Slapen zoontje avond en nacht

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door vinisa, 17 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Na lang twijfelen vraag ik toch maar eens om jullie tips, ervaringen, etc. :D

Onze zoon is nu bijna 9 maanden oud en hij echt een lief mannetje. Het slapen overdag gaat prima, maar de avond en nacht blijven onrustig. Dit speelt nu al zeker 2 maanden, daarvoor ging het een maandje redelijk goed en daarvoor was de avond en nacht ook altijd het lastigst.

Hij wordt elke dag rond een uur of zeven/acht wakker (dat is al een hele verbetering, tot ongeveer een maand geleden werd hij om vijf uur wakker en sliep met een beetje mazzel tot max. zeven uur). Dan staan we op, ontbijten we (boterham) en hij drinkt later nog wat melk (flesje). Rond een uur of tien is hij echt moe en gaat hij slapen (soms eerder en soms later). Rond een uur of half twaalf is hij wakker en gaan we lunchen en eet hij later een fruithapje erbij. Rond een uur of twee/drie wordt hij weer echt moe en dan slaapt hij tot ongeveer half vier/half vijf. Dan drinkt hij een klein flesje melk. Daarna is het al snel tijd voor het avondeten en daarna krijgt hij nog wat yoghurt. En dan komt het, als we hem voor half negen in bed leggen slaapt hij max. drie kwartier om dan wakker te worden en te gaan krijsen (niets helpt) en dan is hij vaak wakker tot een uur of half tien. Met geluk slaapt hij dan voor de nacht, maar soms wordt hij dan rond drie uur of half vijf wakker om wederom ontroostbaar te zijn tot we een fles geven. Dan slaapt hij vaak gewoon weer verder.

Wel goed, vannacht was hij dus niet te troosten en na de fles bleef hij huilen, dat begon om half drie en rond half vijf probeerden we hem weg te leggen en begon hij weer te krijsen. Toen weer een fles en godzijdank sliep hij even tot kwart over zeven. Vandaag was hij dus vermoeider. Hij sliep van half tien tot half twaalf en van half drie tot 10 over vijf. Met als resultaat dat we hem nu nog niet aan het slapen krijgen. Elke keer maar krijsen, en wederom werkt niets. Troosten in zijn kamer en hem terug leggen werkt niet, om de zoveel tijd even troosten ook niet. Hij blijft echt keihard krijsen, onze dochter wordt er vaak ook wakker van. Nou goed, omdat niets werkt halen we hem naar beneden waar hij weer heeft gespeeld. Dan zeurt hij weer, proberen we hem in bed te leggen, dat werkt niet, dus weer spelen, etc. Nu hebben we hem net weer in bed gelegd en na even huilen lijkt hij nu EINDELIJK stil te zijn.

Nooit meer dat ik hem zo laat en zo lang laat slapen :x

Maar nu de belangrijkste vraag, waarom zijn de avonden en nachten zo enorm moeilijk bij hem? Overdag wordt hij moe, ik leg hem weg en hij slaapt eigenlijk altijd wel meteen. Maar zodra het op de avond aankomt is het een ramp :(

En gelukkig wordt hij in de nacht al minder vaak wakker, vaak wel na dit soort avonden. Ook dan is het moeilijk. Ik heb wel eens twee uur met hem gezeten, getroost, telkens terug lopen, etc. Uiteindelijk gaf ik het op en gaf hem een fles en hij sliep weer.

Oh en een echt vast ritme heeft hij niet, ik heb het geprobeerd om hem in een vast ritme te krijgen maar dat werkte niet. Mijn dochter had ook nooit een vast ritme, maar die is verder wel altijd een goede slaper geweest (alleen een vervelende start als huilbaby).

Herkent iemand dit, heeft iemand tips? Is er nog hoop dat dit (op korte termijn) zal verbeteren ? :)

Sorry het is een lang en vast warrig verhaal, maar na al die maanden zou een avond met een beetje rust fijn zijn. Het is rot wanneer we op hem moeten wachten om naar bed te kunnen ;)

Wat we trouwens al hebben geprobeerd is:

Eerst na een minuut troosten, dan na twee, dan na drie, etc.
    Elke vijf minuten troosten
    In de kamer troosten en zodra hij gekalmeerd is weer in bed leggen
    In de kamer zitten en bij hem blijven
    Hand op zijn buik en proberen te troosten en kalmeren
    Even beneden laten spelen en bij duidelijk gapen in bed leggen

Help! ;)

2. Domiej

Domiej Actief lid

15 mrt 2013
    314
    20
    18
    NULL
    NULL
    Hoi..

Even vraagje voor de volledigheid;
    Hoeveel cc drinkt hij per dag? Wellicht heeft hij honger. Optie om hem of overdag meer te geven of een avond flesje geven rond 22u..
    Hoelang heeft hij dit al? Is t een sprong? Rond jou kindjes periode zit een goeie sprong hihi

Mijn zoontje werd ook maande n lang om 6u stipt wakker. Overdag minder slapen was hier de oplossing. Meneer was gewoon fit om 6.. Nu is dat gemiddeld 7u.

Dromen kan ook nog. Ik meende te horen dat ze rond 9 mnd gaan dromen. Klein lampje misschien.

Succes!!

3. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Misschien sochtends eerder naar bed bijv. van negen tot tien. En smiddags van één tot drie. Misschien is dan om zeven uur wel moe

4. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Hij is niet echt een grote drinker. In de ochtend ongeveer 140 cc max. Dan in de middag vaak wel 150-160 cc en in de avond 200cc en soms meer doordat hij zo onrustig is. Hij drinkt wel voldoende water nog bij het eten, etc.

Hij krijgt dus eigenlijk al een avondfles, normaal rond half tien/tien uur. Dit omdat hij dan vaak weer wakker wordt.

Nu is het even wat erger sinds die nacht dat hij zo huilde, maar de avonden zijn vanaf het begin al vervelend geweest. Het ging even beter rond de 6 maanden, maar zeker vanaf zeven maanden werd hij weer onrustig.

Ik zou hem wel minder willen laten slapen, maar dan is hij echt moe. Dan wrijft hij continu in zijn ogen en zeurt veel. Dat zal vast komen door het slechte slapen in de avond en nacht ;)

We hebben lampjes ook geprobeerd, een klein zacht lampje in zijn kamer, een lamp op de gang, etc. Had geen effect helaas :(

5. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Sorry, ik had het niet erbij gezet. Maar regelmatig loopt hij ook in dat ritme, dan slaapt hij tot uiterlijk drie uur. Dan is het echt rekken tot zeven uur/half acht. En dan wordt hij na max. drie kwartier wakker. Niet te troosten en dan speelt hij gerust tot tien uur. Dan is hij dus niet moe meer door dat slaapje.

Vandaar dat ik hem voor half negen in principe niet meer in bed leg, het was elke keer raak als we hem eerder in bed hadden gelegd.

6. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Oh en beide bedankt voor jullie reacties!

7. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Oh en vandaag loopt het weer anders, hij was zo moe. Hij slaapt nu vanaf iets na half acht.

8. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Het kan honger zijn, hoeveel avondeten krijgt hij? Hier komt hij gemiddeld 2-5x per nacht, en als we dan bijv proberen om meer eten te geven, dan gaat het al een stuk beter, gister weer extra eten gegeven, meestal krijgt hij 200 Gr. Avondeten, maar blijkbaar heeft hij behoefte aan meer, want vannacht is hij maar 1x geweest.
    Maar hij eet overdag zoizo veel omdat hij heel actief is denk ik ook dat hij meer nodig heeft.
    Even zijn schema, misschien heb je daar wat aan.

6.00 fles180 met 2 scheppen Bambix erdoor
    7.30 half broodje
    9.30 2 stuks fruit met water
    12.00 1,5 boterham met fles 180
    14.30 rijstwafel, liga oid met water
    17.30 avondeten ruim 200 Gr en 50 ml yoghurt
    19.30 fles 180 waarna hij bij ons in slaap valt en als ik hem in bed leg slaapt hij weer door.
    Overdag zijn zijn slaaptijden hetzelfde als die van jouw zoontje 9.45-11.15 en 14.45-16.30 ongeveer.

9. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Hij eet best flink moet ik zeggen. In de ochtend 1,5-2 boterhammen (zonder korst). En een fruithap waarin ik zijn lactulose meng (krijgt hij op advies arts i.v.m. harde ontlasting). Dan voor het slapen nog wat melk (vaak drinkt hij niet veel door zijn flinke ontbijt). Dan rond middaguur weer 1,5-2 boterhammen (zonder korst) en een beetje melk. Na zijn middagslaapje eet hij al snel zijn avondeten (is echt een flink bord) en daarna yoghurt. En dan rond achten een papfles.

Als we hem in de nacht een fles geven drinkt hij hem zeker niet leeg. Ik maak er dan één van 150+5 en dan laat hij een kwart tot de helft staan.

Het rare is dat hij voor die nacht dat hij opeens zo huilde wel wat meer door sliep. Heel af en toe in de nacht (maar zeker niet elke nacht zoals eerst).

Hij slaapt vandaag echt heel anders dan normaal, door de vermoeidheid. Hij sliep van half 8 tot iets van 9 en van 11 tot ongeveer half 1 :$ Hij is nu wel weer wat vrolijker, hij had het echt nodig.

Oh en hij is zeker een actief mannetje. Hij tijgert en kruipt (half haha, hij oefent er nog mee) de hele tijd door het huis. Hij ligt niet snel stil. Hij ligt het liefst de hele tijd op zijn buik en verkent het huis op die manier :D

10. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Heeft er iemand nog meer tips?

De situatie wat betreft het slapen is zo goed als onveranderd. Rond kwart over acht/half negen gaat hij naar bed. Na een half uur tot max. drie kwartier wordt hij huilend/krijsend wakker. Enige verandering is dat hij dan niet meer wilt spelen, maar echt moe is en blijft huilen. Bij ons in de armen is het ook huilen tenzij we heen en weer lopen met hem. In bed leggen betekent krijsen. En niets werkt dan. Uiteindelijk rond kwart voor tien/tien uur na evt. een fles slaapt hij. En dan is het verschillend. Gisternacht werd hij om één uur weer huilend/krijsend wakker, fles en gelukkig sliep hij. Maar vannacht was het kwart over drie, fles en tja.. huilen en krijsen. Ik word er inmiddels gek van. Sinds zijn geboorte heb ik bijna geen avond/nacht echt rust gehad. Dus vannacht dacht ik "Nee, ik vertik het.. hij heefteen schone luier, geen honger en is moe.. hij huilt maar even". Nou ja met als resultaat dat ik nu beneden met hem zit. Klaarwakker van het huilen. Oh ik ging wel om de vijf minuten een aai geven hoor.

Zucht... wat is er toch met hem? Overdag slaapt hij zonder huilen. Van tien tot uiterlijk half twaalf en van half twee tot uiterlijk drie.

Sorry voor de evt. fouten, reageren via mijn telefoon is een ramp.

11. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Gaat hij niet te moe naar bed? Wakker van 15.00 uur tot 20.30 uur is wel heel lang voor zo'n kleintje. Mijn kindje kon met die leeftijd max. 3 uur wakker zijn. Ging ik hierover heen dan resulteerde dat meestal in een slechte nacht.

12. cyntje20

cyntje20 Lid

28 aug 2014
    61
    0
    0
    NULL
    België
    Wij hebben hier een beetje hetzelfde pobleem, onze meid van 4 maanden zet het na een halfuurtje, rond 20u30 ook op een huilen en slaapt pas een uur daarna opnieuw, na wat te hebben rondgewandeld

13. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Als we hem later dan drie uur nog laten slapen (dus een half uur of uurtje tussen drie en acht) dan slaapt hij in de avond sowieso niet voor tien/elf uur. Dan leggen we hem in bed en begint het krijsen meteen. Blijft hij wakker dan slaapt hij nog wel even kort in de vooravond.

Dus vandaar de keuze hem niet extra te laten slapen.

14. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Iemand nog tips? Op dit moment huilt hij weer. Rond kwart over zeven/half acht naar bed gegaan, max. drie kwartier laten was het krijsen. Toen sliep hij even bij mijn man in zijn armen (dat gaat ook niet zomaar.. We moeten dan met hem in de armen rondlopen), kwartier geleden weggelegd en hij huilde binnen een minuut.

15. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Vervelend zeg, slaapt ze daarna wel voor de nacht?

Deel Deze Pagina