Hoi Naatje, ik duim heel hard voor jullie dat jullie je er door heen kunnen slepen. Goeie van naar de huisarts gaan! En je vriend een tijdje naar zijn vader.. misschien toch niet zo gek. Ik denk dat het fijn zou zijn als hij zijn vermoedens van ADHD oid bevestigd gaat zien en een stukje erkenning krijgt en evt met lotgenoten contact kan hebben. De hulpverlening kan dan ook beter op hem worden afgestemd. Het is goed dat hij ook wat wil. Die boze buien blijven wel even, worden misschien eerst erger. Wat de medicatie betreft... ik weet niet of iemand medicatie tegen een depressie kan krijgen als hij softdrugs gebruikt, volgens mij gaat dat niet samen. Echter begeleiding zou wel fijn zijn, en dan intensiever als de laatste keer. Goed aangeven bij de huisarts hoor! Desnoods een beetje overdrijven: er is een kind in het spel en onze relatie staat op knappen. Als je vriend maar weet dat jij van hem houdt en in hem gelooft, ook al betekend dat dat jullie even uit elkaar gaan. De hoop had ik anders ook aangekaart, maar dat zit geloof ik niet bij je in de regio. Anders via leger des heils, RIAGG of wat ook maar... helaas weet ik niet wat er verder bij je in de buurt zit, maar dat zou de huisarts wel weten. Wanneer gaan jullie? Ik hoop echt dat hij of zij dit heel serieus neemt en verder komen. Maar idd het is wel een kwestie van wachtlijsten etc. dus heb geduld en hou vol en blijf vooral aan de bel trekken!
he meid! Ik weet hier niks vanaf maar kom je een dikke knuffel geven.Ik vind het super dat je er over kunt praten. Hopelijk heb je iets aan de tips van andere mensen! Liefs, Debora
Verslaving is verslaving. het maakt niet uit wat de substantie is. Het ene uit zich heftiger dan het andere, maar het maakt geen z*k uit. En wat Mom2bofnie zegt ... overdrijven wil altijd wel helpen klinkt heel stom en heel lullig, maar als jij, of je vriend aangeeft bij de HA dat het "allemaal wel gaat" ... dan gebeurt er nog niets. Ik weet ook niet uit welke regio je komt. Hier is het Novadic Kentron, in Haarlem e.o. is het de Breijder Stichting, maar je kunt ook altijd even op de GGD site kijken. Zij hebben ook een afdeling Dubbele Diagnose, waar mensen met een verslaving en een depressie kunnen worden opgenomen. Je kunt via hun een maatschappelijk werker of een psychiater spreken, en niet alleen voor hem. Ik vind het knap dat je er over kan praten. Er zijn veel mensen die dat niet kunnen.
Hé Naatje, Wat dapper dat je er over wil praten. Ik heb hier gelukkig geen ervaring mee en kan je dan ook geen raad geven. Maar een hart onder de riem kun je wel gebruiken. Veel sterkte ermee. Kus
Hoi naatje. Ik lees dit nu pas meid,wat rot allemaal voor jullie! Zelf heb ik hier ook geen ervaring mee maar mijn zusje weer wel. Zij heeft 3 kinderen en haar vriend blowt ook heel veel en als hij niets krijgt is hij ook erg agressief. Het is zo ontzettend moeilijk ik hoor dagelijks haar verhalen aan. Ik wil jou een dikke knuf geven en hoop zo dat er een oplossing voor jullie komt meid! Als je iets wilt weten pb me maar meid,wil niet alles hier over haar neerzetten. Groetjes Lianda
He lieve naatje, hier kan je ook nog kijken of ze anders bellen of ze bij jou in de regio wat weten: http://www.tactus.nl/ heel veel succes meid!
Ik lees hier ook even mee, zoals sommige van jullie wel weten zitten Naatje en ik een beetje in hetzelfde schuitje.
Hoi Naatje, Ten eerste wil ik zeggen dat ik het echt heel erg vind om te lezen. Vooral omdat ik hier ervaring mee heb maar dan vanaf de andere kant, en met alcohol. Ik vind het heel moeilijk om erover te praten, maar hier ben ik lekker anoniem. Ik ben zelf alcoholverslaafd. Ik dronk op een gegeven moment elke dag. Na een hele tijd werd ik ook depressief en daardoor ging ik meer drinken. Uiteindelijk heeft het er voor gezorgt dat ik opgenomen werd op de paaz. (dit lag niet alleen aan de verslaving, maar het maakte wel een groot verschil) Eigenlijk wist ik stiekem wel dat ik verslaafd was, maar dat wil je niet zien. Op de paaz ben ik onwijs goed geholpen. Therapieen waren zwaar. Zo kreeg ik elke dag weer te horen 'een verslaafde liegt, bedriegt en manipuleert'. En dat is echt zwaar om over jezelf te horen, want je merkt het zelf niet. Maar toch is het wel zo. Uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat ik ook ben gaan drinken door dingen die ik geen plekje kan geven, door het feit dat ik teveel spanning had thuis, en drinken de enigste manier was voor mij om te ontspannen... Ik ben 3 maanden op de paaz geweest waar ik helaas werd ontslagen door een terugval in weekendverlof. Ze hebben me als een baksteen laten vallen. Omdat ik zag dat ik mijn omgeving pijn deed en omdat ik zo'n vreselijk grote kinderwens had wist ik dat er iets moest gebeuren. Ik heb zelf aangeklopt bij de verslavingszorg (novadic-kentron) en hier hebben ze me geholpen. Ik was nogal verslaafd maar een opname was niet nodig. Ik heb een leefstijltraining gevolgt. 1 keer in de week 3 uur therapie. Hier kom je erachter waarom je drinkt, waarom je wil stoppen, etc. Na een tijdje begint het dan echt tot je door te dringen dat het niet goed voor je is. Ik heb deze therapie eerst in groepsverband gevolgt en het was geweldig om te zien, dat 90% van de groep op de eerste dag zei dat hij wilde minderen (hier waren overigens erg veel wietverslaafden bij) maar niet stoppen. Maar aan het eind van de therapie was iedereen gestopt. Deze training is dus echt een groot succes vind ik persoonlijk. Voor mij valt het moeilijker. Ik ben klaar bij de novadic, 6 maanden clean, maar het blijft kriebelen. Dit komt omdat de psychische kant niet opgelost is en ik raad je dus ook echt aan, als je vriend eventueel naar een verslavingszorg kan, om ook meteen psychische hulp te zoeken. Want het volhouden terwijl je nog steeds dingen geen plekje hebt kunnen geven, nog steeds te gespannen bent en geen manier kan vinden m te ontspannen, is heel erg moeilijk. Jammer genoeg is de GGZ hier echt vreselijk sloom wat dus zorgt dat ik dagelijks moet vechten. Ik heb mezelf in de hand door de training, maar ik kan niet naast iemand zitten die drinkt, dan houd ik het niet meer. Wat ik ook nog wil zeggen, las hier eerder wat over lorazepam/diazepam. Pas ajb op met die pammetjes, want ook die werken verslavend. En het komt maar al te vaak voor dat deze het genotsmiddel vervangen.. Heel veel succes en sterkte gewenst, ook voor je vriend.
Meid!!! Wat rust er een grote last op jou schouders. Als jij bij hem weggaat, dan loopt het niet goed met hem af??? Dan pleegt hij wellicht zelfmoord??? Ik hoor hier emotionele chantage! Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen leven. Ik hoop dat zijn kind dit straks niet zo voelt. Dat noemen ze ook wel emotionele verwaarlozing en kan een kind zeer ernstige schade toebrengen. Sorry dat ik zo fel reageer, maar ik vind dat altijd erg zielig voor het kind. Kijk, dat volwassenen zo met elkaar omgaan is natuurlijk hun eigen keus, maar een kind kiest er niet voor bang te zijn dat zijn vader zelfmoord pleegt. Maar misschien is het voor hem wel goed dat hij blowed. Als hij er rustig van wordt. Als hij de indruk heeft dat er bij hem sprake is van ADHD, dan moet hij zich laten onderzoeken zodat hij medicijnen krijgt. Maar goed, ik heb de indruk dat er meer aan de hand is dan dit. Ik wens je veel wijsheid toe en hoop dat je je kind in bescherming neemt hierin. Kom voor jezelf op meid. Aan al dat begrip heeft je vriend uiteindelijk niets. Dan blijft hij hangen. Succes
Duches! Goed bezig!!!! Je mag trots op jezelf zijn. Als het GGZ zo lang op zich laat wachten, misschien kun je dan aankloppen bij een vrijgevestigd psychiater of psycholoog. Veel succes meid! Het is echt ontzettend knap wat je doet. Als je dit overwint, dan kan je de hele wereld aan.
Hoi, een vrijgevestigd psychiater of psycholoog zal over het algemeen geen verslaving behandelen en ook niet een eventuele depressie ten tijde van een verslaving, omdat die nu eenmaal (bijna) niet te behandelen is door de verslaving: je hebt niet meer met je vriend te maken als hij stoned is, maar met de drugs. De drugs regeren hem op dat moment en dus moet hij daar echt eerst van af. Eerst clean, dan pas wordt duidelijk wie hij echt is en welke problemen hij heeft. Ik kan je stichting de Hoop van harte aanbevelen: zij zijn een christelijke organisatie die iedereen helpen. Je hoeft geen christen te zijn (of te worden) om er geholpen te kunnen worden, ze vragen enkel respect voor de christelijke identiteit. Bij mijn weten hebben ze een hoger percentage clienten dat clean blijft dan andere instellingen en is de insteek anders: persoonlijker. Je bent geen nummer daar. En zij helpen gegarandeerd ook bij wiet-verslaving. Hoe lang de wachtlijst is, zou ik je niet kunnen vertellen... De Hoop helpt je zowel bj je verslaving als bij de achterliggende problematiek. Ook bij hun geldt wel: eerst clean, dan behandelen. (Ze helpen je dus om clean te worden, je verslaving te overwinnen, en dan krijg je behandeling voor de achterliggende problemen). Overigens: is je vriend ook stoned als hij bij jullie zoontje is? Dat lijkt me namelijk zeer onverstandig, (om meerdere redenen), dus ik denk dat wat je aangeeft over tijdelijk bij zijn vader wonen, misschien wel een goed idee is, ook vanwege zijn agressie... OP dit moment wordt je zoontje blootgesteld aan verslaving en agressie en dat is een zeer ongezond leefklimaat voor je kleintje...
@Rozemarijke; De Hoop lijkt mij inderdaad wat, maar kun je dit ook aangeven bij de dokter of maakt de dokter waar hij naartoe gaat? Meestal word je hier doorverwezen naar PsyQ en daar heb ik niet zo op. En ja, hij is stoned als hij als bij zijn zoontje is. Maar dat kan ook niet anders, als je elke dag blowtje rookt, dan ben je continu stoned. Heb jij ervaring ermee wat het met kinderen doet? Want daar ben ik wel benieuwd naar. Dat is ook inderdaad 1 van de redenen dat ik naar de dokter of misschien zelfs maatschappelijk werker ga, ik wil weten of dit effect heeft op Mike. Hij is nog pas 14 maanden, maar hij wordt natuurlijk steeds slimmer. En wat jij zegt, dat klopt. Ik praat tegen een verslaving en niet tegen mijn vriend. Dat is ook altijd wat hij zegt; Je praat niet met mij, maar met mijn verslaving. @sillie78; Het is niet zo dat hij ermee dreigt hoor om zelfmoord te plegen, maar het is meer de angst die ik heb. Hij heeft verder niet echt iemand waar hij naartoe kan gaan. Zijn vader is onlangs verhuisd van hier naar Limburg, dus helemaal aan de andere kant van het land. Zijn moeder ziet ie ook weinig, en begrijp dat ook niet helemaal, aangezien ze weet dat ie verslaafd geweest is aan de wiet. Daardoor heeft ie dus ook het idee dat niemand om hem geeft. @Duchess; Zo kreeg ik elke dag weer te horen 'een verslaafde liegt, bedriegt en manipuleert'. Dat klopt inderdaad. Ik vertrouw hem ook helemaal niet. Wel gedaan hoor, maar toen kwam ik weer achter dat ie gebruikte, dus dat vertrouwen is weg. Knap van je hoor dat je van de drank af bent. En eigenlijk ben je je hele leven verslaafd, want de kans op terugval blijft altijd. Hij heeft wel tijdje diazepam gebruikt, hij kon daar goed van in slaap vallen, maar werkte niet verslavend. Maar het is gewoon even afwachten wat de dokter gaat zeggen.
Bedankt Mom (en ook de andere meiden!!) voor je info!! Heb even gekeken, maar dit zit in Overijssel, beetje uit de buurt. Dat andere zit in Dordrecht, dus dat zou nog wel te doen zijn.
Is ie al aan het minderen dan? Hoeveel gebruikt hij? Ik dacht dat mijn vriend veel gebruikte, maar lees op internet nog ergere verhalen. Mijn vriend gebruikt hooguit 12 euro per dag. De laatste paar dagen doet ie daar 2 dagen mee. Weet nog niet of ik het moet geloven Misschien een idee of ze samen op te sluiten en de sleutel weg te gooien?? Ik heb mezelf voorgenomen om me de komende dagen niet druk te maken, eerst gesprek met dokter aankijken en dan kijk ik weer verder...maar moeilijk blijft het wel.
Goed voornemen naatje!! Sorry, ik tactus moet je idd niet hebben. In veel gevallen kan je je zelf aanmelden of via de huisarts. Of evt een andere verwijzer, dat zei je zelf al, een psycholoog, psychiater, maatschappelijk werk, zorg coordinatoren, etc. He er schoot me nog wat te binnen, bij kijk eens bij het trimbosinstituut en bij de GGD, zij zijn hier ook bekend mee. En verder voor NH: brijderstichting en Jellinek. Voor ZH: bouwman GGZ en Parnasia. Enne.. diazepam..dat is wel een medicijn, maar volgens mij geen.. hoe zal ik het noemen... 'behandel' medicijn, zoals concerta of ritalin. Was het bedoelt om te ondersteunen bij het minderen/ stoppen van de drug? Nou ja, maakt niet uit hoor.. het viel me gewoon op. De uitwerking op kinderen.. bedoel je dat hij ook blowt waar jullie zoon bij is? Ademt hij dan ook de rook in? Dat kan zeer schadelijk zijn voor de ontwikkeling van Mike zijn hersentjes. Maar ook voor de longetjes en het hartje e.d. veel meer nog dan bij roken. Als Mike het niet inademt maar 'alleen' en stonede vader mee maakt.. zou het Mike niet opvallen, want hij kent zijn papa niet anders. Maar wat je doet, dat geldt voor iedereen is van invloed op Mike zijn ontwikkeling. Als mike aan agressie gewent raakt denkt hij dat dat normaal is en kan hij dat ook gaan doen. En/ of hij kan er angstig van worden. Het is wel een basis voor een ontwikkeling voor gedragsproblemen. Ook als papa af en toe meer zombie is of chagarijnig dan 'normaal'. Wat leert Mike daar van? Nu is hij daar nou net nog te klein voor denk ik. Kopieer gedrag begint al wel, tenminste hier. Nou het is weer een heel verhaal geworden. Ik hoop dat je er wat aan hebt (en Ariel ook!!!). Ik gun het jullie en de kids van harte dat het goed komt meiden, want het is niet niks!
Lieve Naatje, wat ontzettend fijn dat je hier jouw verhaal kwijt kan en dat je zoveel positieve verhalen kan lezen! Ik heb hier geen ervaring mee, maar wil je wel graag een hart onder de riem steken. Ik hoop echt dat jullie hieruit gaan komen en een oplossing vinden die bij jullie beide past! Het zal ongelooflijk zwaar zijn, maar ik hoop dat hij eraf kan komen. Dikke knuffel, Suus.
Ja hij is zeker aan het minderen! Gelukkig! Hij is nu gestopt met roken (gewone sigaretten) leek hem een beter volgorde. En ik laat het hem nu een beetje op ze eigen manier proberen nu. Euhm hij rookt nu voor 20 euro in de week, dus het is echt al veeeeeel minder geworden gelukkig, maar nog wel elke dag Samen opsluiten Goed plan!
Hey Naatje, Wat ontzettend rot dat jullie in deze situatie zitten. Ik werk in de psychiatrie voor een grote organisatie met een gedeelte verslavingszorg, zal je even pb'en voor meer info.
Misschien een idee of ze samen op te sluiten en de sleutel weg te gooien?? :roll: Mag die van mij er dan ook bij==