Verslikken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Frieda, 10 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    Noelle is nu bijna een jaar oud, maar brood eten en eten met stukjes erin gaat nog helemaal niet goed. Ze verslikt zich, vooral in brood, eigenlijk bijna altijd. Ik vind het gewoon doodeng, want ik moet haar dan bijna elke dag wel een keer uit haar stoel plukken omdat ze dan weer dreigt te stikken. Wij malen dus bijna alles nog behoorlijk fijn en als we weer een aantal dagen met veel verslikken hebben meegemaakt, stoppen we maar weer een tijdje met het brood eten. We proberen het na een tijdje telkens wel weer opnieuw, maar tot nog toe is het nog steeds geen succes. Op de een of andere manier zit ze altijd heel raar met het brood in haar mond te googelen en dan beland het in haar keel en slikt ze niet goed en krijgt het ook niet weer naar voren. Ik heb ook al wel gepobeerd (op advies van het CB) om het brood te soppen in melk of sap, zodat het zacht is, maar dat heeft eigenlijk ook geen effect. Dan krijgt ze het nog voor elkaar om zich te verslikken. Ze is uberhaupt een kind dat ook snel kokhalst.

Zijn er meer kindjes met dit probleem?
    En vanaf wanneer ging het wat beter?
    Of wat hebben jullie er eventueel aan gedaan?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Verslikken hoort bij leren eten en stikken in zacht eten is echt heeeeeel zeldzaam. Kindjes nemen WEL de emoties van hun ouders over. Dus als jij heel gespannen bij de broodmaaltijd of stukjes zit, zal je kindje dit snel van je overnemen. Verslikken en kokken hoort erbij. Kindjes moeten de kans krijgen om te leren eten. Zolang je blijft malen, zal je kindje het niet leren. Ze leert haar kaken niet te gebruiken en 'drinkt' als het ware haar eten nog.

Ik zou contact opnemen met het CB of huisarts om een plannetje te maken zodat je kindje geleidelijk leert om stukjes te eten maar misschien nog belangrijker.. papa en mama moeten ook leren hoe leren eten in zijn werk gaat en vertrouwen hebben in het lerende vermogen van hun dochter. Het komt echt goed maar het vergt wel wat werk nu. Dat is lastig alleen dus schakel professionele hulp in.

Enne... sluit uit dat er een medische reden zou kunnen zijn voor het verslikken en het niet willen of kunnen eten van stukjes!!

3. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Nou hulp zoeken bij een dergelijk "probleem", lijkt me nu ook weer niet echt nodig. Zo druk kan ik me er nu ook weer niet over maken. Ik vind het gewoon wel eng, dat ze zich zo snel verslikt, maar het is ook weer niet zo dat ik er ontzettend gespannen bij zit als ik haar brood geef hoor. Maar wanneer ze zich weer dagen achterelkaar flink verslikt dan stop ik er maar even weer meer en dan proberen we het na een tijdje maar eens weer opnieuw. Al met al blijven we het regelmatig proberen en soms gaat het ook wel weer een tijdje behoorlijk goed.

Het verslikken heeft volgens mij echter ook niet een medische oorzaak, maar ze googelt zelf ook gewoon heel raar met haar eten en wat eten met meer structuur betreft is het ook gewoon een soort willetje van haar. Met andere woorden ze weigert het gewoon en momenteel wordt dat steeds erger. Zodra ze stukjes in haar eten voelt zitten, spuugt ze het gewoon weer uit. We proberen het iedere dag wel eerst en als het niet te grof is, lukt het ook wel, maar als ze het dan toch echt weer te grof vindt dan malen wij het toch maar weer, want anders dan eet ze dus helemaal niets.

Maar, zoals ik al zei, kan ik me er eigenlijk ook niet zo ontzettend druk over maken, dat het met dit soort eten nog niet zo goed gaat. Uiteindelijk leert elk kind met de jaren toch wel om normaal te eten. Zelf vermoed ik dat het vanzelf wel beter zal gaan als haar gebit meer compleet zal zijn. Momenteel heeft ze alleen nog maar boven en onder elk vier voortanden en wanneer ze kiezen krijgt, zal ze vast wel leren kauwen, waardoor het 'probleem' zich toch vast wel op zal lossen.

Maar ik ben dus wel benieuwd of er meer kindjes zijn, die op deze leeftijd nog steeds zo veel moeite hebben met brood en grof eten.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Jep, Thirza ook. Die wil ook geen stukjes in haar eten.
    Bij ons heb ik op dit moment echt het idee dat dat te maken heeft met de kiezen die aan het doorkomen zijn, dat ze daardoor nu echt heel hardnekkig stukjes weigert. En zich voortdurend verslikt, (en ja, dat is best wel eng, en ook ik ben niet gespannen als ik stukjes geef, maar als ze dan begint te verslikken, zit je hart wel weer even in je keel).

Thirza wil op dit moment trouwens vooral WEL wat op ons bord ligt, (als ze lekker in haar vel zit dan). Dat zijn dus wel grote stukken groente of aardappel die ze dan krijgt en daar peuzelt ze wel op. Maar met enige regelmaat zit ze gewoon een half uur te sabbelen op een stuk broccoli en komt het er na dat half uur gewoon weer uit.

Wij zijn afgelopen week, vanwege de KMA, bij de dietist geweest, en die keek er niet echt van op. Gewoon doorgaan zoals we deden en dan kwam het wel...
    Tja, ik vind het zelf wel een beetje lastig, maar goed, zal dan nog wel komen. Ik kijk iig uit naar de dag dat ze beter gaat eten, (en dan hopelijk ook beter gaat slapen 's nachts :)).

5. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    #5 Frieda, 14 nov 2009
    Laatst bewerkt: 14 nov 2009
    Heej Rozemarijke, bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat het met Thirza dus ook nog niet geweldig gaat met het eten van grof eten, dan is mijn meissie dus niet de enigste. Noelle maakt er momenteel echt een potje van als er stukje in haar eten zitten en misschien heb je wel gelijk dat het nu ook wel eens te maken kan hebben met het krijgen van kiezen. Ze zit namelijk ook heel veel met haar handjes in haar mond en kauwt dan vooral veel op haar wijsvinger die ze tussen haar kaakjes steekt. Dus ik had ook al het vermoeden, dat er misschien kiezen in aantocht zijn.

Maar voorheen sliep ze trouwens nog slechter dan normaal als ze tanden kreeg en het slapen gaat sinds een week helemaal super. We geven haar namelijk nu de Junior Rust- en Slaapsiroop van het merk Sleepzz en ook Bachbloesem Rescue-druppels, die ontspannen en gerust stellen. En sindsdien slaapt ze nu de hele avond en nacht nagenoeg achter elkaar door. Soms wordt ze nog wel even wakker en horen we haar jammeren, maar dan slaapt ze vaak zelf wel weer opnieuw in of ze slaapt na een aai over de bol wel weer verder. Dus een heel verschil met hoe het voorheen altijd ging, want dan moesten we haar altijd uit bed halen om haar gerust te stellen en ze was soms ook een hele tijd wakker midden in de nacht.

Dus of ze heeft nu eindelijk uit zichzelf het vertrouwen dat ze veilig is, of de slaapsiroop en druppels doen goed hun werk. Maar het kan ook zo zijn dat die remedies een ommezwaai in gang hebben gezet, want het zijn beide natuurlijke middelen, die op de psyche werken. Maar wat de reden ook is, dat het nu ineens beter gaat, we hopen in elk geval dat haar nieuwe slaapgedrag zo zal blijven, want nu kunnen we zelf ook weer een beetje mens worden.

Bij onze oudste dochter hebben we trouwens, met bepaalde problemen, met bloesemremedies ook altijd wel goede resultaten bereikt. In het afgelopen jaar heb ik Noelle dan ook al wel vaker bloesemremedies gegeven, maar toen heeft dat steeds niet veel uitgehaald. Maar wellicht hebben we nu met deze Kids Remedie ineens de juiste te pakken. Er zijn dus speciale Kids Rescue Remedies van Bach, dus misschien is dat ook nog iets voor Thirza om te proberen.

Wat het ´eetprobleem´ betreft, ben ik trouwens blij om te horen, dat een dieetiste er ook niet raar van opkijkt, dus het zal wel veel meer voorkomen en het lijkt me, dat er toch vast nog geen kind is blijven steken op het niveau van vloeibaar eten als het verder geen medische problemen heeft. Dus het zal vast wel goedkomen.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Daarom :) Ze gaan echt vanzelf wel stukjes eten, al was het maar om op een gegeven moment patat te kunnen eten, :D

De dietist was echt lekker nuchter, ook over de nachtvoedingen (waarvan de WVK al bij 7,5 maand zei dat dat afgelopen moest zijn, en de algemene dietist een tijdje terug ook). "Ze zal wel een klein maagje hebben dan, dat ze kleine beetjes eet. Jammer voor jou, maar komt vanzelf wel dan". Nouja, hoef iig niet bang te zijn dat Thirza zich overgewicht aanvreet, hahaha.

Ik ga dan eerst die Sleepzz maar eens halen, die heb ik al zien staan bij de DA hier. Als dat niks doet, kan ik nog eens kijken naar die bloesems. Hoe werkt dat trouwens precies?

7. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Je kunt het beste even zoeken op Bach bloesemremdies dan kom je best veel informatie erover tegen. Zelf heb ik zonet ook nog even op ´Bach kids rescue remedie´ gezocht en dan kom ik ook alleen de speciale kinderremedie, waar op staat ´ontspant en stelt gerust´, tegen die ik nu aangeraden kreeg door een drogist. Als ik het goed begrijp is deze remedie vrij nieuw, dus vandaar dat ik hem ook nog niet kende.

Voor Anouk heb ik ook al geregeld remedies gebruikt van andere merken, namelijk Fox Mountain Kinderremedies en Yana kinderremedies. Het principe is eigenlijk allemaal hetzelfde, het komt er eigenlijk op neer dat je een paar keer per dag 4 druppels rechtstreeks in de mond druppelt of 4 druppels in een glas water doet, dat je dan langzaam met kleine slokjes opdrinkt. De druppels moeten gewoon goed door het mondslijmvlies worden opgenomen. Maar voor goede info en uitleg kun je het beste even op internet rondkijken. Op www.dianakoornstra.nl kwam ik ook wel goede uitleg over bloesemremedies tegen.

8. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    Jayla verslikte zich ook echt overal in! nu gaat het gelukkig steeds beter! maar heeft bij haar ook heel lang geduurd! ik schrok me ook steeds half dood haha

Deel Deze Pagina