Thee drinken tijdens zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Marietje83, 12 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marietje83

    Marietje83 Actief lid

    12 jul 2008
    479
    0
    0
    Ik hoop dat dit de goede plaats is om mijn vraag te stellen. Ik ben nog al een thee drinker. Ik lust absoluut geen koffie, dus ik dacht dat ik wel goed zat. Maar ik ging eens wat googlen en kwam dit tegen op de site van Pickwick:

    Een klein rekensommetje zegt dus dat je 10 kopjes thee op een dag kan drinken. Ik tel mn kopjes (nou ja grote mokken eigenlijk) thee nou niet, maar denk dat ik er toch wel overheen kom. Nu vraag ik me af, er is toch ook wel thee waar geen cafeïne in zit. Weten jullie welke soorten thee geen cafeïne bevat en of je die wel 'onbeperkt' kan drinken tijdens een zwangerschap?

    Ik denk dat de volgende soorten geen cafeïne bevatten:
    - Rooibos
    - Kamille (vind ik niet lekker)
    - Groene thee (vind ik niet lekker)
    Klopt dat en kan je deze soorten onbeperkt drinken?
     
  2. Rooos

    Rooos Actief lid

    20 mrt 2008
    149
    0
    0
    Vries
    In geen enkele kruidenthee zit cafeine. Zelf drink ik veel rooibos, sterremunt of van die melanges van pickwick (goodnight etc.)

    Mocht je liever de 'gewone' thee drinken kun je ook naar een speciaalzaak gaan. Die hebben vaak ook de normale thee, maar dan de cafeinevrije versie. (Bij thee gaat het om de stof looizuur, dus looizuur arme thee is cafeinevrij).
     
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
     
  4. Marietje83

    Marietje83 Actief lid

    12 jul 2008
    479
    0
    0
    Hmm nog niet zo eenvoudig dus om een goeie soort uit te zoeken? ;)

    Hoe zit het eigenlijk met losse thee? Zit daar ook cafeïne in?
     
  5. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Waarom zou je niet gewoon ietsje minderen met de hoeveelheden thee? Als je ipv 5 grote mokken 10 normale kopjes neemt lijkt het al meer, en dan de rest aanvullen met water-sapjes-limonade-frisdrank-ijsthee.
     
  6. Noatje

    Noatje Fanatiek lid

    12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Kamille & honing thee is super lekker, werkt ook god tegen maagpijn & oprisperingen.... En is een kruidenthee!
     
  7. Spekkie

    Spekkie Actief lid

    7 apr 2008
    407
    0
    0
    Alle groene en zwarte thee bevat theine/caffeine (ook losse)... Alleen rooibos bevat dat spulletje niet. Ik ben ook een gigantisch theeliefhebber en ik baal er soms wel eens van dat ik al die lekkere mixjes moet laten staan, vooral die met specerijen en veel kaneel :( . Met kruidenmixen kun je ook het beste oppassen omdat geadviseerd wordt om niet te lang achter elkaar kruidenmixen te drinken.

    Ik pak meestal een paar kopjes vruchtenthee op een dag, en voor de rest rooibos. De Tuinen heeft wel een paar hele lekkere vruchtenmixen op basis van rooibos. Die zijn toch nog pittig genoeg voor wat variatie maar kunnen verder geen kwaad.

    Ik drink me verder helemaal ongans aan melk en vruchtensapjes, dus die 10 koppen haal ik nu toch niet meer :)
     
  8. jes1

    jes1 Fanatiek lid

    26 jun 2007
    1.015
    0
    0
    Ik drink witte thee met een smaakje
     
  9. Niet meer actief

    Overtrokken topic vind ik dit.. als jij geniet van je thee, mag je dat gerust drinken hoor..
     
  10. valhalla

    valhalla Niet meer actief

    Precies... Dronk ook vier of vijf koppen koffie per dag en cola light en dronk gewoon zwarte thee ter compensatie van de 10 bakken koffie die ik normaal dronk. Mijn bloeddruk is altijd keurig geweest. Laag zelfs. Je wordt elke maand gecontroleerd als het goed is, overgaan op andere thee of wat ook kan altijd nog.

    En een hoge bloeddruk heeft echt meer te maken met je algehele gestel / je gezondheid en je voedingsgewoonten dan met een paar bakken thee per dag want die kan je echt best hebben als je gewoon bent en gezond leeft.

    Jeetje je bent niet terminaal ofzo hoor, je krijgt een kindje. Bij heel veel dingen (leverworst, drop, wijn, , thee, koffie) geldt dat een eventueel schadelijk effect misschien zou kunnen optreden bij overmatig gebruik. Een normaal lijf kan het kind hier prima tegen beschermen.

    En ja, limonades en ijshee (met suiker of zoetstof,allebei lekker gezond) zijn goed voor je... dan toch liever een bakje thee extra lijkt me.

    Net als met alles, geldt gewoon dat je er geen liters van moet drinken op een dag. Verder kan het toch weinig kwaad.
     
  11. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Als regel geldt dat thee die in zakjes zit, theïne bevat, ongeacht of het gewone thee of kruidenthee is. Als je graag minder theîne wilt (welk hetzelfde effect heeft als cafeïne), kan je best voor 'losse' thee gaan. Hier heb je ook enorm veel keuze in, hele lekkere thee! ;)
     
  12. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Het gaat niet om je bloeddruk, maar om de gevolgen van veel cafeïne op ongeboren baby's.
     
  13. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Vrouwen die koffie drinken tijdens de eerste maanden van hun zwangerschap hebben een verhoogde kans op een miskraam. Vrouwen die 200 mg cafeïne (dit is ongeveer vergelijkbaar met twee kopjes koffie, 5 blikjes cola, 4 tassen thee of 300g chocolade) of meer per dag drinken, verdubbelen het risico in vergelijking met vrouwen die geen cafeïne drinken. Bij niet niet-gebruiksters lag het risico op een misval op 12%, vrouwen die tot 200 mg per dag dronken hadden een risico van 15%, boven 200mg steeg het risico tot 25%.
    Dat blijkt uit onderzoek in de Verenigde Staten gepubliceerd in het American Journal of Obstetrics and Gynecology.
    Om elk risico te vermijden, zouden vrouwen de eerste vijf maanden van hun zwangerschap elk drankje met cafëine moeten vermijden.

    Cafeïne : cafeïne is een alkaloïde stof, afkomstig van de theestruik of de bonen van de koffie. Ook in cacao en in cola zit cafeïne. Cafeïne heeft een stimulerende invloed op de hersenen,waardoor vermoeidheid en hongergevoelens afnemen. Cafeïne heeft bij overmatig gebruik een grote invloed op het ademhalingsstelsel. De gevolgen van overmatig gebruik uiten zich in de neonatale periode. De toevoer van cafeïne wordt bij de geboorte immers plots afgebroken met onvoldoende stimulatie van het ademhalingsstelsel van de baby tot gevolg. Dit kan op zijn beurt leiden tot apnoe wat de kans op wiegendood sterk verhoogt.

    Heb enkele mogelijke gevolgen voor je opgezocht. Het gaat, zoals San79 al zegt, idd niet persé om je bloeddruk maar meer om de gevolgen voor je kindje...

    Lieve groetjes!
     
  14. Marietje83

    Marietje83 Actief lid

    12 jul 2008
    479
    0
    0
    @Elke: tnx voor de info!

    Iedereen kan me dan een aansteller vinden, ik ga toch maar minderen met thee!
     
  15. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ik vind je geen aansteller, en ik ben toch echt best nuchter qua eten en drinken. Ik schiet niet in de stress als ik appeltaart eet, ik eet gewoon nog steeds rauwe groenten (andijviestamp) en een broodje brie uit de broodjeszaak lust ik ook gewoon nog steeds.
    Maar als je googled op caffeine ongeboren baby dan kom je allerlei onderzoeken tegen waaruit blijkt dat matigen geen slecht idee is. En 10 koppen is nog steeds zo'n 2 liter, dus 't is niet zo dat je heel weinig mag :)
     
  16. Keiko

    Keiko Actief lid

    28 jul 2008
    497
    0
    0
    De theine komt van het nietje af dacht je :)
    Kruiden waar geen theine in zit, komt niet spontaan theine bij als je ze in een zakje doet!
     
  17. Niet meer actief

    Ik wou net zeggen, dat is echt de grootste onzin die er is..

    Maar ik vind je ook geen aansteller hoor, maar je moet niet vergeten dat je zwanger bent & niet ziek.. dat wil zeggen dat je dan op zowat alle dingetjes die je eet/drinkt wel wat aan te merken kan hebben & dat maakt het onnodig erg moeilijk!
     
  18. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Keiko, ik bedoelde daarmee dat thee die in zakjes zit, ongeacht het kruidenthee is of niet, meestal geen zuivere kruidenthee is, in tegenstelling tot losse thee.
    Dit heeft een diëtiste tegen me gezegd...ik heb het niet zelf verzonnen, hoor.

    TS, ik let nu al op wat ik eet en drink omdat je niet precies weet wanneer je zwanger raakt en ik vind het belangrijk om zo'n gezond mogelijk lichaam te hebben als ik er een kindje in laat groeien. Ik zou me niet onnodig zorgen maken over eten maar als ik weet dat iets een verhoogd risico geeft, zal ik het wel laten.
    Zwangerschap is idd geen ziekte, ik vind dat het daar ook niets mee heeft te maken. Ik probeer sowieso gezond te leven en dat doe ik niet omdat ik ziek ben maar om te voorkomen dat ik ziek word. Dus als dat groeiende kindje daarrond wat meer inspanning vraagt, zal ik dat met alle plezier doen.
    Ik begrijp dat niet iedereen daar zo 'ver' in gaat en respecteer dat maar ik denk er wel zo over...

    Lieve groetjes!
     
  19. Marietje83

    Marietje83 Actief lid

    12 jul 2008
    479
    0
    0
    Hier kan ik me wel bij aansluiten :D. Ik dronk zelfs al geen alcohol meer en at ook geen zachte kazen meer enzo, voordat ik wist of ik zwanger was. Nu ik weet dat ik zwanger ben, let ik daar nog meer op. Niet zo zeer voor mezelf, maar wel voor de baby. En nu maar wat minderen met de thee, daar zal mn tandarts ook blij mee zijn, gezien de aanslag van de thee op mn tanden :) . Ik drink wel losse thee, maar ja, das van die English Blend ofzo, dus ook gewone thee, dus ook met Theïne/cafeïne neem ik aan :rolleyes:
     
  20. Buikvlinder

    Buikvlinder Actief lid

    13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    Je mag als zwanger maximaal 4 koppen koffie drinken per dag en kruidenmelanges kun je zoveel van drinken als je wilt omdat er geen theeine in zit, in "gewone thee"zit veel theeine ookwel caffeine genoemd daar kun je beter niet meer dan vier koppen van nemen, en verder veel water drinken een 1,1/5 liter!
     

Deel Deze Pagina