Slapen, flesjes, ritmes....Ik weet het niet meer.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door JuullesD, 6 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JuullesD

JuullesD Niet meer actief

Goeiemorgen, ik heb een vraag over mijn zoontje. Morgen alweer elf weekjes, heeft reflux en kma. Krijgt hier medicatie plus speciale voeding voor.
    Al sinds de geboorte direct ogen open, alert en wakker. Slapen was leuk de eerste week en werd daarna een uitdaging. Na een moeilijke tijd hebben we nu een redelijk ritme gevonden met inbakeren in de pacco en 7 flesjes per 24 uur.(6 × 120/4 & 1x 180/6) (07.00 10.30 13.30 16.30 19.30 22.00 en rond 03.00 a 04.00) snachts slaapt hij best goed en overdag gaat het ook oké. Het is soms veel klagen en weinig slapen maar de ene dag beter als het andere.
    Mijn zoontje is enorm bewegelijk, alles aan hem beweegt continue en hij is vrij vocaal. Lacht al vrij hard en laat goed van zich horen zonder te huilen. (Maar dat kan hij ook goed)
    Nou zo verre het achtergrond verhaal.

De laatste tijd slaapt hij overdag cyclussen van 45 minuten. Daarna word hij wakker en gaat huilen.
    De laatste avond fles gaf ik altijd aan hem terwijl hij half sliep, net zoals de nacht fles. Die gingen er beide in als zoete koek.
    Maar nu eet/drinkt hij slecht.
    Hij liet al een paar avond een kwart of meer van de laatste fles en eer gisteren ook van de nacht fles.
    Met als resultaat dat hij de heeeeeeele nacht wakker is omdat hij in de avond niet goed gedronken heeft.
    Ik moest m altijd al wakker maken om 2200 maar dat ging goed. Maar voor mijn idee reageert hij daar nu minder goed op.
    Dus gisteren heb ik de flessen van 1630 en 1930 iets verschoven naar 1700 en 2030 en een schepje extra gegeven (5&5) en dan de laatste avondfles om 2230 willen geven met 90/3. Maar hij dronk maar 30 CC.
    Vanavond geef ik dan 1700 6 scheppen en 2030 6 scheppen en dan kijken hoe lang hij door slaapt.
    Vannacht kwam hij rond 1 uur alweer klagen namelijk.

Het slapen is op dit moment een punt. Hij lijkt last te hebben van bewegingsdrang en ligt nu al 2 nachten de hele nacht kracht geluiden te maken (hnmnnggggggg). Alsof hij moet poepen. Maar dat is het niet. Het zijn ook geen krampjes.
    Hij probeert echt uit de inbakerzak (pacco) te komen en is druk aan het schoppen trappen en bewegen.
    Ik tref hem soms ook wel anders aan in bed dan dat ik hem heb neergelegd. Maar dit is wel nieuw gedrag....de hele nacht gaat het door....

De echte vraag is dus
    Wat vinden jullie van de voeding. Ga ik de goede kant op? Finn weegt overigens een goeie 6.5 kg. Is een beste kerel al:)

En herkent iemand dat extreem beweeglijke. Wat moet ik hiermee? Ik ben ondertussen behoorlijk moe van de gebroken nachten maar finn dus ook....

2. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.910
    387
    83
    Mijn zoon is 12 weken en herken een hoop. Hier is hij zo beweeglijk vaak als er iets dwars zit, een boer of poep.
    Is de pacco misschien te strak voor hem? Of is het normaal wel prettig? Ik heb een wijde inbakerzak..

Qua voeding geen idee, ik geef nog bv..
    Hopelijk snel rustigere tijden voor je, het kan zo slopend zijn weinig slaap...

3. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Het kan ook een groeispurtje zijn (een sprongetje). We hebben die net achter de rug, met een ritme die helemaal weg was. Weinig drinken en super slecht slapen overdag en nacht. De geluidjes tijdens het slapen herken ik ook, dat is ook sinds een week en nog. Het bewegen ook, hij is ontzettend beweeglijk en het wordt alleen maar meer. Begint nu spontaan te rollen van rug naar buikligging. Dus hier was het echt een sprongetje, merk ik aan alles. Hij kan nu een hoop meer dingen dan ervoor!

Het slecht slapen (was/is) slopend inderdaad. Maar toch echt iets wat erbij hoort (helaas). Gewoon afzien en voor je het weet slapen ze weer lekker door.

4. JuullesD

Oh ze zitten een beetje rond dezelfde leeftijd zie ik. Tja idd dat zou het ook kunnen zijn. Rug naar zij en buik naar rug gaat hier prima als hij er zin in heeft haha. Maar rug naar buik nog niet gezien!

5. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Als ik zo je verhaal zo lees over het bewegen, denk ik dat je zoontje vlug ook gaat rollen van rug naar buik. :)

En het is zo zielig ook voor die kleintjes, ze zien zoveel nieuwe dingen bij het wakker zijn dat ze veel tijdens hun slaapjes verwerken. Dus al die geluidjes/piepjes kreuntjes zijn heel normaal. Alleen minder prettig voor mama en papa die er wakker van liggen. ;)

6. vlinder12345

vlinder12345 Bekend lid

23 jul 2014
    887
    45
    28
    NULL
    Heel herkenbaar!
    Zeker de geluiden en dan meestal in de nacht natuurlijk.
    Hier voed ik nog steeds echt om de 3 uur of minder.
    Ons zoontje is nu 9 weken en zit op 7 flessen van 120/4.
    Soms drinkt hij meer.
    Als ik het uit reken mag hij het wel hebben.
    Hij is namelijk ongeveer 6 kg. Het is al een grote jongen.
    Voor de rest slaapt hij best goed.
    Sorry voor mij slaapt hij best goed en vind 45 minuten per x al lang, omdat onze dochter een erge huilbaby was.
    Die sliep misschien 2 uur per dag, maar dat werd ook minder met 4 maanden.

7. vlinder12345

vlinder12345 Bekend lid

23 jul 2014
    887
    45
    28
    NULL
    Ik vind dat je het goed doet met de flessen. We geven ongeveer hetzelfde zie ik.
    Ik geef nutrilon Forte.
    In de avond soms meer, want dan is hij erg onrustig. Maakt hij veel geluiden en is erg druk.

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Kan je niet wat meer op verzoek voeden ipv op schema? Ik lees nu best veel gepuzzel qua voeding, ik weet dat het lastig is. Maar als het 1 na 1 nacht niet werkt, betekent niet dat het nooit werkt. Soms moeten kindjes gewoon even wennen aan een nieuw schema/ritme.
    Het verschil in flessen van 120/4 en 180/6 is natuurlijk ook best groot.
    Heb je al eens geprobeerd om een paar dagen het schema los te laten en het hem zelf te laten bepalen wanneer hij wil drinken en hoeveel. Hier werkte 's avonds wakker maken ook averechts.
    Wat dus eerst 2 nachtvoedingen betekende, maar als we hem wakker maakten ergens tussen 22.00-23.00 werden het er ook 2. Toen we het aan ons zoontje over lieten was 't al snel nog maar 1 voeding.
    Hij kreeg hier z'n laatste fles rond 21.00, dat werkte voor hem het beste en sliep toen eerst door tot een uurtje of 3.00 en dit werd steeds later. Met 4 maanden sliep hij van 21.00- 5.00 en na een fles nog weer door tot de volgende voeding om 9.00.
    Zo konden we én op tijd naar bed én soms nog uitslapen ook!
    En ik die eerste 2 maanden maar straks proberen het 7.00-23.00 ritme aan te houden.
    Hier gaf het dus echt rust door te kijken naar wat ons zoontje wilde en hier een ritme op af te stemmen die bij ons allemaal paste.

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Oh en wat betreft de onrust, hier werkte de pacco doek op een gegeven moment ook niet meer. Wij zijn hem toen op z'n buik gaan leggen, deden we soms overdag ook al en hij sliep vanaf toen ook al een stuk beter.
    In het begin moest hij wel even wennen, want hij was ook erg nieuwsgierig en keek het liefst in de rondte. Maar dan hielp ik hem even door m'n hand op z'n hoofdje en z'n rug te houden tot hij sliep. Na een poosje vond hij zelf de rust als ik hem op z'n buik in bed legde.

10. JuullesD

Bedankt voor alle reacties!

Emo:
    Ik hoop het stiekem, dan is hij mobieler en ik denk dat hij dan meer rust heeft. Hij heeft soms echt last met prikkels te verwerken, merk je gelijk aan hem.

Vlinder: ook al zo een grote beer. Lekker hoor!
    Finn doet het ook beter met meer flesjes met minder inhoud. Gaat veeeeeeeel beter!

Olifantje:
    Volledig op verzoek voeden werkte hier helaas niet. Finn geeft namelijk geen honger signalen aan. Dus begon hij na een uur te huilen....wist ik nog niet waar ik aan toe was. Bleek dus dat hij ook behoefte had aan een schema, maar we doen het wel semi op verzoek. Heeft hij eerder honger, doe ik niet moeilijk. En over het algemeen maak ik hem nooit wakker, behalve de laatste fles!
    Maar dat was gisteren voor het laatst. Vanavond kan hij lekker doorslapen en dan eens kijken hoe de nacht gaat.

Toevallig vandaag 3 slaapjes gedaan met 1 armpje uitgebakerd. Wil morgen wel even kijken of hij op z'n buik wilt slapen. Dit vond hij voorheen heel lekker slapen maar hij wilt dan gewiegd worden. En daar begin ik niet meer aan. Maar dat ga ik morgen even bekijken.

Ik merk ook dat hij beter slaapt met bijvoorbeeld de ventilator aan (niet op hem. Puur voor het geluid). Opzich vind ik dit fijn maar ik durf het niet door te zetten bij de meeste slaapjes. Ben bang dat het een gewenning word.
    Iemand ervaring mee?

11. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Nou dan moet je doen wat voor jullie t beste werkt, klinkt opzich prima hoor.
    Verder zou ik niet zo bang zijn voor gewenning, ik heb m'n zoontje tot 11 maanden regelmatig in slaap moeten wiegen, inmiddels valt hij al ruim een jaar zelf in slaap.
    Dus als voor nu de ventilator werkt gewoon gebruiken, het is voor jullie beiden belangrijk dat hij ook slaapt overdag. Wellicht zou je ook nog kunnen zoeken naar een cd met bijvoorbeeld natuur geluiden of huishoudelijke geluiden zoals stofzuiger, föhn of inderdaad een ventilator. Waar precies weet ik niet, maar weet dat ze bestaan.
    Verder heb ik vanuit die periode (de 1e 6 maanden ongeveer) niet teveel in boekjes ed kijken en niet vergelijken met anderen waarbij t bv veel beter of anders gaat. Maar doe wat voor jullie werkt en wat bij jullie past.
    Uiteraard kunnen tips en adviezen van anderen daarbij handig zijn natuurlijk. :)

12. JuullesD

Dankjewel! Ik probeer dus niet te kijken naar baby's die doorslapen of iets in de geest idd! Finn is finn en ik moet het ook maar leren. Ik ben echter wel blij met het forum :) tis soms fijn om te lezen dat je wel op de goede weg zit OF tips krijgt om op de goede weg te komen. Dat scheelt! En pick and choose he. Ik kies waar ik wat mee wil doen en de rest leg ik naast me neer!

13. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Zoals je weet slaapt onze kleine ook op zijn buik. Om hem soms
    Even te helpen om in slaap te komen, hou ik mijn hand op zijn hoofdje en schud dan aan zijn kontje. Hij valt dan vrij snel in slaap. Het is een soort van wiegen.

14. vlinder12345

vlinder12345 Bekend lid

23 jul 2014
    887
    45
    28
    NULL
    Ja idd.
    Ga niet vergelijken met anderen.
    Word je gek van.
    Onze dochter van 14 maanden kan bijvoorbeeld nog niet lopen. Andere kindjes wel op deze leeftijd. Ik vergelijk gewoon niet meer!
    Ons zoontje nu is ook heel anders dan zijn zus. Ieder kind is anders :).

15. JuullesD

Ik had het geprobeerd grasspriet vandaag. Maar hij heeft maar 45 minuten geslapen daarna was hij behoorlijk over zijn toeren. Toen gauw ingebakerd en toen sliep hij gelukkig verder.

Ik heb nu de late avond fles laten vervallen en de vroege avondfles iets later en dit ging gisteren prima. Hij was wel 1 x om 1 uur wakker en brulde echt de boel bij mekaar. Daarna om 4 uur flesje en verder geslapen tot 7....dus al met al niet slechts nu nog min het gebrul haha

16. vlinder12345

vlinder12345 Bekend lid

23 jul 2014
    887
    45
    28
    NULL
    Heb je al een gewone slaapzak gebruikt?
    Want wil je van het inbakeren af? Of begrijp ik het verkeerd?
    Bij mijn dochter hebben we 4 maanden ingebakerd en na de enting mochten we niet inbakeren maar wel een slaapzak gebruiken.
    Was dus hetzelfde effect, zonder afbouwen :).

17. vlinder12345

vlinder12345 Bekend lid

23 jul 2014
    887
    45
    28
    NULL
    Hierna nooit meer ingebakerd en ze sliep door.
    Ze werd ook rustiger toen we met 4 maanden de rijstebloem door de fles mochten doen.

18. JuullesD

Aan de ene kant wil ik graag van het inbakeren af. ik vind het vervelend om hem elke x in te moeten snoeren, het is zo warm Etc etc. Maar ik zie ook wel dat hij het nog nodig heeft. Hij fladdert zo ontzettend en is echt onrustig. Hij zit nu wel midden in de 12 weken sprong, misschien word het gauw minder.
    Maar go3d het liefst zo ik willen afbouwen, maar ik denk dat dat echt nog niet gaat. Had hem van de week met 1 handje buiten de doek laten slapen, en dan gaat hij in zijn gezicht slaan en druk wapperen.
    ik ga het morgen proberen met een slaapzakje met dicht genaaide mouwen. Met losse armpjes is geen succes hier...

19. JuullesD

21 september moeten we weer naar het cb dan is hij 3 maanden. Ik ga dan even vragen wat zij vinden van starten met rijstebloem. Heb het idee dat hij toe is aan iets wat meer verzadigd. Hij slaapt namelijk als een tierelier en lijkt echt boos te zijn dat hij wakker is.
    Maar ik wacht het ook nog even af. Afgelopen 2 dagen is sowieso ellende. Ws door sprongetje maar het drinken gaat ontzettend slecht en zo ken ik mijn hongerlapje niet. Hij is afgeleid en druk aan het schoppen en meppen tijdens de flessen. Zeker de laatste avondfles, die ik al had vervroegd is een ramp. Hij drinkt zo enorm slecht...
    Maar wie weet is dat over een paar dagen over

Deel Deze Pagina