen hebben hoor ik opeens "en een plat water"
    Wat voor water? Plat water.
    Ja, uhh...moet ik erop gaan springen dan ofzo? :D
    Blijkt dus gewoon spa blauw te zijn. Dat plat zal wel gaan over t feit dat er geen koolzuur in zit.

Overigens vind ik dat de belgen sjieker gekleed gaan tijdens het stappen. Kan mij niet heugen ooit een vrouw in spijkerbroek gezien te hebben in de dockside in hasselt (en anders was het een nederlandse)
    Wat je ook overal ziet in belgie en nergens in nederland is dat ze in belgie een fles sterke drank bestellen en die gekoeld op hun tafel hebben staan, al dan niet met feestelijk vuurwerk erin. Bestellen ze dus daarna alleen de frisdrank om zelf te mixen. Snap wel waarom ze dit doen, bestel maar eens een mixdrankje in belgie. Krijg je een beroerte als je afrekend.

Deel Deze Pagina