Verschillende salarissen op 1 afdeling, is dit normaal?

Discussie in 'De lounge' gestart door DisneyMama, 11 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Maar ook al heeft iemand dezelfde kwalificaties, niemand heeft dezelfde ervaring (in jaren werkervaring en kennis). Blijkbaar vond x zichzelf meer waard dan y voor dezelfde functie tijdens de onderhandelingen. Als je op een bepaald moment het salaris goed genoeg vind voor bepaalde werkzaamheden en daar accoord mee gaat vind ik het geen argument na een belaalde tijd te zeggen ik vind het salaris, wat ik tijdens mijn in dienst treding prima vond, toch niet meer genoeg want pietje verdient ook meer.

Wij hebben ook een klein team en wij vragen tijdens de sollicitatie ook wat iemand zelf wil verdienen op basis van wat iemand denkt waard te zijn obv opleidingen, kennis en ervaring. Soms is dat meer dan dat anderen in dezelfde functie al verdienen en dan is het aan ons de afweging te maken hoe graag we diegene willen hebben. Soms is het minder dan wat een ander in dezelfde functie verdient maar dan ga ik geen honderden euro's meer bieden omdat de anderen dat ook verdienen.

zonnetje2015 vindt dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

Klinkt een beetje tegenstrijdig.

Evanesco vindt dit leuk.
  3. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Maar er zijn altijd verschillen die het rechtvaardigen. Alleen weet TS deze verschillen niet. En daar heeft ze ook helemaal niks mee te maken.

Als TS vind dat ze te weinig verdient, gaat ze naar haar baas met een lijstje redenen waarom ze meer moet verdienen. Want bv verantwoordelijkheden zijn gegroeid, ze geeft leiding enz enz. Als iemand bij mij komt, ik wil meer verdienen want pietje verdiend meer, tsja. Daar kan ik weinig mee. Dan adviseer ik iemand een andere baan te zoeken.

Maslov en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Sorry, maar dat vind ik echt onzin. Als je ergens bij een bedrijf binnenkomt is het heel normaal dat je een beetje onderhandelt over je salaris. De een heeft meer te bieden dan een ander (werkervaring/opleiding wat dan ook). Dat heeft helemaal niks met management te maken.

Evanesco, Sado, Ysabella en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. 2jongensmama

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Ik zou echt je salarisonderhandelingen ingaan met echt munitie. Pietje verdiend meer dan ik en ik vind dat ik beter werk als pietje, is geen munitie. Waarom wil je meer verdienen? Welke werkzaamheden zijn veranderd ten opzichte van je start? Heb je meer verantwoordelijkheid? Ben je leiding gaan geven enz? Hou het bij jezelf.

En zorg dat je collega zijn documentje verwijderd.. en dat er niet naar buiten komt wat jullie hebben gedaan.

Insomniac, zonnetje2015, Evanesco en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Ik zou gewoon vooral even helemaal niks doen. Als uitkomt wat jij en je collega hebben gedaan ben je goed de Sjaak. Veel en vele malen erger dan minder verdienen dan de rest.

En heb je iets om te staven dat je meer verdient? Ben je zoveel beter dan de rest? Of gelijk en hoe toon je dat dan aan? Dat x dat ook krijgt is geen argument.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Nee maar wat als de collega’s erachter komen dat ze minder verdienen? En het is een gewild beroep waar jij lastig mensen voor kunt krijgen? Ik zou altijd een range aanhouden en daar binnen opereren, ook al is die range hoger dan wat die persoon vraagt.

8. GossipGirlxoxo

Juist! En wat nog verstandiger was geweest was om ten tijden van de uitbreiding van functie in werkzaamheden en verantwoordelijkheden al gesprekken aan te gaan over het Salaris. Ja ik wil meer gaan doen maar daar moet wel meer salaris tegenover staan. Nu achteraf kunnen ze die salarisverhoging weigeren (hoewel dat gek zou zijn als de functie zo is uitgebreid) maar je kunt niet meer achteraf zeggen dan wil ik die werkzaamheden ook niet meer doen.

suus1983 en 2jongensmama vinden dit leuk.
  9. 2jongensmama

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Heel simpel, als ik moeilijk mensen kan krijgen, krijgen die mensen er flink salaris bij zodra ze er om vragen met goeie redenen. Ik hou ook altijd een range aan, we hebben gewoon salarisschalen, maar als het even kan, schaal ik iemand binnen om de laagste tree. Dan heb ik namelijk veel meer range om iemand te houden. En je kan beter met een lager salaris beginnen zodat je meer kan ophogen, als iemand met een hoger salaris binnenhalen wat niet nodig is en vervolgens er weinig meer bij kunnen geven als het nodig is. Mensen worden namelijk toch ontevreden met wat ze verdienen. Hoe hoog het ook is.

Juul75 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Ja dan wat? Dat is normaal. Hadden ze beter moeten onderhandelen of nu ervoor zorgen dat ze meer krijgen, maad dat krijg je niet "omdat" x dat krijgt.

2jongensmama en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

Als die collega met het argument komt ik wil meer salaris want pietje verdient ook meer zal ik tegen hem zeggen dat hij het bedrag zelf goed genoeg vond voor deze functie tijdens de sollicitatie en dat ik maar pietje krijgt meer geen argument vind. Afhankelijk van hoe graag ik iemand wil houden (bij ons geen lastig beroep zat personeel te krijgen) en wat voor argumenten diegene nog meer heeft zal ik iemand iets meer bieden, maar zeker geen honderden euro's om het gelijk te trekken, en als ze dat niet voldoende vinden dan staan ze vrij om elders te solliciteren.

2jongensmama vindt dit leuk.
  12. Katelynn

Katelynn Bekend lid

11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    #32 Katelynn, 11 feb 2020
    Laatst bewerkt: 11 feb 2020
    Oeeeeei wat slecht dat er zo omgegaan word met privé documenten zeg. Zowel van werkgever uit dat ze zo openbaar kunnen worden ingezien. Maar ook van je collega - zo ontzettend fout!!

OT : er kan zeker verschil zitten in salaris , leeftijd , qualificatie afhankelijk. Maar denk ook aan jaarlijkse salaris verhogingen. Iemand die zijn targets niet haalt een jaar krijgt misschien geen verhoging maar een ander die er ver boven steekt misschien juist weer wel. En zoals gezegd inderdaad onderhandelen bij de sollicitatie zullen ook een rol hebben gespeeld.

Zoiets dergelijks is bij een werkgever in mijn verleden ook gebeurd , alleen daar kwam het te sprake tussen de collega’s onderling. Die werknemer is in gesprek gegaan met HR - stond in haar recht , waarop het bedrijf toen het uur salaris aangepast heeft en daar boven op nog een eenmalige ‘vergoeding’ gegeven heeft voor voorgaande jaren. Kwam vanuit het bedrijf , medewerker heeft alleen de vraag (of dit wel klopte) bij HR gelegd waarom iemand die er net een jaar werkte meer per uur verdiende dan zij (zij werkte er 8 jaar).

Whoopy en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  13. iMum

iMum Bekend lid

24 okt 2019
    646
    567
    93
    Vrouw
    Maar kun je je eigen kwaliteiten en werkzaamheden niet beter als munitie gebruiken ipv 'ik wil meer salaris, want mijn collega verdiend meer'.

Mamalove2014 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. GossipGirlxoxo

Ik heb trouwens zelfs iets soortgelijks meegemaakt bij mijn eerste baantje. Ik werkte op de markt en daar ging het salaris naar leeftijd niet naar ervaring. Mijn werkgever nam op een zaterdag mondeling iemand aan en ging er vanuit dat diegene al de (ik geloof) 25 was gepasseerd op basis van uiterlijk en bood haar het salaris wat daar bij hoorde. Ze was even oud als mij (17 of 18 toen) en ik kwam er na een paar weken achter dat ze een stuk meer verdiende. Toen ben ik naar mijn werkgever gegaan met hoe zit dat je betaald naar leeftijd en ze is even oud maar verdient meer maar ik doe en weet veel meer, ze was toevallig ook een drama kracht ze kon echt niets. Hij gaf toe een fout te hebben gemaakt door een verkeerde inschatting. Toen kreeg ik er salaris bij en kreeg hetzelfde als mijn volwassen collega's. De andere jongere collega die van niets wist bleef op het lagere salaris zitten.

15. GossipGirlxoxo

Inderdaad TS, kun je niet beter het verschil in werkzaamheden en de verantwoordelijkheden als munitie gebruiken?

Katelynn vindt dit leuk.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Over dat laatste ben ik het niet helemaal eens. Mijn man is nog elke maand tevreden met zijn salaris.

2jongensmama en Katelynn vinden dit leuk.
  17. Katelynn

Katelynn Bekend lid

11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    Precies , ik vind ook dat zoiets zeker bespreekbaar moet zijn/blijven. Maar wel op een fatsoenlijke en eerlijke manier. Ook in de ‘zaken’ wereld moet je voor jezelf opkomen :thumup:. Als je niks had gezegd had je er waarschijnlijk ook niks bijgekregen. Los van het feit of een werkgever dit bewust of onbewust doet , ook zulke (menselijke) fouten worden gemaakt.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Mijn man heeft dus een baan waarbij er heel moeilijk mensen te vinden zijn. Hij heeft ook nog nooit om een verhoging hoeven vragen. Toen zijn functie veranderde kwam er flink wat bij, toen hij zijn opleiding haalde. Ze zijn daar ook niet achterlijk natuurlijk. Ze zijn al 2 jaar op zoek naar een collega voor hem.

Ysabella, 2jongensmama en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  19. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Op onze afdeling zijn er ook hele grote verschillen. Degenen die vanuit detachering een contract hebben gekregen zitten zo'n 500 euro bruto hoger dan ik. Ik heb het 'n keer bespreekbaar gemaakt, mede omdat ik veel meer ervaring en opleiding heb en kreeg alleen als antwoord: als je een hoger salaris wil moet je maar ergens anders gaan werken.
    En nee, ze komen niet makkelijk aan ander personeel.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. GossipGirlxoxo

Logisch, zou ik ook doen als ik tevreden over iemand ben en hem niet kwijt wil! In de situatie van je man sta je als werknemer ook een stuk steviger als je zelf om een verhoging vraagt. En als werkgever kun je dan bijna niet weigeren.

suus1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina