Fragmin spuiten

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Que, 15 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Que

Que Niet meer actief

Even mijn verhaal kwijt hoor.

3 jaar geleden heb ik door een fout van het ziekenhuis een longembolie opgelopen. Gelukkig ben ik daar helemaal vanaf en hoef ik niet meer te spuiten of pilletjes te slikken.

Nu kreeg ik te horen, dat ik na mijn bevalling toch weer fragmin moet gaan spuiten vooor 6 weken. Baal daar onwijs van!! Ik deed dat altijd in mijn boven benen maar dat houd dus in dat ik straks een zomer heb waarin ik geen korte broek hoef aan te doen. Je houd namelijk bijna na iedere spuit blauwe plekken over. En dat is geen charmant gezicht.

Nu vroeg ik vandaag aan de apotheek. Ik was er toch vanaf waarom moet het dan weer. Ze zei, tja dit moet je zolang je een risico voor trombose hebt ondergaan altijd 6 weken onderhouden. Dus een bevalling verstaan zij onder een risico voor trombose.

Vindt het jammer dat ik dus zodra ik bevallen ben ik iedere dag een spuit moet gaan zetten. Het houd dan ook in dat de trombosedienst 1 of 2 keer per week bloed gaat afnemen om te kijken of het dun genoeg is. Ook moet ik dan weer een bepaald dieet gaan volgen. Of te wel, alles waar vitamine K in zit mag je niet eten.

Ik mag dan dus geen spinazie, bloemkool, broccoli, kool, sla, zuurkool, sojabonen, zonnebloemolie, kippenlever en lever, bananen, perziken en melk. Beter is ook geen komkommer, aardappelen, tomaten, maïs, appelen, sinaasappelen en avocado te nemen. Hierin zit wel minder in maar nog steeds te veel.

Ik vindt brocoli met kaas heerlijk, ook eet ik iedere week sla, wil ik iedere dag melk drinken. Maar ja. t is voor een goed doel.

Sorry voor mijn lange zeik verhaal maar moest het wel even van me afschrijven.

2. silkie

silkie Actief lid

31 mrt 2009
    470
    0
    0
    Vervelend dat je weer 6 weken moet spuiten. Maar alles beter dan opnieuw een longembolie!

Ik moet vanwege longembolieen 2 jaar geleden de hele zwangerschap spuiten (ik spuit met fraxiparine, niet met fragmin), tot 6 wkn na de bevalling.

Zolang ik spuit, hoeft er bij mij niet door de trombosedienst geprikt te worden. Dat hoeft pas wanneer je pilletjes (sintrom) gebruikt. Misschien komt het doordat jij fragmin gebruikt dat je daarbij wel geprikt moet worden?

Ook heb ik niets over een dieet gehoord, eet gewoon alles waar ik trek in heb.

Wat betreft die blauwe plekken; je zou evt ook in je buik kunnen spuiten, dan kun je nog wel een korte broek aan (bikini wordt dan wel wat lastiger)

Maar met trombosedienst en dieet word het idd een heel gedoe. Maar 6 wkn is te overzien. Even doorbijten!

3. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ik heb een stollingsafwijking waardoor ik tijdens de zwangerschap moet spuiten (Clexane, 0.6). Ik spuit heel laag in m'n buik, net boven het schaambeen, zeg maar. Dat klinkt als een pijnlijke plek, dat vond ik tenminste toen ik die tip kreeg, maar de blauwe plekken blijven enigszins binnen de perken en het is veel minder pijnlijk dan midden op de buik spuiten. Probeer maar eens, tzt.

Suus

4. Que

Que Niet meer actief

Nee in mijn buik spuiten is niets voor mij hihihihi.

Ik heb gelukkig (nou ja gelukkig) 1 gevoelloos bovenbeen. Daarom spuit ik in mijn benen.

Wat raar dat jij de hele zwangerschap moet spuiten. Ben je des tijds wel genezen verklaard? Ik namelijk wel. Tegen mij zeiden ze 3 jaar geleden dat het weg was (na foto). En ik ben begonnen in het ziekenhuis ivm het niet zwanger worden. Toen werd ook gezegd dat ik niet aan de medicijnen hoefde. Nu sinds afgelopen dinsdag weer via de gyn onder controle ivm ernstige rug problemen. En ze zei dat ik moest gaan spuiten.

Overigens is Fragmin en fraxiparine hetzelfde middel. Dit zeiden vandaag in de apotheek. Ik heb namelijk ook die fraxiparine gehad omdat fragmin niet op voorraad was.

Ik ben wel blij als die 6 weken weer voorbij zijn!! 2 jaar geleden werd ik geopereerd en toen mocht ik gewoon aan de pilletjes (ook voor 6 weken). Snap niet dat ze nu per se de spuiten willen. Maar ja het is idd voor een goed doel!!!

Hoe kwam het dat jij een longembolie had als ik vragen mag??

5. silkie

silkie Actief lid

31 mrt 2009
    470
    0
    0
    De oorzaak voor mijn longembolieen is niet helemaal duidelijk. Kreeg ze tijdens een ziekenhuisopname, was toen behoorlijk ziek, maar kreeg wel al fraxiparine spuitjes.

De stollingsarts zei dat het standaard was bij longembolieen om de hele zwangerschap te spuiten. Ik vond het ook een beetje raar, want volgens mij staat er in het protocol van de gyn dat het alleen 6 wkn na de bevalling moet. Ik moet 6 wkn na de bevalling de dubbele dosis spuiten.
    Misschien komt het doordat ik meerdere longembolieen had, of omdat ik ze kreeg terwijl ik al antistolling kreeg.

Volgens mij spuiten ze liever na de bevalling omdat je met spuiten beter je stolling kunt corrigeren als je wel teveel zou gaan bloeden dan met pilletjes. En met spuiten hoef je niet te laten controleren door de trombosedienst. Ook zou spuiten beter zijn dan pilletjes als je borstvoeding geeft.

@suus: dat klinkt wel als een hele enge plek om te spuiten. Weet niet of ik dat wel durf, maar als ik geen plekje meer op mn blauwe bovenbenen kan vinden....

6. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ja, klinkt heel eng, maar is het absoluut niet!

7. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Que als verpleegkundige in een ziekenhuis zet ik dagelijks trombose spuitjes of geef patiënten uitleg over zelf leren spuiten.
    Ik heb echter nog nooit gehoord van een dieet wat je moet volgen icm fragmin/fraxiparine spuitjes.
    Dit zou ik zeker even navragen want is niet gebruikelijk.

1a2x in de week prikken hoeft alleen als je sintrom of marcoumar tabletten gebruikt. Dan moet je steeds voor een aantal dagen doseren afhankelijk van je bloedwaarde (PT of INR). Fragmin spuitjes werkt op een iets andere manier en is dus niet nodig.

Ik denk trouwens dat je nu moet starten met de fragmin omdat je nu rugklachten hebt. Hierdoor ben je waarschijnlijk minder mobiel. Kan je minder bewegen. Omdat je bekend bent met een longembolie zal je misschien sneller een trombose ontwikkelen dan een ander als je minder mobiel bent. Uit voorzorg zal je nu wel moeten starten, lijkt mij dan.

Maar als je nog zoveel vragen hebt zou ik gewoon ff contact opnemen met je gyn hoor. Is jouw lijf, jij moet het spuiten en binnnen krijgen. Ik zou ook willen weten hoe en wat.

Veel succes!

8. Que

Que Niet meer actief

Ik heb morgen een afspraak met de vk daar ga ik het allemaal nog een keer navragen. De afspraak met de gyn ging zo snel, dat ik daar maar de helft van heb begrepen, laat staan onthouden.

Ik laat het nog wel even weten hoe en wat nou precies.

Deel Deze Pagina