Poes laten steriliseren, moet kap om

Discussie in 'De lounge' gestart door tinke, 9 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tinke

tinke Actief lid

25 jul 2008
    170
    0
    0
    Abcoude
    Dames,

Even een vraagje aangezien dierenarts niet aanwezig is.
    Ik heb onze poes donderdag laten steriliseren. Nou heeft ze natuurlijk een hechting, geen onderhuidse, maar gewoon een hechting die je kan zien, eigenlijk een stukje touw door haar huid heen. Ik heb ook een kap gekregen die ik om moest doen. Nou is het probleem eigenlijk dat ze die kap telkens weer af krijgt en bovendien kan ze met kap om niet eens eten of drinken. Telkens als ik die kap weer omdoe, stuitert ze door de kamer heen, botst overal tegenop en verstopt zich dan op een plekje waar wij niet bij kunnen en komt daar dan niet meer vandaan. Ik kan niet steeds achter die kat aangaan om te kijken of die kap nog om is en bovendien kan ik ook niet meer tijgeren door de kamer om de kat te pakken te krijgen, dus moet ik steeds wachten tot mijn man van zijn werk thuis, om die kap weer om te krijgen.
    Nou heeft ze dus al een paar keer die kap afgekregen en dus ook de kans gekregen om aan die hechtingen te likken. De hechtingen zitten er nu nog gewoon in. Nou vroeg ik me af: kan het veel kwaad als ik die kap gewoon af hou, want dit is natuurlijk ook geen doen. Kan het ook veel kwaad als ze af en toe aan die hechtingen likt. Ze lijkt er verder namelijk geen last van te hebben en likt er ook niet echt veel aan ofzo.

2. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Er bestaan ook meer diervriendelijke kappen, misschien bij je dierenwinkel?
    Of een stuk van de kap afknippen?
    Het likken kan niet heel erg kwaad, kan zelfs helend werken, maar teveel maakt de wond juist stuk. Beetje doseren zou ik proberen.
    Als ze met haar wond voor het raam in de zon gaat liggen is dat ook heel goed!

3. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Toen onze poesen werden geholpen kregen ze geen kap hoor. Ze likte inderdaad de wond schoon maar verder niets. De poes van mijn vader heeft wel een keer de hechting dr uit getrokken, brrrr dat was echt een eng gezicht kon zo dat gat in kijken :S, toen is het opnieuw gehecht maar dan met meer verchillende hechtingen zodat als ze er 1 uit trok er nog 5 in bleven zitten maar wederom geen kap gekregen.

Denk dat je dus gewoon goed naar de kat zelf moet kijken, likt ze echt heel veel aan de hechting dan inderdaad proberen de kap zoveel mogelijk om te houden en zoals guppie al zegt een stuk eraf knippen zodat hij groot genoeg is om niet bij de hechting te komen maar niet zo enorm is waardoor ze niets meer kan zien.

Succes ermee en hopelijk is het snel genezen!

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.427
    36.306
    113
    Toen onze poes was gesterilisseerd hoefde ze ook geen kap om. Ik zou het ook zonder proberen en dan in de gaten houden of ze er niet teveel aan zit.

5. tinke

tinke Actief lid

25 jul 2008
    170
    0
    0
    Abcoude
    Dankjewel.

Mijn man dacht dat ze dan allemaal infecties zou krijgen, omdat zo'n poezenbek natuurlijk niet echt bacterievrij is, maar dat schijnt dus wel mee te vallen. Ze likt er helemaal niet zo heel veel aan. Meestal als ik het zie, dan waarschuw ik haar ook wel even, maar ze maakt zichzelf vooral gewoon schoon. De kap is van plastic, dus ben bang dat er dan allemaal scherpe randjes aankomen als ik ga knippen. Maar kan wellicht altijd even bij de dierenwinkel gaan kijken. Vind het ook gewoon zielig dat ze gewoon niet in staat is om te eten of te drinken en bovendien komt ze alleen tevoorschijn als ze kapvrij is, zoals nu.
    Ik was al bang dat als ze die hechtingen loslikt, dat haar ingewanden er zo uit komen vallen ofzo. Maar neem aan dat haar huid al wel weer wat aan elkaar gegroeid zal zijn toch, na 2 dagen?

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Ik heb de hond de eerste dag er aan laten likken. Dat is zelfs goed.

Pas als het gaat jeuken ( en dat kun je in de gaten houden) moeten ze de kap om. Jeuken is trouwens een goed teken, want dan heelt het.

Dus inderdaad laten likken. Maar niet laten krabben. Even erbij blijven.

7. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Werk in dierenartspraktijk en wij doen bij katten steriliseren geen kap om maar dat komt omdat we de oplosbare hechtingen gebruiken en zo hebben we geen hechtingenen aan de buitenkant. Is dat bij jullie wel het geval absoluut de kap omhouden! Je krijgt niet voor niets een kap mee. Stuk afknippen nooit doen want zo kunnen ze er dus juist bij. Als een kat veel aan de wond gaat likken kan het flink gaan ontsteken en dan ben je verder van huis en moet je kat nog langer een kap om.
    Meestal is het even wennen en als het met eten niet lukt moet je hem dan gewoon even af doen en daarna weer af.

8. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Toen onze poes was geopereerd aan dr staart na een ongeluk toen moest zij ook een kap om en het was hartje zomer. Was dus super warm voor dat arme beestje,in het begin ging ze ook weg en verstoppen en alles doen om hem af te krijgen maar later was ze eraan gewend.
    Lijt me dat ze dat ding niet voor niks heeft dus ik zou hem wel om laten als ik jouw was en toch in de gaten houden, misschien zit ie net niet strak genoeg dat ze hem afkrijgt?

9. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Wij hebben ook geen kap om gehad bij onze poezen na hun sterilisatie. Onze dierenarts zei dat dat veel te veel stress gaf en dat ook niet goed was voor de poes.
    Als ze echt aan de hechtingen zou blijven likken. Moesten we even terug komen voor controle, maar dat was bij allebei niet nodig. Ze lieten de hechtingen mooi met rust.

10. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Hier is de poes 2 weken geleden gesterilliseerd, en ze heeft geen gap gekregen hoor. Alleen mocht ze echt teveel dr aan gaan zitten kon ik alsnog een kap krijgen. Nu twee weken verder ziet het er prima uit. Ze heeft er soms aan zitten likken maar het viel me allemaal hartstikke mee.

Hou die kap er gewoon af en als het toch te erg word kunn je hem alsnog om gaan doen

11. charan

charan Actief lid

31 jan 2008
    237
    18
    18
    schiedam
    Ik werk zelf in een dierenartspraktijk waar we wel altijd een kap meegeven.Wij vertellen er dan ook bij dat de eigenaar zelf maar even moet aan kijken hoe het gaat zonder kap.Als de kat er bij ons in de praktijk al aanzit dan gaat de kap bij ons al om.Wij hebben altijd1knoopje van de hechting aan de buitenkant zitten.Wat we ook weleens adviseren als mensen tegen een kap zijn,maar de kat wel aan de wond zit is om een rompertje aan te trekken bij de kat.

12. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Een rompertje aan trekken, kan ze ook niet bij de wond..

(bij de hond doe ik een muilkorf om, kunnen ze wel likken niet bijten, maar ja die zijn er niet voor poezen ;))

13. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Misschien even een tip voor het eten en drinken met een kap om, zet de bakjes op een verhoging (alla pan o.i.d.) zo kan ze de kap om het bakje doen en kan ze gewoon drinken en eten...

14. Wij hadden voor de poes een speciale poezenromper.. vond ze vreselijk, maar na 5 dagen mocht ie eraf en ze liet de hechtingen toen ook met rust.

15. Nonja

Nonja Fanatiek lid

12 nov 2008
    1.695
    20
    38
    Zuid Holland
    Ik zou ook een rompertje aan trekken. Kan ze ook niet likken, want dat is niet al te best voor de wond.Ons katje was na 2 dagen weer helemaal de oude! Succes!

16. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Onze hond is ook vd week gesterrilisseerd. had in 1e instantie geen kap om, maar de wond ging ontsteken dus nu wel een kap om. maar idd wat een onding, ze loopt overal tegenaan, inclusief tegen Lisa.

17. RianneF

RianneF Bekend lid

31 okt 2008
    712
    0
    0
    Ik denk dat de kat hetzelfde zou reageren op een romper ;) Maar het is vandaag dinsdag, misschien heeft de topicstarter inmiddels contact gehad met de dierenarts?

Mijn poes hoefde ook geen kap, en over het likken van de wond heb ik me eigenlijk nooit zorgen gemaakt.

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Ze reageren er allemaal ander op heb ik al gemerkt. De een gaat er aan likken, de ander laat het met rust en onze hond liep met die kap om alsof ze nooit anders gedaan had. De vorige hond had zelf de hechtingen er uit gehaald, maar volgens de dierenarts had ze dat wel heel netjes gedaan, dus was geen probleem.
    Soms doe ik wat tea tree olie op wondjes waar ze niet aan mogen komen, dat vinden ze erg stinken en het smaakt smerig, meestal blijven ze er dan wel af.

Deel Deze Pagina