Pffff . Ik heb ooit eens een pak appelsap geopend. Zo'n pak weet je wel, kartonnen pak, met een draaidop die stevig vast zit. Hartstikke nieuw. Ik schenk het in, leng het aan met water voor mijn dochter, en geeft het haar. 3 jaar toen. Toen schonk ik zelf ook een glas in, en zag dat het troebel was. Of trouble? Eigenlijk gewoon meer pluizen in de sap. Schimmel dus. Nieuw pak, met een tht datum heel ver weg. Dus AH gebeld. Waar zij heel duidelijk was, er hoeft maar een minuscuul gaatje ergens te zitten en er komt zuurstof bij. Het proces van bederven gaat dan in. Een beker slagroom is kwetsbaar. Daarop zit een soort van folie wat snel breekt, scheurt of waar dus ook een heel klein gaatje in kan zitten. En dan kan het wel tot 19 maart houdbaar zijn, maar dat geldt dus voor een ongeopend product. Ik zelf ben ook voorzichtig, nadat ik jaren geleden gewoon echt hartstikke ziek ben geweest na eten. Bizar gewoon. Dan ga je echt wel opletten hoor en ik vind dat niet neurotisch, het is gewoon voorzichtiger zijn dan een ander. Als ik hier iets open maak met 'beperkt houdbaar' erop, dan noteer ik de datum van openen. Maak ik iets open waarop staat dat het binnen 3 dagen geconsumeerd moet worden, dan doe ik dat en na die tijd gaat het weg. Mijn man maakt er niks van, wel geeft hij aan dat een tht datum staat voor wat er staat. Ten Minste Houdbaar. Dat is ook meteen de datum tot waar een winkel iets mag verkopen. daarna moet het of met korting of uit het schap. Waar veel suiker in zit, kan wel wat hebben, evenals zuur. Kaas beschimmeld en het ruikt verder nog okee, dan de schimmel eraf snijden, maar dan wel zo dat je het zeker tot 2a3 cm diep weg snijdt, zo diep gaat namelijk (nog onzichtbare) schimmel. Ruikt het niet meer fris/goed, en dat ruik je echt bij kaas, dan gaat het linea recta de prullenbak in En om eerlijk te zijn . als ik ergens over twijfel, gaat het weg. Ik ga echt niet denken van 'ach, kan nog wel en zo niet? Dan werkt mijn lijf vanzelf wel dat verkeerde voedsel weer naar buiten .'