Wens groot gezin

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door anoniem14928, 28 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anoniem14928

23 jan 2014
    48
    3
    8
    Vrouw
    Tandartsassistente
    NULL
    Hi!

ik ben nu mama van 2 meisjes en ik zou het liefst een groot gezin van 4 kindjes hebben. De jongste is nu bijna 4 maanden oud en ik denk dat ik 2023/2024 weer klaar voor een volgende zwangerschap.

ik ben alleen best benieuwd naar jullie ervaringen met een groot gezin :)

alvast bedankt x

Lies1611 vindt dit leuk.
  2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.171
    113
    Wat voor ervaringen wil je horen? Dat de was steeds oneindiger lijkt te worden? :D

SAARC, JupitR, Sunflowerr en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. anoniem14928

23 jan 2014
    48
    3
    8
    Vrouw
    Tandartsassistente
    NULL
    Haha daar was ik me al van bewust :D

ik ben wel benieuwd hoe je de aandacht tussen alle kinderen goed verdeeld en Of het een beetje te doen is in het algemeen:)

4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.171
    113
    Dat zal per gezin verschillen. Hoe zijn de kinderen, welke leeftijden, hoe ben je zelf, partner, hoe ziet de wekelijkse agenda er uit....
    Ik vind 5 kinderen meestal goed te doen. Doordeweeks ben ik "altijd" alleen maar zie dat niet als een belemmering. Meestal juist wel fijn. Mijn huis, mijn regels ;) en niet nog een man die savonds ook aandacht wil dus zodra iedereen op bed/boven is kan ik doen wat ik wil :cool:

Aandacht verdelen is soms wel lastig.

anoniem14928 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  5. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

10 dec 2018
    2.522
    4.780
    113
    Tja, echt exclusieve aandacht (als in: een dag met één kind spenderen) is hier ingewikkeld. Dat zal met vier vast nog wel lukken maar voor ons is dat echt niet in te passen. Wij plannen geregeld uitjes met twee, drie of vier kinderen zodat er toch minimaal een verdubbeling in exclusieve aandacht is.

Moet trouwens ook bij gezegd worden dat de aandacht voor de ‘kleintjes’ sowieso wel ruim is. De pubers hebben inmiddels wel echt een eigen leven en planning.

Misschien is mijn gezin niet echt een vergelijking, bij nader inzien. :$ Nou ja……mocht je specifieke vragen hebben waarin mijn bijdrage wél hout snijdt, laat het gerust weten.

anoniem14928 vindt dit leuk.
  6. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.171
    113
    Dat een op een uitje lukt hier redelijk. Jongste doet nog niet mee, die heeft de schooltijden al mamatijd en boodschappen doen is helemaal geweldig ;)

Met de leeftijden veranderen ook de specificaties van welke aandacht ze willen/krijgen. Bij een baby is 1op1 bijv al het badje maar ja, een puber hoef je niet te douchen :D maar zo vond oudste dochter het afgelopen winter fijn om samen met mij romantische (prinsessen)films te kijken zoals "the prince and me" terwijl ik een kleuterfilm vaak irritant vind om mee te kijken. Kleuter is dan weer blij met samen even duplo bouwen oid.
    Ik vind het met oudste zoon het lastigste, pubertje, geen prater, andere interesses...

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Inderdaad is het per gezin/persoon verschillend. De belangrijkste reden voor ons om niet voor een vijfde te gaan is inderdaad de individuele aandacht (ook voor ons als partners) wij kunnen dat nog wel bolwerken met 4 maar voor ons persoonlijk zien we dat te moeilijk worden met 5 of meer.
    Verder is het prima te doen, het is veel regelen qua (medische) afspraken, sporten ed maar dat is allemaal te handelen.
    Financieel is natuurlijk ook persoonlijk, maar ik ben niet zo van de uitspraak ‘waar er … kunnen eten kunnen er ook … eten. Tuurlijk in het begin kost het allemaal niet zoveel, grootste hap is evt. kinderopvang. Maar als ze groter worden kost alles gewoon meer en gewoon x4.
    Maar dat is iets waar je zelf naar moet kijken natuurlijk. :)

8. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

10 dec 2018
    2.522
    4.780
    113
    De money flow is met recht een ding, ja. :roflmao: Het is bizar hoeveel er doorheen gaat iedere maand. Wij hebben een prima inkomen (theoretisch ‘de rijkste 2%’) maar moeten altijd op blijven letten wat we doen.

anoniem14928 en Eppo82 vinden dit leuk.
  9. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Serieus, de zooi die je hebt :eek:oh en weinig metime.
    Maar het is zo leuk! Overdag krijgen de babies meer aandacht. S avonds de ouderen want die doen al best hun eigen ding overdag.

JupitR en anoniem14928 vinden dit leuk.
  10. anoniem14928

23 jan 2014
    48
    3
    8
    Vrouw
    Tandartsassistente
    NULL
    oh dat geloof ik meteen! :roflmao:

dat is hier ook zo nu de jongste erbij gekomen is, overdag krijgt de baby mijn volledige aandacht en on de avond de oudste (zover dat kan natuurlijk)
    Ik heb echt een borstvoedingsbaby die de hele dag gedragen wil worden haha

Lies1611 vindt dit leuk.
  11. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Ik heb om die reden bij nr 3 een draagzak gebruikt. Moet zeggen dat hoe meer kinderen je krijgt hoe makkelijker her wordt. En dat heeft niet heel veel met het karakter van het kind te maken perse.
    Wat ik misschien wel het leukst vind is hoe ze op elkaar reageren en hoe leuk ze elkaar vinden.

JupitR vindt dit leuk.
  12. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.712
    7.193
    113
    Vrouw
    Hier zijn het er nog maar 3, maar wie weet komt er toch nog eens een 4e. Maar idd dit! Als oudste boos of verdrietig is, gaat hij altijd naar jongste om te knuffelen. En jongste mist zijn broers echt als ze er niet zijn. Super cute allemaal!

(En als ze overprikkeld zijn, zoals na een eerste week school, zijn ze natuurlijk ook wel eens vreselijke klieren richting elkaar :| )

Lies1611 vindt dit leuk.
  13. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Wat leuk dat die deur nog steeds open staat!:D
    Haha ja hier genoeg gefit op elkaar:o: hier zeiden ze toevallig net op het kdv dat J en A er op reageren als een van twee huilt. Ze zitten in aparte groepen maar J wil altijd langs z'n zusje om knuffels en kusjes te geven.

Maar die troep he..

JupitR vindt dit leuk.
  14. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.867
    5.139
    113
    Home
    Ik heb er 3 en ik ben klaar :roflmao:
    Sporten
    Zwemles
    Speelafspraken
    Feestjes
    Het is een hoop gevlieg

1 op 1 aandacht vind ik belangrijk en doen we hier ook bv
    Shoppen met m’n middelste dochter en samen lunchen in de stad
    Met de jongste naar de monkey town
    En m’n man gaat met de oudste naar voetbalwedstrijden en weekendjes Barcelona etc

Financiëel allemaal prima te doen hier
    We sparen voor onszelf en alle 3
    Gaan op vakantie, dagjes weg en genoeg kleding in de kast

Lies1611 vindt dit leuk.
  15. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.023
    14.679
    113
    Vrouw
    Wij hebben er 7.
    Man kwam vandaag uit zijn werk terwijl we al zaten te eten. "Wat een klein cluppie" zegt hij.
    :roflmao:Er waren slechts 4 kinderen thuis....
    Klinkt gek, maar zo voelt het dan ook echt.

De was is een eindeloze berg. Altijd rommel om op te ruimen (of overheen te stappen;))

Maar ook beregezellig. Toen alles klein was was het vaak druk. Alles op tijd op school, alles weer schoon en op tijd in bed.
    Naarmate ze ouder worden gaat dat makkelijker. Nu hoef ik alleen jongste nog maar naar bed te brengen, tegen twee te zeggen dat ze naar boven moeten en de rest regelt het zelf wel.:thumup:

We wonen in een klein dorp, dus ook speelafspraakjes waren makkelijk. Al snel kunnen ze hier zelf naar vriendjes toe en weer naar huis komen.

Een op een aandacht gaat hier meer tussen de bedrijven door. Wij gaan eigenlijk nooit met een of twee kinderen alleen weg voor een echt uitje. Als je jaarlijks dat zou doen ben je dus al 7x op stap. Dat is in de drukke agendas gewoon niet te doen. En dan heb ik het nog niet eens over het financiële plaatje.
    Maar doordat ik tbm ben ben ik er altijd en kan ik ook makkelijk de boel de boel laten als dat nodig is.
    Geen geregel of stress als er een ziek thuis blijft van school.

Zonnestralen, Mammavantwee en Lies1611 vinden dit leuk.
  16. roever

roever Niet meer actief

Hier 4 kids in 5 jaar tijd…

wij zijn gezegend met 4 ongelooflijke stuiterballen, fysiek en verbaal FLINK aanwezig van sochtends half 7 tot half uur na bed tijd!

ben zelf volledig thuis wat het makkelijk maakt én ook moeilijk… :)

ondanks dat ik hier echt flink mag aanpoten nog steeds een wens voor een laatste kindje wanneer jongste jaar of 3 a 4 is.
    Maar…. Ik ben 1 van de ongelukkige die kampt met lichamelijke klachten na een aantal zwangerschappen/bevallingen… :(
    Dus geen idee of mijn wens ooit vervuld gaat worden.

het is dus wel zo dat voor iedereen uiteindelijk kans bestaat op blijvende klachten bij elke zwangerschap..
    Anderzijds hoor ik weinig vrouwen met veeel kids die überhaupt last van bekken hebben of baarmoederverzakking oid…

hoe dan ook… hier word volop genoten van ons “grote” gezin!

Lies1611 vindt dit leuk.
  17. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Oh wat ik vergeet. Houdt er rekening mee dat niet iedereen positief is over een groot gezin. Je krijgt, tenminste ik, vaak genoeg commentaar op het aantal kinderen.. slecht voor het milieu, dat je überhaupt in deze tijd nog kinderen op de wereld durft te zetten, wat doe je ze aan? Ook zitten veel werkgevers er bv niet op te wachten want zoveel keer meer kans op ziekte enzo..

Heb me er niks van aangetrokken hoor maar wilde het toch even kwijt.

roever en JupitR vinden dit leuk.
  18. roever

roever Niet meer actief

Nou dit idd ook ja!!!!! :0

Lies1611 vindt dit leuk.
  19. Neilia

Neilia Niet meer actief

dit..
    Ik heb er 4.. de oudste is net 7 en de jongste wordt bijna 1.
    Ik ben doordeweeks alleen met de kinderen.
    Werk zelf niet.
    Aandacht verdelen is soms wel lastig.
    Meestal probeer ik smorgens de kleintjes aandacht te geven.. als in, naar de speeltuin, wandelen, broodje halen.
    En ‘s middags doe ik dingen met de oudste.. knutselen, spelletjes, tekenen.. daar zitten de kleintjes dan wel bij ;)
    Ik heb een hele tijd met een huilende baby gezeten s avonds.. dat vond ik wel pittig.
    Ik had totaal geen tijd meer voor mezelf.
    Nu gaat het steeds beter en heb ik mijn avonden weer terug.
    Zou bij nog een 5e willen.

Gaat dus niet gebeuren.

20. Neilia

Neilia Niet meer actief

echt? Jemig :eek:
    Ik heb die dingen nooit gehoord gelukkig.
    Nou is het hier niet abnormaal om 4 kinderen te hebben.. ken genoeg gezinnen die er 4 hebben.
    Er wordt alleen wel eens gevraagd of we door gaan voor een elftal:rolleyes:

Lies1611 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina