Ik zit eigenlijk best wel in tweestrijd. Ik heb mezelf voorgehouden dat ik gedurende minimaal 6 maanden borstvoeding zou blijven geven. Ik heb 2 maand terug echt op het punt gestaan om te stoppen. Wilde mijn lichaam weer terug en niet bij ieder uit stapje op de klok zitten wanneer ik moest kolven. Niet meer rekening houden met wat ik at of dronk. Gelukkig na een goed gesprek met mijn vriend ben ik toch doorgegaan. Nu komt echter de 6 maand in zicht en wil ik ergens toch wel graag stoppen. Maar nu ben ik bang dat ik er toch spijt van krijg als ik daadwerkelijk stop. Nog steeds wil ik graag mijn lichaam terug. En ben ik het voortdurend rekening houden met de borstvoeding behoorlijk zat. Alleen zit ik momenteel thuis zonder werk en hoef ik er dus al minder rekening mee te houden wanneer ik kolf als ik aan het werk ben. Wat toch wel de grootste drempel was. Maar ik vind de voedingsmomenten ook wel erg fijn. Kan toch wel genieten van dat kleine mannetje wat heerlijk tevreden ligt te drinken. En even een rust momentje van ons samen. En ook echt eventjes samen ben zo bang dat ik die intimiteit zo erg ga missen... Zucht ik weet niet wat ik hier mee wil bereiken maar heb niemand in mijn omgeving die momenteel borstvoeding geeft dus ik kan het niet bespreken met iemand. Denk dat ik gewoon mijn hart even wilde luchten.
Als je het nou eens wat meer ontspannen zou benaderen, misschien helpt dat. Laat dat 'ik moet' een beetje los... Je hoeft niet de hele tijd op de klok te kijken voor het kolven, als het een keer een uurtje later is maakt dat meestal niet echt uit. Je zou BV en KV kunnen gaan combineren. Dan hoef je je niet druk te maken ´heb ik wel genoeg gekolfd´, want als er niet genoeg is maak je een flesje KV. En dan hou je die heerlijke voedingsmomenten nog! (waarom zou je je lichaam helemaal voor jezelf willen, als je het op zo'n fijne manier met je baby kunt delen?) Ik weet niet of je een speciale reden hebt om heel erg op te moeten letten met eten/drinken; zelf nam ik in principe alles waar ik zin in had. Dat ging prima. Relax. 5-6 mnd is ook een mooie leeftijd om geleidelijk aan andere voeding te gaan introduceren. Groente, fruit, en misschien ook wel KV. En dan hou je de BV tot zolang het voor jullie prettig is. Het hoeft niet meer het enige te zijn wat je kindje krijgt.
Als je nog zo twijfelt, zou ik nog niet stoppen. Vooral omdat je aan geeft dat je geniet van de voedingsmomenten. Probeer het ontspannender in te staan en te relativeren. Ik dacht altijd; mijn kindjes zijn maar even zo klein. Hoe vaak maak je zo'n kindje aan de borst mee? Dat maakte dat ik me er makkelijker aan over kon geven. Genieten van het nu. Daarbij, de komende periode gaat in het teken staan van introduceren van nieuw eten. Hierdoor worden de borstvoedingen op een natuurlijke manier afgebouwd. Sterkte met je overwegingen en het maken van een beslissing!
Als je twijfelt, zou ik niet stoppen. Zet de voors en tegens eens tegenover elkaar. Leg niet teveel druk op jezelf, maar maak het jezelf gemakkelijk eventueel door BV en KV te combineren. Mag ik vragen waarom je kolft? Misschien heb ik er overheen gelezen, sorry! Heel veel succes met je keus!
Je lichaam heb je al terug hoor! Dat is en blijft namelijk van jou. Als je moeder bent, dan word je gewoon geclaimd door je kind, dat is heel normaal en heel natuurlijk, en dan maakt het echt niet uit wat je kind drinkt! Het is gewoon een andere manier van er naar kijken, maar dat is een knopje dat je alleen ZELF kunt omzetten. Als je twijfelt en geniet...doorgaan. Tot je het moment hebt dat je echt weet wat je wilt. In de tussentijd, laat je kind gewoon voor je beslissen. Veel makkelijker om je over te geven dan om je te verzetten.
Bedenk ook dat als je flesvoeding gaat geven dat je dan iedere keer moet zorgen voor schone flesjes. En als je weg gaat dan moet je zorgen dat je genoeg voeding bij je hebt. Nu kun je gewoon weg gaan zonder daar over na te denken. Bij mij is dat al een heel groot punt waarom ik absoluut geen flesvoeding wil geven. Daarnaast vind ik het ook heerlijk dat kleine lichaampje tegen mij aan. En ook de trots dat ze al zo groot geworden is van mijn melk. En het wordt makkelijker dalijk krijgt de kleine hapjes en zal het steeds minder melk van jou nodig hebben. Dus hoelang is de periode nog dat je je lichaam moet delen met de kleine?
Ik verzet mezelf er ook niet tegen. Ik heb echter als ik niet "op tijd" kolf enorme stuwing. Ik heb dan ook al vanaf dag drie een enorme productie. Ik maak wel eens het grapje dat ik met gemak twee kids kan voeden. Momenteel kolf ik dus ook alleen als ik een dagje weg ben. Ik had gehoopt dat de stuwing wel wat af zou nemen als ik wat langer bv gaf maar dit is dus niet het geval. Misschien speelt dat ook wel mee Jesse red het prima op 4 voedingen per dag. Heb er zelf nog een vijfde tussen geplakt voor mijn eigen gevoel. Ach zolang ik nog thuis zit ga ik wel door met bv geven. We zijn al begonnen met vaste voeding maar wel uiteraard met behoud van alle normalr voedingen.