Baby wakker in bed leggen, waarom?!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door madelein, 7 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Wat is dat toch, dat spastische regel gedoe rondom baby's.
    Vast houden aan schema's alsof de wereld vergaat, voeden op verzoek ( BV) wordt afgeraden door cb, baby doet geen oog dicht op de rug maar o wee als je het op de zij of buik wil leggen.
    En nu weer wat nieuws, wakker te slapen leggen?! Anders zou je baby niet leren hoe hij moet slapen?
    Ik word gek van alles wat zogezegd 'moet' en het maakt me enorm onzeker.

Onze dochter heeft reflux waardoor ze niet op dr rug kan liggen. Ook al staat het bed aan een kant 8 cm hoger, ze gaat gelijk spugen en gorgelen. Sinds we haar op de zij of buik leggen slapen we allemaal ineens weer. Maar als je dit aan anderen verteld word je aangekeken alsof je de slechtste moeder ter wereld bent :(

Dit is ook het geval met het wakker weg leggen. Door de reflux zitten we minimaal een half uur met onze dochter en vaak valt ze hierbij in slaap. Ik leg dr dan dus slapend weg. Ook als ze wakker schrikt pak ik dr bij me en troost dr tot ze weer slaapt en leg haar dan weg. Haar actief wakker houden gaat erg tegen m'n gevoel in en ben ik dus niet van plan.

Maar ik zie wel tegen de crèche op straks. Zal ze daar wel slapen? Verwen ik dr teveel?

Ben benieuwd hoe anderen dit ervaren en hoe jullie hiermee omgaan!

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.170
    23.249
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Gewoon doen wat je doet! Als dat het beste werkt. Dafne lag ook al met 3 weken op dr buik, heb altijd gevoedt op verzoek (wel fv) en schema? Ze slaapt nog steeds overdag wisselend qua wanneer en hoe lang. Ik ben altijd mee gegaan in haar behoeftes en daar heb ik nooit spijt van gehad. :) En idd, slapend wegleggen ontkom je niet aan. Komt vanzelf wel hoor. Je kleintje is nog maar zo jong. Adviezen van CB neem ik vaak met een korrel zout. Als ik iets wilde weten, keek ik wel op het forum :D

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Er moet helemaal niets ;)

Je moet doen hoe jij je er goed bij voelt. Als je kindje zijn hoofdje makkelijk al kan optillen, gewoon lekker op z'n buikje laten slapen (eerder zou ik het overigens niet doen). Voeden op verzoek kan ik niet over oordelen, ik heb fv gegeven (op schema). Wakker in bed leggen hebben wij op een gegeven moment wel gedaan, maar pas veel later hoor. Iid omdat ik ook wilde dat Eva moest wennen aan het feit dat ze in bed in slaap kon vallen, en niet alleen tegen mama aan. Maar toen was ze al een x-aantal maanden verder.

Hoe het op het kdv gaat ... sja, daar is niets over te zeggen. Voor hetzelfde geld gaat het wel goed. Ze gaat vast slapen, maak je daar geen zorgen over hoor. En natuurlijk zal de eerste week misschien wennen zijn (was hier gelukkig niet aan de orde), maar uiteindelijk lukt dat ook wel. zou me daar niet al te druk over maken.

En het CB is een advies orgaan he. Je hoeft/moet niets, ze adviseren en als je hun advies niets vind, lekker naast je neer leggen.

4. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.823
    2.249
    113
    Ja, al die regels, ik word er ook gek van!! Mijn zoontje had ook reflux eerste weken, sliep niet, huilen, gorgelen. Sliep ook een tijd op zn zij! Nu gaat het weer goed en vindt hij t vreselijk op zn zij, dus op zijn rug.
    Hij valt makkelijk in slaap als ik m wakker weg leg, maar dan niet klaarwakker hoor maar half in dromenland, maar valt ook vaak tijdens zijn voeding al in slaap en dan leg ik hem dus ook slapend weg. Als hij tussendoor onrustig is troost ik hem ook vaak op mijn arm, lekker belangrijk, hij is 10 weken oud! Voor hij 18 is, slaapt hij heus wel in zn eigen bedje :)

Ik probeer t los te laten, ik luister naar advies en bedenk dan of dat voor ons werkt. Maar ben dan tussendoor toch ook vaak onzeker hoor...

5. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    Gewoon doen wat voor jullie goed voelt, niet wat de rest van de wereld er van denkt te weten.
    Tips zijn altijd handig, maar soms werkt het niet.
    Als je kind op zijn buik of zij wil liggen, prima, zo lang dat voor jou als mama goed voelt!
    als je kindje lekker bij jou in slaap valt, prima, mijn kleine is ruim 5 maanden en valt nog steeds savonds met zijn flesje in mijn armen in slaap, slaapt hij lekker dan leg ik hem over in zijn bedje, ik zie wel hoe het over een paar weken gaat, misschien moet hij het dan gaan "leren" om in slaap te vallen. zien we dan wel weer.
    probeer het een beetje van je af te zetten, hoe goed het ook bedoelt is alle tips en adviezen. pluk eruit wat jou uit komt, leg de andere naast je neer. Ieder kindje is anders, jou kindje heeft reflux, dan kun je niet alle goed bedoelde tips gebruiken, en volgens mij hebben jullie heel goed in de gaten wat je dochter nodig heeft! Top!

wat betreft het kdv, dat komt absoluut goed!mijn mannetje ligt heel vaak ook nog steeds lekker in de armen van een van de leidsters, of ze leggen hem heerlijk in een "nestje" in de box. De leidsters op een kdv werken dagelijks met heel veel verschillende kindjes, allemaal met hun eigen karakter en gebruiksaanwijzing, ze zullen even moeten wennen aan jou kindje (omdat die er nieuw bij komt) maar dat gebeurt naar mijn weten altijd met zoveel liefde, en dat komt echt helemaal goed!

6. Veera

Veera Niet meer actief

Vervelend he, vooral dat gevoel te krijgen dat je je kind verwend ofzo. Toen ons kleintje zo'n 4-5 maanden was had ik haar op schoot bij visite en kreeg ik van een wildvreemde de opmerking dat ik dat niet moest doen want dan zou ze nooit aan andere mensen wennen
    Zo irritant! En ze is een heel sociaal kindje dus klopt niks van

7. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Eigenlijk moet je geen boekjes lezen, geen links openen die op internet voorbij komen en niet met andere moeders praten :p. Ik wist nog voor ik zwanger werd al heel duidelijk hoe ik het wilde gaan aanpakken: kijken vanuit de baby. Die heeft 9 maanden warm in je buik gezeten en hoefde nooit alleen te slapen, waarom na de geboorte dan ineens wel? In een koude grote wereld in plaats van een warm klein holletje? Ik zou mijn kind altijd bij me houden, bij me in bed laten slapen, overdag op schoot of in de draagdoek. Voeden op verzoek, tenslotte kreeg de baby in de buik 24/7 constant voeding dus in één klap overgaan op een schema is best schrikken voor zo'n kleintje. En dan laten ontwikkelen op zijn eigen tempo. Elke baby gaat vanzelf alleen slapen, elke baby krijgt vanzelf een ritme of schema. Er is geen enkele 16-jarige die nog door zijn moeder in slaap moet worden gewiegd en 's nachts gaat huilen om een flesje melk. Toen kreeg mijn zusje een kind, en zij paste precies toe wat ik in mijn hoofd had. Haar kind sliep tot hij 10 maanden was bij hun in bed, ze hebben hem pas in zijn eigen kamertje laten slapen toen hij dat zelf kon. Steeds wel geprobeerd maar weer uit bed gehaald als hij ging huilen, en met 10 maanden huilde hij ineens niet meer in zijn eigen bed maar viel in slaap. Sindsdien kan hij het, helemaal uit zichzelf en zonder slaaptraining. Niets verwend aan. Voeden hebben ze altijd op verzoek gedaan en hij kreeg vanzelf een schema. En hij is nu echt niet de hele dag aan het eten, eet nu gewoon met zijn ouders mee op vaste tijden. Ging vanzelf. Ze hebben hem nooit laten huilen. Overdag sliep hij op schoot. En hij heeft zich keurig ontwikkeld, alleen dan niet geforceerd maar op zijn eigen tempo.

Dus ik dacht: ik ga het ook zo doen. En dan word je echt moeder. En heeft iedereen een mening. De kraamverzorgster vond alles wat ik wilde doen hartstikke goed. En toen kwam op dag 10 iemand van het CB aan huis die het juist allemaal afkeurde. Zit je op Facebook, komt er elke dag wel weer een link voorbij met "tips om je baby te laten doorslapen", "wat je absoluut níet moet doen als je een baby hebt", "de negatieve gevolgen van laten huilen", "waarom slaaptraining goed is voor een baby". En dan een link met "bijvoeden niet eerder doen dan 6 maanden" gevolgd door een dag later een link met "je start het beste met 4 maanden".

Weet je, als je het zo bekijkt: je doet het gewoon nooit goed volgens de maatschappij. Dat kan niet als iedereen elkaar tegenspreekt. Wat is goed? Ik denk dat je moederinstinct inspeelt op je eigen kind en alleen jij als moeder weet wat goed is in jullie situatie en voor jouw eigen kind. Maar ik ervaar nu ook dat dat verrot moeilijk is als je het gevoel hebt dat half Nederland een mening heeft over hoe je met je kind omgaat en je constant allerlei wetenschappelijke onderzoeken die elkaar tegenspreken in je schoot geworpen krijgt.

8. Lisann

Lisann Actief lid

18 apr 2014
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ach regels, ik heb er nooit aan gedaan... De regels veranderen "na onderzoeken" ook ieder jaar weer, dus er zit wat mij betreft geen logica in... Ik ben voorstander van instinctief opvoeden, doe wat goed voelt en wat werkt.. Ieder kind heeft andere behoeftes, dus eigenlijk is het niet eens mogelijk dat één manier DE manier van opvoeden zou zijn...

9. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Regels zijn er voor om van af te wijken ;)
    Gewoon naar je kind kijken!

Vlak voor ik ging werken heb ik mijn kindje wel wakker op bed gelegd. Zodat ze zelf leert slapen. Mijn man en de oppas hebben geen borsten om haar in slaap te voeden ;)
    Ik moet zeggen dat ik het wel makkelijk vind nu ze dit kan.

En verder luister in niet teveel naar het cb, maar kijk naar mijn kind. Zo heeft ze in het begin 's nachts altijd op mijn borst geslapen. Heel "gevaarlijk"natuurlijk;) Maar deze geborgenheid had ze in het begin echt nodig. Ik vind het zo raar om een kleine baby al meteen in z'n eigen bed te leggen. Voelt echt onnatuurlijk!

10. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    idd op je kind letten. hier is wakker wegleggen de enigste manier, ze word al wakker als je naar haar kijkt. andere dochter ook. elke beweging of aanraking word ze meteen wakker. hier slaapt ze op haar buik, mag eigenlijk ook niet, maarja wat doe je eraan he... ieder kind is anders en heeft andere behoeftes :)
    onze dochter word zelfs gigantisch boos als je nog bij haar bent als ze wil slapen, gaat ze hysterisch gillen... dan moet je zsm de kamer uit en dan gaat ze slapen ;)

11. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Regels en schema's met een baby klonk mij voordat ik zwanger werd zo logisch. Sinds onze dochter geboren is (ze wordt bijna 1) klinkt het als het stomste ooit.
    Ik heb mijn dochter ook een poos slapend weggelegd. Zeker tot een maand of 4/5. Daarna kon ze eigenlijk heel goed zelf in slaap vallen.

Maar ik laat haar bijvoorbeeld nooit huilen, en voedt nog steeds op verzoek (kv).
    Als ze er behoefte aan heeft krijgt ze gewoon 's nachts een fles, tegen het advies van cb in, we moesten haar maar water geven.
    Tuurlijk denk ik dan, als jij honger hebt geef ik je ook wel alleen maar water ....
    Lekker je kindje volgen en van haar genieten!

12. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Zo zeg wat een reacties! Ben dus niet de enige die me hieraan stoort, altijd fijn :). Voel me soms zo'n slechte moeder.

Onze dochter kan zich inmiddels zo'n 7 cm opdrukken en draait zelf dr hoofd van links naar rechts als ze op dr buik ligt dus daarom durf ik het wel aan. Heb een aerosleep topper op het matrasje gelegd voor het geval ze toch niet doordraait. En lig er altijd naast als ze op dr buik ligt, schijnt dat ze dan lichter slapen en beter draaien.
    Ik vind het doodeng, mede doordat er nog net niet gezegd wordt: als ze dood gaat is het je eigen schuld. Daardoor doe ik het alleen als ze echt te veel last heeft en niet kan slapen.

Ik ga idd gewoon verder zoals we doen, ik zeg ook altijd dat er weinig kinderen op hun 18e nog bij hun moeder in bed in slaap vallen ;).

Vanmorgen had ze ook weer zo'n moment. Soms heeft ze een rare bui na de voeding, misschien door de reflux geen idee. dan is ze heel druk en huilerig maar ook moe. In slaap vallen lukt dan niet, ze wordt zo'n beetje hysterisch. Ik heb dr dus weer gepakt, op m'n zij liggen met haar op dr zij ( gezichtje naar me toe) tegen me aan en stevig tegen me aan gedrukt. Na een paar minuten is ze stil en slaapt ze. Ik denk dan maar dat dit is wat ze nodig heeft. En zo krijgen we allebei de nodige rust.

Ik draag ook, in een draagdoek, heb ik ook al diverse opmerkingen over gehad ( schoonouders oa) of ze nog wel zonder mij kan straks. Pffff

13. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.312
    17.215
    113
    Geen reflux hier. Maar hoe ik het deed
    - voeden op verzoek (zowel bv als fv, wel snel "met de pot mee" omdat ze altijd kwamen als wij aan tafel zaten)
    - slapen op verzoek
    - buikslapers, alle 3 toen ze klein waren
    - oudste vaak bij ons in bed gehad, jongste nog regelmatig
    - ze vielen in slaap tijdens drinken, dus wakker weg leggen was geen optie. Rond een jaar lukte het, met een flesje water oid. Alleen de jongste pikt dat niet, die wil echt nog papa of mama, dus die valt nog vaak op schoot in slaap, of gaan samen op ons bed leggen en dan overleggen. En als ik heel veel geluk heb accepteerd ze het als ik naast haar bed blijf zitten, maar dan moet ze wel heel moe zijn.

Je ziet, erg buiten de boekjes, maar dit voelt voor ons het beste. Zeker als ze klein zijn. Wij moeten 9 maanden ontzwangeren (zeggen ze) maar die kleintjes moeten dat ook, nou ja, niet ontzwangeren, maar wennen, je snapt vast wel wat ik bedoel ;) Go with the flow werkt voor ons het ontspannends

14. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.312
    17.215
    113
    oudste op de buik laten slapen ivm wel veel spugen (toch reflux achteraf denk ik) en ik hem 1x op zn rug vond terwijl hij zn spuug niet kwijt kon. Vond dat veel enger dan op de buik slapen. En commentaar van cb... tja die kregen te horen wat ik had gezien, wat ik vind èn dat een oververmoeide moeder door elk halfuur uit bed te moeten snachts ook erg gevaarlijk is

15. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Dit is voor ons idd ook de motivatie om haar niet meer op de rug te leggen. Ze heeft zich meerdere keren fors verslikt ( echt tot paars aanlopen aan toe) op de rug en is om die reden ook een keer opgenomen geweest.
    Ze zeggen dat ze zich op de rug niet kunnen verslikken maar heb zelf gezien dat het wel degelijk kan.

16. Jen30

Jen30 Niet meer actief

Amen :D

17. Boogy

Boogy Bekend lid

22 apr 2014
    678
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben blij hier te lezen dat ik niet de enige ben die soms gek wordt van adviezen en terloopse opmerkingen. Niet over het voeden maar wel over het slapen. Zoon slaapt bij ons in bed zelf in, zonder huilen, wiegen of wandelen. Maar door mijn omgeving wordt dit echt afgekeurd. Ik wil hem wel meer gaan wegleggen, maar geleidelijk en ik ga hem echt niet laten huilen! Het iszo'n vrolijk ventje en hij ontwikkelt hartstikke goed. Ik vind het gewoon zielig dat hij na 9 maanden samen en met alle nieuwe indrukken die hij krijgt, dan ineens alles alleen moet verwerken.

18. roxannekuh

roxannekuh Niet meer actief

Je gewoon naar je eigen kindje kijken wat goed bij haar is. Onze dochter was makkelijk als ik merkte dat ze moe was dan legde ik haar gewoon wakker in bed. nu nog steeds maar ze is wel al 16 maanden. de ene keer is het meteen slapen en de andere keer is het wat huilen of vertellen een paar minuutjes en dan slaapt ze. Op het begin vond ik het ook heerlijk de kleine bij me en legde ik haar ook pas vaak in bed als ze sliep.
    Als je merkt dat wakker wegleggen echt niet helpt nu vooral in combinatie met de reflux zou ik het gewoon nog niet doen.

Ik heb mijn dochter ook vaak genoeg op de buik of de zij gelegd als ik wist dat ze dat heerlijk vond en zo lekker lag. Je kunt altijd tussendoor even stilletjes kijken als je het niet vertrouwd. maar het kan geen kwaad.
    Soms moet je gewoon niet na het Cb luisteren maar gewoon doen wat goed voelt en vaak gaat dat nog beter ook.

19. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bekijk vooral je kind. Hier m'n 3de ontzettend "verwend" kind sliep alleen met mij, kon ik niet wakker wegleggen en sliepen vooral niet in d'r eigen bedje. Oooh hoeveel commentaar ik heb gekregen en niet alleen van cb maar ook familie leden. Ze zou echt nooit alleen leren slapen. Tot opeens op een dag d'r knop omging en ik d'r nu dus al zeker 2 maanden zonder.problemen savondz wakker in bed leggen en ze uit zichzelf in slaap valt. Ook andere dingen wijk ik vanaf. Zoals buikslapen en zelfs 1tje die vanaf 9 maanden gewoon onder een dekbed slaapt. M'n oudste en jongste hebben reflux en slapen idd ook alleen maar op de buik. Bij m'n oudste werd letterlijk gezegt door de cb arts dat dat heel.onverstandig was en dat als ze dood ging dit m'n eigenschuld was, nou daar sta je dan net moeder nog hartstikke jong en onzeker.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Ja, dat vind ik ook zo raar. Ik heb het bij onze jongste ook wel degelijk gezien. Die heb ik daarna niet weer op zijn rug gelegd.

Deel Deze Pagina