versnelde kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 27 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. veense

veense Niet meer actief

Ze schaamde zich vooral om af en toe met haar oude klas mee te moeten doen, dit is rustiger voor haar. Ken de RT' er al wat langer, en na een gesprekje bij de supermarkt gisterenavond weten zij en ik precies hoe we er over denken en wat we verachten. Gaat helemaal goed komen, daar vertrouwen we op!

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    humpie dumpie boeken waren(schijnt erg goed te zijn vr slimme kids) in het advies van onze deskundige. de school heeft die ergens in magazijn, dat wist onze begaafdheidsdeskundige heel goed. ze zeiden dat ze die gingen zoeken. maar helaas. hij was toen net 4 jaar oud en hij moest dat doen van de deskundige. zij hebben die boeken nog steeds niet uit de kast gehaald. zoontje is nu 6 jaar oud, in gr4 en geen zin meer om begrijpend lezen. ik ga thuis proberen zodat hij weer plezier heeft om begrijpend te lezen.ik had die boeken vergeten, ik ga ze zoeken op internet. goed dat je die noemt.

3. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.684
    849
    113
    Vrouw
    Mijn dochter vond de Humpy Dumpie boekjes erg saai in groep 3. De juf erkende ook dat ze veel te makkelijk voor haar waren; ze zat met avi en begrijpend toen m5/e5. Maar was verplichte kost.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hoe staat het eigenlijk met de leerplicht tot 17 jaar? als een kind eerder klaar is met de middelbare school(best mogelijk als zoontje havo doet bijvrbeeld) kan hij dan niet een jaar vrij nemen om te kijken wat hij wilt met de studie?naar buitenland gaan? moeten ze echt blijven studeren tot 17 jaar. daar had ik nooit aan gedacht. wat doen de versnelde kinderen dan?

5. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.684
    849
    113
    Vrouw
    Gewoon doorgaan met een vervolgstudie? Ik denk als je zoiets wil dat je dan in gesprek moet gaan met de leerplichtambtenaar?

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het zou dan niet zo streng zijn toch?

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.166
    8.893
    113
    Ik denk dat de meesten een vervolgstudie gaan doen? Een jaar in het buitenland studeren (al is het high school) kan ook altijd. En als hij het tegen die tijd anders wil, dan zou ik in gesprek gaan met leerplicht. Geen idee hoe streng ze daar in zijn, zal ook per situatie verschillen, denk ik.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.166
    8.893
    113
    Leerplicht is trouwens tot 16 jaar (het schooljaar waarin ze dat worden) en daarna tot 18 jaar is er kwalificatieplicht. Op de site van de overheid staat: "Kinderen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Zij moeten naar school. Zo kunnen zij zich voorbereiden op de maatschappij en de arbeidsmarkt. Jongeren die na hun 16e nog geen startkwalificatie hebben, moeten tot hun 18e onderwijs volgen. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger)."

Oftewel: als je zoontje met 16 zijn havo diploma heeft, is hij niet meer leerplichtig, want hij is 16 en heeft een startkwalificatie.

En er staat ook nog dit: "Leerplicht tot 16 jaar
    De leerplicht duurt tot en met het einde van het schooljaar. Als uw kind 16 jaar wordt, dan moet hij of zij het schooljaar dus nog afmaken. Een schooljaar loopt van 1 augustus tot en met 31 juli. Als uw kind minimaal 12 volledige schooljaren naar school is geweest, is de leerplicht ook afgelopen. Een groep overslaan telt ook mee als volledig schooljaar."
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/inhoud/leerplicht-en-kwalificatieplicht

Er is dus gewoon rekening mee gehouden in de wet. Scheelt weer een hoop zorgen. ;)

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    de klassen die zijn niet gedaan zijn tellen ook mee dus.
    ik denk niet dat er staat als je startkwalitatie hebt dan het ophoudt. juist dat het langer kan duren als je geen diploma hebt. maar als je een diploma hebt dan betekent niet meteen dat dat je niet door hoeft te gaan. alleen als je diploma hebt en 12 jaar op school gezeten hebt. ik denk dat zij naar het kind moeten kijken. ja ik wilde taal opleiding ofzo in het buitenland als hij te jong van de school af is.

10. veense

veense Niet meer actief

Blij met deze school! Dochter stortte vlak voor de vakantie helemaal in omdat ze opeens onvoldoendes haalde met rekenen. Ze begreep naar eigen zeggen helemaal niets van het rekenen en maakte de simpelste sommetjes nog fout. Juf was bang dat ze misschien toch essentiele groep 6-stof gemist had. Direct vandaag (eerste dag na vakantie) is de RT'er met haar bezig geweest, ruim een uur hebben ze samen gepraat en gerekend. Conclusie: ze kan het wel, maar moet alleen leren wat kleinere denkstappen te maken, in groep 7 kan je niet elke som in 1 handeling oplossen. Iets netter werken zou ook helpen;) ). Haar wedstrijdzwemmen werd er bij betrokken in het gesprek en nu ziet dochter de Cito morgen al een stuk beter zitten. Zo fijn dat er zo adequaat en op maat kon worden ingegrepen!

11. nijntje5

nijntje5 Bekend lid

23 jun 2012
    739
    1
    18
    mijn kleine lieve manneke
    zuid-holland
    Meiden, ik zou graag jullie advies willen krijgen....
    Ons zoontje is 10 december 5 jaar geworden, al vanaf het begin geeft de juf aan dat hij zo graag wil, alle informatie opneemt en ze ziet dat hij echt bedenkt wat hij er mee kan. Wat rekenen en logisch nadenken maakt hij al de moelijkste werkjes in de klas, maar wat motoriek niet, zijn fijne motoriek is nog niet zover om te kunnen schrijven zoals in groep 3 maar zijn koppie wel.

Je merkt dat hij ook echt wel frustratie heeft voor tekenen en knippen. Schrijven doet hij al wel wat, maar je ziet het nog niet heel goed.
    Hij zit nu ook in een plusgroep op aangeven van de juf, hij vindt dat echt leuk.

Ik ben bang dat hij de uitdaging van groep 3 nodig heeft maar dat zijn motoriek hem ongelukkig zou maken in groep 3. Wat zouden jullie adviseren? Naar groep 3 of toch nog een jaar groep 2 zodat de frustratie van zijn motoriek weggaat?

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.166
    8.893
    113
    Je bedoelt na de zomervakantie groep 2 of groep 3?

Ik zou het nog even aankijken, het schooljaar is pas halverwege. In een paar maanden kan er zoveel veranderen. Verder zou ik de juf om advies vragen, er zijn wel meer jongens waarbij de fijne motoriek niet super is (en ook meisjes natuurlijk).

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.166
    8.893
    113
    Wat fijn, veense!

14. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Dit is het verhaal van mijn dochter (30 november). Ze kon in groep 2 lezen maar haar motoriek was zwak. Pfff….het was heel moeilijk om een keuze te maken. Omdat ze eind groep 2 op M3/E3 niveau las hebben we haar doorlaten gaan naar groep 3.
    Ze zit dus nu in groep 3 en heeft het naar haar zin, ze past echt bij groep 3; qua intelligentie, lengte en vriendjes. Haar motoriek is nog steeds onder het niveau, maar dat nemen we voor lief.

Dit betekent niet dat het zo zal gaan met jouw zoon…..kijk het nog even aan.

15. nijntje5

nijntje5 Bekend lid

23 jun 2012
    739
    1
    18
    mijn kleine lieve manneke
    zuid-holland
    @Niekekris, ja klopt na de zomer groep 2 of 3. Ik weet dat er in een half jaar een hoop kan gebeuren. We hebben gelukkig goed contact met de juf, zij gaf vandaag aan dat ze ook vanwege de motoriek twijfelt, met name omdat hij op school ook bij de fijne motoriek werkjes zijn frustratie uit. Dus vandaar ook mijn zoektocht naar ervaringen.

@dds, wat een positief verhaal! Heeft zij er zelf last van dat ze nog niet goed mee kan komen? Wat lengte, intelligentie en vriendjes maak ik me ook geen zorgen, hij trekt nu al meer met de oudere kindjes op. Onze zoon zit met name op rekenen voor. Lezen begint hij nu al wat woordjes mee en schrijven ook wel, zonder druk van ons trouwens.
    Doen ze nog iets extra voor haar motoriek in groep 3?

Ik vind het ook een erg lastige keuze, gelukkig hebben we nog even, in mei beslissen we definitief, maar ik ben altijd graag voorbereid. Ik maak me namelijk wel zorgen dat hij zich erg gaat vervelen als hij in deze klas blijft, al is het echt een Super juf die goed meedenkt

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het is belangrijk bij de beslissing om te weten, of een idee te hebben wat de school in beide gevallen zouden kunnen aanbieden. wat krijgt hij als hij in gr2 blijft, wat zijn de doelen, wat zijn de extras en wat is mogelijk op gr3. school moet deze concreter met jou bespreken en alvast daarover nadenken. hebben ze tijd anders zegt het heel weinig gr2 of gr3. wat gaat de school allemaal regelen, kunnen regelen als hij nr gr3 gaat(als een kindje met motoriek achterstand) of in gr2 blijft(als een kind die verrijking nodig heeft enzovoort). wat is allemaal mogelijk en realistisch?

17. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Nijntje: Nee, ze heeft nergens last van. Ze kan niet overal "goed" in zijn. Dus is dit haar zwakte; ze kan niet goed tekenen, kleuren, knippen of knutselen. Maar ik denk liever in mogelijkheden; ze kan wel tekenen, kleuren, knippen en knutselen.

18. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Haar interesse ligt hier niet. Als kleuter maakte ze haar taakjes op de laatste dag. Ze ging liever in de leeshoek of op de computer werken.

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn zoontje maakt ook in vergelijking met zijn klasgenoten minder mooie knutselwerk of tekeningen. hij is ook jonger. maar hij vindt het leuk om te leren. en uit te proberen. hij kreeg van me boekjes waarin hij makkelijke manier kan leren tekenen, ook sjablonen van dieren etc. zo leert hij door het doen en proberen. soms is hij ook erg boos wanneer het niet lukt. maar goed, hij is wel blij als je hem nieuwe spullen geeft waskrijtjes, stiften, knutselpapier. het hoeft allemaal niet perfect ook erg mooi te zijn. maar hij heeft wel geleerd om er van te genieten. hij ziet ook dat sommige kinderen echt heel mooie dingen kunnen maken. maar hij is jonger en hij moet nog oefenen. dat snapt hij. en dat is een hele opluchting. de juf eist ook geen pracht werk maar hij moet wel de instructies proberen te volgen.

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zijn handschrift is ook niet zo geweldig als hij in boekjes werkt. juf wil dat het van hem dat het wel leesbaar is. dus hij leest ook even wat hij opschreef. checken of dat leesbaar is. hij heeft ongeveer 1-1,5 achterstand in motoriek in verhouding tot zijn klasgenoten dus hij doet wat hij kan. en dat wordt gewaardeerd door de juf op een goede, voor hem duidelijke wijze.

Deel Deze Pagina