mijn zoontje is nu iets meer dan 6 maanden oud en vanaf 5,5 maanden zijn we begonnen met bijvoeden. omdat hij best wel licht is, adviseerde het buro om 2 x per dag pap te geven op het moment dat we overgingen van 5 naar 4 flessen. dit is zijn schema: 07.00 180/6 + bambix granen papje (laat meestal 40 ml staan) 10.00 fruit (125 gram potje=4 maanden potje) 11.00 180/6 fles opvolgmelk (laat meestal 40 ml staan) 15.00 180/6 fles opvolgmelk (laat meestal 40 ml staan) 17.00 groente (125 gram potje=4 maanden potje) 19.30 250 ml speciaal avondpapje waar ik tegen aanloop is dat hij eigenlijk alleen het fruit potje "banaan" lekker vindt, en het "bruine bonen" groente potje. als hij dit krijgt eet hij alles lekker op. als hij iets anders krijgt, laat hij veel staan. ik neem nu nog potjes omdat dat voor het oefenen makkelijker is, en ik neem nog steeds de 4 maanden potjes omdat daar alleen nog maar groente in zit en het volgens mij beter is om hem eerst aan de smaak van alleen groente te laten wennen. maar op deze manier kom ik natuurlijk niet verder.... ik kan hem toch moeilijk elke dag hetzelfde geven. dus toch maar telkens dezelfde andere smaken blijven aanbieden tot dat hij het lust of de 6 maanden potjes gaan proberen?
Ja, dit is een lastige omdat je kindje licht is moet ie goed eten en dat zijn nu nog flessen maar om meer groenten en fruit t gaan eten (en daarmee andere smaken te gaan waarderen) moet hij wel een beetje trek hebben en dat lukt niet zo goed met deze flessen (zo klinkt het tenmisten hoor) Ik zou zelf gaan maken. Je maakt gewoon een paar groenten klaar en die vries je in en je haalt wanneer je nodig hebt de groenten en fruitsoorten eruit die je wilt gebruiken. Dan kun je veel meer variatie aanbieden. Kijk eens hoe dat gaat. Als dat ook niet leidt tot meer eten dan toch de flessen verlagen
hoe vaak achter elkaar geef je hem een andere groenten? het kan even duren voordat ze er aan wennen. Ik zou het zeker met een nieuwe smaak dan een keer of vijf achter elkaar proberen.
Misschien een nieuw potje mixen met een beetje "banaan" of "bruine bonen" zodat de smaak er wel een beetje inzit? Ilana wilde ook geen groenten, dus roerde ik een beetje fruitmoes er door heen en elke keer minder moes.
wat je misschien ook kan doen is zo'n liga eerste stap erdoorheen kruimelen. Dit neemt de scherpe smaak weg van het hapje. Missschien dat hij dan wel meer smaken lust?