Hoi, ik zit met een vraag. Onze dochter is deze week behoorlijk verkouden/hoesten. Ze heeft geen koorts. Wel is ze veel eerder huilerig en hangerig. Ook nadat ze lekker een dutje heeft gedaan. Voor t hoesten en de verkoudheid hebben we al wel iets. Nu vraag ik me af, geven jullie in zulke situaties ook een zetpilletje? En zo ja hoe vaak op een dag en hoeveel dagen achter elkaar. Ik voel me soms echt bezwaard als ik haar eentje geef, omdat ik dan denk ja heeft ze nou wel echt pijn, prop ik haar nou niet vol ermee terwijl het niet nodig is...Nou ja 'rop', het is er meestal maar 1 per dag. Deze week heeft ze er nu 2 keer eentje gehad. Gemiddeld per maand zijn het er denk ik 2 á 3 (na een inenting altijd 1 tot nu toe) Hoe doen jullie dat nou? Soms vind ik het zo moeilijk om te beslissen..... Hebben jullie dat ook?
Tja voor hoesten en verkouden geven wij geen paracetamol. Ook na inentingen niet ook niet uit voorzorg oid. Wij zijn er zelf erg terughoudend in omdat we (ik meer dan vriend) het echt rotzooi vinden. Maar oke, toch een paar keer gebruikt. Malou is nu 2 en heeft 1x een ruime week elke dat paracetamol gekregen ivm dubbele middenooronsteking en zelfs daarmee krijste ze het nog uit. Ruben, ook 2 jaar heeft 1x een paracetamol gehad omdat hij na een dag of wat na een vaccinatie heel erg over stuur was en we echt geen idee hadden wat er nu toch was . En Benthe, nu 6 maanden, heeft er alleen gehad in de eerste weken dat ze in het ziekenhuis lag en toen ze na 4 weken mee naar huis mocht, dit omdat ze steeds erg hoge en schommelende temp had. Maar oke, dat wij het weinig of eigenlijk niet willen gebruiken zegt niks over hoe jij het moet doen. Het is jullie kindje, dus dat moeten jullie beslissen. Liefs, Hanneke.
Ik geef een zetpil alleen bij pijn (na 2e vaccinatie heel duidelijk) en koorts, dat was 1x toen ze ziek was en meer dan 39gr koorts had. Tot nu toe dus 2 zetpillen gegeven. Ik doe het niet bij een verkoudheid of zo.
Hoi, ik doe het ook niet uit voorzorg bij een vaccinatie, maar tot nu toe heeft ze alle keren na 3 uur na de vaccinatie zo enorm gehuild! toen hebben we haar er wel een gegeven en was het over. En ik doe eht dus niet ómdat ze erkouden is, maar omdat ze zo huilt, zich naar voelt terwijl ze normaal dus vrolijk is. Ik dacht als ik een behoorlijke kop met snot heb dan voel ik me vaak ook behoorlijk naar ervan/ hoofdpijn e.d...... vandaar. Maar ik krijg nu toch de indruk dat wij vaak parac. geven, of zijn er dan nog andere ervaringen?
Er zijn vast genoeg mensen die het vaker geven hoor ! En wat is vaak en wat is weinig. Ik vind soms zelfs dat wij het vaak gegeven hebben. Maar ik moet zeggen dus als wij zelf hoofdpijn hebben ofzo of erge verkoudheid etc, (lees gewoon ziek, zwak en misselijk zijn) dan nemen wij hier zelf ook niks voor, vandaar dat wij het dan ook niet aan de kinderen geven. Ik denk dat wanneer je op zulke momenten zelf ook iets neemt om de symptomen te onderdrukken, je dit bij je kindje ook doet. Overigens begrijp ik ook best dat je het wel doet als ze echt zo huilerig is en zich gewoon echt niet lekker voelt. Hier is het alleen nog nooit voorgekomen dat ik dat gevoel had bij onze kindjes, en misschien dat wij ze dan ook iets geven, maar kan ik nu niet zeggen, zal aan de situatie liggen.
I (nu bijna 1) heeft nu ik denk 2 pmolletjes gehad. De laatste was afgelopen zondag, door een combinatie van factoren: dikke rode bulten op haar tandvlees (kiesjes), beetje verhoging, de hele dag al hangen en mekkeren en zo ontzettend lopen kitsen voor het slapen gaan. Toen heb ik besloten haar maar een pmolletje te geven zodat ze een beetje rustig door kon slapen. (werd de laatste nachten ook vaak wakker, ik denk van pijn). Het is gewoon erg lastig met die kleintjes, ze kunnen niks zelf aangeven...
hier ben ik echt voorzichtig helaas heeft ze denk ik al wel zo;n 6 pakjes gehad. Tot 7 maanden nooit een gegeven en toen begon de elende met constant oor/keel ontsteking, verkouden en een tot twee keer per maand een dag of 4 hoge koorts, dan echt 39,5 of hoger. Vervolgens zijn huisartsen heel makkelijk en moet je elke keer 4 keer per dag paracetamol geven. Nu na de neusamandelen weghalen ruim een maand geleden niet meer hoeven geven. Ik ben er dus geen voorstander van maar in dit geval was het nodig, misschien bij jullie uk ook als die chronisch verkouden is, wel snel aan de bel trekken dan bij de huisarts.
Hier nog nooit een zetpilletje oid gegegeven. Ik ben meer van het even afwachten en aankijken hoe het gaat. Het lichaam kan al die kleine kwaaltjes prima zelf oplossen zonder er allemaal troep in te stoppen. Ik gebruik voor mezelf ook nooit medicijnen en pilletjes. Als mijn kindje echt ziek is, ga ik ermee naar de dokter en als we dan wat voorgeschreven krijgen, oke... Maar ik ga niet zelf aan de slag met zetpillen en aspirientjes.
Ik kijk nooit echt naar de koorts. Maar vooral hoe de kleine speelt/doet. Als hij echt duidelijk pijn aangeeft, of niet even 10 minuten rustig kan spelen van de ziekte, dan wil ik nog wel eens een pilletje geven. Of als hij slecht in slaap kan komen, gewoon om even de rust te pakken. En dan na elke keer kijken of een 2e nog wel nodig is. Bij koorts alleen hoeft het niet. Mijn zoontje heeft van vrijdagmiddag tot maandagmiddag met 39+ koorts rondgelopen, maar hij sliep prima, en kon ook nog prima spelen, eten en slapen. Hij lag alleen tussen het slapen door even op de bank/vloer uit te rusten. Maar hij zat zichzelf absoluut niet in de weg. Bij een oorontsteking begin dit jaar wel door blijven geven. Omdat we wisten dat hij wel weer pijn zou krijgen als we zouden stoppen met de paracetamol. Toen op huisarts advies (!) 1,5e dag doorgedoseerd zodat de antibiotica genoeg aangeslagen was.
Gelukkig heeft mijn ventje nooit koorts gehad, maar ik geef ook geen reguliere paracetamol/pijnstiller/zetpil. Ik heb voor als de nood hoog is antroposofische zetpilletjes en die werken super! Die zijn ook voor onrust. Twee keer na de enting was het goed mis; gillen, krijsen, niet willen drinken. Op zo'n zetpilletje sliep hij goed, kwam weer tot rust en dronk weer goed. Als ze niet drinken, is de kans ook groter dat ze koorts krijgen. Koorts is trouwens een signaal, dat moet je niet vantevoren al gaan onderdrukken. Als je ertoe in staat bent, is het zelfs heel goed om te laten koortsen mits je dat goed begeleidt. Voor enkel een snotneus of hoestje en als de baby geen pijn heeft, zou ik niks geven.
Van VSM is er een hele lijn van homeopatische middeltjes voor kinderen, zoals bijv. cinnababy bij krampjes en tujababy voor de inentingen. Misschien moet je eens kijken op de pagina bij griep en verkoudheid voor de allerkleinsten op de link hieronder. Ik vind homeopathie bij baby's toch een prettiger gedachte dan de reguliere medicatie. Verkoudheid | Pure Lijfkracht van VSM
Ik geef alleen paracetamol als ik merk dat ze erg last heeft van haar entingen of als ze koorts heeft en daar erg last van heeft. Ik ben nogal terughoudend met het geven van medicijnen.
Ik ben opizch niet van de zetpillen, maar bij Djayson komen er nu 4 boventanden tegelijk door.. Overdag slaapt hij hooguit 2x45 min en word dan schreeuwend wakker van de pijn.. laatste avonden ook veel gehuild door de pijn, dus nu sinds 3 avonden een zetpil.. Gister onder geprobeerd, maar het was echt een drama.. Voordat ik ermee begon had hij al enkele slapeloze nachten gehad.. Dan maar een zetpil en goed slapen, want anders is het voor hem ook geen doen.. Overdag krijgt hij er niks voor.. Ja bijtringen, en smeer hem in met gengigel.. Hiervoor heeft hij 1x een zetpil gehad ivm 2 ondertanden tegelijk, maar dat was 1 pil.. Verder krijgt hij ze niet, maar ook nog niet nodig gehad..
Hier krijgt ze ook alleen een zet pilletje als het in mijn ogen echt nodig is, dus eigenlijk bijna nooit.. laatste was 3 mnd terug ofzo denk ik, toen sliep ze al 2 dagen heel slecht, steeds heel hard huilen enzo, toen heb ik wel een zet pilletje gegeven (ze sliep toen ook heerlijk daarna) en later had ze dr weer een tandje bij.. dus denk dat ze gewoon pijn had. Maar bij verkoudheid zou ik het niet doen, t lichaam moet zelf ook "leren" beter te worden enzo.. (dat is mijn idee)
Ik bekijk het gewoon per situatie. Als ze koorts is en ze lijkt nergens last van te hebben, krijgt ze niets. Anders wel, want dan kan ze tenminste goed slapen en als je ziek bent is dat ook heel wat waard. Maar koorts heeft natuurlijk ook een functie, dus is het niet zo handig om dat steeds te onderdrukken. Uit voorzorg geef ik ook geen zetpil na inentingen, alleen als ik merk als ze zich niet lekker voelen. Ik neem zelf ook niet zo vaak paracetamol.
Anakin, wat nou als hij pijn heeft zonder koorts, of juist pijnvrij maar wel koorts? Mijn zoon heeft afgelopen weekend (van vrijdag tot maandag) met 39+ rondgelopen, maar had weinig last, at goed, sliep prima. Dan geef ik echt niks. Maar toen hij vorig jaar met 37,8 toch last had van zijn oorontsteking, dan krijgt hij echt wel een pil.
Ik heb wel paracetamol zetpilletjes in huis, maar nog niet gebruikt. Bij (vermoedelijk) doorkomende tandjes geef ik Chamodent druppeltjes van VSM, als ik merk dat Jelle er last van heeft. Het is een gezonde kerel over het algemeen, dat scheelt wel.. en zelf neem ik misschien ook 1 keer per jaar een paracetamol of iets dergelijks. Maar ik gebruik zoiets dus liever niet, alleen als ie langere tijd ziek zou blijven, met verhoging of heel jengelig enzo, dat ie duidelijk pijn heeft, tja, dan zou ik het wel geven natuurlijk.
Hier zijn er vorig jaar toch wel wat zetpillen doorheen gegaan. Absoluut niet mijn voorkeur, maar met gemiddeld 2 oorontstekingen per maand heb je niet echt een keuze. Ze hielpen goed. Hij had dan ook zoveel pijn Gelukkig heeft hij sinds maart dit jaar geen oorontsteking meer gehad ( buisjes ) en ook geen zetpilletjes.