Grote zus..wanneer vertellen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door wannabeme, 21 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wannabeme

wannabeme Actief lid

4 okt 2014
    106
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet sinds een paar dagen dat ik zwanger ben van de 2e. Ik kan het nog moeilijk geloven, het is uiteindelijk via IVF gelukt.

Mijn dochter van 7 wil al jaren dolgraag een broertje/zusje. Het liefste zou ik haar nu al vertellen dat haar wens gaat uitkomen (als alles goed gaat), maar dat doe ik natuurlijk nog niet.

Met 8.5 week heb ik een eerste echo, om te kijken of het hartje klopt. Dat is net voor kerst. Dus misschien zou ik het 1 januari kunnen vertellen ofzo, dan ben ik 10 weken.

Wat hebben jullie gedaan, hoe snel/laat hebben jullie het aan de oudere kinderen verteld?

2. joma87

joma87 Actief lid

11 mrt 2009
    305
    0
    0
    verpleegkundige
    Onze kids toen 4 en 2 hebben we rond de 10 weken verteld, omdat iedereen het toen bijna wist, dus wilde we het de jongens ook vertellen. Anders zouden ze nhet misschien van een ander horen en dat vond ik niet leuk.

3. Tess83

Tess83 Actief lid

22 mei 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Onze dochter is pas 2,5 en we wilden het na de eerste echo vertellen, omdat ze vrij bijdehand is en makkelijk dingen oppikt uit andere gesprekken. Zoals hierboven al gezegd, wij wilden het ook graag zelf vertellen.

Uiteindelijk met 7 weken al verteld, want ik woonde van de één op de andere dag hele dagen op de wc of boven een emmer... En hoe jong ze ook is, ze begreep het allemaal prima!

Kun je je dochter geen bijzonder kerstcadeautje geven? :)

4. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    onze dochter was pas 14 maanden na de positieve test.. we hebben haar altijd meegenomen naar echo's, en een maand geleden begon ze over haar broertje te praten. zij had ook ineens een baby in haar buik. toen was ze 19 maanden ongeveer. ben heel blij dat we het langzaam op hebben kunnen bouwen, want zij is echt een gevoelsmensje. pikt heel veel emoties op. handig, met al die hormonen! als er ooit nog eentje mag komen, zou ik het ook vroeg vertellen. zeker omdat ze dan al wat ouder zullen zijn, dan begrijpen ze al zo veel!

5. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Hoe moeilijk het ook is, ik zou proberen tot de 12 weken te wachten. Zeker omdat je weet dat ze het zograag wilt. De kans dat het daarna mis gaat is zoveel kleiner dan voor die 12 weken! En je moet haar dan ook weer gaan vertellen dat het toch niet doorgaat..
    Wij hebben onze dochter van bijna 3 het tegen de 12 weken verteld, omdat ik 1 het leuk vond om te vertellen :) en 2 omdat ik niet wilde dat ze het van anderen op zou vangen.

Gefeliciteerd trouwens :)

6. Keiblij

Keiblij Actief lid

5 nov 2011
    317
    269
    63
    Onze zoon was de eerste x net 2 jaar, snel verteld en toen ging het mis en bleef hij het nog een tijdje hebben over dat hij grote broer zou worden. Best pijnlijk voor mij, dus nu hebben we gewacht tot de eerste goede echo. Natuurlijk kan het dan nog mis gaan, maar helaas heb je nooit zekerheid dat het goed blijft gaan

7. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Mijn dochter was bij de echo en heb haar eerder al verteld dat er een heel klein babytje in de buik zit.
    7 is natuurlijk een hele andere leeftijd. Misschien op een speciaal moment? Met kerst of zo?

8. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

9. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Hier hebben wij het pas vorige week verteld met 17 weken.
    Het kan natuurlijk altijd nog mis gaan maar ik zou het super sneu vinden om het ze vroeg te vertellen en daarna moeten ¨afzeggen¨ omdat het is mis gegaan.
    Mijn dochters zijn 5 en 6 jaar, en hebben er geen erg in dat wij ze het pas redelijk laat hebben verteld.
    Manlief en ik hebben ook ook echt samen voorpret gehad en stille hints gegeven toen de meiden het nog niet wisten.

10. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Wij vertelde het onze dochter meteen uit enthousiasme haha, ze was toen 18 maanden dus begreep er vast niks van.
    Nu weet ze wel heel goed dat er een baby in mijn buik zit, maar dat de baby straks ook daadwerkelijk bij ons is snapt ze natuurlijk nog niet.

11. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Ik zou het vertellen na de eerste echo, wanneer je het dan doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Dan heb je het kindje gezien en het hartje zien kloppen, dan kan er alsnog van alles fout gaan uiteraard, maar dan weet je in ieder geval dat het allemaal nog goed gaat. Ik heb het zelf pas tussen de 10-12 weken verteld hier in de omgeving (familie etc) en er zijn nu nog steeds (verre) vrienden/kennissen die het niet weten. Ik ben er heel voorzichtig mee.

Ik zou er redelijk voorzichtig in zijn, op het moment dat het helaas wel fout gaat, moet je je dochter dit ook uitleggen en hoewel dit natuurlijk mogelijk is, zou ik haar hier niet mee willen belasten en haar laten verheugen op iets wat er uiteindelijk niet komt.

12. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik had het plan om het te vertellen zo rond de 12 wkn, maar het liep allemaal een beetje anders...;)

Mijn buik ontplofte al meteen met 5 wkn (positiekleding nodig) en ik werd ontzettend ziek (hyperemesis gravidarum). Omdat het zo lang duurde (meer dan een paar dagen ;)) werden ze erg ongerust, wat was er toch met mama aan de hand?
    Ze vroegen niet veel aan ons, maar via juffen/KDV-leidsters kregen we de wildste verhalen terug, zelfs dat ik dood zou gaan :$, dus... toen hebben we het meteen na 1e echo verteld (8 wkn).

13. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Ons meisje is 2 dus dat is wel anders natuurlijk dan een dochter van 7...
    Maar ik ben wel voorzichtig met wat ik zeg want ben bang dat als ik te veel zeg ze het verklapt aan familieleden;) dat ze in haar onschuld iets zegt als 'mama baby in buik' ofzo:)
    Wij willen het rond 11 weken vertellen aan de familie. Ik denk dat als mijn dochter ouder zou zijn ik het haar ook pas zou vertellen als ik 10/11 weken zou zijn.
    Als kerstcadeau zou wel heel leuk zijn trouwens... dat is dan wel iets vroeger maar wel speciaal.

14. Wij hebben het onze zoon van 5 wel meteen verteld. Maar goed, hij ging ook steeds mee naar het ziekenhuis, naar alle behandelingen, en hij wist ook precies waar we mee bezig waren, omdat het alleen maar voor heel veel onrust zorgde als we daar geheimzinnig over deden, alsof hij het aanvoelde.

Als het mis was gegaan, had hij ook ons verdriet gezien. Ik vind overigens niet dat het per se verkeerd is om een kind daar op deze leeftijd iets van mee te laten krijgen.. Hangt erg van het kind zelf af natuurlijk, maar dat kan iedere ouder zelf 't best inschatten :)

15. Truelove

Truelove Fanatiek lid

30 mrt 2014
    3.006
    0
    0
    Wij hebben het verteld net voor de eerste echo.. We hebben verteld dat mama een klein baby'tje in haar buik had en dat we gingen kijken of het hartje al klopte.. Ze vonden het prachtig!
    Mijn zoontjes zijn 6 en 4 dus begrijpen het al wel..

16. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik zou het zeggen voordat je het anderen hebt verteld. Het is natuurlijk het leukste dat ze het van jullie hoort ipv van anderen, of het oppikt uit gesprekken ofzo.

Wij hebben het onze dochter van 2,5 vorige week verteld. Ze reageerde heel anders als verwacht. Ik dacht dat ze echt ongeduldig zou worden enzo maar ze zegt steeds dat mama een babyzusje in haar buik heeft en dat die nog heel lang moet groeien dus duurt nog heel lang voordat babyzusje er is.

Ben nu wel benieuwd of het ook echt een zusje zal zijn hihi

17. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Wij hebben het gewoon meteen tegen hem gezegd maarja.. met 12 maanden snapte hij er natuurlijk toch niks van en hadden we het ook kunnen zeggen als het mis was gegaan zonder dat hij er ook maar een greintje verdriet om zou hebben.

Met een dochter die echt al 7 is (flink wat begrijpt) en het al zo lang zo graag wil zou ik persoonlijk langer wachten..
    In elk geval tot na de echo maar persoonlijk als het mogelijk is toch echt tot de 10 of 11 weken grens.. Tussen de 9e en 10e week gaat de baby volgens mij over op een placenta en dat is een moment waarop het ook nog wel eens misgaat.. Dus pas na die tijd voel ik me zelf altijd zekerder over mijn zwangerschappen.

Bij weer een ouder kind, jaartje of tien, zou ik het wel weer eerder zeggen omdat je het daar ook mee kan delen als het misgaat. Maar denk dat je een meisje van 7 erg veel verdriet doet als je moet vertellen dat het mis gaat.
    Aan de andere kant, mocht het mis gaan, en daar ga ik natuurlijk niet vanuit want het is jullie gigantisch gegund ;), dan is dat ook gewoon erg verdrietig, dat zal je ook wel niet geheim kunnen houden voor haar.. Dus in dat geval kan je misschien toch overwegen om het eerder te zeggen?

Echt een heel persoonlijke keuze waarin ik eigenlijk alle keuzes van vroeg tot laat vertellen wel begrijp.. Maar persoonlijk zou ik dus in elk geval tot 8,5 en liefst tot 10/11 weken wachten met vertellen.
    Ook omdat ik me afvraag of een meisje van 7 zoiets echt geheim kan houden (stel je zou dat willen)

18. girlwithredhair

girlwithredhair Actief lid

9 mrt 2013
    260
    0
    0
    013
    Wij hebben het met 7,5 weken verteld, na 2 goede echo's. Vrij vroeg, maar ik was zó ziek dat ze best mochten weten waarom vonden wij.
    De oudste snapte ook goed dat het nog heeeeeel lang zou duren, voor de jongste was dat minder duidelijk. Nu leven ze allebei heel erg mee en weten ze dat de baby na de volgende vakantie komt!

19. wannabeme

wannabeme Actief lid

4 okt 2014
    106
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties. Nu al vertellen doe ik sowieso niet, het wordt in elk geval pas na die 1e echo met 8,5 week. Ik denk dus enerzijds aan rond oud&nieuw, dan ben ik dus 10 weken. Of toch nog een paar weken later. Ik vind het op zich wel fijn om het in de vakantie te vertellen en niet vlak voor ze naar school gaat, zodat ze het een beetje kan laten bezinken ;) Ze zal ongetwijfeld vol vragen zitten haha

Op dit moment weet alleen mijn beste vriendin het, mijn ouders, vrienden, collega's etc weten nog van niks. M'n ouders vertel ik het denk ik volgende week en de rest waarschijnlijk pas na de kerstvakantie ergens, dus zo rond de 11 a 13 weken..

20. meid1987

meid1987 Fanatiek lid

20 mei 2010
    3.789
    1
    36
    #20 meid1987, 22 nov 2014
    Laatst bewerkt: 22 nov 2014
    Dochter was 2.5. Ze wist het al heel snel, maar of ze het echt begreep weet ik niet.
    Was een paar weken zwanger.

Deel Deze Pagina