Versie/Draaipoging!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door belliebel, 2 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Er zullen ongetwijfeld al topics bestaan, maar kan in de gauwigheid zo 1,2,3 geen topic vinden.

Ik ben vanmorgen naar de vk geweest. Ben nu 36+6 weken zwanger en alles gaat prima. Het kindje groeit goed, en ik natuurlijk ook. Hartslag nog altijd mooi laag. Het rommelt wel een beetje, maar niet zo erg dat het echte werk begonnen is. Geen reden om me ergens zorgen over te maken. Toch ging ik naar de vk toe met een bepaald gevoel dat er iets zou gaan gebeuren vandaag. Wat, tja dat wist ik niet.

Na alle controlles te hebben gehad ging ze voelen hoe de kleine ervoor lag. Nu is die kleine al ingedaald, dus knieën gebogen, goed inademen, en weer rustig uitademen. Ze kon het niet goed voelen. Het was iig goed ingedaald. Toen ik vertelde dat ik vermoedde dat het toch nog even snel gedraaid was, dacht ze ook dat dat het geval was. Even gevraagd of ik tussendoor even snel een echo kon krijgen, dat kon gelukkig. Het was nog geen 2 minuten, maar de echoscopiste vertelde dat het een mooi ontwikkeld kind was en heeft snel alles gechecked. Hartje was prima, middenrif ook, had al behoorlijk wat haartjes (heeft het kind van zijn moeder hihi), bloedvaten zagen er goed uit. Super dus.

Maarja wat nu. Morgen 37 weken. Een versie moet nu toch echt wel rap gebeuren, anders is de kans van slagen vrij klein vertelde de vk mij. Morgenmiddag mogen we al naar het ziekenhuis toe voor een draaipoging. Heel snel geregeld. Ik heb altijd gezegd dat als het een stuitligging zou zijn, ik zeker wel voor een draaipoging wilde gaan. Ben er dus eigenlijk ook wel rustig onder (natuurlijk vind ik het spannend, het is mijn eerste en weet gewoon niet wat je kan verwachten). Voor de zekerheid moest ik toch wel mijn vluchtkoffer meenemen voor het geval dat de vliezen spontaan breken, of er andere rare dingen mochten gebeuren.

De mensen die al eens een draaipoging gehad hebben:
    Hoe hebben jullie dit ervaren en hoeveel weken waren jullie toen het gedraaid werd. Deed het pijn, of heb je er echt bijna niets van gevoeld. Hoe ging het hele proces en hoelang heeft het in totaal geduurd. Ben toch wel nieuwsgierig naar jullie antwoorden.

Liefs Belliebel.

2. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik heb er zelf nooit één ondergaan, maar ik hoor van de mensen die het wel hebben gedaan dat het beste pijnlijk is.
    Ben je je bewust van de consequenties van een draaipoging? (behalve dan dat het de weeën op kan wekken)

3. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Nou ik heb wel een folder meegekregen van de vk, er staat niet echt iets in wat heel schokkend is. Maar ik denk dat als ik op google ga zoeken over versies en draaipogingen, ik het niet meer zie zitten en ik er vanaf ga zien.

Zal even lezen wat neerzetten wat er in die folder vermeld staat.

-Tijdelijke vertraging van de hartslag van het kind
    -Vliezen breken
    -Bloedverlies
    -Gevoelige buik
    -heftige buikpijn
    -Weeën komen op gang

Verder staat er eigenlijk niets over in.

4. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    - placenta/navelstreng kan (los)scheuren
    - navelstreng wikkelt (meerdere malen) om nekje van baby (stikgevaar)

Het komt niet veel voor, maar de kans bestaat zeker dat het uitdraait op één grote ramp. Mij zouden ze nooit zover krijgen om een draaipoging te doen.

Natuurlijk is die beslissing geheel aan jezelf.

Succes met je besluit.

5. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Bellie, er is een topic over stuitliggingen bij de zwanger clubs, onder de maanden topics. Ik heb hier een poosje meegeschreven omdat Lisette ook in stuit lag en deze kleine ook een hele poos in stuit heeft gelegen.

Hier zijn verschillende verhalen te vinden over draaipogingen. Bij de een ging het heel erg gemakkelijk, maar bij de ander deed het heel veel pijn en weer een ander lukte het niet.
    Je moet je een beetje voorstellen dat alle voorwaarden goed moeten zijn om een versie te proberen. Dus hoe ligt het kindje precies, waar ligt de navelstreng e.d. Dan gaat de gyn draaien, ik heb dit zelf nooit gevoeld, maar erg lekker voelt het niet denk ik. Je kan voor jezelf een pijngrens bedenken, als de pijn erover heen gaat dan vraag je de gyn te stoppen.

Ik hoop heel erg dat het lukt morgen de draaipoging. Het is vervelend om zo laat nog een keuze te maken (draaien ja of nee, stuitbevalling ja of nee), dat weet ik!! Ik wens je succes!

6. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Ohh bij mij heeft de gyn Lisette niet gedraaid omdat zij met haar beentjes gekruisd voor lag en haar navelstreng lag verkeerd waardoor de kans heel groot was dat die klem kwam te liggen.

7. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Kijk dat is dus iets waar ik wel iets mee kan. onvolkomen stuitligging is dat geloof ik. Dan liggen ze met de benen gekruisd met de voeten voor het gezicht toch?

8. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Een volkomen stuitligging, is in principe wel de beste houding qua draaien is mij verteld, maar omdat de navelstreng daar lag deden ze het niet!

9. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    Ik heb er 1 gehad. Hij is helaas mislukt.
    Ik vond het ergste dat ze het infuus 3 x moesten prikken! Maar ja op de een of andere manier moet dat bij mij altijd in 3 x...
    Het draaien zelf is geen pretje. De arts pakt je kindje echt helemaal vast. Hij moest dus een stukje "achter" het schaambot duwen. Ondanks dat Finn maar een kleintje was is het niet gelukt. Hij lag met de benen en handen naast z'n hoofd, trouwens.
    Toen het duidelijk werd dat Finn niet besloot mee te werken is de arts gestopt. Ik moest even blijven liggen aan de ctg. Had toch wel wat weeen dus moest op m'n zij gaan liggen. Gelukkig gingen ze weg. Toen mocht ik weer naar huis. M'n buik is een paar dagen gevoelig geweest, alsof ik een blauwe plek had. Maar niet heeeeel erg.
    Uiteindelijk heb ik gekozen voor een keizersnede. Ik durfde een stuitbevalling niet aan.

10. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Hier weet ik wel dat als het veel pijn doet, of het niet lukt, ik ook kies voor een keizersnede. Dan maar iets minder mooi. Je krijgt er toch wel iets moois voor terug.

11. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    ik heb zeker geen spijt van de keizersnede! ik ben helemaal voor een natuurlijke bevalling, maar ik ben blij dat ik voor de ks gekozen heb. Heb ook wel echt een snel herstel gemaakt. Dat scheelt natuurlijk.

12. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Volgensmij is het ook helemaal niet prettig om als eerste bevalling een stuitbevalling te moeten doen. Lichamelijk is een keizersnede natuurlijk veel zwaarder dan een normale bevalling. Maar ik heb inderdaad ook mensen gezien die juist veel sneller zijn opgeknapt na een keizersnede.

Best wel grappig want had vandaag al een voorgevoel dat er wat zou gebeuren. Eerst dat kleine eigenwijsje dat in stuit blijkt te liggen en verloor een 3 kwartier geleden ook mijn slijmprop.

13. Shyness

Shyness Bekend lid

17 aug 2008
    961
    0
    0
    consulente
    Sint-Niklaas
    Wat zijn de gevaren eigenlijk van een stuitligging?

14. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Als je op de natuurlijke manier bevalt van een kindje dat in stuit ligt bedoel je?

15. beertje87

beertje87 Actief lid

16 sep 2008
    339
    0
    0
    ik heb ook een kz gehad ivm stuit ik wou ook niet laten draaien en heb dus gelijk voor een een kz gekozen is me ook 100% meegevallen, ook heel snel hersteld gelukkig!!

16. Shyness

Shyness Bekend lid

17 aug 2008
    961
    0
    0
    consulente
    Sint-Niklaas
    Ja dat bedoel ik Belliebel

Deel Deze Pagina