Hallo, Ik ben zelf niet zo'n vlees- en viskenner (-en eter) maar sinds ik zwanger ben..zwaar verslaafd aan haring!! (Hollandse nieuwe en maatjesharing) Met 12 weken heb ik de eerste haringen gegeten nadat ik bij de viskar explicitiet had gevraagd of hij wel vers was omdat ik zwanger ben. De visboer drukte me op het hart dat dat zo was. En nu..vlaggetjesdag (of hoe dat dan ook heet) geweest, ik begrijp dat vanaf die periode pas verse haring te verkrijgen is.. Wat heb ik dan gegeten van 12e tot 16e week?? Ik heb zeker in die periode wel 10 haringen op.. Heb ik nou verhoogd risico op listeria?? Ik hoop dat iemand mij gerust kan stellen............ Alvast bedankt. Groetjes, Blij muisje
Ik heb er ook zo'n zin in, maar durfde het niet te eten, omdat ik dacht dat het rauwe vis was Ik lees even hier mee of je nog meer reacties krijgt
Geen zorgen, vanaf vlaggetjesdag is er 'nieuwe haring' te krijgen, wat dat dan precies is weet ik ook niet maar heeft geloof ik iets met het vetgehalte te maken. De haring die jij hebt gegeten is vast wel vers geweest, maar gewoon nog geen 'Hollandse nieuwe'. Bovendien proef je het geheid als je een niet verse haring eet. Ik heb een paar maanden geleden de haring (ook voor 'vers' gekocht op de markt) een dagje bewaard in de koelkast. Nou die was écht niet zo lekker meer als op de dag van aankoop. Maargoed, je kunt niet anders dan afgaan op de woorden van je visboer. Ik zou er maar gewoon op vertrouwen! Oh ja, zoute haring mag je gewoon eten hoor mits dus vers en eten op de dag van aankoop. Doordat de haring gepekeld is hoef je niet bang te zijn voor bacteriën die wel in andere rauwe vis zouden kunnen zitten. Hartstikke gezond juist! Zie ook: Vis | Voedingscentrum
Het is toch ook rauwe vis? Ik durf het niet te eten. Maar op de vraag van de topicstarter, k kan me niet voorstellen dat die haring dan niet vers zou zijn, misschien gekweekt ofzo en niet wild gevangen?
haring is juist harstikke gezond om te eten ook als je zwanger bent Je hebt wel verse haring gehad hoor....vanaf vlaggetjes dag wordt de nieuwe haring verkocht..dus die zijn net gevangen...vanaf dan wordt haring ingevroren. dus je hebt gewoon verse haring gehad geen zorgen en anders was je allang ziek geweest hoor....dus gewoon lekker haring blijven eten is heel goed voor de hersenen van de baby en ook gezong voor jezelf...
Dat heb ik dus ook! Ik zag de mensen op tv allemaal die Hollandse Nieuwe eten, en ik kreeg ineens trek! Terwijl ik het volgens mij helemaal niet lust! Maar als het zo goed is voor de baby, dan ga ik het donderdag op de markt toch maar eens proberen!
Verse haring is zeer goed tijdens de zwangerschap! en de hollandse nieuwe heeft idd te maken met wanneer het gevangen is.. Niet met de versheid ervan Je hoeft je dus geen zorgen te maken en er lekker van genieten! (je moet het wel op de dag zelf opeten, niet een dag in de koelkast leggen.. want dan is het niet meer vers..)
Elke haring verkopende zaak krijgt de haring diepgevroren binnen en laat deze ontdooien voordat het aan de consument wordt verkocht. Maar je mag het ook tijdens je zwangerschap gewoon eten, sterker nog, het wordt ten zeerste aangeraden! Helaas voor mij vind ik ze nog steeds niet lekker
Inderdaad, vers betekent dat hij kort na de ontdooiing wordt geconsumeerd. Bijna alle `verse`vis is eerst bevroren geweest. Geen enkel probleem. En zoute haring is niet rauw in de zin dat deze door het pekelbad wel een bepaalde garing krijgt, dus niet helzelfde als bakken, maar het idee is hetzelfde. Lekker eten dus. Beste kun je hebben dat de vis direct voor consumptie wordt schoongemaakt. Dan weet je bijna zeker dat hij vers is. Als de visboer hele stapels schoongemaakte haring heeft liggen, zou het in theorie kunnen zijn dat er haringen van de vorige dag tussen liggen. Hoewel de omloopsnelheid op dit moment volgens mij zo hoog is, dat die kans ontzettend klein is.
Iedereen erg bedankt voor de antwoorden. Ben helemaal gerustgesteld. Heb nu zelfs zo vaak het woordje haring gelezen dat het water me in de mond loopt.......... Alleen..waar kan ik NU op dit tijdstip een haring halen?? Maar ff geduld hebben haha. Groetjes, Blij muisje
Owwwwwww kheb ook zin in haring........ En op je vraag no worry's als je het bij de visboer haalt is ie vast en zeker vers geweest en super gezond voor je beeb!! Kheb laatst met een mede zwangere vriendin op de markt bij de visboer staan wachten op kibbeling en we stonden met zn twee zowat het hele schaaltje leeg te eten(Om te proeven) Gelukkig konden ze er hartelijk om lachen haha!!
Ik dacht ook dat het niet mocht, omdat het rauwe vis is. Ik at voor mijn zwangerschap al zeker 2 stuks in de week. Maar laat ze nu toch liggen.
oh ben er gek op, maar koop ook wel die verpakte in de supermarkt naja ikzelf niet maar heb er pas nog een paar van gegeten. dat is dus niet vers.... ik heb er eigelijk nooit bij na gedacht.
Die voorverpakte mag je niet eten daar kan de listeria bacterie wel in gaan zitten. Verse rauwe haring mag je gewoon eten als zwangere. Het gaat er niet om dat het rauwe vis is, maar of het voorverpakt was of vers. Voorverpakt mag dus niet en verse rauwe vis wel. Ik wil niet weten hoeveel haringen ik wel niet op heb toen ik zwanger was van Jason 2 jaar geleden.. 4x per week 2 haringen op brood 11 weken lang .. daarna was ik weer over de verslaving heen en at ik er nog maar 2 per week nog 6 weken lang.
ooow dus die moet ik voortaan laten staan....zal nu wel meevallen maar heb er aardig wat achter de knopen.
heb nog steeds geen haring gehaald maar er wel zin in alleen dat gedoe vlaggetjesdag en hollandse nieuwe... ik geloof persoonlijk niet dat de haring die nu verkocht word de nieuwe zijn er zullen vast genoeg overblijven (dus uit de diepvries) maar gewoon meteen eten lekker met uitjes kan geen kwaad