Ik drink graag munt thee, (al is het officieel geen thee) Ik haal altijd een grote bos op de markt en pluk de blaadjes af om thee van te zetten. Heerlijk! Nu zag ik online dat je heel veel verschillende soorten munt hebt, met aardbei, appel, ananas of chocolade aroma. Er zijn er nog veel meer trouwens. Nu kan je dat online bestellen, ideaal dus. Maar het probleem is, ik heb totaal geen groene vingers. Wat doe ik met zulke plantjes Kunnen ze (apart van elkaar) in een grote pot binnen op het aanrecht? of is het beter om ze buiten in de grond te zetten? Of buiten in losse potten? Groeit dat een beetje zodat je er goed thee van kunt plukken, of heb je naar 2 weken enkel kale takjes staan, en is het wachten op nieuwe? Ik heb echt geen enkel idee Erg eigenlijk mijn ouders hadden vroeger altijd een moestuin, maar ik heb de groene vingers niet geërfd laat maar zeggen Dus dames.. iemand verstand hiervan..
Munt groeit snel en is een echte woekeraar. Ik heb zelf ananasmunt, aardbeien munt, chocolademunt en gewone munt. Ik zou het zelf in de tuin zetten, zodat je voldoende hebt om elke dag van te drinken. Wel planten in een grote ingegraven emmer of iets dergelijks, want anders heb je over een jaar je hele border vol met munt. Je kan het natuurlijk ook buiten in een grote pot zetten. Ik vind het zelf verder een hele makkelijk plant. Met af en toe water zijn ze al blij. De chocolademunt is trouwens heel erg lekker!
Ik had een plantje gekocht bij albertheijn binnen no time stond mijn halve tuin vol munt haha tis net onkruid. Dus geen groene vingers nodig hoor. Zelfs na een paar x weg halen kwam het elke x weer terug
Munt is idd net onkruid, dus dat gaat vanzelf. Afgebakend stukje in je tuin is dus wel handig, anders staat binnen de kortste keren je hele tuin vol
wow, dat is goed te horen, dat moet zelfs ik dus kunnen Ik zag op een moestuin site allerlei soorten die ik dus zou kunnen bestellen. Maar ik zag ook dit: Dienblad met 7 kweekpotjes - thee | Xenos Is dit ook leuk om mee te beginnen of kan dit niet in de tuin? Sowieso wil ook ook wat kant en klare plantjes kopen bij die moestuin site omdat je dat ook gelijk kunt gebruiken. En die potjes van de Xenos moet eerst helemaal groeien. Wat doe je in de winter met de planten dan. Ik denk dat ik een aantal potten ga gebruiken die ik los bij elkaar zet, of op een tuintafel oid. Moeten ze dan in de winter naar binnen of sterft het af. Ligt natuurlijk ook aan welke soort waarschijnlijk, de 1 zal meerjarig of wel of niet winterhard zijn. Maar hoe doen jullie dit?
Zoals gezegd de munt niet in de volle grond zetten. Hier heb ik hem al twee jaar in een potje. Staat in de winter ook gewoon buiten. Elke keer denk ik weer dat de munt doodgevroren is, maar toch groeit het elk jaar weer aan. Niet weg te krijgen!
De kweekpotjes lijken mij een beetje klein. Paar keer plukken en je plantje is kaal. Na de winter komen de planten vanzelf weer op in de tuin. Het is bijna niet uit te roeien . Ik heb zelf in de winter een pot wat beschutter staan, zodat ik er wat langer van kan genieten.
Ja dat idee had ik ook.. nou ik bestel gewoon bij de moestuin site een stuk of 5 verschillende planten, kan ik wel even mee voor uit denk ik
Dat denk ik zeker! Mijn grootste probleem was, dat toen de plantjes klein waren dat ze nauwelijks tijd kregen om te groeien. Elk blaadje verdween direct in mijn thee .
Als je eenmaal een plantje hebt, dan zijn ze echt niet weg te krijgen. Maar om zo'n plantje uit een zaadje te krijgen.......Pffff dat is een hele opgave. Ik heb nu na 4 maanden twee kleine plantjes. Daar heb ik meerdere pogingen voor moeten doen. Als je geen groene vingers hebt (net als ik) dan kan je beter met bestaande plantjes kweken.
Ik heb het ook gehad. Toen las ik eens een artikel dat er bij veel horecageledenheden soort luis zit in de munt. Dat schijn je snel te hebben. Dan zie je hele kleine stipjes op het water drijven. Toen ik eens goed naar mijn eigen thee keek zag ik het ook. Ik heb mijn eigen munt weggegooid en daarna nooit meer ergens muntthee gedronken.
Dit had ik ook al eens ergens gelezen, gelukkig heb ik dat zelf nog nooit gehad. Je moet de blaadjes voor gebruik ook heel goed afspoelen. En anders heb je idd kans op een extra "bite" aan je thee
Daar ben ik idd ook bang voor. Ik drink heel veel thee, van zonnatura nu, en dus ook verse munt thee. Daarom wil ik het nu gewoon eens zelf proberen, ik ga dus mooi de complete plantjes bestellen, en in ruime potten zetten zodat ze lekker groot kunnen worden
Ik heb de volgende besteld: Mentha suaveolens 'Appel' Puur Mentha arvensis 'Strawberry' Puur Mentha suaveolens 'Ananas' Puur Mentha piperita 'Chocolate' Puur Acorus gramineus 'Licorice' Puur (zoethoutgras) ik houd van de smaak van zoethout ik wist niet eens dat dit bestond Heel erg benieuwd! Bedankt voor jullie ervaringen
Oh en dan nog even een vraagje, als ik de munt in losse (ruime) potten ga zetten, zal ik dan wel of niet enkele gaatjes in de bodem maken. Anders kan het water niet weg en worden ze misschien te vochtig.. Of drogen ze te snel uit als het water weg kan uit de potten?
Wel gaatjes anders krijg je moerasplanten met dit weer. Eventueel van die korrels op de bodem zodat je aarde niet weg spoelt.
Ik heb wel eens de resten van zo'n schaaltje verse munt uit de supermarkt in water gezet. Twee weken later had het wortels, en nu staat het in een pot en blijft het maar groeien. Dit is echt een hele stevige soort.
Tip: koop in tuincentrum een plantje van munt die je lekker vind en plant die in een ruime pot. Niet in de volle grond planten, woekert als een gek.
Ik heb een hele grote bak in de tuin staan. Niet in je tuin zelf zetten. Ook niet in een emmer of zo. Je komt er echt nooit meer vanaf. Bij mij staat het in een bak op een stukje terras.