Al weken ligt onze kleine in stuit en ze lijkt zich prima te vermaken, ze lijkt nog niet anders te hebben gelegen. Twee weken terug hebben we moxa geprobeerd en we dachten even dat ze was gedraaid maar helaas.... Nu wil mijn verloskundige dat ik een versie uit laat voeren maar ik twijfel enorm! Als het goed is wordt deze donderdag uitgevoerd bij 36+1 Het wordt hier bij de overkoepelende verloskundige organisatie gedaan en hoef dus niet naar het ziekenhuis. Het is niet dat ik twijfel aan hun kundigheid maar het komt mij teveel over als hun paradepaardje is en worden eventuele risico's vrij snel weg gewuifd.... De slagingskans is 40% en dit vinden hun veel, ik vind dit weinig. Nog niet gesproken over de kans dat ze terug draait en daarop zeggen ze: dan doen we het gewoon nog een keer alsof het een broodje halen bij de bakker is. Het kindje ligt nog niet ingedaald en dan schijnt het wel makkelijker te zijn... Ik wil ook niet de "laatste" kans op een normale bevalling uitsluiten, ik wil niet mijn kind in gevaar brengen door haar in stuit te laten komen (dan wel natuurlijk dan wel door keizersnede) Op de een of andere manier zegt mij gevoel het niet te doen omdat de "natuur" mijn kind niet voor niets zo legt. Op dit moment voel ik mij totaal onbegrepen. Mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie doen?? Voor de gene die een versie hebben laten verrichten, hoe is jullie dit bevallen?
Geen ervaring mee maar ken iemand die het heeft geprobeerd en die zei dat het erg pijnlijk was. Ze moest er zelf van overgeven! Uiteindelijk een keizersnee geworden! Succes met je beslissing!
Mijn schoonzus heeft het laten doen en ze heeft er heel veel spijt van gehad. Ze zegt dat ze dat NOOIT meer zou laten doen en raadt het iedereen af. Zoals Melanie al zegt was het super pijnlijk en de baby raakte helemaal in paniek, echt heel erg zielig! Ze heeft zich er nog heel lang slecht van gevoeld. Ik heb tot nu toe van niemand gehoord dat dit gelukt is.. dus waar ze die 40% vandaag halen...? Ik zelf zou absoluut geen keizersnede willen.. maar mocht die kleine van ons in een stuit liggen en een stuitbevalling is te gevaarlijk, dan zou ik liever een keizersnede ondergaan dan een versie. Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten! Maar vertrouw op je gevoel.. als je gevoel al zegt om het niet te doen; doe het dan niet! Het is jouw zwangerschap en jouw lijf.. je moet doen waar jij je goed bij voelt.
Ik heb 4 jaar geleden een versie ondergaan, welke niet gelukt is. Ook ik heb heel erg getwijfeld over het wel/niet laten doen. Uiteindelijk heb ik het laten doen met de eisen dat er voor en na een echo word gemaakt en dat ik de regie heb, dus wanneer ik stop riep moesten ze ook gelijk stoppen. Hier gingen ze mee accoord. Ik vond het niet heel fijn aanvoelen, had gevoel of het kindje aan tegen werken was. In ieder geval ging het draaien niet echt soepel en toen heb ik stop gezegd. Ik heb achteraf geen spijt dat ik het heb laten doen. Ik zou zeggen volg je gevoel, dat heb ik uiteindelijk ook gedaan.
hoi Lily, ik heb een versie ondergaan een maand of 6 geleden. helaas hier ook niet gelukt...ik vond het overigens niet pijnlijk! ik heb het wel in het zh laten door een perinatoloog. hij vertelde dat hij niet koste wat het kost doorging om de baby te laten draaien. hij is hooguit 2 minuten bezig geweest en het lukte dus niet... ik ben er inmiddels van overtuigd dat als een kindje al zo lang in stuit ligt het niet meer terug te draaien is...en als het wel lukt dat ze dan alsnog weer terug in stuit draaien...ze liggen gewoon lekkerder zo... ik heb uiteindelijk een keizersnede gehad 4 dagen na de versie, in ene braken mijn vliezen met 37.4 weken... mijn dochter lag overigens al van voor de 20 weken in stuit en is sindsdien niet meer gedraaid, ook heb ik al die tijd het gevoel gehad dat ze zo lag... toch kwam de VK er pas met 36.6 weken achter dat ze in stuit lag, met 37 weken een versie en met 37.4 weken bevallen met ks. die ook heel erg meeviel...en ik ben zeeeeer kleinzerig. ik kon trouwens niet een stuitbevalling doen omdat ze in een onvolkomen stuit lag, 1 been omhoog en de andere naar beneden... veel succes met de keuze! enne als je er geen goed gevoel bij hebt, niet doen!
Hallo, Ik heb het ook laten doen, deed geen zeer bij mij. Maar was helaas niet gelukt, onze kleine bleef ook gewoon lekker in een stuit liggen. Maar tijdens de bevalling, is ze toch goed gaan liggen.
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe... Ik ben net gebeld door de verloskundige en die vertelde me dat de versie donderdag om 9 uur gepland staat. Morgen heb ik eerst nog een afspraak met de andere verloskundige om nog te controleren. Ik heb gezegt dat ik meer naar nee nijg dan naar een ja maar ze vind dat ik nu nog geen beslissing moet nemen dus dat doe ik ook niet.... het blijft wel mijn gedachte beheersen. Meer ervaringen hoor ik graag
Hier in dezelfde situatie, kleine ligt ook in stuit, moxa gedaan maar heeft niet geholpen. Een versie wil ik niet, gezien de risico's en heel erg de vraag houd het daar niets van over NA de bevalling?! Stuitbevalling is voor mij uitgesloten, wil ik totaal niet gezien de bevalling van mijn dochter met de grootste toeters en bellen en die lag wel goed! Ik zeg luister naar je eigen gevoel, laat je niets aanpraten, JIJ voelt of het wel of niet goed voelt, is ook een stukje moederinstinct! Je gevoel zegt nu al meer nee, doe het dan ook niet, je krijgt spijt, beter het feit accepteren dat het dan een keizersnede wordt als de eeuwige spijt van had ik het maar nooit gedaan! Suc6, wij moeten donderdag naar het ziekenhuis, gesprek gyn en ook gelijk mogelijk de datum voor de keizersnede! Spannend!
hi lilipower, mijn kleine ligt ook al een tijdje in stuit! Ze heeft nu nog wel de tijd om te draaien, maar ik ben ook al aan het nadenken over wanneer ze dat niet doet! Mijn gevoel zegt namelijk dat ze er voor kiest om zo te liggen en niet andersom! Waarom zouden we hier dan tegen in gaan? Bij een vriendin van mij heeft de gyn de baby ook gedraaid, veel pijn en haar kindje draaide binnen no time weer terug. Ik heb liever ook geen keizersnede, maar al dat gedraai aan de baby?? En dan wat kiewie zegt, dat de baby helemaal in paniek was?? Jak! Maar goed, elke situatie is er 1 op zich en iedereen ervaart het op zijn eigen manier! Doen wat goed voelt voor jou! Bij twijfel nooit oversteken! Laat je goed informeren en je moet niets doen wat je niet wilt zonder duidelijke afspraken e.d.! Heel veel succes!
Mijn dochter lag ook in stuit. Het draaien deed totaal geen pijn en was in een minuutje gebeurd... Ik had heel veel vruchtwater wat het waarschijnlijk makkelijker maakte. Ik was 40.5 weken zwanger en werd meteen ingeleid na het draaien, dus het is niet echt te vergelijken met jouw verhaal, maar ik was ook bang dat het erg pijnlijk zou zijn en wat het met haar zou doen. Uit eindelijk angst om niks want het viel zó mee! Als je het echt niet ziet zitten moet je het niet doen, maar wil alleen zeggen dat het ook goed kan gaan.
Ik lees mee. Mijn dochtertje van bijna 3 lag tot 35.5 weken in stuit, ze had al die tijd in stuit gelegen. En toen is ze toch nog onverwacht omgedraaid. De verloskundige wilde het niet geloven, maar het was echt zo. Gelukkig maar. Maar het schijnt zo te zijn dat je baarmoeder een bepaalde vorm heeft waarin het kindje een voorkeurshouding heeft. Want het kleine moppie dat nu in mijn buik zit ligt ook al een hele tijd standvastig in stuitligging of overdwars. En nu heb ik zo'n akelig gevoel dat het niet vanzelf gaat draaien. Ik heb dus met een versie geen ervaring, maar ik ben er wel veel mee bezig. Ik heb maar één eis: ik doe GEEN stuitbevalling, dan wordt het een keizersnee, hoe erg ik daar ook tegen opzie. Ik weet helemaal niets van versies, het lijkt me eng en pijnlijk, maar ik wist niet dat er risico's aan verbonden zaten? Wat zijn die risico's dan?
@ linda1979 De risico's van een versie - vertraagde hartslag van de baby, moet binnen 10 minuten weer normaal zijn! Anders naar ziekenhuis of ingrijpen - loslating van de placenta, 3 op de 1000 versies - terugdraaien - beurse buik moeder, ongemakkelijk - kindje kan in de stress raken - beginnen van weeen, sommige ziekenhuizen geven standaard weeremmers, andere niet. - spontaan breken van de vliezen En dan nog de vraag houd het er in de toekomst niets aan over?!
Ik merk dat er "makkelijk" wordt gedaan over de risicos omdat 'maar' bij 3 op de 1000 lijdt tot een spoedkeizersnede. Ik vind dit niet mis want er zijn ook risicos welke niet lijden tot een bevalling. Bij de risicos moet je denken aan daling van de hartslag van de baby. Scheuren van de placenta Vastkomen te zitten van de navelstreng. (Tijdelijk) minder bewegingen van de baby (dus baby niet in normale hum) Het verbaasde me dat er niet wordt gekeken naar de ligging en lengte van navelstreng, met de opmerking: als kind vanzelf draait dan gaat dit toch ook goed ?!?! Daar schrok ik toch best wel van. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat veel geslaagde versie pogingen uiteindelijk toch tot een (spoed) keizersnede lijden, de oorzaak hiervan is onbekend. Ik las hier een artikel over op Moxatherapie bij stuitligging - Stuitlig.nl
Ik heb een heel aantal versies gedaan. Het ligt er maar net aan hoe het gaat, probeer te ontspannen en gaat het makkelijk is het toch mooi dat je kleine er goed voorligt? Als de billen al zijn ingedaald is het lastiger, omdat je dan flink moet trekken en duwen, en dat is zeker gevoellig.... Maar goed ik zou het nu voor mezelf zeker laten doen of iig proberen tot het niet gaat (pijn of welke reden dan ook) Ik heb overigens nog nooit gehoord dat iemand anders dan de gynaecoloog het doet. Wij gaven mensen altijd 20min CTG vooraf, medicijnen om de baarmoeder te ontspannen (maakt draaien makkelijker) en daarna nog 30min CTG om te kijken of de kleine het nog naar zijn zin heeft na het draaien of de draaipoging. Doet dat centrum dit ook?
Bij dit centrum zijn verloskundige welke versiekundige zijn.... zij werken juist niet met weeenremmers omdat ze zeggen dat dit het risico verhoogd. En een betere uitwerking niet bewezen is met remmers. Ze maken bij dit centrum een half uur voor, tijdens en na de versie een uitgebreide echo en houden ze langdurig het hartje in de gaten.... geen ctg maar met dopler of echo.
Hoe zou je dat mo eten doen? Je kan wel kijken waar de placenta ligt. Op de voorwand is het minder handig omdat je minder grip hebt op het kindje en de versie dus lastiger wordt. Maar het meten van de navelstreng en de ligging ervan... Ik zou niet weten hoe je dat moet doen. Er zijn ook risico's van een primaire keizersnede bij een stuitligging. Vaak zie je bij die kindjes die zonder de natuurlijke stress van een bevalling geboren worden dat er een "wet-lung" beeld optreed. Ik vind juist dat er erg gemakkelijk wordt gedaan over "ik doe wel een keizersnede" terwijl een versie veel minder risico's heeft voor moeder en kind
Ik zou het zonder CTG niet doen. De toegevoegde waarde van het CTG waarbij je mooi de variabiliteit kan zien van de hartslag. Heeft een grote waarde bij het inschatten van de situatie van de baby. Als het hartje heel mooi regelmatig 140 klopt met de doppler maar op het CTG zie je een pennestreep strakke lijn is er toch echt een reden tot zorgen en die zie je niet zonder CTG. Maar goed, ik ben natuurlijk alleen maar het ziekenhuis gewend.
Pfft wat een verhaal dat ik typ... uiteindelijk komt het neer op waar jij je prettig bij voelt. Voel je je niet prettig bij het draaien van de baby, niet doen. Wil je het proberen dan moet je dat zeker doen. Succes met je beslissing!
ik heb de moxatherapie gedaan en ook acupunctuur, heeft niet mogen baten, misschien voor andere dames wel, maar hier niet. Verder hoor je ook veel - muziek afspelen laag op je buik, - met je billen tegen de muur liggen en je benen in de lucht! Nou kan je vertellen, heus niet prettig! - warme pittenzak op je onderbuik leggen - als de baby heel druk is, op een stoel hangen, buik ontspannen zodat de kleine ruimte heeft om te draaien!
Het is gewoon zo dat als je gaat zoeken er overal risico's aan zitten.... in de auto stappen is ook een risico. Ik wil er zo veel mogelijk aan doen om een keizersnede te voorkomen maar wil dan wel goed voorgelicht worden, alle opties open laten. Mijn moeder heeft mij en mijn zus met keizersnede gehad en die heeft me wel goed kunnen vertellen dat het hel is... al hoor ik van heel veel mensen owww het viel achteraf mee. Ik blijf zeggen he is wel een hele operatie..... dit brengt nog grotere risicos lijkt mij Ik heb een beetje het gevoel dat is uit drie keuzes moet kiezen die allemaal risicos hebben... versie, stuitbevalling of keizersnede.... ik vind die alle drie klote beslissingen en het is ook geloof ik nog nooit z'n rotzooi in mijn hoofd geweest ( incl hormonen is een goede combi)