ik ben zwanger maar niet getrouwd wij hebben alleen een samenlevingscontract, nou zit ik er over te denken om voor geregistreerd partnerschap te doen en de achternaam van mn partner te gaan dragen zodat we straks echt een gezin zijn met allemaal de zelfde achternaam. hoe hebben jullie het gedaan? of zouden jullie het doen? (we hebben altijd tegen elkaar gezegt dat als we trouwen we het goed willen doen en daar hebben we gewoon weg geen geld voor)
gefeliciteerd!!! wij zijn ook niet getrouwd, de hij heeft de kinderen erkend en gezag over ze. alleen draag ik zijn achternaam (nog) niet. net als jullie willen wij als we trouwen ook goed trouwen met alles erop en eraan maar tsjahhh dat is echt nog even doorsparen.
Hier ook nog niet getrouwd....en de kids hebben natuurlijk zijn achternaam. We willen wel graag trouwen omm dezelfde reden, om een gezin te zijn... Maar wanneer dat dit is.....geen idee als de tijd daar is hahahaha... Ga trouuwens ook niet veel geld eraan uitgeven!
Wij zijn ook geregistreerd partners, maar ik heb wel mijn eigen naam. Je moet in ondertrouw, minimaal 2 weken van tevoren. Het partnerschap wordt voltrokken net als een huwelijk op het gemeentehuis, dus met een ambtenaar. Als je het gratis doet heb je een beperking aan hoeveel mensen er bij mogen zijn. Als je het betaald doet mag je zelf weten hoeveel mensen je uitnodigt. De tarieven staan op de website van je gemeente. Het staat wettelijk gelijk aan trouwen dus ook vwb erven etc. Als je onder partnerschapsvoorwaarden wilt moet je dat bij de notaris laten vastleggen, net als met huwelijkse voorwaarden. Anders ga je automatisch in gemeenschap van goederen (nog wel, wordt waarschijnlijk aangepast). Let er wel op dat bij een geregistreerd partnerschap je partner de ongeboren vrucht wel moet erkennen, dat hoeft bij een huwelijk niet. Dus even met zijn tweetjes naar het gemeentehuis met legitimatie, is zo gepiept bij de balie. Wij hebben het gedaan bij de ondertrouw. Je partner kan dit trouwens ook doen bij de aangifte van de geboorte, maar dan moet jij een verklaring meegeven dat hij de vader is. Als je een partnerschap hebt kun je niet meer opnieuw trouwen bij de burgerlijke stand. Je partnerschap kan wel omgezet worden naar een huwelijk maar dat is een formaliteit aan de balie. Je kunt natuurlijk wel in de kerk trouwen en een feest geven.
Wij zijn niet getrouwd, maar hadden al jaren een samenlevingscontract en testamenten (ivm stiefdochter en een eigenhuis). Dus toen onze kinderen zich aandienden hebben wij er voor gekozen om puur voor erkenning en gezag te gaan. Die trouwerij komt er (ooit) nog wel eens. Maar idd... laat je wel goed voorlichten over de mogelijkheden mbt erfrecht! Wanneer je alleen zou gaan erkennen/gezag... dan moet je nog wel iets regelen voor de kinderen voor het "geval dat..."
Hier zijn wij verloofd. Mijn vriend heeft ons zoontje erkend en gezag over hem. Ons zoontje draagt zijn achternaam en als we getrouwd zijn ik ook.
Hier een samenlevingscontract en testamenten. Man heeft de kindjes erkend en het gezag. Alles is goed geregeld dus. We zijn niet getrouwd en dat zou ik alleen willen om dezelfde achternaam te dragen. Maar as ik trouw, wil ik het ook goed doen. Zonde van het geld dus voor alleen een achternaam. Als je al een samenlevingscontract hebt is geregistreerd partnerschap een beetje overbodig. Ik zou hem jullie kindje laten erkennen en gezag aanvragen (kleine moeite en gratis) en later te trouwen als de achternaam je dwars blijft zitten. Om nu na een samenlevingscontract een geregistreerd partnerschap aan te gaan en later toch te gaan trouwen is wel erg dubbelop.
Ik en nog een vriendin van mij hebben gekozen voor onze meisjesnaam dus ook voor de kinderen. Ik ben daar achteraf heel blij om, ik ben gewoon geboren met mijn naam en het lijkt me zo gek om opeens anders te heten.
Wij zijn getrouwd omdat we ten eerste van elkaar houden natuurlijk en ten tweede allemaal dezelfde achternaam wilde hebben. Mijn moeder, zus en broer hebben allemaal een andere achternaam.
Wij zijn ook nog niet getrouwd, vriendlief wil net zo lief geregistreerd partnerschap, maar ik ben ouderwets en wil trouwen. Zoon heeft de achternaam van mijn vriend en in de toekomst ga ik die ook wel krijgen, wanneer weet ik alleen nog niet hihi
Volgens mij, weethet dus niet helemaal zeker, is bij gps niet gelijk het ouderlijk toezicht van ml geregeld. Dan moet je dus alsnog alles notarieel regelen wat je ook met een samenlevingscontract moet regelen. Suc6 En gefeli met je zwschap!
Bijna, het gezag is niet automatisch geregeld maar als je hem de ongeboren vrucht laat erkennen krijgt hij wel het gezag autimatisch. Dit in tegenstelling tot een samenlevingscontract waar je het gezag via de rechtbank moet delen. Is ook zo gebeurd trouwens, standaard briefje inleveren en wat geld doneren
Als je nog wilt trouwen dan zou ik niet eerst geregistreerd partnerschap aangaan. Mijn vriend en ik hebben daar ook voor geïnformeerd, maar als je dan alsnog wil trouwen is dat slechts een formaliteit en dat is niet leuk als je alle toeters en bellen wil.
Hoezo geld doneren voor gezagaanvraag???? Dat kost niets hoor. Ja evt de kosten voor de uittreksels en het aangetekend verzenden. Maar de aanvraag op zich kost je niets.
Toen ik zwanger was van de eerste zijn wij getrouwd, omdat dat mocht mij iets overkomen mijn man de kinderen zonder problemen kan houden. Het is bij mijn zwager helemaal fout gegaan, die was namelijk niet getrouwd toen zijn eerste kind geboren werd en daar is achteraf zoveel gezeik geweest. Hij had wel een geregistreerdpartnerschap, en zijn kind had zijn achternaam en hij had het kind gelijk na de geboorte erkend, maar had nog geen poot om op te staan toen het mis ging. Wij zijn daar nog over gaan informeren bij een advocaat en die heeft het ons ook allemaal uitgelegt, en het blijkt dat als je trouwt nadat je kind geboren is dat je man dan alsnog amper een poot heeft om op te staan. Trouwen wouden we allebij heel graag maar de reden dat we het toen gedaan hebben was puur om dit geregeld te hebben.
Maar in dat geval is het wel verstandig om testamenten te laten maken.... maar dat kost idd ook weer centjes. Met een samenlevingscontract is het erfrecht nl niet afgedekt. In het ergste geval (zonder testament dus) zou jullie kindje dus alles erven bij overlijden van 1 vd ouders, maar de achterblijvende partner erft dan niets.
Het schijnt in de wet zo te zijn, dat mocht jij dan weg komen te vallen en jou ouders vechten tegen je man voor voogdij dat zij een grotere kans maken op de voogdij dan je man