Ons zoontje is volgende week 5 maanden en we zijn met 4 maanden begonnen met groentehapjes. Elke dag een paar hapjes. Hij moest er even aan wennen maar hij deed wel z'n mond open. Na 2 weken ook fruithapje geprobeerd. Ook dit was weer wennen maar hij lijkt nu aan de smaken te zijn gewend en vind bijna alles lekker. Alleen gaat hij nu vaak (vooral bij het groentehapje) huilen. Hij lijkt dan echt last te hebben van z'n buik. Hij pers er ook wat bij maar poept niet. Ik stop dan en soms probeer ik het later weer en gaat het wel goed. Hij wil ook echt wel eten. Met de flessen gaat het de laatste tijd ook zo. Het laatste beetje lijkt teveel te zijn en hij gaat dan of spelen met de fles of hij gaat huilen maar hij wil toch dat laatste opdrinken! Zo is hij dan ook weer wel Kunnen die paar hapjes groente en fruit teveel zijn? Of zal hij gewoon moeten wennen aan de bijvoeding? De laatste fles om 23.00 wil ik er denk ik afhalen want ik denk dat hij gewoon genoeg heeft aan de andere flessen en de bijvoeding, misschien dat hij daarom ook gaat huilen en spelen met de fles. Gisteravond een klein flesje om 23 uur gegeven en dit ging prima. We moeten hem nu ook altijd wakker maken en valt ook halverwege in slaap. (en toch wil hij dat laatste weer opdrinken, zo gauw ik de fles uit zijn mond haal wordt hij wakker en wil weer verder drinken) Zijn schema ziet er nu zo uit: 7.00 fles 180+6 (1 schepje rijstebloem) 8.30-10.00 slapen 10.30 paar hapjes fruit 11.15 fles 180+6 12.00-14.00 slapen 15.00 fles 180+6 16.00-17.00 slapen (niet altijd of een korter) 17.00 paar hapjes groente 19.00 fles 180+6 19.30 slapen 23.00 180+6 (gisteren dus 120+4 en dit willen we volhouden) Misschien dat als de fles van 23 kleiner is of er af gaat dat hij dan overdag minder last heeft omdat het teveel was? We gaan het wel even zien maar ben ook wel benieuwd wat jullie er van vinden! Hij is trouwens groot zat (met 4 mnd 8,3 kilo en 68,5 cm) dus denk wel dat hij die fles kan missen.
Rijstebloem kan zorgen voor verstopping, dus misschien eerst dat stoppen? Ookal is het niet veel wat je geeft.. Daarnaast, ben je begonnen met 3 dagen hetzelfde? Merk je verschil in welke groente en/of fruit? Banaan kan ook verstopping geven. Bijvoeding mag vanaf 4 maanden, maar hoeft niet. Wat je dus ook kunt doen (zeker als stoppen met rijstebloem niet werkt) is terug naar alleen fv en dan kijken hoe het dan gaat. Als alles goed gaat 'opnieuw' beginnen en alles opnieuw rustig introduceren. Dan kun je pas met zekerheid zeggen waar het wel of niet aan ligt.
Wat krijgt ie veel... Onze dochter nu ook 4 maanden en al druk met alles in de mond stoppen ook begonnen met wat groente en fruit hapjes. +/-6;30 borst 11;45 borst (vaak huild ze dan nog niet, maar dan kunnen wij rustig eten ) +/-15;00 fruit of groente hapje (klein beetje) 17;45 borst 20;00 borst en op bed Slaapt de hele nacht (al vannaf week 1) en is erg tevreden... Mocht ze overdag nog trek krijgen geef ik haar wel, maar vaak is er wel een patroon als hierboven.
Tot 6 maanden zou ik het laten bij een paar hapjes fruit óf groente. En het hoeft nog niet, dus als je het idee hebt dat hij er last van heeft kun je ook een tijdje wachten met de hapjes. Als het dan beter gaat weet je waar het aan ligt. Hetzelfde met de rijstebloem. Het is trouwens normaal dat baby's van deze leeftijd alles in hun mond stoppen. En in tegenstelling tot wat de fabrikant van olvarit zegt, betekent dat echt niet dat ze dan meteen hapjes moeten hebben. Baby's voelen met hun mond, zoals wij met onze handen voelen en met onze ogen kijken.
als hij gaat huilen en moeite krijgt met poepen zou ik even helemaal stoppen, ongeveer een week of 3, want na 2 weken zouden de darmen herstelt moeten zijn en kan je na 3 weken dus goed zien of het dan beter gaat op alleen melk. Als het dan beter gaat is hij 6 maanden bijna en dan zou ik even helemaal opnieuw beginnen met introduceren, dus eerst 1 groente een dag of 3 a 4 en dan de volgende en dan als hij 4 of 5 groenten eet zonder last dan met fruit beginnen en op dezelfde manier opbouwen.
Ik denk dat ik inderdaad eerst maar eens stop met de rijstebloem, merk wel dat nu hij 1 schepje krijgt hij er minder last van heeft. Gaf eerst 2 schepjes. Wat is eigenlijk het nut van rijstebloem? Ik dacht omdat dat hij dan vast kan wennen aan iets pap achtigs.. of kun je ook gewoon van fles naar pap (na 6 mnd) gaan zonder rijstebloem te hebben gegeven? Rara, bedoel je met 'veel', veel eten of de fruit en groente (en rijstebloem?) Want hij krijgt al 2 mnd zoveel melk, hij was er snel aan toe zeg maar Hij krijgt geen moeite met poepen, het is wel de ene dag wat dunner dan de andere dag maar hij perste tijdens het hapje wel zonder dat hij toen moest poepen. Vandaag gaat het trouwens wel beter moet ik zeggen. Maarja het blijft lastig. Er moet ook nog niets inderdaad en dat scheelt! Ik kijk even hoe het gaat zonder rijstebloem en anders even stoppen met de hapjes. Bedankt voor de reacties!
Ik was trouwens eerst begonnen met elke dag een andere groente en dan na 3 dagen weer dezelfde volgorde maar daar snapte hij helemaal niets van en bleef erg vies kijken, hij vond alleen het spelletje leuk. Toen ben ik 3 dagen achter elkaar hetzelfde gaan geven en toen begon hij dingen lekker te vinden. Maar dan nu sinds een paar dagen dat huilen. Hij spuugt trouwens ook weer wat meer. Denk dat zn darmen wat van slag zijn.
Rijstebloem voegt totaal niks toe qua voedingsstoffen en maakt veel kinderen alleen maar onrustig. Pap hoef je sowieso niet persé te geven overigens... Wij zijn rond 8 maanden begonnen met granenpap in de ochtend, maar je kan ook gewoon een boterham geven tegen die tijd natuurlijk. Zeker met de hoeveelheid die je kindje krijgt zou ik eigenlijk geen rijstebloem toevoegen, maar dat blijft natuurlijk je eigen keus! Het is inderdaad goed om te stoppen met bijvoeding als hij zo'n last blijft houden zonder de rijstebloem... Dan kun je over een aantal weken weer heel rustig beginnen met introduceren en inderdaad minimaal 3 dagen achter elkaar hetzelfde(wel puur dan overigens!) geven ivm mogelijke reactie van darmen/allergie oid. En voor de 6 maanden mag bijvoeding geen melkvoeding vervangen, dus gaat ie minder melk drinken dan moet je bijvoeding minderen...
je kunt idd van alleen flesvoeding naar pap gaan met 6 maanden hoor, ik heb ook nooit rijstebloem gegeven.
bibi123: Ik bedoel idd veel eten, niet alle kinderen eten evenveel maar als ik jou schema zo zie vind ik het wel veel... Wij hebben de laatste voeding er al twee weken af en in het begin moest ze even wennen en kwam ze om 5 uur, nu slaapt ze door tot haar vader van bed gaat. Ik heb het wel in half uurtjes gedaan, voordeel van de borst vind ik dat ook als ze om 20;00 uur heeft gehad en ze gaat om 21;00 uur op bed mag ze nog even lekker aan de borst, er word niet veel gedronken maar zo hebben wij een patroon met op bed brengen. Als we haar er dan af halen jengeld ze ook even, maar zodra ze horizontaal is en nog niet eens het bed raakt is ze al stil en doet ze de oogjes al dicht. Rijstebloem geven wij niet, en fruit en groente alleen voor de fun om te proeven. Heeft geen bijgevoegde waarde wat bereft vulling. Vandaag bij het Cb vond het prima om er iets bij te geven, ze raade ook aan grote stukken te geven zoals stronkje bloemkool of broccoli. Een stuk banaan of peer kon ook. Ze zeggen overal wat anders, lekker doen wat zelf denk wat goed is en je kindje fijn vind... Over een paar jaar is het weer anders...
Inmiddels met de rijstebloem gestopt, en de groente en fruithapjes gewoon een paar hapjes. Hij hoeft nu niet meer tijdens de hapjes te huilen. Vind het erg lekker. Wel is hij de laatste dagen erg aan het spugen en laat melk staan. Nog even contact gehad met het CB en er kan een voeding af. Alleen is dat dan die van 23 uur en omdat hij snachts nogal eens wakker wordt is het niet verstandig om die in 1 keer weg te laten, dus nu een kleiner flesje en dan steeds vroeger. En als hij wat laat staan ook gewoon laten staan. Hij wil dan wel (huilend) verder drinken maar dan gewoon maar de speen. Gisteren ging dit al erg goed, niet heel veel gespuugd en tot nu toe gaat het vandaag ook goed. Gisteravond wat minder melk gegeven en een half uurtje eerder en de nacht zag er niet anders uit dan normaal Bedankt voor alle tips!
Houd je er wel rekening mee dat het geven van stukken (Rapley) pas vanaf 6 maanden mag en je kindje er helemaal voor rechtop moet zitten... ivm kan op verslikken! Wel kun je voor de 6 maanden steeds grover gaan prakken zodat je bij 6 maanden op stukken uit komt.