groeiachterstand???

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Angel79, 29 jul 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel79

Angel79 VIP lid

14 jan 2006
    5.090
    0
    0
    Lekker mama zijn
    Limburg
    Hallo dames,

Ik weet niet of ik me zorgen moet maken, doe dit eigenlijk ook niet, maar wil het in ieder geval een keer bij jullie voorleggen.
    Ik ben 24 november uitgeteld officieël, maar toen ik de 20 weken echo heb gehad kwamen ze uit op 5 december. Dit zijn bijna 2 weken verschil en vraag me nu dus af of dit niet een te groot verschil is? Ik heb nu al een paar keer gehoord en hier gelezen dat anderen die dit ongeveer hetzelfde hebben terug moeten na een x aantal weken om te kijken hoe de groei dan is, maar bij mij heeft niemand iets erover gezegt. Tijdens de echo niet en ook later bij de vk niet.
    De 21ste hoef ik pas terug te gaan naar de vk, vandaar dat ik jullie dit graag wil voorleggen. Zouden zorgen nodig zijn of is de kans groot dat het kindje gewoon iets klein is, maar verder qua ontwikkeling wel op schema ligt??? Dat is namenlijk mijn zorg, dat ik dadelijk beval bij bijvoorbeeld 37 weken gewoon thuis, maar dat de ontwikkeling van voornamelijk longetjes pas op 35 weken zit :(
    Alvast bedankt voor jullie tijd.

Groetjes Angela.

2. Japke

Japke Bekend lid

1 feb 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Angel,

De datum, het gaat niet zozeer om de datum maar om verhoudingen van het kind, hoe groot is elk onderdeel in vergelijking met de duur van de zwangerschap. Een datum kan inderdaad verschillen.

Mocht het kind op verschillende metingen wat kleiner zijn, dan hangt er er ook vanaf hoe klein en in welk percentiel die valt. Afhankelijk van wat er gedaan wordt. In jouw situatie zal dat niet het geval zijn want als het te klein is, hadden de verloskundige en echoscopiste er zeker wat mee gedaan. De echoscopiste meet het niet voor niks en ook de verloskundige heeft het onder ogen gezien. Je zou het inderdaad nog even kunnen voorleggen maar ik zou niet ongerust zijn over jouw kindje. Dat hij/zij bijvoorbeeld bij 37 weken geboren wordt met longen van 35 weken.

Groetjes,
    Japke

3. Angel79

Angel79 VIP lid

14 jan 2006
    5.090
    0
    0
    Lekker mama zijn
    Limburg
    Bedankt Japke voor je antwoord.
    Ik ben gerust ;)