(Zoveelste) productiedip 6 maanden; kv bijgeven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lente1986, 5 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lente1986

    Lente1986 Actief lid

    17 jan 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Hallo

    Ondanks ontelbare productiedips en andere borstvoedingsproblemen zijn mijn dochter en ik erin geslaagd om de borstvoeding de voorbije 6 maanden gaande te houden. Ik had in het begin een flinke voorraad opgeslagen waardoor ik productiedips tot hiertoe vrij goed kon opvangen. Maar nu heb ik weer een erge productiedip en mijn diepvries voorraad is nagenoeg uitgeput... Borstvoedingthee, vaak aanleggen ('s nachts soms iedere 2 uur en regelmatig clusterkolven), domperidone, veel drinken, haar laten clusteren (wil ze vaak niet - te gefrustreerd), proberen rusten etc; het lijkt weinig effect te hebben. Toegegeven: we zijn net verhuisd en ik ben wat ziekjes geweest, dus ik weet waar de productieproblemen deze keer vandaan komen. Maar ik verwacht volgende week mijn menstruatie dus dan zal het sowieso ook weer vechten zijn tegen de dip. Heb blijkbaar een enorm onstabiele productie.

    Daarbovenop komt dat ze plots hongeriger is; ze kan soms wel 230ml melk verzetten per voeding terwijl ik op een goeie dag met veel moeite 150ml bij elkaar kolf per 4 uur... Ik kan haar niet meer bijhouden.

    We zijn net gestart met vaste voeding (patatjes, wortelen), maar tot hiertoe vindt ze het maar niks. Ik hoop dat ze snel 'vast' wil eten zodat ik haar terug wat kan 'inhalen' met bv, maar dat zit er voorlopig niet in.

    Wat doe ik?? Tegen dit tempo is de diepvriesmelk volgende week op. Toch maar toegeven dat ik het niet trek en hier en daar wat poedermelk bijgeven? Ik zie daar zo tegenop... Ze doet het zó goed op bv... Maar ze mag natuurlijk geen honger lijden.

    Help? Tips? Of geef ik me best gewonnen?
     
  2. Hopefultimes

    Hopefultimes Fanatiek lid

    5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb niet echt advies voor je, maar wil je even een dikke knuffel geven. Wat jammer dat je de "vraag" van je meisje niet helemaal kunt voldoen, ook al heb je er al zoveel moeite voor gedaan.

    Misschien kun je toch standaard één voeding door fv gaan vervangen? Dan geeft het jou misschien de ruimte en de rust om weer een voorraadje te gaan kolven en dan krijgt ze toch nog steeds het meeste aan voeding binnen met mamamelk.

    Sterkte en ik hoop dat je een oplossing vind.
     
  3. miepmiep83

    miepmiep83 Bekend lid

    6 feb 2012
    509
    0
    0
    Je schrijft dat je dochtertje zomaar een fles van 230 ml wegdrinkt, daar ga ik even op in. Wat voor speentje heb je op de fles zitten? Is dat nog een newbornspeentje (nr 1 dus)? De gaatjes in je tepels zijn ook niet opeens groter geworden, dus blijf je bij bv in principe altijd een newbornspeen gebruiken. 230 ml in een fles is namelijk echt heel veel, het zou zomaar kunnen dat je dochter meer drinkt door het "doordrinkeffect" van de fles. 150 ml kolven per 4 uur is best netjes, probeer eens of je dochter daar genoegen mee neemt? Wordt de fles volgens de volgende "regels" aangeboden:
    - zoveel mogelijk horizontaal, speen blijft wel gevuld
    - kindje zoveel mogelijk rechtop
    - halverwege even wisselen van arm
    - goed kijken wanneer je kindje klaar is met drinken (dus niet zomaar de fles naar binnen gieten)

    Als je het geen probleem vindt om de bv wat af te bouwen, zou je inderdaad een voeding door kv kunnen vervangen (of aan kunnen vullen met kv).

    Hoe gaat het live voeden, is ze dan tevreden? Dan is het meer een kolf/flesvoedprobleem dan een echt productieprobleem denk ik.
     
  4. Happy2013

    Happy2013 Fanatiek lid

    27 apr 2012
    1.162
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier een kolfproductie probleem toen ik weer ging werken... het live voeden ging perfect, maar het was steeds een crime om genoeg te kunnen kolven op een werkdag.
    Ik heb toen met pijn in mijn hart besloten om standaard 2 bv's te vervangen door 2 fv. DL krijgt dus 's ochtends en 's avonds BV en de 2 tussenliggende voedingen een fles.
    Dit moet je lichaam wel accepteren, maar misschien geeft dit wat rust voor jezelf. Het heeft mij iig heel veel rust gegeven, en ondertussen doen we dit alweer 1,5 maand.
     
  5. Lente1986

    Lente1986 Actief lid

    17 jan 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Die 230ml dronk ze deze week weg op de creche. Ik geef standaard porties van 150ml mee, met medela calma speen óf avent naturel flow nr 1 ( 1 van deze 2 spenen accepteert ze, maar dat wisselt al eens). Ik geef dan vaak 50ml extra mee voor moest er wat verloren gaan, maar dat bleek deze week zelfs niet genoeg; ze hebben een diepvries voeding moeten opwarmen... Achteraf heeft ze wel weer flink veel teruggegeven, dus mogelijks had ze zich toen toch overeten. Maar ook thuis en bij de grootouders zien we dat 150ml tegenwoordig vaak te weinig is: onrust en huilen als de fles/ de borst leeg is (zelfde gedrag bij borst en fles; tevreden totdat de melk stopt), bij de borst gaat ze dan ook 'slaan'/nijpen en aan de tepel trekken (ook bij droomvoedingen). En dan lachen wanneer ze wat extra krijgt. Ikzelf geef haar nooit meer dan 200ml. 's nachts geef ik nooit bij, maar ze meldt zich dan weer vrij snel nadien.

    Ik kan altijd goed leegkolven, ongeacht de situatie/omgeving. Dezer dagen gemiddeld 100ml/4u, met pieken tot 150 en dalen tot 70ml. Helemaal niet genoeg voor haar dus. Moest ik geen maatregelen nemen bij het begin van en dip, dan stopt de productie nagenoeg volledig.

    Dat van die borstvoedingsvriendelijke manier van flesvoeden had ik eigenlijk nog niet gehoord, dankje! Ga ik zeker proberen. Nu geef ik gewoon het flesje aan haar, want ze wil het perse zelf doen. :)

    Ik sta zéker niet te springen voor kv. Heb het nu al die maanden al zelf kunnen oplossen, zou dat nu graag weer doen. Maar ik wil niet dat mijn 'koppigheid' ten nadele is van mijn kind natuurlijk.

    Daarnet nog eens groentepapje en stukje banaan geprobeerd. Niet zo'n succes.

    Dankjewel voor alle reacties alvast!
     
  6. miepmiep83

    miepmiep83 Bekend lid

    6 feb 2012
    509
    0
    0
    Kort want op telefoon:

    Kun je op werkdagen vaker dan om de 4 uur kolven? Liever vaker jorter dan minder vaak lang. Pas je borstcompressie toe? Werkt wisselvoeden (dus steeds weer nieuwe borst aanbieden tot ze tevreden is)

    Je geeft nu ook op dagen dat je thuis bent uit de vriezer bij? Dan ben je in feite aan het afbouwen. Als je dat niet wilt, en dat is wat ik uit je verhaal lees, lijkt het mij verstandiger vaker aan te leggen, borstconpressie toe te passen en te wisselvoeden.
     
  7. Lente1986

    Lente1986 Actief lid

    17 jan 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Op mijn werk is het heel moeilijk om vaker dan iedere 4u te kolven; ik heb geen borstvoedingspauzes dus moet het doen als ik een momentje vrij heb...

    Wisselvoeden en borstcompressie doe ik altijd bij dipjes en helpt eventjes, maar ik krijg haar maar zelden voldaan op die manier. Vandaag heb ik 's ochtends 50ml moeten bijgeven (had ik nagekolfd na een nachtvoeding) omdat ze echt hysterisch werd na de bv. De rest van de dag heb ik haar gewoon iedere 2u aangelegd (vrijaf vandaag) en heb het zo kunnen redden, al kan ik niet zeggen dat ze na de voedingen 'voldaan' was. Ben al blij dat dat gelukt is, want een tijdje terug hebben we veel problemen gehad met borstweigeren. Vriezervoeding geef ik echt enkel als ze na wisselvoeden etc erg ontevreden is. Afbouwen is zéker niet de bedoeling.

    Bedankt voor het meedenken!
     
  8. firsttimemom

    firsttimemom Fanatiek lid

    26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Ten eerste, je hebt RECHT op kolfpauze hoor! Kijk hier eens naar je rechten, en laat die eventueel ook aan je baas zien!

    Mag ik borstvoeding geven onder werktijd? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

    Daarnaast... Als je fles bijgeeft, mamamelk of kunstvoeding, werk je jezelf tegen. Het is geen probleem om een vast moment een fles te geven, want je productie past zich daar vanzelf op aan, maar ik begrijp uit je verhaal dat je liever alleen BV geeft.

    Er zijn ook vrouwen die alleen "buiten kantooruren" voeden. Die kindjes krijgen overdag kunstvoeding, en drinken live vanaf dat mama thuis komt van het werk tot ze weer gaat de volgende ochtend! ;) Het kan allemaal, je lijf past zich aan!

    Krijgt je dochter bijvoeding? Groente-/fruitprakjes of rapley?

    Hier is de calma van medela overigens ook ellende! De melk stroomt eruit als een malle en Nora werkt in letterlijk 2 minuten 125 ml weg! :) Dan heeft ze daarna natuurlijk nog een grote zuigbehoefte! Wij geven nu fles van difrax, véél beter hier! Maar mijn punt is eigenlijk, heeft het kdv de zuigbehoefte niet voor honger aan gezien?

    Wat je ook beslist, heel veel succes! (en als je graag door wil, maar er niet uit komt, raadpleeg eens een lactatiekundige, die zijn er niet alleen voor de eerste paar weken!)
     
  9. Lente1986

    Lente1986 Actief lid

    17 jan 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Kolfpauze is inderdaad een recht voor werknemers, maar ik ben een zelfstandige die samenwerkt in groep, met tevens erg onregelmatige werkuren. De aard van mijn job laat het niet toe om te zeggen: 'zo, het is tijd om te kolven'. Ik hou het uur in de gaten en probeer snel te kolven op de moment dat ik verwacht dat mijn dochter zal eten, maar meer dan eens lukt dat niet en moet ik het vroeger/later doen. Erg vervelend maar ik roei met de riemen die ik heb.

    Ze krijgt de fles als ik ga werken. Soms 's ochtends, soms 's middags, soms 's avonds, en soms een hele dag. Er zit dus geen regelmaat in en ik besef dat dat voor mijn productie ook niet zo goed is. Dochterlief is gelukkig vrij gemakkelijk daarin en eet tegenwoordig goed, of het nu bij mij is, bij papa, bij de opvang of bij de grootouders. Soms krijgt ze ook de fles als we samen thuis zijn tijdens een productiedip, omdat ze erg gefrustreerd geraakt van 'lege borsten' en dan niet wil clusteren met me. En aangezien ik niet wil dat ze terug gaat borstweigeren, kolf ik dan ieder uur om haar dan na 4u een vol flesje te kunnen aanbieden.

    Calma heeft ze een tijdje geweigerd en dan zijn we overgeschakeld op avent natural flow. Nu vindt ze beiden prima. Ze geniet er van om zelf het flesje te mogen vasthouden.

    Ik weet dat mijn lichaam het normaal gezien zelf allemaal regelt, maar ik vertrouw mijn lichaam niet meer eigenlijk. Al meer dan eens heb ik gemerkt dat als ik een keer vergeet te kolven, of dochter slaapt 's nachts eens een keertje langer door, ik meteen nadien weer zonder melk zit. Alsof mijn lichaam wil stoppen.

    Bijvoeding zijn we recent gestart. Combi van papjes en rapley. Ze heeft wortelpuree, rijst/worteltjes/bloemkoolpapje, geprakte banaan, stukje wortel en stukje banaan gekregen maar tot hiertoe weinig interesse van haar kant. Alhoewel, ze vindt het wel leuk allemaal (zeker die glibberige banaan in haar handjes) maar vindt het (nog) niet lekker.

    Dat van die zuigbehoefte is zeker mogelijk... Als ze bij mij onrustig is na een 'goede' voeding, geef ik haar meteen haar speentje (blijven zuigen op een lege borst wil ze niet) en dat lijkt ook wel te werken. Maar heb het zelf ook al ondervonden: dan ligt ze heerlijk te drinken van het flesje, soms met haar oogjes toe, en eens de fles leeg is zuigt ze een paar keer op de lege speen tot ze beseft dat er niets meer uitkomt. En dan kan ze echt heel kwaad worden. Met enkele teintallen ml melk extra is ze dan vaak wel voldaan.

    Lactatiedeskundige heeft me al veel geholpen. Maar nu wilde ik graag even het advies van de ervaren borstvoedingsmama's hier :)
     
  10. Patrijs1981

    Patrijs1981 Fanatiek lid

    22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ja die dipjes pfff wat een gedoe he?
    Ik vind 230ml ook wel veel te veel. Heel soms dronk min dochter ineens wat meer, maar echt niet elke voeding. Mijn dochter heeft nooit meer dan 150ml per voeding (wel elke 3 uur) gedronken. Ik heb er wel vaak voor gekozen om haar 1x kv op de opvang te geven. Thuis altijd alleen bv en desnoods vaker aanleggen. Verder wel gewoon blijven kolven op het werk.
    Soms voeg ik 20ml water aan een flesje bv toen, maar mijn dochter is al een stuk ouder dus ik weet niet of dat kan met zo'n kleintje.
    Bv thee van weleda, boezemvriendjes, fenegriekpillen?
     
  11. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ik haak even in. @Patrijs Jij noemt als tip, de bv thee van weleda, boezemvriendjes en fenegriekpillen.
    Helpen dat soort dingen?
    Wat zijn Boezemvriendjes?

    Ik had ook eens bv thee gehaald maar ik ging er zelf echt van stinken, mijn omgeving rook het ook, dus dat vind ik niet echt de bedoeling op het werk.

    @To Havermout schijnt ook te helpen. Ik eet het nu iedere ochtend met wat warme melk..
     
  12. Lente1986

    Lente1986 Actief lid

    17 jan 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Met opluchting kan ik melden dat de productiedip als sneeuw voor de zon verdwenen is sinds mijn menstruatie doorbrak. Die kwam eerder dan gepland :) Die dipjes tgv schommelingen in de hormoonspiegel zijn toch echt de moeilijkste om te behandelen vind ik...
    Dochter drinkt nu ook terug 'normale' porties; tussen de 120 - 180ml per voeding, en dat 5 à 6x daags. Lijkt me goed, toch? Geeeeeen idee waarom ze vorige week plots tijdelijk zo'n slokop werd.
    Ik heb haar intussen weer 'ingehaald' en heb alweer een 2tal porties kunnen invriezen. Gelukkig! Ik dacht echt dat het gedaan was met borstvoeden :)
    Helaas is ze wel even flink ziek geweest van een middenoorontsteking, dus de kolf was weer mijn beste vriend aangezien ze niet zo'n trek had...

    Superbedankt voor alle steun en tips! Dat doet me toch wat minder 'alleen' voelen tijdens zo'n dip. Je wéét dat ze gaan komen en je wéét dat ze waarschijnlijk ook snel weer weg zijn, maar toch veroorzaakt het iedere keer een deuk in je zelfvertrouwen en ben je telkens bang dat het niet meer goed komt... Bedankt!
     
  13. 2jees

    2jees Niet meer actief

    Wat super! ik had er ook zon last van. Niet door de cyclus maar zomaar. 'Gelukkig' heeft ze KMa anders had ik KV bijgegeven!
     

Deel Deze Pagina