Verschillende schoolniveaus binnen een gezin

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door juliette77, 15 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda86

Linda86 VIP lid

Zeker weten. Anders is het helemaal lastig als je ook thuis geen hulp kunt krijgen / verwachten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat er wel veel verschil in zit qua mentor, maar ik had met deze echt geluk :).

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Helemaal mee eens! Het niveau an sich maakt voor ons ook echt niet uit, als hij/zij maar op zijn/haar plek zit en gelukkig is.

Wel vervelend dat jij blijkbaar precies de verkeerde mentor trof. Juist in zo'n situatie lijkt het mij belangrijk naar het kind en zijn/haar wensen te luisteren.

Georgy, Zonnestralen en Saartje33 vinden dit leuk.
  3. juliette77

juliette77 Niet meer actief

We hebben onze zoon inmiddels aangemeld op een heel fijne VMBO school waar hij goed past, denken we.
    Ondertussen loopt de klasse app over met ‘hoera! VWO advies’ berichten. Ik snap dat de kids trots zijn, maar mijn zoon wordt er hartstikke onzeker van. En ik hoor nu dus van vriendjes die eerst Havo niveau hadden, dat ze toetstraining hebben gehad want ze wilden zo graag maar het VWO.
    Willen ze dat zelf of willen de ouders dat, vraag ik me dan af...

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.313
    23.461
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou er in zetten: hoera, zoon vmbo advies :|:roflmao:
    Nou idd, zijn dat de kinderen of de ouders die dat willen?

5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.275
    6.744
    113
    Als je door extra begeleiding een hoger niveau krijgt, dan heb je toch een grote kans om de hele tijd op je tenen te moeten lopen? Het is niet zo dat je dan ineens VWO met gemak kunt doen. Heel het VWO extra begeleiding dan? En erna?

Hier vind ik intrinsieke motivatie belangrijk. Mijn oudste wilde gewoon heel graag naar het VWO (en dat lag ook wel in de lijn van de verwachting) en zo heb ik hem de afgelopen 2 jaar ook begeleid en gesteund. Mocht ik gezien hebben dat het toch niet ging lukken, dan zou ik dat ook gezegd hebben.

Ik zei gisteren nog aan de keukentafel dat mijn jongste echt een doe-baan moet krijgen en dat daar vmbo bij past. Mijn oudste begreep dat helemaal. Ik ga er ook vanuit dat hij zich daarom niet verheven voelt t.o.v. zijn broertje.

Roanna en Saartje33 vinden dit leuk.
  6. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.563
    2.861
    113
    Vrouw

Dat met die toetstraining gaat nog veel meer worden vanaf 2024 krijg je de eindtoets weer in februari en als je die goed maakt kan je een hoger advies krijgen en daarna pas inschrijven op de middelbare. En laten we eerlijk zijn met die lvs toetsen kan he heel goed zien welke kant het op gaat. Stel dat ze dan net tussen havo en vwo of tussen mavo en havo inzitten. Waarom dan niet zo'n toetstraining. De cito staat ook niet symbool voor de middelbare en stel dat je per ongeluk een x een C hebt. Ik zou dat ook doen hoor. Noem me gek maar mijn ervaring is dat afstromen

7. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.563
    2.861
    113
    Vrouw
    Makkelijker gaat dan opstromen.

8. juliette77

juliette77 Niet meer actief

Het probleem is dat door toetstraining het gemiddelde niveau omhoog gaat. Zeker als de intelligentere kinderen ook nog toetstraining gaan doen omdat ze de hoge score nodig hebben voor VWO of het gymnasium. Daar worden de kinderen die niet zo goed kunnen leren en/of geen toetstraining doen, de dupe van qua niveau maar ook zelfvertrouwen. De kloof tussen "slim en iets minder slim" wordt dan steeds groter.
    Vandaar dat ook de leerkrachten, althans op onze school, toetstrainingen afraden.

9. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.563
    2.861
    113
    Vrouw
    Ik zeg ook niet dat ik het ga doen. Maar als het helpt sluit ik het zeker niet uit. Wij maken het systeem niet. Dat systeem is nu eenmaal te manipuleren. En met havo heeft mijn kind nu eenmaal een betere start dan met vmbo t. Dus als ze een vmbot/havo advies krijgt. Dan gooien wij er een citotraining tegenaan. De kans dat je vanuit een havo/vwo klas naar 2 havo gaat is gewoon groter.

10. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn zus en ik hebben ook niet hetzelfde niveau gedaan en dat was toen gewoon zo. Iedereen is anders en heeft andere kwaliteiten. Niemand is beter of slechter dan een ander, omdat zijn of haar kwaliteiten op een ander vlak liggen en later als je groot bent kan het allemaal zomaar heel anders zijn. Een mooie manier om binnen een gezin op eeb veilige manier om te leren gaan met het accepteren van verschillen zonder er direct een waardeoordeel aan te hangen. Krijg je leuke openminded mensen van :)

Zxcvb, ikkie97, juliette77 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.269
    4.508
    113
    Met vmbo tl kun je doorstromen naar een mbo 3 of 4 ( 1 en 2 kan ook hoor) opleiding. Met havo kun je doorstromen naar een mbo4 ( 1,2 of 3 kan ook) opleiding.

Ik denk echt dat je je volkomen blind staart op het feit dat jij vind dat jouw kind een betere staet heeft wanneer het op de havo terrecht komt.

Zxcvb, ikkie97 en Saartje33 vinden dit leuk.
  12. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik heb zelf vmbo - k gedaan evenals mijn kleine (inmiddels grote) broertje.
    Mijn broer is 2x blijven zitten en uiteindelijk op het praktijk onderwijs terecht gekomen.
    Hij is op zijn 16e begonnen in het weekend bij een werkgever waar die op zijn 18e fulltime is gaan werken.
    Inmiddels zit ie daar al ruim 15 jaar en heeft ie het financieel echt bizar goed voor elkaar.
    Daar kan ik nog wat van leren :p

Mijn broer heeft ernstige dyslexie en ik was hem vroeger regelmatig het verbeteren als die een werkstuk maakte.
    We hadden dan altijd woorden.
    Mijn moeder hielp ons daar dan in.. ik moest het wat helpender brengen en mijn broer moest mijn hulp proberen te accepteren.
    We bedoelde het beide goed alleen het kwam er niet goed uit.. pubers hè dan heb je dat ;)

13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.275
    6.744
    113
    Ik denk echt dat we er vanaf moeten dat kinderen met havo/vwo een betere start hebben. VMBO'ers mogen ook gezien worden. We hebben mensen die met hun handen werken, heel hard nodig.

Ik heb echt een doener in huis. Die maak je doodongelukkig op kantoor. Waarom zou ik er dan alles aan gaan doen om hem op een zo'n hoog mogelijk niveau te krijgen?

Zxcvb, Roanna, Saartje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.673
    8.417
    113
    Vrouw
    De waardering voor al die nodige mensen zouden ze ook meer in de portemonnee mogen voelen.

Vogelinnetje, Zxcvb, nijn37 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.007
    4.015
    113
    En dan krijgt je kind wellicht net een havo advies, en dan ga je ook 5 jaar lang je kind extra training geven?
    Als je kind iets extra's nodig heeft om net toegelaten te kunnen worden tot een niveau, dan zal het dat ook nodig hebben om dat niveau goed af te ronden. Prachtig voor de toekomst, maar ik zou mijn kind ook een paar zorgeloze, ontspannen puberjaren gunnen. Met voldoende tijd voor sport, hobby's en sociale activiteiten.

Vogelinnetje, Zxcvb en Saartje33 vinden dit leuk.
  16. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.007
    4.015
    113
    Nou dit!
    Via het MBO kun je ook op het HBO terecht komen, wellicht met een jaar meer dan via de rechtstreekste Havo route, maar is dat erg? Als een kind die capaciteiten (en drijfveer) heeft komt het er heus wel uit.

pluk en Saartje33 vinden dit leuk.
  17. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.563
    2.861
    113
    Vrouw
    Nou dat. Ik ben opgegroeid met volop financiële problemen. Heb een havo advies gehad maar zonder steun thuis was dat kansloos. Examen vmbo kader gedaan en toen via mbo 4 naar hbo en daarna wo. Gevolg studieschuld van meer dan 20k. Ouders konden niet bijdragen. Inmiddels werk ik parttime maar verdien boven modaal. Wat een rust geeft dat. Dat gun ik mijn kids ook. Ze zijn allebei behoorlijk pienter. Met een beetje hulp van papa en mama kunnen ze een betere start hebben. Mensen beseffen echt niet hoe belangrijk de thuissituatie is. Kinderen die met hun handen werken wil ik echt niet schofferen en als dat je niveau is dan is dat zo. Maar als we met zijn alle reëel zijn dan is een vast contract, een huis kopen en leuke dingen doen makkelijker bereikbaar na een hbo of wo studie. Niet heel lang werken voor minimumloon, slecht rondkomen en aantoonbaar eerder dood gaan. Kijk alle statistieken er maar op na. Je kunt ook stapelen maar ook dat wordt steeds moeilijker met je P naar de uni lukt bijna niet meer. Instellingscollegegeld is onbetaalbaar. Als er havo inzit dan moet je als ouder er alles aan doen omdat eruit te laten komen.

18. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.783
    2.458
    113
    Inderdaad, je kind loopt dan waarschijnlijk al die jaren enorm op zijn tenen. En dat is echt niet prettig, onderschat dat niet. Ik snap daar echt niets van, ouders die hun kind d.m.v. toetstrainingen op een hoger niveau willen krijgen omdat het anders niet goed genoeg is. Wat doe je je kind aan.

Saartje33 vindt dit leuk.
  19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.269
    4.508
    113
    Ben ik het zo niet met je eens. Dit heeft te maken met je instelling.

nijn37 en Saartje33 vinden dit leuk.
  20. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.007
    4.015
    113
    Precies. Het leven is niet maakbaar. Geluk, gezondheid en succes zijn niet afhankelijk van geld en opleidingsniveau, wel van wat je er zelf van maakt.
    Onder hoogopgeleiden komt evengoed stress voor, kapotte huwelijken, ziekte en weet ik wat voor ellende.

De moeder van een vriendinnetje van mijn dochter beweert nu ook al (8 jaar zijn ze) dat haar dochter niet naar het VMBO moet want daar zou ze emotioneel wel in de knoei raken....
    Uhm echt hoor... why? En wat als dat nou wél het meest passende niveau is?

Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina