Ontslag vraag, juristen aanwezig?

Discussie in 'De lounge' gestart door MvLiam, 22 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Even een vraagje voor andere juristen hier. Ik studeer zelf rechten maar ben nog niet helemaal thuis in het arbeidsrecht.

Mijn vriend heeft vorige maand op zijn werk aangegeven dat hij ontslag neemt. Hij had een maand opzegtermijn en hij was van plan om deze maand natuurlijk gewoon te werken. Hij kan bij zijn nieuwe werkgever beginnen op 1 oktober, dus dit kwam goed uit.

Nu kwam hij vanmiddag thuis met de mededeling dat zijn baas had gezegd dat hij wel weg kon gaan. Hij was totaal niet meer gemotiveerd en zo hadden ze niets aan hem. Vriend is ook totaal niet gemotiveerd en vond het in eerste instantie wel prima zo, maar ik niet. Deze 6 resterende dagen, die niet uitbetaald gaan worden, kosten ons dus wel ruim €900. En dit zette mijn vriend gelukkig ook even weer aan het denken.

Nu weet ik dat wat zijn werkgever doet niet kan mits mijn vriend aangeeft dat hij werkwillig is (per aangetekende brief?)
    Want volgens mij is het zo dat als mijn vriend nu niets doet er juridisch gezien sprake is van ontslag met wederzijds goedvinden?

Wat kunnen we nu het beste doen? Een aangetekende brief sturen dat hij wil werken? Heeft hij (indien werkgever hier niet op reageert) ook recht op een gefixeerde schadevergoeding?
    Weet iemand ook waar ik zo'n standaard brief kan vinden?

Alvast bedankt!

2. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Ben geen jurist, maar P&O'er, ik denk dat hij gewoon op moet komen dagen op werk, om zo aan te tonen dat ie wel wil werken.
    Maar heeft hij geen vakantiedagen over? Dan kan hij die nog eventueel opnemen.

3. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Nee, hij is semi-prof voetballer en heeft helaas voor zijn voetbal veel uren vrij moeten nemen. Dit was voor zijn baas geen punt alleen heeft hij dus geen vakantiedagen meer over.

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Wat hierboven al werd gezegd, hij zal gewoon weer op z'n werk moeten verschijnen en de tijd "volmaken" tot aan einde dienstverband. Mocht de baas hier nou problemen mee hebben, hem bvb alsnog weer naar huis sturen, dan moet hij per ommegaande een aangetekende brief sturen dat hij wèl beschikbaar is voor werkzaamheden echter door werkgever naar huis is gestuurd etc. Mocht de werkgever hem om de oren willen gooien dat hij zelf accoord is gegaan met eerder einde dienstverband dan moet hij nadrukkelijk zeggen, en dit ook aangeven in de eventuele brief, dat hij zich onder druk gezet voelde en dit niet echt heeft gewild. Mocht de situatie nou echt onhoudbaar worden, dan kan je vriend zich nog ziek melden natuurlijk. Verwacht echter wel een hele snelle oproep van de arbo arts en afhankelijk van wat voor figuur je tegenover je hebt zitten kan hij eventueel eisen dat je vriend alsnog weer aan het werk gaat.....Kort samengevat: het is van essentieel belang dat je vriend stante pede weer op het werk verschijnt en niet zomaar een paar dagen eerst thuis gaat zitten.

Succes hoop dat het allemaal toch nog meevalt die laatste weken, is altijd heel vervelend zo'n situatie maar komt vaak voor.

Deel Deze Pagina