Verse voeding droog

Discussie in 'Voeding' gestart door Wenteboekhorst, 29 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wenteboekhorst

6 feb 2012
    27
    0
    0
    Ik geef mijn zoontje van 10 maanden meestal zelfgemaakt avondeten.
    In vergelijking met die Olvarit potjes (die krijgt hij zo af en toe) is mijn zelfgemaakte prakje erg droog (ondanks dat ik er een beetje olijfolie en kookvocht bij doe).

Heeft iemand tips hoe ik het wat smeuiger kan maken zodat het wat makkelijker te eten is voor mijn zoontje?
    Hij eet op zich goed, maar een Olvarit potje gaat veel sneller dan vers.

Groeten Wen

2. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

In zo'n olvarit prutje (ik vind het echt prut) zitten vaak smaak- geur- en kleurstoffen en ander soort prut wat het tot een smeuïg goedje maakt. Wat ik doe als ik zelf kook: een theelepeltje appelmoes. De cb-arts wordt er niet vrolijk van (VEEL TE ZOET!!) maar ze vindt het lekker en het is net even wat lekkerder.

3. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.818
    2.677
    113
    Herkenbaar, mijn dochter at potjes ook veel beter dan vers. Om het smeuiiger te maken gebruikte ik olijfolie, water, tomaat, een theelepel roomkaas naturel of griekse yoghurt. Ze heeft zo'n twee maand bijna al haar avondeten gegeten met een eetlepel griekse yoghurt er door, anders at ze nauwelijks. Leek me beter dan appelmoes. Sommige groenten, zoals witlof of bloemkool, kookte ik soms een partje appel in mee. Maar lang niet altijd, ik wilde haar niet laten wennen aan de zoete smaak van appel door de groente.

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Pureer je het helemaal of prak je het? Ik gebruikte in die tijd altijd olijfolie en kookvocht en dan was het echt niet meer droog. Ligt er ook aan welke groente je gebruikt. Tomaat, aubergine en courgette geven al lekker veel vocht af.

In die potjes zit veel vocht dus het vult veel minder dan vers en de structuur is ook minder grof.

Verder at ze hier vrij snel stukken en bleek droge aardappel ook wel een succes. Nu eet ze vaak yoghurt bij haar eten (net als haar vader).

5. Wenteboekhorst

6 feb 2012
    27
    0
    0
    Ik prak het altijd met een beetje olijfolie. Vlees roer ik er doorheen nadat ik het even in de blender heb gedaan.
    Misschien moet ik er wat meer kookvocht aan toe voegen, ga dat dadelijk eens proberen.

6. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien kan je ook proberen wat meer stukjes te geven? Dat voelt ook weer anders in de mond.

En anders echt lekker veel kookvocht en olijfolie erbij doen. Of combineren met een vochtige groente zoals tomaat, courgette...

7. tuc

tuc Niet meer actief

mag ik vragen waarom het dan door de blender gaat

8. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Inderdaad kookwater en olijfolie! het hoofdbestanddeel van Olvartitpotjes is water, dus niet zo gek dat het zachter is. ;) Ik zou trouwens langzaamaan proberen je kind eens ene stukje aardappel of groente te geven, misschien lukt dat nu al wel?

9. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik vind het best sneu dat je zo'n jong kind deze slechte gewoonte aanleert. Straks lust ze niks meer zonder een zoete schep appelmoes terwijl ze op deze leeftijd juist smaken leren kennen. Ze zal het dan bewust moeten afleren, en dat is best lastig :)

10. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    In de olvaritpotjes zit ook altijd appelsap en rijstebloem toegevoegd, dus eigenlijk hetzelfde als dat je overal een schep appelmoes doorheen doet. Zit ook veel suiker in en is eigenlijk onnodig...
    Maar die keus moet ieder voor zichzelf maken!

Wij vonden en vinden het belangrijk dat ze de pure smaken van groenten (en fruit) leert kennen en hebben dan ook maar weinig geprakt/gepureerd...

Als het te droog is gewoon wat extra kookvocht toevoegen tot het voor jou de juiste 'samenstelling' heeft. Maar op die leeftijd kun je ook echt wel stukken geven die hij zelf op kan eten... Je moet toch werken naar eten wat de pot schaft bij 1 jaar (en dit kan natuurlijk ook al eerder). Laat het nou ook net vanaf 1 jaar zijn dat eten een machtsstrijd kan worden, dus beter om eerder te beginnen (vonden wij)...

11. tuc

tuc Niet meer actief

mijn advies is ook er meteen mee te stoppen, dit is een gewoonte die je nooit meer afleert, mark my words, over een paar maanden open jij een topic over je kind die overal appelmoes overheen moet;)

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ach ik ken volwassenen van in de 40 die op elk bord warm eten nog appelmoes willen hoor :)

Een theeplepel appelmoes door de prak, ik zou er zelf niet zo snel voor kiezen, maar het is altijd nog stukken minder zoet en appelig dan een potje uit de fabriek.

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Potjes zit inderdaad voornamelijk water door, rijstebloem om het weer te laten plakken, appelsap voor een zoet smaakje... Zelfgemaakt eten, net als wat jullie doen; voor aardappel groenten vlees moet er soms, afhankelijk van je groenten, een beetje jus door. Voor een baby zou ik dan inderdaad kiezen voor water, olijfolie ( Hoewel dat een smaakje heeft en roomboter, of bij het geval van koemelk allergie, kokosolie ) en indien de smaak het toelaat, soms een schep appelmoes. Rode kool met aardappel, daar doe ik zelf ook appelmoes bij, net als door hutspot. Spinazie is van zichzelf al smeuig genoeg...

14. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    een beetje kookvocht of opvolgmelk erdoor

15. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Gewoon zoals je een stamppot voor jezelf maakt, als het te droog is, gewoon wat meer (opvolg)melk of boter/olie toevoegen. Ik hield altijd in gedachte dat ik in mijn eigen stamppot graag nog wat structuur zie ipv zo'n natte kledder.. brr..

En zoals meer mensen zeggen, met 10 maanden kan je echt wel gaan proberen om meer met jullie mee te eten, dus geen stamppot meer, maar losse stukjes op het bord. Je hoeft ook niet in één keer over te stappen. Hier wisselden we ook af, de ene dag geprakt, de andere dag met de pot mee.

16. Wenteboekhorst

6 feb 2012
    27
    0
    0
    Hij krijgt ook al een tijdje stukjes hoor, maar bij vlees heb ik dat tot nu toe niet gedaan omdat ik het idee heb dat bijvoorbeeld blokjes kipfilet nog iets te veel van het goede is.
    Vandaar dat ik het even in de blender doe, niet tot het pap is maar gewoon kleinere stukjes.

Het is mijn eerste kindje hè...dat is best lastig.

17. tuc

tuc Niet meer actief

o ja vlees is idd niet zo raar, stukjes kip zijn vaak moeilijk weg te krijgen. Maar opvolgmelk erdoor helpt vaak wel. Of alles in losse stukjes aanbieden, dan is het ook minder droog dan dat je alles door elkaar mixt.

Deel Deze Pagina