Wanneer doen/kunnen babies wat?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ecosa, 17 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Elena is sinds een paar dagen breeduit aan het lachen en aan het brabbelen (klinkt als: kkggg, kkggg :baby: ) tegen ons, zooo lief! Heb dan zin om haar helemaal suf te knuffelen :rolleyes:

Maar ik vraag me af wat nu de volgende stap is.. Ik heb het een en ander gelezen op internet, maar soms spreken sites elkaar tegen ;) Nou vraag ik me af;

- Wanneer tillen ze hun hoofdjes helemaal op?
    - Wanneer gaan ze schaterlachen?
    - Wanneer gaan ze (proberen) om (te) rollen?
    - Wanneer gaan ze zitten en kruipen?
    - Wanneer ontdekken ze hun handjes en voetjes?
    - Wanneer kunnen ze dingen vastpakken en/of in hun handjes klappen?
    - Wanneer krijgen ze interesse in hun speeltjes?

Ik weet dat ieder kind zich natuurlijk op zijn/haar eigen tempo ontwikkeld, maar zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn met jullie kindjes?

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Dit is zo verschrikkelijk verschillend, daar kan je niks van zeggen eigenlijk..

3. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Ja, je hebt gelijk, maar ik vroeg daarom ook wat jullie eigen ervaringen ermee waren. Hoe is dat bijvoorbeeld met jouw eigen kindje?

4. Oek oek

Oek oek Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.461
    0
    0
    Groningen
    Lars is nog maar (bijna) 4 maanden dus kan nog niet zo heel veel vertellen, maar bij hem is nu het ge-kgggkggggg uitgebreid naar andere klanken.. moeilijk te omschrijven.. we vinden het een beetje scandinavisch klinken :confused: en hij schreeuwt er dan ook echt bij.
    Sinds een paar dagen is ie daar ook ineens weer mee opgehouden dus is het weer stil ik huis. Hij doet nu niet veel meer dan met zn lippen sputteren (ok, zal even uitleggen.. zeg maar wat een paard doet? en dan met zo veel mogelijk kwijl)
    Hij probeert nu speeltjes te pakken wat vaak nog niet lukt omdat het zo houterig gaat.
    Hij lacht nog niet met geluid. (hooguit een ggggggggggggg).
    Zn hoofdje houdt ie al heel lang goed rechtop, alleen op zn buik lukt het nog niet zo goed en wordt ie boos.
    Zn voetjes ziet ie nu af en toe voorbij komen en kan ie heel verbaasd naar staren.. soms pakt ie voorzichtig een teentje vast.
    En hij kan uren (bijwijzevanspreken want hij is natuurlijk niet uren wakker ;) ) met zn handjes bezig zijn.
    Hij kan wel van zn zij naar zn buik rollen (en rug) maar verder nog niet.
    Hij wil op schoot rechtop zitten, zonder ondersteuning (maar das niet goed voor zn ruggetje) enneh.. dat was het geloof ik wel....
    :)

5. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    hoii youame kon al vanaf 2 maand hoofd rechtop houiden
    voetjes en handjes spelen 4 maand
    omrollen 5maand
    zitten 8 maand
    kruipen 11 maand
    papa 10 en halve maand
    mama 11 maand

6. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Je kunt ook de ongeveren richtlijnen halen uit het groenen boekje van het cb

7. MomToBe

MomToBe Actief lid

18 dec 2006
    310
    0
    0
    Mijn dochter lacht nu uitbundig... krijst.. gilt... van plezier allemaal....

Ze pakt speelgoed nu met 2 handen vast...
    Verder vind ze mama's handen heel interessant, daar kan ze zich wel een uur mee vermaken, gewoon alle vingers vast pakken... haha!

Verder rolt ze wel op d'r zij.. maar nog niet helemaal door naar d'r buik of rug. Maar verwacht dat dat elk moment kan komen.

Verder kan ze heel goed haar hoofd omhoog houden.

Ze zit ook al heel stevig... maar moet haar nog wel ondersteunen anders valt ze om. Maar haar rug is niet meer in zo'n bochel als ze zit..

Verder in bad bijv. slaat ze echt op 't water en speelt ze met haar eendjes...

In de kinderwagen kijkt ze haar ogen uit...

Dat was het wel ongeveer!

8. Gul

Gul Actief lid

27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Ik vind de oei ik groei boek daarom wel leuk. Daarin staat bij elke sprong wat de mogelijke nieuwe vaardigheden kunnen zijn.
    Bij ons was:
    0 dagen oud hoofd rechtop houden
    2,5 maanden oud schateren
    3,5 maanden oud handjes ontdekt
    3,5/4 maanden oud laat merken dat hij mama (of zoals wij het noemen, melkvrouw) herkent.
    4,5 maanden oud draaien / grijpen.
    Ik kan nog steeds niet echt klanken herkennen, maar dat ligt mss meer aan mij :).

9. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Antwoorden zoals ik het ongeveer ervaar. maarja elke baby is anders en leert op zijn eigen tempo, de baby's die snel kunnen kruipen en lopen zullen misschien weer later zijn met babbelen en omgekeerd. Ik heb een boek waar in de eerste 12 maanden van een baby staan beschreven. plus hoe je bepaalde dingen kunt stimuleren. bijvoorbeeld bij het vastpakken van speeltjes, dan houd je een speeltje voor zijn neus, (neem de tijd) en beweeg dit langzaam. als hij zn handje erheen beweegt kun je hem laten ruiken aan succes door het speeltje tegen zijn handje aan te doen, en heel blij te zijn voor hem. Het kost ze heel veel moeite in het begin. met frustratie als gevolg. ;)

Wanneer tillen ze hun hoofdjes helemaal op? ong 9 weken
    - Wanneer gaan ze schaterlachen? Daar begint Dano nu een beetje mee, af en toe lach je je kapot als hij hardop lacht
    - Wanneer gaan ze (proberen) om (te) rollen? geen idee
    - Wanneer gaan ze zitten en kruipen? geen idee
    - Wanneer ontdekken ze hun handjes en voetjes? handjes heeft ie nu ontdekt, voetjes nog niet
    - Wanneer kunnen ze dingen vastpakken en/of in hun handjes klappen? vastpakken van dingen ongeveer met 12 a 13 weken, maar nog niet echt gericht hoor ;)
    - Wanneer krijgen ze interesse in hun speeltjes? Dat was al heel snel, maar sinds week 12 praat hij ook ronduit tegen zijnn speeltjes, haha[/b]

10. Natascha30

Natascha30 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    ehm effe nadenken

echt hardop lachen soort van slappe lach sinds paar weken en dan vaak als je met je mond in zijn nekje gaat en dan wat zegt dat kietelt blijkbaar heel erg of als je heel erg verbaasd doet

speelgoed pakt hij wel vast en speelt ook al een paar weken met het muziekbord
    een maxi cosi rol met speeltjes die aan de box hangt speelt ie al zeker een maand mee continu tegen aanslaan

rollen heb ik bij de tweede nog geen ervaring mee ben ook erg benieuwd hoe het deze keer allemaal gaat

11. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

In de handen klappen doet Iman pas sinds dat ze een jaar is :)

12. jessicad

jessicad Actief lid

2 nov 2006
    344
    0
    0
    Inge is gaat nu sinds een week zelf zitten en kruipt ze en ze probeert zich op te trekken en als je haar ergens aan neerzet kan ze even zelf blijven staan. Doorrollen deed ze met een maand of 6 van 1 kant op rollen met een maand of 4 a 5 geloof ik, ik weet het niet meer. De rest weet ik eigenlijk ook niet meer :oops: of nog niet.

Deel Deze Pagina