Ik ben al voor de 6 maanden heel rustig begonnen met bijvoeding, omdat ie het zo goed doet en aandachtig kijkt als ik zit te eten. Maar nu na een paar weken krijg ik er nog steeds praktisch niets bij hem in. Hij doet meestal ook z'n mond gewoon niet open... En als ie al wel wat in z'n mond krijgt, werkt ie het er meestal uit. Ik ben met groente begonnen, en heb nu worteltjes, courgette, bloemkool en brocolli geprobeerd. Nu ook met banaan gestart, maar dat is al helemaal geen succes. Ik weet dat ik geduld moet hebben en dat het allemaal nog geen issue is, maar ik zou zo graag willen dat z'n mondje een keer open gaat als ik met m'n lepel aankom. Iemand tips? Ik ben overigens al wel afgebouwd naar 4 flessen van 200ml. Krijgt ie dan nog wel genoeg binnen (ze gaan momenteel allemaal leeg)?
800 ml is in principe voldoende (daar zat wij al op met resp. 15 en 18 weken). Je merkt het wel aan je zoontje als het niet genoeg is en dan kun je altijd nog één of meerder flessen iets verhogen. Mijn tip... laat het eens een week helemaal rusten en begin dan opnieuw en probeer dan een lepeltje maar ook stukken die hij zelf kan pakken.
misschien dat je idd stukjes kunt proberen. Hem zelf laten pakken. Waarschijnlijk is je kindje gewoon nog niet toe aan bijvoeding. De één is er met 6 maanden aan toe, de ander pas met 8 of nog later. Gewoon aan blijven bieden, komt vanzelf goed. Dat hij aandachtig kijkt terwijl jij eet is echt geen teken dat hij toe is aan bijvoeding, dus waarschijnlijk is hij gewoon iets later.
Ik zou niks forceren, wel blijven aanbieden. En hem ook inderdaad meer zelf laten doen, stukken gegaarde groente of zacht fruit kan hij zelf pakken en mee experimenteren (eerst ruiken, voelen en kijken, later likken en proeven, en tenslotte knabbelen/sabbelen en doorslikken). Ging bij ons veel vlotter, maar ook niet op een weekje tijd eens ze 6 maanden was hoor. Maakt ook niks uit, er is geen haast bij.
Wat de dames hierboven zeggen: forceer het niet teveel. Gewoon elke dag een hapje, wil het niet, dan niet. Je kunt het hem zelf ook laten ontdekken. Met (flink) gekookte wortels kunnen ze lekker prutsen. Of als je 's middags een banaan eet, je kleintje een minihapje geven als hij interesse toont. Mijn neefje at ook redelijk laat pas zijn hapjes. Maar eet nu bij een jaar als een bouwvakker
Als je denkt dat hij niet genoeg binnen krijgt, kun je ook van die 4 flessen, 2 papflessen maken. Dat vult ook al. Ik ben alweer ff uit de babytijd, maar volgens het boekje wat ik toen had, mogen ze niet meer dan 1 liter per dag aan vocht binnen krijgen. dat bederft de eetlust. Dus ik zou eerder minder voeding geven dan teveel, kans is groot dat hij dan vaste voeding gaat eten. Ze zeggen dat een kind vanaf 6 maanden tot een jaar, 100 ml per kilo lichaamsgewicht aan vocht binnen moet krijgen.