Verse groenten en fruit.

Discussie in 'Voeding' gestart door wendyp, 27 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

duh maar waarom geef je na een jaar wel 'gewone' groenten en vlees? Het duurt jaren voordat een kinderlijfje helemaal af is. Dan moet je ook consequent zijn lijkt me.

2. cobravosje

cobravosje Actief lid

18 nov 2008
    182
    0
    0
    met een jaar zijn zijn de darmpjes zeker zo goed als af ookal beweert men met een halfjaar maar dan geeft het je meer zekerheid.
    ik blijf zoiezo tot na een jaar ook potjes geven, maar als je goed gelezen had zei ik dat ik dan ging husselen, oftewel mengen. en dan heb ik het niet over vlees. puur vanwege de hormonen die erin worden gespoten.
    en er zijn niet voor niks potjes tot 3 jaar.

3. MarjoM

MarjoM Actief lid

24 jun 2007
    402
    0
    16
    Blaricum
    Nog nooit bij stilgestaan over die potjes en hormonen, vind het eigenlijk erg vreemd.. want, wie zegt dan dat daar geen hormonen in het vlees zitten dan? En biologisch fruit, groenten en vlees, heeft dat nog enige invloed? Van de zomer gaan we onze eigen groenten (en een wat fruit) gebruiken, daarvan weet ik tenminste wat erop zit; niks ;)

4. cobravosje

cobravosje Actief lid

18 nov 2008
    182
    0
    0
    de naam biologisch zegt het al daarbij is het dus niet ingespoten met wat dan ook of opgespoten.
    maar met gewoon vlees wat je koopt dus wel
    er zijn boeren die speciaal telen voor babyvoeding en dus niet voor ander voedsel voor ons 'volwassenen. die spuiten het vlees dus niet in en spuiten ook hun groenten /fruit niet.
    dat zijn ze verplicht volgens de wet wat gaat over babyvoeding vandaar wat ik zei:)

5. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Die zijn er in mijn ogen 1 voor ouders die van gemak houden, als mijn dochter drie is eet ze gewoon met de pot mee hoor!
    Maar de hoofd reden dat die dingen dr zijn is om een bedrijf zoals Olvarit zo groot te kunnen laten zijn 8) , moet je is kijken wat Nutricia (want daar is het hele olvarit, bambix etc van) allemaal wel niet op de markt heeft voor babys wat ze echt niet nodig hebben.

Niet alles wat op de markt is kwa babyvoeding/drinken etc hebben ze nodig hoor maar er zijn altijd wel ouders die er in trappen en daar profiteren zij natuurlijk heerlijk van.

Maar goed ff on topic;
    Heeft Sasha al wat nieuwe soorten groenten gegeten en wat vond ze dr van?

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Gewoon helemaal geen vlees eten ;) :)

Ontopic:

Mirre is helemaal gek van groente:
    - spruiten (ja echt) > snijden we in 2en,
    - tuinbonen, velderwtjes (en ook gewone erwten) kun je een beetje pletten (kikkererwten vindt Mirre vies, maar kun je ook proberen)
    - bloemkool, broccoli, courgette (je kunt eventueel het middenstuk eruit halen, dat is daderig), paprika, sperziebonen, snijbonen, etc

Fruit is Mirre niet gek op. Ze vond abrikoos echt geweldig deze zomer. Je kunt (liefst ongezwavelde) gedroogde abrikozen kopen, laten wellen in water en dan in stukjes geven. Mirre eet ze inmiddels ongeweld, gaat goed (maar ze is nu 14m).

Appel kun je ook gedoseerd geven (dus stukje voor stukje). Appel stopt trouwens ook. En peer al geprobeerd?

Wat Snoopy ook al zei: blijven aanbieden werkt soms verbazingwekkend goed (zo at Mirre pertinent geen appel en banaan, nu soms wel)

Dit zijn de groenten vanaf 6 maanden volgens bv.com:

aardappel
    aardpeer (topinamboer)
    *amsoi
    *andijvie
    artisjok
    asperge
    aubergine
    *bleekselderij
    bloemkool
    broccoli
    champignons
    *Chinese kool
    courgette
    doperwten
    jonge peultjes
    jonge sperzieboontjes
    jonge tuinboontjes
    *knolselderij
    komkommer
    koolraap
    *koolrabi
    meiknol
    paddenstoelen (10 mnd)
    *paksoi
    paprika
    pastinaak
    pompoen
    *postelein
    *raapstelen
    rabarber
    radijs (rettich)
    rammenas
    *rode biet
    schorseneren
    *snijbiet
    snijboon
    *spinazie
    spruiten
    tomaat
    *sla, alle soorten
    *venkel
    *waterkers
    witlof
    wortel
    zoete aardappel (bataat)
    zuurkool

Fruit:
    abrikoos
    ananasmeloen
    appel
    avocado
    banaan
    druif
    duindoorn
    kers
    mango
    meloen
    peer
    perzik
    pruim (vers)
    rozenbottel
    stoofpeer
    suikermeloen

http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... lands.html >> is een vrij streng schema, maar aangezien je dochter gevoelige darmen heeft, misschien wel slim.

7. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hey meis,

Pompoen kan je koken.. dan wordt t zacht.
    Julen vindt t heerlijk met rijst.

Succes!

8. cobravosje

cobravosje Actief lid

18 nov 2008
    182
    0
    0
    nee dat vind ik onzin wat je zegt over moeders die van gemak houden.
    je kookt toch ook voor jezelf dan eten ze toch zoiezo met de pot mee op den duur?
    sommige kindjes kunnen nou eenmaal niet tegen alle voedingen die wij eten, dan is het altijd makkelijk om dan nog een potje te kopen..zo nu en dan.
    ik ga zeker tot en met een jaar gewoon potjes kopen maar met een halfjaar wel zelf fruit maken uit b.v. een bio winkel..

9. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Volgens mij hoef ik hier geen reactie op te geven want je geeft zelf al aan dat makkelijk is, gemak dus.

Wij kijken voor ons dochtertje wat zij op dat moment kan eten dus als zij niet tegen een bepaalde ingredient kan dan kook ik dat niet voor haar. Ik vind het een kleine moeite om haar eten vers te maken en zo weet ik ook precies wat ze krijgt en dat zijn dus geen conserverings middelen en weet ik wat allemaal nog meer in die potjes zit.

Ik zeg niet dat moeders die potjes geven slechte moeders zijn of wat dan ook hoor absoluut niet maar voor mij is het een hele kleine moeite om voor mijn dochtertje vers te koken. De tijd die ik daarvoor kwijt ben zou ik ook kwijt zijn met potje pakken deksel open maken en opwarmen.

En zeker weten over wat er in baby voeding zit zijn we toch niet er zijn vorig jaar niet zomaar ruim 53000 babys ziek geworden in China na een Melamine schandaal, okay dit zat dan misschien in melk maar een volgende keer zit het wel in een baby-potje. Daar is ook de "babyvoeding wet" gebroken, dus ook hier zou dat kunnen....Nee voor mijn meisje geen voeding waarvan ik niet zeker weet wat er in zit!

Maar goed ieder zijn ding.

Maar in dit topic wordt gevraagd welke verse groente en fruit dus niet of en waarom....

10. wendyp

wendyp Niet meer actief

Of wat denk je dan van, stukjes glas en stukjes latex handschoenen in zo'n potje. Is een paar moeders van het forum hierzo overkomen.... Brrr...

Maarre... even denken wat we al geprobeerd hebben....

*paprika, gekookt, was erg bitter, moest ze ook niets van weten hihi.
    *tuinbonen, ook niets, tufte het meteen uit.
    *bietjes, vond ze super! Vast vanwege de zoete smaak hihi.
    *bloemkool en brocolli uiteraard, maar dat vind ze het lekkerst geloof ik.
    *komkommer is favoriet!

Maar zie qua groenten hier ook superideeën staan, ook groenten waarvan ik niet eens weet hoe je dat klaar moet maken hihi.

Fruit:
    *appels, wist niet eens dat dat stopte? Hmmm, dan toch maar achterwege laten.
    *peer is ze helemaal gek op.
    *pruimen, vind ze ook lekker! Ook goed voor het poepen :D
    *aardbei, ik mis inmiddels een paar vingers haha, zo lekker vond ze het!

En over dat vlees, het ging inderdaad over groenten en fruit, over vers en niet over een potje.

11. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ow en salapio, thnx voor de link! Heb ik zeker wat aan.

12. cobravosje

cobravosje Actief lid

18 nov 2008
    182
    0
    0
    Ik vind dat je nu een beetje denigrerend overkomt.
    lees is wat ik daarvoor vertelde: "sommige kindjes kunnen nou eenmaal niet tegen alle voedingen die wij eten"
    dan is het makkelijk want ik vind het dom om mn kind als proefkonijn te moeten gebruiken om te kijken of hij misschien wel iets kan eten wat wij eten op zijn jonge leeftijd.
    rico kan niet tegen alle voedingen en er wordt verwacht dat na 2 a 3 jaar hij het beter aan zou kunnen. wat heeft dat met gemakzucht te maken?
    die potjes zijn zo samengesteld dat ze ZO gemaakt zijn dat er maar weinig van elk in zit en samengesteld is op leeftijd van een kind.
    maargoed ga me verder niet verdedigen. ik doe wat het beste is voor rico en als dat voorlopig zo is dat hij samengesteld voedsel moet eten dan is dat zo. dat jij dat gemakzuchtig vind prima.
    maar dat jij zo graag vers wil maken en dan zeggen dat je tenminste weet wat je geeft vind ik ook raar want wat ik al eerder zei, sta jij er wel bij stil dat er hormonen in vlees worden gespoten, je weet niet eens wat er allemaal met dat vlees is gebeurd kwa dat betreft. en in babyvoeding zit dat echt niet. Mijn kinderarts gaat echt niet uit zijn nek zitten lullen zoals we dat hier zeggen.

13. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ik weet niet hoor.. Maar kunnen jullie dit niet uitvechten via de pb?

Ik wil alleen maar adviezen wat voor soorten groenten en fruit ik aan Sasha kan geven.

En ook ik geef soms potjes.

14. cobravosje

cobravosje Actief lid

18 nov 2008
    182
    0
    0
    wat mij betreft wel. is misschien nog wel een zinnige discussie;)

15. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    -Rode bietjes met een uitje en bruine boontjes en spekjes.
    -Rijst met aubergine en tomaat en een paprikaatje
    -Zuurkoolstamppot
    -Aardappeltjes met bloemkool en wat geraspte kaas
    -Snijboontjes (makkelijk uit diepvries)
    -Boerenkoolstamppot
    -Rijst met peultjes en kipstukjes
    -Pasta met champignons

-Mango
    -Meloen
    -Druifjes

Al weer wat inspiratie opgedaan?

16. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    In plaats van vlees/kip af en toe eens vis of een half gekookt eitje?

Deel Deze Pagina