Baby 8mnd moeilijke eter

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ladylola, 27 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Hi allen,

Mijn dochter is bijna 8mnd. Ze heeft een moeilijke start gehad en al ruim 8 weken zkh erop zitten. Beademing, 2 zware operaties, sonde tot 11 weken etc etc.

Al met al zijn we van ver gekomen. Toen de sonde eruit ging met 10 weken, dronk ze met moeite 500cc per 24u. Maandenlang geschipperd, tot de wanhoop aan toe, met veel flesjes en steeds de sonde boven der hoofd gehangen, drinkt zij nu ruim een maand, 5 flessen en gemiddeld 800cc.

Ik oefen al 4 maanden met papjes, hapjes en sinds ze 6mnd is ook met liga's, brood, cracottes, eigenlijk alles!
    Ze wil absoluut geen potjes en lepelvoeding. Zelf laten eten heb ik het meeste succes, maar ti's minimaal.

Omdat mijn dochter van geboorte af aan een groeiprobleem had, omdat ze veel energie verbruikt, krijgt zij al sinds 4 weken extra calorieën. Ze krijgt per fles 2 scheppen extra nutrilon. (voordat er commentaar komt, dat is allemaal medisch verantwoord). Nu denk ik dat ze enorm verzadigt is. Dus we gaan er een extra schep afhalen, maar ja 5 flessen blijft ook nog veel?!

De diëtist vind dat de 5de fles moet blijven en de 2de extra schep eraf moet, en dat ze vanzelf het eten moeten oppakken. Voor iedere fles wat te eten aanbieden...uhm dat is niet altijd haalbaar met 5 flessen.

Er zijn dus eigenlijk meerdere problemen:
    - ze wil niet graag eten van de lepel.
    - ze drinkt helaas niet constant flessen van 150--200, waardoor de 5de fles echt vaak nodig is.
    - ze krijgt nog 5 flessen en 10 extra scheppen (vanaf nu 5), omdat ze wel moet blijven groeien. Weegt nu 6835kg.
    - en het boeit er gewoon echt niet. Ja zelf eten voor een paar stukjes of als ik het uit de hand geeft vindt ze leuk.
    - ze zit ook snel vol.
    - ze heeft reflux en spuugt heel makkelijk. Ze kan het ook heel easy oproepen als ze niet wil eten of het er dwars zit. En dan hopla de paar hapjes er weer uit.

Ik weet niet of ik specifiek een vraag heb voor jullie, want mijn meis valt niet te vergelijken met beebs van dezelfde leeftijd met een normale start. En volgende week staat weer in het teken van poli afspraken, dus we gaan het bespreken met de ka en chirurg.

Maar iedere bruikbare tip, verhaal en ervaring is welkom!

Verder is ze na hele ingewikkelde periode, ontwikkeld tot een super fijne meid met een pittig karakter. Onze kleine lachebek is echt een vrolijke bikkel! Ik had nooit gedacht dat mijn overprikkelde IC baby zo'n relaxte meid kon worden. Al gaat het eten niet makkelijk, lekker blijven lachen, is wel een statement dat ze blijft maken!

2. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier een kindje met een redelijk normale start.

Hij kreeg alleen maar borstvoeding en vertikte het om een fles te drinken. Werd hij helemaal hysterisch van.

Elke keer gewoon geprobeerd om een potje te geven, maar het lukte gewoon niet. Toen is er 2x een prelogopediste geweest. Uiteraard lukte het toen ook niet. En ineens, met 8,5 maand at hij een fruithap.

De rest wilde hij ook niet en pas 2 dagen voor zijn verjaardag ging hij brood eten.

De fles wil hij nog steeds niet, ook alle melkproducten laat hij staan.

Als ik jou was, gewoon lekker doorgaan met de fles. Wat hij hier helemaal leuk vind, zijn de zakjes knijpfruit.

Misschien is dat een idee voor je? Dan slurpt ze het fruit gewoon naar binnen, zonder dat er een lepel aan te pas komt.

En gewoon afwachten, als ze niet willen, willen ze niet.

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wat fijn dat je meisje het nu zo goed doet.
    Ik heb verder geen ervaring, maar ik zou haar altijd zelf laten eten. Dus groente, fruit e.d. in stukken aanbieden en voor haar leggen. Al gaat er wat in, is dat goed. Met voeren terwijl ze het niet wil bereik je niet veel, want ze gooit het er of uit, of krijgt een negatieve associatie bij eten en dat is natuurlijk niet wat je wil bij een kind met zo'n lastige start.

Over de hoeveelheid kv kan ik niets zeggen want je dochter is een ander geval. Maar ik denk wel dat door minder melk te geven, ze vanzelf ook meer trek gaat krijgen in andere dingen (brood, fruit, groente).

4. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Wat lastig dat je mannetje ook niet zo graag wilde eten. Gelukkig eet hij nu wel wat. Maar geen melkproducten? Ook niet meer de borst?

Die knijpfruitjes, vind ik wel een goed idee!

Dank je wel Nescio. Ben ook blij dat ze het zo goed doet. Er worden hier geen negatieve associaties gecreëerd, maar dank je wel voor je advies.

Inmiddels maakt ze weer kleine stapjes met vast eten. Brood gaat redelijk goed. Danoontje (half bakje) eet ze graag van een lepel, maar fruit en groenten nog niet. Meeste succes heb ik als ik het van mijn bord met me vinger aan haar geef. Tis geen flauw hapjes eter, ben ik achter, maar goed daar moet ze nog even mee wachten.
    Melk gaat nu wat minder, maar komt wel weer. We gaan nu over op 4 flessen en dan per fles 1 schep extra. Aaahja ze komt er wel.

Sowieso zal zij tot 10 kilo nutrilon 2 blijven drinken, is mij verteld. En als zij toch uit haarzelf minder melk blijft drinken, zal ze fantomalt krijgen. Aangezien al die extra scheppen ervoor zorgen dat zij groeit.

Deel Deze Pagina