Nadat onze mondhygiënist op had gezegd, waren we op zoek naar een vervanger. Nu was het een preventieassistente geworden en een mondhygiënist verdeeld over de week. Maar de preventieassistente voldeed toch niet echt toen ze kwam meelopen, en opperde een collega assistente, of het niet een idee is om ons, zij en ik, op te leiden tot preventieassistente. Hartstikke leuk bedacht natuurlijk, maar nu komt het..... Ze heeft mij en andere collega's eerder ( juni 2015) verteld dat ze bezig is voor haarzelf, ze gaat een beautysalon starten, is druk bezig met opleidingen tot nagelstyliste en kunstwimpers aanbrengen e.d. Heeft dagelijks klanten en heeft in haar nieuwe pas gekochte woning, aan de winkelstraat in haar dorp, al een kant en klare salon staan. Trots verteld ze iedere week wat ze heeft geleerd en hoeveel klanten ze heeft, zich heeft ingeschreven bij kvk en dat ze toch echt weg gaat uit ons team, want ze vindt er niks meer aan. Dit botst natuurlijk tegen haar voorstel aan onze baas, die nog van niks weet. En hij geeft aan dat hij het een serieus goed idee vindt. Ik zit hier toch wel mee in mijn maag. Ze had me beter niks kunnen zeggen over haar plannen. Heb haar wel erop aangesproken, maar ze keek me een beetje wazig aan. Zouden jullie verder nog wat zeggen of doen, of het maar op zn beloop laten. Ik werk al 10 jaar samen met mijn baas, hij was eerst mijn collega, het voelt zo als verraad, maar andersom ook, ze heeft mij en ook andere in vertrouwen genomen, ook met haar werk ik 7 jaren. Zelf ben ik van plan om toch nog langer te blijven, en dan lijkt me investeren in een collega die toch de intentie heeft om weg te gaan zonde. En heb ik liever een collega die graag met ons wilt werken voor een langere duur. Zelf heb ik overigens al een hele leuke functie, orthoassistente en allround tandartsassistente, dus voor mij hoeft het niet zo nodig.
Ik zou een gesprek met haar en de baas organiseren om het samen over het idee te hebben. En dan kan je het over alle beren op de weg hebben. Je gaat het dan verder concreet maken hoe het er uit ziet in de praktijk die opleiding en wat daar voor nodig is. En dan zou ik aangeven hoe jij er in staat, dat het van jou niet zo nodig hoeft. Maar ook aan die collega vragen hoe die er in staat. En hoe ze dat in de toekomst ziet in combi met haar andere opleiding en eigen bedrijfje.
Wellicht was haar uitdaging weg als assistente en vindt ze deze weer in een nieuwe functie en wilt ze dit combineren met haar eigen bedrijf? Ik zou hier zeker niet tussen gaan zitten. Je hebt het aangegeven aan haar, meer kun je niet doen.
Geloof niet dat ze opeens wilt blijven.... De dag voordat ze het opperde liet ze me nog nog weten dat ze het weekend weer een cursus had gevolgd en echt niet kan wachten totdat ze een flink klantenbestand zou hebben.