opzien tegen wegen bij het CB onzin?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamakarlien, 25 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamakarlien

mamakarlien Actief lid

31 jul 2009
    280
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal!

Mijn dochtertje is vanaf het begin (al tijdens mijn zwangerschap) aan de kleine kant geweest, mijn man en ik zijn ook allebei niet groot (1.64 en 1.66). Bij 11,5 maanden was ze 8.9 kilo en 71 centimeter. Absoluut niet zorgwekkend dus! Ze is vrolijk, heeft genoeg spekjes ;) en groeit netjes met de curve mee (iets onder -1).
    Maar toch...
    De laatste tijd hoor ik steeds maar dat alle andere kindjes zoveel groter zijn en ze wordt steeds 'ingehaald' door kinderen die veel jonger zijn! Op de curves zit ze er niet ver onder, maar als ik haar vergelijk met kindjes uit mijn omgeving is ze MINI.
    Ook al gaat het super met haar, is ze erg vlot (lopen met 11,5 mnd), toch toch toch.... merk ik dat het me de laatste tijd irriteert. Ik krijg steeds maar te horen dat alle kindjes 'al maat 86!' hebben (mijn dochtertje net 74) en 'al bijna elf kilo!' zijn enzovoort.
    Ik moet vanmiddag naar het CB en merk dat ik een beetje begin op te zien tegen het wegen, stom natuurlijk, maar het voelt wel zo!

Is er iemand die dit herkent? Is het heel raar dat ik dit zo voel of zou het 'moeders-eigen' zijn?

Liefs van mamakarlien

2. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Meis ik snap je wel maar ik denk dat je het lost moet laten.

Alle kinderen groeien in hun eigentempo. Jou dochtertje is van af het begin gegroeit met haar eigen groei curve dat gaat dus goed ze groeit dat is het belangrijkste. Buiten dat ze is nu over het jaar en dan gaat het groeien niet zo snel meer dus daar moet je ook niet van schrikken straks en qua gewicht ook niet.

Hier bijde kinderen niet groot. Zoonlief was met vier pas 99 centimeter en had maatje 98/104 toen hij naar de kleuterschool ging.

Dochterlief is hier nu 68 centimeter en net 8 kilo lang en denk dat ze rond een jaar ongeveer uit zal komen op lengte en gewicht zo als jouw dochtertje.

Sterkte.;)

3. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Onze dochter is ook heel klein en licht, ze week 7.5 kilo en is 74 cm lang.
    Op Cb zeggen ze dat het opzich niet zo erg is, maar als ze ziek worden vallen kindjes gauw 2 kilo af en dan kan het wel een probleempje zijn.
    Verder zeggen ze er hier niet veel van.
    Onze dochter eet en drink super goed. Dus daar ligt het zeker niet aan.

4. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Meid, trek het je niet aan! En als ze bij het cb zeggen dat ze te licht is, kun je vragen hoe ze aan de gemiddeldes van die curves komen? Dat komt alleen omdat er lichte en zware kindjes zijn, anders kun je helemaal geen gemiddeldes berekenen.
    Hier ook een minimeisje: met 18 maanden woog ze 9,2kg!! Ze is nu bijna 23 maanden, truitjes heeft ze maat 80/86 nodig vanwege de mouwlengte, maar broekjes en rokjes passen nog in 68, al draagt ze 74 voor de lengte (die moet ik dan wel aansnoeren). Ze heeft nog nooit boven de onderste curve gezeten (hier onder de -2 lijn), altijd eronder.
    CB heeft er nooit een probleem van gemaakt, ik was altijd degene die het zo erg vond. Maar nu ben ik erop gerust dat het gewoon goed gaat met ons kleine en tengere meisje. Succes vanmiddag!

5. adi

adi Niet meer actief

Meid, zo te lezen heb jij een geweldig meisje, dat zich goed ontwikkelt en haar eigen lijn goed volgt.

Kijk, hoeveel zij in de lengte groeit is genetisch bepaald, jullie zijn ook vrij klein, dus is het vrij normaal dat zij niet heel lang wordt.
    En ze heeft een prima gewicht voor haar lengte. Het zou wat zijn als ze 12kilo woog met 71cm.

Ik herken het wel dat je het niet fijn vindt dat ze door jongere kindjes wordt ingehaald. Hier hebben we ook kleine en fijne kindjes, en die zijn inmiddels ook ingehaald door neefjes en vriendjes die een half jaar jonger zijn.
    Meestal zijn het de ouders die van die kindjes die ermee pronken, en dan voel je je als moeder slecht omdat jouw kind schijnbaar 'achterblijft' in de groei.

Probeer het los te laten. Je meisje is blijkbaar hartstikke snel in ontwikkeling, groeit goed binnen haar lijn, en doet het prima. Wees daar trots op. En kleine en fijne princesjes zijn toch super schattig? :)

6. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi,
    Mijn dochtertje woog op haar verjaardag 8,4 kilo. Ze was 75 cm lang toen. Hier ook vaak opmerkingen dat kindjes van die leeftijd 'al elf kilo' wegen, en ik had het CB eens aan de telefoon en kreeg toen te horen dat een kindje van een jaar 'toch wel tien kilo hoort te wegen' - waarna die vrouw direct inbond en zei dat dat natuurlijk niet hoefde te betekenen dat mijn dochter niet gezond zou zijn, ofzo.
    Ik zie vooral tegen wegen en meten op omdat mijn dochter er altijd overstuur van raakt ;)

7. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Volgens mij is je kindje juist prima op gewicht hoor!
    En verder doet ze het ook super, dus je hebt nix om je zorgen over te maken ;)
    Lot wordt volgende week 1 jaar en weegt nu bijna 7 kilo en is 70 cm :D

8. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Niks van aantrekken hoor! Je meisje ontwikkelt zich toch prima, en zo te lezen groeit ze op haar eigen lijntje mee, dat is veel belangrijker dan waar ze zit in de grafiek van gemiddeldes.

Snap wel hoe je je voelt hoor, ik heb ook een mini-meisje. Ze is nu bijna 16 maanden en weegt maar net 8 kilo. Met 11 maanden was mijn dochter 7,2 kilo. Heb ook al vaak mensen gehad die dan bedenkelijk kijken of vragen of "alles dan verder wel goed met haar gaat". Ja dus, maar ze is gewoon een klein poppetje! Op het CB doen ze er trouwens nooit moeilijk over.

9. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hier drie kindjes die allen steeds op de -1 lijn zitten kwa groei. Belangrijk is dat ze hun eigen groeicurve volgen en ze het verder goed doen ;)

Kwebbel

10. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Mijn dochter is van boven de +2 naar onder de -2 lijn gegaan en inmiddels volgt ze dat lijntje best redelijk. Ik maak me niet meer zo druk om haar gewicht ook al hangt ze onder de curve, geef haar wel roomboter en volle melkproducten omdat ze natuurlijk niet weer moet afvallen.

Jouw kindje volgt altijd al ditzelfde lijntje, dus groeit ze net zo goed als "normale" en "zware" kindjes, niks mis mee lijkt me zo. Op cb kijken ze de lijntjes ook apart, ze zouden eigenlijk het gewicht tegen de lengte uit moeten zetten, dan zou ze vast prachtig op het middelste lijntje zitten!

11. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Ymke is ook klein. Moet donderdag wegen en ga ervan uit dat ze nog geen 8 kilo is. Ze zal ca. 71 cm zijn.
    Ook een klein poppetje dus, heb de kleertjes maatje 68 net naar boven gedaan omdat ik graag wil dat ze eens wat anders aan heeft maar maatje 74 is nog aan de zeer ruime kant. Haar ontwikkeling gaat als een sneltrein en eten en drinken gaat nu (na heel veel moeilijkheden) eindelijk goed.

Om een gemiddelde te krijgen zijn er kindjes nodig die zwaarder en lichter zijn anders kunnen we geen gemiddelde krijgen.
    Wij zorgen gewoon voor de lichtere kindjes. En die andere moeders die al een kindje hebben van wel 11 kilo of nog zwaarder die zorgen ervoor dat het gemiddelde omhoog gaat.

12. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zie er al vanaf dag 1 dat ik daar kom er tegen op..
    mijn zoonte groeit heel langzaam..elke keer denk ik dat hij zwaarder weegt en dan is hij net 100-250gr aangekomen en dan heb ik het over 6 weken consult..

vandaag ging ik weer met tegenzin en tadaaaaa eindelijk eens een keer meer dan 250gr

hij moet doorgaan met de volle producten.. ik geef hem dus nog maar 1 maandje langer nutrilon 3 in de ochtend in zijn pap en volle melk bij zijn brood.. verder mag hij heeeel veel koekjes als hij dat wil (wil hij meestal niet hoor 1 a 2 is voldoende.. fruit en yogurt (140 cal per 100ml iets wat mama niet mag hebben). ik geef hem daar zo'n 130-150gr als toetje elke avond..

het heeft blijkbaar toch wat goeds gedaan :)

13. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Jouw verhaal had mijn verhaal kunnen zijn!! Ik keek/kijk er ook altijd tegenop, gewoon omdat ze net even iets kleiner is. Mijn dochter was met een jaar 8,3 kilo en 73 cm. Tsja, zo is het dan.. Het enige vervelende vind ik nu dat ze (net als alle andere kindjes rond deze leeftijd) slechter gaat eten en erg weinig aankomt. Ze is nu nog steeds geen 9 kilo...

Ik zou me er niet al te druk om maken. Ik probeer zelf ook altijd een beetje naar haar lijntje te kijken, en te bedenken waar ik haar gewicht ongeveer schat. Dan valt het iets minder "tegen" tijdens het wegen, maar verwacht ik haar ook daar te zijn, want ze groeit ook mooi langs haar lijntje.

Geniet van je kleine meisje! Hier ook nog lekker maatje 74 (alhoewel ik het zooo jammer vind dat je nog zo lang moet wachten op die scheetige meisjes kleertjes in maat 92, dat duurt voor m'n gevoel nog jaaaren ;)).

Enneh, vergelijken met anderen, tsja, dat hou je ergens toch. Ik ben er altijd wel trots op ook dat ze nog zo klein is en al zo goed kan lopen enzo (liep ook met 11 maanden). Maar ja, om nog steeds de vraag 'wauw, loopt ze al?' te krijgen... Als ik dan zeg: 'Ja, al ruim 3 maanden.' dan zie je mensen echt zo :$ is ze zo klein dan? Dat vind ik wel vervelend. Of mensen die toen ze 6 maanden was vroegen of ze even oud was als hun kindje --> die bleek pas 3 maanden te zijn :( Dat vind ik dan wel confronterend.

Knuffel!!! Ik begrijp je precies!!!

14. tulip

tulip Niet meer actief

Ik snap je heel goed, meisje is 2 jaar en 81 cm en 10 kilo, op de -2 lijn dus. Ze draagt nog maat 80 met haar 2 jaar.
    Het beste is je te concentreren op wat er allemaal zo goed met je meisje gaat. Want als ik je verhaal lees, gaat het verder allemaal prima. Probeer de opmerkingen maar langs je heen te laten gaan, ook al weet ik dat het makkelijker gezegd is dan gedaan.

sterkte

p.s. ik shop nog lekker goedkoop met maat 80, want vanaf 92 wordt het veel duurder.;):D

15. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    Ik verbaas me soms echt enorm over sommige cb's.

Mijn zoontje zit al heel zijn leven met zijn gewicht en lengte op de
    -2 lijn, of net iets daaronder.
    Ons cb zegt altijd dat ie keurig zijn lijntje volgt, er goed uitziet en erg goed ontwikkeld. Ik ben zelf altijd degene die erover door gaat, maar dan zeggen ze daar steeds... ja wat wil je nou met jullie als ouders (wij zijn allebei smal en ik ben erg klein). Nooit wordt mijn zoontje met andere kinderen vergeleken! Ieder kind is anders.

Jammer dat je door die opmerkingen van jouw cb opziet tegen het wegen! Probeer je er maar niets van aan te trekken. Zo te horen doet jouw meisje het heeeel goed!

16. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Absoluut niet druk om maken! Mijn dochtertje zat met de leeftijd van jou dochertje nu ook nog in maatje 74 en woog zelfs nog lichter, zo rond de 7,5 kg.
    Nu is ze bijna 2 en begint ze wat bij te trekken, denk dat ze rond de 10 kg is en heeft maatje 86/92 heel netjes vergeleken haar leeftijdgenootjes.

Je moet maar zo zien, overgewicht bij kinderen is echt een hot item (niet goed dus) maar als je kindje te licht is ook niet. Zolang ze dr eigen lijntje volgt is het prima!

17. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Tja hier dus het omgekeerde bij het cb,
    ook altijd gezeur,maar juist omdat hij veelste groot is en veelste zwaar.

Het is ook nooit goed bij het cb.

Zo was mijn zoontje met zijn 1ste verjaardag al 15 kilo bij 87,2 cm lengte.
    Met zijn 2de verjaardag was hij 23 kilo en 1m01 lang.
    en nu met zijn 3 jaar en 2 maanden weegt hij 25,8 kilo en is 1m14 lang.(wel stofwisselingziekte)

Veelste lang en veelste dik:(
    Tja hij zat al vanaf zijn 1 maand oud ver boven de bovenste curve lijn.
    Ze kunnen dan toch niet verwachten dat hij dan zou stoppen met groeien?

Tja ik weet dat hij erg groot en flink is vooral als ik naar zijn leeftijdgenootjes kijkt die ook net 3 zijn,daar komt hij ver met kop en schouders boven uit en zie je dat hij flinker is,ook naast 5 jarige kindjes valt hij gewoon niet op omdat die vaak dezelfde lengte hebben.

Maar dat het cb dan zo moet zeuren bah.
    Het gemiddelde is idd gemaakt door grote flinke kindjes zoals de mijne en kleine kindjes zoals ik zelf altijd al was.

Zolang je kindje gezond is en goed in haar vel zit gewoon niet op reageren.
    Het cb ziet je kindje maar heel kort hoe kunnen ze dan weten of je kindje niet goed is,je zou zien dat als ze de pubertijd in schiet ze groot is geworden hihi.

Geniet maar van je kindje hoor.
    Het cb moet eens stoppen met mensen zo onzeker te maken.

18. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier ook een klein meisje. Zo'n 3 weken terug was ze 74 cm en 9,25kg. Ze volgt haar eigen lijn en haar gewicht zit precies goed met de groeilijn.
    Ze is idd ook klein en zit op de -1 lijn. Maar goed, ben zelf ook best wel klein.
    Hier zit ze ook nog in maat 74 en soms maatje 80 met ruim 14 maanden.
    Ze kijken bij ons cb ook alleen naar het kind en dat is prima. Ook de ontwikkelingen die ze doormaakt zijn prima dus hier nooit problemen mee gehad.
    Hier overigens ook een cb wat erg goed met advies over bv is, ook erg fijn.

19. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Milan is ook niet groot, weegt nu 9,8 kg en is 18 maanden. Moet zeggen dat ik niet echt veel opmerkingen krijg, al denken sommigen dat hij jonger is.
    Maar zelf vind ik het wel fijn, tis gewoon mijn kleine manneke!

20. sanell

sanell Bekend lid

16 dec 2008
    628
    0
    0
    Ik kan me er ondertussen niet meer druk over maken.:D
    Amber is nu 14 maanden en vandaag gewogen en gemeten: 77cm en 9500 gr.
    Ze heeft nu steeds vaker maat 80 maar 74 gaat ook nog wel.

En Nienke (nu 3 jaar en 4 maanden) 13,9 kg en 96 cm.

Dus twee dames op de -1 lijn. Gelukkig zijn ze hier erg relaxed op het cb en zeggen ze alleen maar dat het goed is omdat kindjes steeds vaker overgewicht krijgen!
    Dus denk maar zo elk kind groeit zoals het zin heeft!

En je vooral niet te druk maken over wat ze zeggen! Maar ik kan me het best voorstellen hoor zoals je je voelt. Ik had dat ook wel eens bij Nienke. Maar nu bij de tweede is dat helemaal verdwenen:D

Deel Deze Pagina