Ik ben erg benieuwt naar de moestuinen van mijn medeforummers. Wellicht ook leuk om ideen te delen en zaadjes uit te wisselen? Ik zal beginnen met mijn moestuintje: Ik wilde een kruidentuintje maken maar na alles gezaaid te hebben besloten de katten van de buren alles eens flink door elkaar te gooien. Ik dacht eigenlijk dat he tniks meer zou worden maar toch kwam er nog van alles op. Ondertussen staan er niet alleen maar kruiden maar ook allerlei soorten groente en nog wat aardbeienplantjes. mijn moestuintje: Op de eerste foto helemaal achterin staan een komkommer en een tomatenplant. Helaas zit er een schimmel in de tomaat dus even afwachten wat deze gaat doen Daarvoor staat gewone tijm en citroentijm, oostindische kers, appelmunt en gewone munt. Naast de linker bamboestok staat een snijboon en rechts een slaboon. De grote bos naast de snijboon is peterselie. Op de linker foto allerlei kruiden door elkaar rozemarijn, oregano, salie. Naast de rozemarijn heb ik een paar tenen knoflook in de grond gezet die nu uitkomen. Het kale stukje onderaan heb ik paarse wortels gepoot die nu net boven komen. Hier ben ik erg benieuwt naar.
Bij gebrek aan ruimte heb ik ook nog een bak met sla en 2 bakken met doperwten. In de blauwe mand dus de sla. De onderste soorten is een rode soort. In de 2 groene manden staan doperwten.
Dat lijkt me ook wel wat. Zijn er ook groenten die juist goed groeien in de schaduw? Want wij hebben een stuk grond over waar de meeste tijd van de dag schaduw is.
superleuk! mijn moeder had altijd een hele grote moestuin met bonen aardappels kool en weet ik het allemaal. ik zou dat ook graag willen maar helaas hier geen ruimte voor... misschien ooit!
Leuk! En erg lekker die verse dingetjes uit eigen tuin. Wij hebben geen moestuin, alleen wat fruit, zoals frambozen en pruimen. En een tomatenplant. Wel krijgen we regelmatig verse groenten van onze buurman die wel een moestuintje heeft.
hier geen foto's maar hier staan er komkommers tomaten sla paprika aardbeien radijsjes worteltjes en doperwten en bonen en dan bieslook peterselie basilicum citroengras rozemarijn en knoflook
@mol ik zou het eerlijk gezegt echt niet weten. Ik denk dat de meesten toch wel at zon nodig hebben maar zeker weten doe ik dat dus echt niet. @gien ik zou willen dat ik zoveel ruimte had, maar helaas. Ach het moet ook nog goed bij te houden zijn he en dan is klein toch wat makkelijker. @lon en tijn fruit heb ik ook gehad maar vond vooral de framboos heerlijk maar echt onkruid dat ding kwam overal boven. We hebben trouwens nog wel een kersenboompje. @ amfy nu ben ik toch wel erg benieuwt naar je moestuin hoor, klinkt goed.
Ook hier een moestuin achterthuis. -Sla -Broccoli -Bloemkool -Wortels -Kruiden -Komkommer -Aardbeien -Tomaten. De uien heb ik er gister uitgehald die gingen helaas rotten. De Andijvie is nu op dus ik heb weer plek voor nieuw spul Zal eens kijken of ik er een foto van kan maken..ben namelijk heel trots op mijn komkommer en op de broccoli die het doet!
@mamleonie ja leuk foto' s!! Jou komkommerplant heeft du al komkommers? Wanneer heb je deze in de tuin gezet als ik vragen mag? Die van mij staat er denk ik sinds begin mei in maar daar zit nog niks aan.
Dit is onze tuin, toen wij hier net kwamen wonen. De helft van het gras is inmiddels moestuin geworden. Weet niet wat er allemaal in zit meer haha. - Aardappelen - Courgette - Krulsla - Boerenkool - Snijsla - Aardbeien - Radijs - Bloemkool - Snijbonen - Broccoli - Komkommer En nog wat, maar mijn vriend weet precies wat erin zit. Ik ben alleen van het onkruid weghalen. Haha.
@ missy wauw!!! Ben nu toch wel jaloers hoor. Echt heel gaaf. Heb je ook een foto hoe het er nu uitziet?
ik heb een volkstuin ( nou eigenlijk 2 op het mom ) van allebei zo'n 250 m2 we moeten namelijk wijken voor een weg en een crematorium dus we zijn ook een heel nieuw complex aan het opzetten. maar op de oude tuin heb ik alleen maar aardappelen en aardbeien staan. en op het nieuwe complex heb ik in de kas komkommer, tomaat, meloen, aubergine, sla, en verschillende paprika planten staan. en buiten staat nog niet echt veel omdat me lichaam het niet echt meer toe liet. daar staat verschillende soorten bonen, bieten wortel, bloemkool, broccoli, chinese kool, sla, radijs, courgette, en fruitbomen ( fruitbomen staan ook nog op het oude complex )
Nee, heb daar geen foto nog van, zal later even kijken of ik een foto kan maken. En wij zijn er ook heel blij mee, met onze grote achtertuin. We wonen hier nu een jaar en daarvoor woonden we in een portiekwoning, op 3 hoog met alleen een klein balkonnetje, net groot genoeg voor 1 tuinstoel.
Wij hebben ook klein moestuintje.. -Perzikboompje, - Tomaatjes - paprika - aardbeien - bloemkool - Rode biet - Witte kool Bekijk bijlage 254792
Jeetje... Wat hebben jullie stukken land onderhanden... Ik heb welgeteld: 2 bloemkolen, 4 broccoli en 4 aardbeienplanten. Ook worteltjes gezaaid, maar die zijn niet opgekomen. En de bloemkolen en de broccoli staan te dicht bij elkaar, even niet goed ingeschat hoe groot die planten worden... (hoezo, we staan te ver van de natuur?) Nu heb ik een klein stukje van 2 vierkante meter, was gewoon een probeerseltje voor dit jaar. Volgend jaar pak ik het hele stuk, ik denk zo'n 6 vierkante meter. Vooral de kinderen vinden het leuk, ze hebben van de week heel lief samen de eerste (en tot nu toe enige) zelfgeteelde aardbei gedeeld bij het toetje... O ja, hoe houden jullie slakken uit je tuin? Buiten handmatig weghalen dan? Dat moet ik bijna elke dag doen, en ze lijken net zo hard weer terug te komen.
@mama van 3 ziet er goed uit hoor. Als je tomaten zo doorgaan kun je er binnekort al lekker van eten, jummie. @bluesky ach ook zonder veel land kom je nog een heel eind gelukkig, gewoon een beetje creatief denken. Hier nog geen slak gezien maar mijn vader zei altijd dat je dan koffiedik onder de planten moest strooien. Daar schijnen ze niet van te houden. Ook zie ik vaak dat men stro onder de aardbeien legt om te voorkomen dat ze door beestjes worden opgegeten.
hier helaas geen ruimte maar een kruidentuintje lijkt me helemaal geweldig. kan dat ook in een bloembak die aan de schutting hangt?
Leuk om even te spieken in jullie moestuintjes!! Wij zijn dit jaar klein begonnen, met een vierkante-meter-bak en een paar bakjes ernaast, om te proberen of de kindjes het wel leuk vinden. En het is echt een succes! Volgend jaar maken we er nog een stukje bij, maar veel meer dan 3 vierkante meter zal 't niet worden, meer tuin hebben we niet over . Wij hebben dit jaar vooral kruiden (munt, dille, peterselie, basilicum, oregano, koriander, rozemarijn, bieslook, maggi, laurier). Verder hebben we nog rucola, knoflook, tomaten, paprika, puntpaprika, komkommer, courgette en aardbeien. We hebben al heel wat aardbeitjes kunnen eten, veel rucola en twee komkommers. En alle kruiden hebben we ook al geprobeerd.
Bekijk bijlage 254884 hier begon het allemaal mee! -snoepkomkommers -3 soorten tomaten -aardbeien -paprika -bloemkool -2soorten sla -peterselie -knoflook bieslook -spaanse peper inmiddels heb ik de 2 tomaten maar in de tuin gezet want die groeide over alles heen. we hebben al verschillende komkommers kunnen oogsten en een paar tomaatjes en aardbeien. ook pluk ik regelmatig wat sla voor op mijn broodje. flink met koemestkorrels strooien en de planten schieten de lucht in trouwens!