Versie of geplande keizersnede, dwarsligging

Discussie in 'De bevalling' gestart door Semmie87, 24 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Semmie87

Semmie87 Actief lid

2 mrt 2016
    305
    168
    43
    Vorige week hebben wij te horen gekregen dat onze kleine man dwars ligt, waardoor een vaginale bevalling uitgesloten is. Ik ben nu 36 weken en aankomende woensdag hebben we een afspraak bij de VK om te controleren of hij misschien gedraaid is of niet. De VK deed er vorige week nogal luchtig over en zei dat als hij nog steeds dwars zou liggen ze hem gaan draaien en ik een sluitlaken om krijg, op dat moment was het allemaal wat veel informatie maar ik heb alles even goed kunnen laten bezinken en ook goed nagedacht wat ik zelf zou willen.
    Een versie zie ik helemaal niet zitten, de baby is dwars gaan liggen omdat hij zo fijn ligt(lijkt mij)waarom zou ik dan aan hem laten duwen en trekken zodat ik misschien vaginaal kan bevallen. De slagingskans van een versie is 40-50% daarbij draait geloof ik 10% weer terug. Daarbij zijn er risico's aan verbonden(die gelukkig minimaal zijn)wat mij ook tegenhoud. Een sluitlaken zie ik al helemaal niet zitten! Als ik aan de draaipoging denk word ik al nerveus en ik ben zo bang dat er iets mis gaat met de kleine.
    Een keizersnede lijkt mij erg heftig en ik schat het zeker niet te ligt in maar voor de baby voelt dat als de beste keuze. Ik ben alleen erg bang wat de VK en eventueel mijn omgeving gaat zeggen als ik voor een geplande keizersnede kies.

Ik ben erg benieuwd of hier iemand voor de zelfde keus gestaan heeft en ook voor een geplande keizersnede gekozen heeft??

2. Semmie87

Semmie87 Actief lid

2 mrt 2016
    305
    168
    43
  3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zie in m'n omgeving juist vaak dat er bij een stuit ligging gekozen wordt voor keizersnee ipv draaien. Zelf zou ik wellicht wel overwegen te draaien omdat een vaginale bevalling zo veel makkelijker is als een keizersnee - vooral qua herstel. Ik heb ze beiden gehad, de spoed keizersnee na uren ploeteren en de natuurlijke bevalling.

Nu heb ik ook 1 dwars ligger en ik hoop dat ze nog wel gaat draaien verder op in de zwangerschap. De verloskundige achtte de kans klein maar wij willen ip ook niet gaan bevallen als ze dwars blijft liggen (ik mag NL wel bevallen met een dwars ligger, dan draaien ze tijdens de bevalling. )

4. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    De risico's van ren versie zijn lager dan die van een KS. Ik heb 2 versie pogingen gehad. Het is geen fijn gevoel maar je word goed gecontroleerd en je mag altijd aangeven dat ze moeten stoppen. Ik heb uiteindelijk een KS gehad en alles is prima gegaan maar had graag vaginaal bevallen als de versie poging gelukt was. Toch minder kans op zo'n lange hersteltijd

5. Love1990

Love1990 Niet meer actief

De risico's van een versie zijn inderdaad lager dan die van een keizersnede. Onze meid ligt op dit moment ook in stuit en ik heb vanmiddag een afspraak met de gyn voor een eventuele draaipoging. Onze vk wou de versie ook zelf doen maar ik heb besloten het liever in een ziekenhuis te doen. Als het eventueel niet lukt te draaien dan wordt het wel een keizersnede.

6. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Ik wilde mijn zoontje ook absoluut niet laten draaien. M'n gevoel was er gewoon niet goed bij.. En als ik jou zo hoor, denk ik dat dat goed overeenkomt met mijn eigen gevoel destijds.
    Mijn gyn heeft echt heel lelijk tegen mij gedaan, omdat zij me die versie niet kon aanpraten. Hallo, het is mijn lijf en mijn kind en IK beslis. Die keuze had ik niet voor niks..
    Niet bang zijn voor wat je vk je gaat vertellen. Als jij je beter voelt bij het niet-draaien: vooral niet doen. Natuurlijk zullen ze je vertellen dat je je goed moet inlezen over de risico's, dat kan ik alleen maar beamen. Maar laat je beslissing niet afhangen van wat een ander je opdringt..

7. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    #7 Liz, 25 jul 2016
    Laatst bewerkt: 25 jul 2016
    Ik heb een uitwendige versie laten doen omdat onze knul in stuit lag. En ik heb er geen moment spijt van! Ik was eerst fel tegen na het lezen van De verhalen op internet...
    Ik heb toch een afspraak met de gyn gemaakt en die stelde me zo gerust dat ik voor een versie koos. Eenmaal in het ziekenhuis werd er eerst heel goed uitgelegd wat de risico's zijn...het hartje vh kindje gaat heel even omlaag maar herstelt binnen een paar seconde weer....1% kans dat het hartje zich niet herstelt.....1%! Dat is wel zo minimaal .....en ze hebben het nog nooit meegemaakt....de risico's van een ks is vele malen hoger....het is goed dat het er is maar ik zou als het kan bij je eerst een versie doen. Bij mij was de versie binnen een minuut gepiept! Ja het voelt onprettig...maar het was nog geen minuut! Je scheen stoten is ook onprettig ;)
    Daarna kreeg ik meteen tips om hem in te laten dalen....en hij ligt nu nog steeds goed en volledig ingedaald en vast.
    Dus ik zou het echt proberen als ik jou was...en je vooral eerst laten inlichten. Degene die het bij mij heeft gedaan had een slagingspercentage van 66%.

Verder goed luisteren naar de gyn....diep inademen langzaam uitademen....ze helpen je ermee...goed luisteren en probeer te ontspannen...naar 1 punt te kijken en het komt goed....ik moest daarna meteen in kleermakerszit zitten en dat zoveel mogelijk die dagen de dag erop zodat de kleine ook meteen zou indalen....en het heeft bij mij iig gewerkt...

En zenuwachtig zijn is logisch dat was ik ook...had een hele natte rug van de zenuwen maar ze stellen je zo gerust en leggen alles goed uit. En de algemene slagingspercentage percentage is 44 % geloof ik....maar die vrouw die t bij mij deed had een slagingspercentage percentage van 66%.

8. Semmie87

Semmie87 Actief lid

2 mrt 2016
    305
    168
    43
    Bedankt voor jullie reacties!

@ Suusjeuh, bedoel je dat je ook voor een KS kiest als de baby dwars blijft liggen?
    Hoe is het bij die mensen in jou omgeving verlopen het weigeren van een draaipoging?

De risico's bij een versie zijn inderdaad minimaal maar ze zijn er wel. Dat de hartslag van de baby van slag of vertraagd kan zijn na de versie is voor mij al reden genoeg om het niet te doen, het is een teken van stress. Het voelt erg onnatuurlijk en ik wil juist de natuur zijn gang laten gaan ipv hem geforceerd te gaan draaien. Daarbij denk ik dat ze nooit met 100% zekerheid kunnen zeggen dat alles goed gaat met de kleine na een versie, wie weet zit door de versie de navelstreng wel om het nekje en gaat het alsnog mis tijdens de bevalling of is de baby juist dwars gaan liggen vanwege dat mijn bekken te smal zijn. En na dit alles dan geprobeerd te hebben is er nog garantie tot succes.
    Een vriendin van mij had een stuitligger, op de dag dat de versie gepland stond was de kleine zelf al gedraaid en is ze ingeleid om vaginaal te kunnen bevallen. Na heel lang weeën te hebben gehad en een ontsluiting die niet vorderde werd het alsnog een KS en bleek dat de kleine met geen mogelijkheid door de bekken had gekund, er is dus een reden geweest dat ze stuit lag(dat is mijn mening en kijk erop in ieder geval).

Er zijn inderdaad risico's verbonden aan een KS maar die zijn er voor mij als moeder maar voor de baby voelt dit als de juiste keuze.

@ Xpoppetje, fijn om te horen dat jij er net zo in stond, ik vind het echt niet kunnen hoe jou gyn het heeft opgepakt heb je hier achteraf nog wat mee gedaan of wat van gezegd? Ik begrijp zeker wel dat mijn VK alle voor en nadelen met mij wilt en moet bespreken en mij nog een keer erover wilt laten nadenken daar bereid ik mij ook op voor maar uiteindelijk beslis ik, het is mijn lichaam en mijn kindje!

9. sierra

sierra Actief lid

22 jul 2013
    325
    0
    16
    Zuid Holland
    Hier ook een dwarsligger gehad, heeft op alle manieren gelegen behalve de juiste🙄
    Bij mij wilde ze ook een versie doen, maar het voelde niet goed. Was heel erg bang dat de baby iets zou overkomen.
    En ook mijn medische verleden zat mij dwars, ik heb o.a een afwijkende baarmoeder ( heb er 2) dus de vorm is heel anders. Dat heeft mij over de streep getrokken om voor een keizersnede te kiezen, en geen versie te proberen en op het moment suprême een stuitbevalling.

Het herstel van de keizersnede is mij 100% mee gevallen was na een week weer goed op de been en na 2 weken kon ik volledig voor mijn zoontje zorgen.
    Ik zou het een volgende x weer zo doen.

Succes met je keuze en laat je goed informeren, en trek je niks aan van wat een ander zou doen. Jouw lichaam, jouw kindje, jouw beslissing.

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik wil inderdaad aansturen op een keizersnee als de ene dwars blijft liggen, ik heb al een keizersnee gehad en mn vaginale bevalling was spannend ( als in erg veel bloedverlies en een heel blauw kindje na een grote knip ) we verwachten nu een tweeling, het is nog vroeg om de houding van de babies te bepalen maar baby A ligt in hoofd ligging en baby B ligt dwars. Ik wil dus eigenlijk niet van baby A bevallen en alsnog voor baby B na een draai poging alsnog op de OK belanden zeg maar.

Mn vriendin is bevallen dmv een KS van haar stuit kindje, dat ze niet wou laten draaien is volgens mij geen probleem van gemaakt. Ook bij mn schoonzus is het met een keizersnee gehaald omdat de kleine niet goed lag.

11. xNadine

xNadine Actief lid

27 jul 2016
    383
    39
    28
    Ik ben zelf 3 weken geleden bevallen met een geplande keizersnede, ook ivm stuitligging. Mijn gyn heeft me ook geprobeerd te dwingen tot een versie maar ik heb dat simpelweg vertikt. De kans dat er wat fout gaat tijdens een versie is misschien klein maar áls het fout gaat kan het ook goed fout gaan (navelstreng die scheurt, kindje wat volledig in de stress schiet en nog vele andere dingen) en daardoor durfde ik het echt niet aan. Achteraf was het maar goed ook, want tijdens de keizersnede bleek dat mijn zoontje ontzettend krap zat en dat ik een hele strakke baarmoeder en buikwand heb, ze hadden dan ook moeite om hem eruit te krijgen. Draaipoging was dus never nooit gelukt.

Keizersnede is mij enorm meegevallen, gewoon voor ogen houden dat je het doet voor je kindje. Wel heb ik hele heftige naweeën gehad, maar dit komt niet vaak voor na een keizersnede als het je eerste kindje is zeiden ze tegen me, dus ik had gewoon pech. Heb dan ook een extreem gevoelige bm.

Gewoon je gevoel volgen, en trek je niks aan van je omgeving, een keizersnede is óók een bevalling en moet niet onderschat worden.

Succes meid :)

12. Semmie87

Semmie87 Actief lid

2 mrt 2016
    305
    168
    43
    Bedankt voor alle reacties!!

Gister een echo gehad en de kleine is toch goed gaan liggen, had ik totaal niet verwacht want ik heb hem niet voelen draaien(misschien in mijn slaap dat ik het daarom niet merkte). Ik ben enorm opgelucht en hoop heel hard dat hij mooi zo blijf liggen. Mocht hij toch weer gaan draaien dan staat onze keus in ieder geval vast.

13. Love1990

Wat goed dat de kleine zelf nog gedraaid is! Hier ligt ze nog steeds in stuit, morgen draaipoging. Als dat nou niet lukt dan gaan wij ook voor een keizersnede

14. Soort

Soort Actief lid

1 nov 2015
    496
    45
    28
    Bij welke termijn wordt een geplande keizersnede gedaan?
    Doen ze dat nog na 39 weken?

15. Love1990

Hier zou een eventuele keizersnede gepland worden tussen 38 en 39 weken.

16. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Hier mocht ik 2 jaar terug zelf een dag kiezen in de 40e week (dus 39 weken en .. dagen). Is uiteindelijk 39+2 geworden.

17. xNadine

xNadine Actief lid

27 jul 2016
    383
    39
    28
    Hier wou de gyn de keizersnede echt niet eerder doen dan 39 weken.. hij zei dat dat te maken had met de longetjes en het risico op wet lungs. Mijn zoontje is dan ook gehaald met 39+1 :)

18. Zsagom

Zsagom Actief lid

12 aug 2016
    185
    0
    0
    Ik vind een versie ook heel spannend. Onze meid ligt nu al 3 weken dwars, ze krijgt nu nog een week om te draaien anders gaan ze haar draaien. Ik vind het draaien nog spannender dan het idee van een keizersnede. Het wachten nu is vooral lastig, die week gaat heel lang duren...

19. Aman1985

Aman1985 Lid

22 jun 2015
    73
    0
    0
    Hier voor donderdag een versie gepland staan. Hoop stiekem dat ze zelf al weer is goed gaan liggen voor die tijd. Ben heel benieuwd.

20. Zsagom

Zsagom Actief lid

12 aug 2016
    185
    0
    0

Heel veel succes vandaag! Ik hoop voor je dat ze zelf is gedraaid! Laat je het ons even weten?

Deel Deze Pagina