Hoe zit het nu echt? Ontwikkeling.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door madelein, 27 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Regelmatig lees ik hier vragen over kindjes die later dan gemiddeld zijn met bepaalde ontwikkelingsstappen. Vaak wordt er dan gezegd dat ieder kind op zijn eigen tempo ontwikkeld, en dat er vaak niks aan de hand is.

Nu ben ik gister eens gaan zoeken wat mijn dochter ( 10,5 maand) zou 'moeten' kunnen. Wat blijkt, ze doet heel veel nog niet. Ze gaat nog niet zelf zitten, maar blijft wel prima zitten als ik haar neerzet. Ze kan ook goed vanuit zit weer gaan tijgeren ( valt niet meer om). Ze kruipt nog niet maar tijgert. Ze trekt zich nog niet op aan meubels( nu hebben we ook weinig om je aan op te trekken in huis staan eigenlijk, niks met randen die zij kan pakken zeg maar) maar als ik haar bij dr handjes pak doet ze dit wel.

Verder is ze juist wel weer heel vlot met haar fijne motoriek. Ze kan uit een gewone beker drinken, kan zelf met een lepel of vork eten en ook iets opscheppen ( oke, wel met knoeien... :D) en ze kon met 8 maanden al in haar handjes klappen.

Ze is ook heel pienter. Wijst dingen aan waarvan ze wil weten hoe het heet. Ze weet waar de lamp is, de bloemen, foto's. Als ik die benoem wijst ze ze aan.

Is het nu een reden om aan de bel te trekken omdat ze achter loopt in haar motorische ontwikkeling? Of 'mag' dit gewoon omdat ze met andere dingen al verder is?

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Even cb bellen, die hebben de juiste ontwikkel schema's. Van Wiechen schema, heet 'ie geloof ik.

3. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ze kunnen niet alles tegelijk.
    Mijn zoon kruipt, loopt met de baby walker, trekt zich op tot staan, gaat zelf zitten. En dit doet hij al een tijdje (behalve lopen met babywalker)
    Maar verder zijn fijne motoriek is bal. Hij kan de lepel goed in zijn mond doen. En probeert te zwaaien, drinkt heel raar uit een open beker(houdt het vast aan de randjes waar je je mond opzet 😂😂).

4. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.334
    113
    Vrouw
    Ze doen inderdaad dingen op een eigen tempo. Mijn dochter begon met praten met 8 maanden, was verstaanbaar met een jaar, maar lopen deed ze pas met 17 maanden... kruipen deed ze nagenoeg niet, ze rolde en hupste op haar kont overal heen.
    Haar fijne motoriek was bar slecht en ze struikelde zoooo vaak :)
    Met twee jaar sprak ze "vloeiend" en ging ze de andere dingetjes in een rap tempo inhalen.

5. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Haar focus ligt waarschijnlijk op de fijne motoriek.
    Ik zou me zeker met 10,5 maand nog geen zorgen maken.
    Ze doet de andere dingen gewoon wat langzamer, ze kan niet alles tegelijk.

Mijn dochter zat al met 3 maanden zelfstandig, ook als ik een zetje gaf viel ze niet om.
    Ging tijgeren, daarna kruipen en loopt nu sinds 6 weken.
    Maar praten? Alles is Tieeeeee!
    Ze kan 8 woordjes ongeveer maar gebruikt ze bijna niet.
    Het interesseert der gewoon nog niet.

6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nee, je hoeft echt niet aan de bel te trekken... die dongen zijn een richtlijn, een gemiddelde en om een gemiddelde te krijgen heb je langzame en snelle kinderen nodig ;)
    Het is dus geen absolute waarheid dat het MOET

Ze leren inderdaad dingen in hun eigen tempo, wanneer ze er klaar voor zijn

Het nichtje van Mn zoontje, ook 16 maanden loopt al 2/3 maanden maar zet nog steeds maar 15 stappen en valt steeds om, mijn zoontje loopt nu een maand en rent nu ook bijna... een wereld van verschil dus

Maar maak je geen zorgen want je kindje gaat ook heus al die dingen doen gewoon wanneer je kindje eraan toe is

7. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Even dat schema opgezocht maar dat is veel minder 'veeleisend' dan de schema's die ik voorbij heb zien komen! Volgens dit schema hoeven ze pas met 12 maand te kruipen en stabiel los zitten Ook. Zie niks over optrekken of gaan zitten.
    Nou dan zal het vast goed zijn ;).

Moet ik trouwens ook nog rekening houden met het feit dat ze met 37 wk geboren is? Of speelt dat niet meer inmiddels?

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wanneer ze geboren is speelt echt geen rol.

Ik vraag me eigenlijk af waarom je hier zo mee bezig ben?

9. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Je hoeft je echt geen zorgen te maken. Alle kinderen ontwikkelen zich in hun eigen tempo en dat blijven ze eigenlijk altijd doen. Zelfs op de basisschool.

Het punt is alleen dat elke trotse ouders graag vertelt wat zijn/haar kind al zo goed kan(soms zelfs wat aangedikt) en zo wordt je als ouder weer onzeker gemaakt. Maar bij de meeste kinderen komt het echt allemaal vanzelf goed.

Hier ging ze trouwens ook pas zitten rond 11 maanden. Rond een jaar ging ze staan, maar ze liep 'pas' rond 20 maanden.

10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Klinkt alsof jouw kindje de focus nu legt op fijne motoriek en dat is vaak nog moeilijker voor sommige kindjes dan de grote motoriek. En verder zie je ook vaak dat kinderen zich op 1 gebied concentreren en als ze dat beheersen (tot op zekere hoogte natuurlijk) kunnen ze zich ergens anders op concentreren.
    Dit zie je vooral met taalontwikkeling en motorische ontwikkeling. Dus als jouw kindje wil weten hoe alles heet e.d. is ze vooral met taal bezig. Misschien dat ze dan van het ene op het andere moment daar 'klaar' mee is en opeens gaat zitten, staan etc.

11. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Echt geen zorgen maken. Ik vind het van wiechen schema zelf fijn om te zien of onze dochter beetje op schema is maar verder kunnen ze ook niet alles tegelijk ontwikkelen. Je zult dus vaak zien dat je kindje op sommige punten voorloopt en bij anderen op schema of wat langzamer (hier grof/fijn motorisch flink voor, spraak gemiddeld).

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ik denk dat je als moeder best aanvoelt als iets echt niet klopt.

Ieder kind heeft inderdaad zijn eigen ontwikkeling, die van mij zijn bijv motorisch allemaal langzaam. Mijn dochter kon 2 dagen na haar verjaardag pas kruipen en zelf gaan zitten bijv.
    Ze is nu 15 maanden en loopt achter een karretje, maar ik zie haar de komende maand nog geen losse stapjes zetten.
    Geeft allemaal niks. :) ik heb echt het volste vertrouwen dat ze uiteindelijk gaat lopen en praten etc.

En hier op het forum moet je ook niet teveel kijken, hier zitten een hele hoop wonderkinderen als ik het mag geloven en als je het daaraan gaat afmeten wordt je alleen maar onzeker.

13. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Zo mee bezig valt mee hoor. Zoals ik schreef ging ik eens kijken door topics van anderen hier. En toen viel me op dat ze dus wel een stuk doet dan volgens sommige sites zou 'moeten'.
    Verder is het een blakend gezond kind dus maak me geen zorgen. Maar dat betekend niet dat je je niet af kan vragen of het wel normaal is toch ;).

@eppo: idd! Vond ons meisje al best vlot maar wordt er idd onzeker van als je ziet hoe snel sommigen hier zijn.

Het voelt verder prima, maak me zelf geen zorgen eigenlijk.

14. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Zo mee bezig valt mee hoor. Zoals ik schreef ging ik eens kijken door topics van anderen hier. En toen viel me op dat ze dus wel een stuk doet dan volgens sommige sites zou 'moeten'.
    Verder is het een blakend gezond kind dus maak me geen zorgen. Maar dat betekend niet dat je je niet af kan vragen of het wel normaal is toch ;).

@eppo: idd! Vond ons meisje al best vlot maar wordt er idd onzeker van als je ziet hoe snel sommigen hier zijn.

Het voelt verder prima, maak me zelf geen zorgen eigenlijk.

15. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Je hoeft je (denk ik) echt geen zorgen te maken.

Mijn dochter kroop rond haar eerste verjaardag pas en liep met 17 maanden. Zelf tot zit komen kon ze met ruim 10 maanden. Met praten is ze dan juist ook weer vlotter en ook haar fijne motoriek gaat snel.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Oudste dochter deed precies hetzelfde!
    "langzaam" in de lichamelijke ontwikkeling.
    Maar zat met 1,5 al hele liedjes te zingen en kon haar naam al uitspreken (nou goed ze sprak het uit als niny ipv lily:D).

Uiteindelijk is alles gelijk getrokken.

17. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Kijk! Nog meer 'trage' kindjes met het kruipen en lopen :).

Grappig Zoë. Onze dochter zingt nu liedjes mee, zingt de 'hi hi hi, ha ha ha' van 'zag twee beren'. Zo schattig!

Gisteravond klom ze trouwens zo de salontafel op. zet haar daar iedere dag even aan, vind ze ook prachtig. Ineens ging ze op m'n voet staan, zette zich af, en klauterde zo omhoog :D.

Zat nog te denken, we hebben eigenlijk niks in de woonkamer staan waar ze zich aan op kan trekken. Manlief is meubelmaker, is het een goed plan om hem wat te laten maken zodat ze wat meer uitgedaagd wordt?

18. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Heb je geen tafel?een kast?een box? Stoelen?bank?vensterbank?

19. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    En muren niet te vergeten 😉.

Saai huis zo

20. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik vergeet nog de deuren, misschien zit er een klein randje aan? Kunnen ze ook aan optrekken

Deel Deze Pagina