Mijn zoon is 6mnd, hij mag brood hebben nu en ander "vaster" voedsel. Tot nu toe heeft hij alleen fruit en groente uit een potje gehad met lepeltje. Ik ben erg bang dat hij zich verslikt. Ik laat hem soms op een soepstengel knabbelen maar die hou ik dan zelf mee vast om te voorkomen dat er een stuk zijn keel in schiet. Stukjes fruit idem dito, ik laat hem erop sabbelen maar ik hou het stukje zelf stevig vast om te voorkomen dat hij het in zijn keel krijgt. Hoe kan ik dat aanpakken? Brood kan ik wel in melk soppen (moet ik dan eerst een flesje maken en het daarin soppen of mag het ook in bv water?) Maar dan blijft het vrij vast. Mijn zoon gaat dan met zijn mond wijdopen, tranende beetje bange oogjes en zwaaien met zijn armpjes, omdat hij het niet weg krijgt. Maar ik kan niet alleen potjes blijven geven. Hoe leer ik hem dit? Hij heeft vanaf zijn 3e dag alleen fv gehad.
Ik lees mee. Wij maken zelf groente/fruithapjes, zodra er nog een ministukje in zit gaat zoon kokhalzen, tranen in zijn ogen en het proberen terug uit te spugen. Laatst aardappel gegeven en dat was wel erg zacht maar met nog wat stukjes, nou, kokhalzen tot overgeven aan toe. Zijn broccoli die helemaal glad gepureerd was ging wel zonder moeite. Vraag me ook af hoe hij ooit iets moet gaan eten dat niet gepureerd is. Durf hem ook niks zelf te geven en hou alles zelf voor hem vast.
Kun je niet eerst nog pureren en een liga erin verkruimelen? Zodat er nog steeds geen stukjes inzitten maar wel iets dikker word? Lijkt mij ook lastig, ik ben net begonnen met een eetlepel groente gepureerd per dag maar ik ga dit straks ook meemaken
Het is heel eng als ze voor het eerst mogen gaan eten, ik denk dat elke moeder dit eng vind. Beste manier om het te leren is toch echt door te oefenen. Ik gaf mijn dochtertje gewoon een brood korstje of iets dergelijks en liet haar hier op sabbelen en dan goed in de gaten houden. Het gebeurde wel eens dat er een stukje afbrak en dan was het in de gaten houden of ze het zelf weg krijgt of je het "uit haar mond moet vissen". Wat betreft gepureerd voedsel waar stukjes in zitten.... Hier moeten kinderen vaak van kokhalzen. Niets is natuurlijk zo ranzig als glad voedsel waar opeens een stukje in zit. Mijn dochter is gek op yoghurt maar toen ik met goede bedoelingen aardbei had gesneden om erdoor heen te doen zat ze ook te kokhalzen. Op de een of andere manier vinden ze de structuur niet lekker. Hoe lastig dus ook, gewoon blijven oefenen. Wanneer je je kindje te vaak moet helpen is deze waarschijnlijk gewoon nog niet toe aan vast voedsel. Het blijft altijd heel eng!
Niet soppen in melk oid... Daar word het alleen maar plakkerig van en dan blijft het hangen Geen bijna onzichtbare stukjes maken zo klein want dan voelen ze het amper en kunnen ze dus ook geen controle over dat stukje hebben Stukjes ter grootte van een postzegel zijn prima En je kan beter wat ouder brood geven, dat word niet zo'n meelballetje in hun mond En hoe zou je kind in vredesnaam een halve soepstengel ineens in zn mond moeten krijgen...? Dat is gewoon een beetje sabbelen... Evt wat kauwen en de soepstengel valt vanzelf uit elkaar Onthoud goed dat verslikken iets heeeeeeel anders is als stikken.... En ja ik weet dat het eng is... Maar daar moet je echt een beetje vertrouwen in hebben dat je kindje het echt wel kan Ze hebben een kokhals reflex... Die zit nog voor in de mond hoe vaker ze oefenen met eten hoe meer die reflex naar achter verschuift en ze zich minder gaan verslikken Hoe vervelend ook... Het hoort er eigenlijk gewoon bij
Het is in het begin inderdaad wel wat eng, maar ze moeten het toch leren. Kokhalzen betekend overigens niet meteen dat ze stikken hoor! Het kokhalsreflex zit bij baby's voorin de mond en is vele malen sterker dan bij ons. Daarnaast is het ook wennen om ineens stukjes voedsel weg te werken nadat ze eerst alleen maar vloeibaar eten gewend zijn. Best gek om dan ineens een stuk door je keel te voelen glijden. Ik ben begonnen met een lang stuk broodkorst in het vuistje te geven en heb hem zelf wat aan laten modderen. Zo leerde hij zelf kauwen en met de tong het stukje brood achter naar de keel te brengen en te slikken. En hij leerde ook zelf dat het niet zo handig is om een te groot stuk ineens af te bijten. Belangrijk is dat je er te allen tijde bij blijft en mocht hij zich toch verslikken, raak vooral niet in paniek en blijf rustig! Eerst je kindje voorover buigen en zachtjes op de rug kloppen of het stukje uit de mond vissen.
Hou maar op met die soepstengel! Wat een rotdingen zeg. Geprobeerd met 5 maanden en tot op de dag van vandaag ( 10 mnd) niet meer. Kleine stukjes brood wilde hier prima en meneer is er gek op!
niks gaan soppen. gewoon een korst brood geven. niet vast houden, het hem zelf uit laten zoeken. hij (vooral jij) zal het toch moeten leren. groente steeds wat groffer maken. met 6 maanden lagen er hier al hele stukken groente op hun bordjes wat ze naar binnen werkten. ja, en af en toe kokhalsen. niks mis mee. dat is normaal. betekend absoluut niet dat ze stikken. kokhalsreflex zit bij die kleintjes heel ver voorin en ze regelen zelf wel dat ze niet stikken. te grote stukken? dan gaan ze kokhalsen. ik heb alleen de eerste hapjes gepureerd. de eerste 3-4 weken. daarna heb ik alles gewoon geprakt. ging prima.
ik zou iets aan je eigen angst gaan doen. verslikken is goed. daar leren ze van kotsen, van kauwen, van hoesten.
Gewoon dingen gaan geven. Het niet te groot maken voor jezelf. Kleintjes hebben een enorm kokhalsreflex en zullen (op een uitzondering na) nooit stikken in voedsel. Mijn dochter heeft een slikstoornis en zij is nog nooit gestikt in dr voedsel. Hooguit dat ze gaat kokken en ietsjes blauwe lippen krijgt maar ik heb haar nog nooit hoeven helpen ze heeft het altijd zelf terug gekregen. Dus als jou kindje verder gezond is zal ik proberen de angst opzij te zetten.