veense wat goed dat zij even goed keken wat het probleem was. en ja het is belangrijk dat er geen frustraties moeten ontstaan tegen de testen en toetsen. maar je hebt het over toetsen al zoveel. doen ze daar zo vaak dan dat ze al 'onvoldoendes' haalde? cito moet komen en daarvoor zijn er bij zoon 2 toets momenten geweest voor rekenen. niet dus zoveel om achter elkaar veel onvoldoendes te kunnen halen.
Bedankt voor jullie reacties, dat helpt echt! Ik denk dat ik thuis spelenderwijs af en toe wat meer ga tekenen met hem en vragen of hij het erg vindt dat zijn handjes nu nog niet zoveel kunnen, positief benaderen en kijken hoe we de frustratie weg kunnen krijgen. Als hij dat leert accepteren is het voor hem ook een stuk makkelijker. En fijn om te horen dat er wel in groep 3 mee omgegaan kan worden. Krijgen jullie kindjes wel eens wat te horen van klasgenootjes over het minder goed kunnen tekenen? Hier in zijn klas zijn er 2 jongens die voor het derde jaar groep 1/2 doen die opmerkingen maken, dat vindt hij ook niet fijn om te horen, ik denk dat dat meedoet in de frustratie. @Belize, wat voor soort boekjes gaf je hem, misschien is het ook iets voor mijn knul. Ik ga dit zeker meenemen in het gesprek met de juf, thanx!
bij de kleuters kreeg mijn zoon vaak te horen dat hij niet zo goed kon inkleuren. maar hij oefende dan thuis om dat te verbeteren. ik denk dat jij niet moet zeggen dat zijn handjes niet zoveel kunnen!!! dat is niet hoe je het brengt. als ik zo iets zeg dan zou mijn zoon helemaal opgeven! 'oefenen is leuk en je steeds beter wordt' 'je maakt wat jij kunt en dat wordt steeds beter' en dat hij in andere zaken juist veel beter is ziet hij ook en toont begrip voor andere kinderen. kijk, mijn zoon krijgt van HB adviseur uitleg (al +2 jaar lang)voor dat soort zaken, en wij tips en advies. nu bijvrbeeld lezen ze op school een boek met mijn zoon chitaah waarin dat soort dingen worden uitgelegd en besproken. ze maken een denkframe zodat hij leert om te gaan met (zijn voorsprong en) zijn achterstand vanwege zijn leeftijd. ik ga het boek op zoeken.
bol.com | Dieren sjabloonboek, Laurence Cleyet-Merle | 9781409557159 | Boeken Zo teken je leuke dieren! deze twee heb ik. echt geweldig! vanaf 5 jaar staat er op! sjablonen boek is ook om te lezen met info over die dieren 7 dieren denk ik. en die andere staat onder het beeld wat je er bij moet tekenen bij elke stap heel duidelijk en zoontje kon zulke mooie dingen kon tekenen(maar moest hem wel zeggen dat hij ook groter kon maken dan het afgebeeld is in het boekje hahaha) hij pakt ook een bekertje enzo om het nog mooier te maken.
https://www.pipoos.com/deltas-ik-leer-tekenen.html https://www.pipoos.com/boek-zo-teken-je-leuke-figuurtjes.html
je moet de kleuter uitsprak ' ik kan het veel mooier/beter' niet serieus nemen. dat doen ze vaak. sommige kids nog irritanter dan andere hier in. er was een meisje in de klas die vond dat zij echt alles beter kon en constant dat aan iedereen vertelde. vaak is het niet zo en zo praten de kleuters met elkaar!
per jaar 18 methodetoetsen en 2 citotoetsen, best veel dus ja... Groep 7 is ook wel wat anders dan groep 4 he. Gisteren nog een goed gesprek met de juf gehad, ze gaan nu echt insteken in het leren van denkstrategieen, dat is wat er soms fout gaat, en ze is niet gewend iets in stapjes te moeten doen, eerder ging alles eigenlijk altijd vanzelf.
ja, in groep 4 zijn er denk ik 12 methode toetsen. en 2 cito's voor rekenen. deze week 2 methode toetsen gehad, maandag dus. en daarvoor ook 2 dus nog 8 te gaan. en ze maken cito voorbereidend toetsjes voor cito, cito zelf is volgende week denk ik.
18 methode toetsen +2 alleen voor rekenen! jeejtje. en dan komt heel veel andere vakken met hun testjes en toetsjes...
Belize, ik snap je reactie maar dit zijn de woorden van de juf, wat ze tegen onze zoon heeft gezegd. Jouw hoofdje kan al heel veel maar de handjes niet. Ze zei er wel bij, we gaan de handjes helpen, maar onze zoon zegt nu dat ze geen tijd voor hem heeft om hem te helpen bij de lastige werkjes. Maar je hebt zeker gelijk, zover had ik nog niet gedacht, en zeker met de frustratie denk ik dat hij nu in z'n hoofd heeft dat hij het nooit kan. Eens kijken hoe we dit gaan aanpakken. Bedankt voor de boeken tips, ga ik eens uitzoeken
Morgen gesprek op school naar aanleiding van een mail die ik naar de juf heb gestuurd, ik heb daar mijn zorg neergelegd dat ik me afvraag of ons zoontje de frustratie heeft uit de overtuiging dat hij het niet kan, of dat hij het echt niet kan. Ik ben benieuwd wat ze zegt.
kijk, niet willen doen is iets anders, maar niet kunnen ook als het uit een overtuiging/frustratie komt is echt. dus in beide gevallen is het 'niet kunnen'. je vraag moet zijn: of hij frustraties heeft en hoe je die kunt verminderen of verwerken of er achter komen of hij die heeft? de overtuiging, welke dan ook moet hem de moed en de hoop geven om te gaan oefenen. 'je handjes kunnen het niet, je hebt hulp nodig, anders kun je niet'; zo begrijpt een klein kindje. we moeten hier ook heel goed opletten wat we zeggen met zoontje. want hij gaat dan zoooo enorm erover nadenken, trekt conclusies. de juf vertelde laatst dat hij een kindje is dat de glas altijd half leeg ziet en nooit half vol. en hij heeft er echt last van op sommige momenten. bij mijn zoon werkt het als hij weet dat hij het niet perfect hoeft te doen, maar door het te doen, oefenen hij vanzelf steeds beter wordt. Nu snapt hij dat, maar 2 jaar geleden was dat echt moeilijk om voor hem te snappen.waarom? niet omdat hij te jong was enzo, nee. zoiets snap je als je de ervaring ervan hebt. als de ervaring ontbreekt dan zijn deze slechts een overtuigingen van anderen. hij moet willen om er een kans te geven, en zo krijgt hij de ervaring die bij die wijsheid hoort, zo raakt hij overtuigd. hij wachtte dus vroeger liever totdat hij het opeens zomaar kon. 'ik ben pas 4 jaar dus het komt wel-ooit-!'(tja dat hoort hij ook ergens, ik weet niet waar, niet bij ons thuis)en dus niets oefenen.
We hebben een heel prettig gesprek gehad op school, voor nu heeft ze het idee dat de frustratie hem niet helpt, dus ze laat hem op andere manieren zijn motoriek oefenen. Door papier scheuren ipv knippen, en groot papier geven ipv heel klein om te tekenen, vindt hij nu fijner. Zij denkt dat het beter is om zijn motoriek te laten door ontwikkelen zodat hij niet met frustratie in groep 3 zit, ze ziet namelijk dat hij alles graag in 1 keer goed doet, en als het moeilijk is vraagt hij hulp van de juf, niet voor tips maar zodat zij het afmaakt voor hem, dat herken ik thuis ook. Ze zegt wel, ik ben een groep 2 juf, ik heb genoeg om hem eindeloos uit te dagen en bezig te houden. Dat geeft ons een goed gevoel dat hij op z'n plek gaat zit ten daar. Ook gaan we nauw contact houden om hem goed te blijven peilen. Ze geeft ook duidelijk aan dat hij in groep 3 vanaf moment 1 flink uitgedaagd moet blijven omdat ze daar wel echt een voorsprong ziet, dus dit gaat dan ook erg goed besproken worden met de groep 3 leerkracht. Hij is ook verbaal heel sterk, maar sociaal emotioneel nog niet ver genoeg voor groep 3, ze denkt dat hij later mogelijk nog kan versnellen, maar voor nu adviseert ze rust en geduld. Met de wetenschap dat zij hem goed begrijpt hebben wij zeker vertrouwen in haar dat ze hem voldoende gaat uitdagen volgend jaar.
Gisteren gesprek gehad op school. Toen kwam oa ter sprake dat er een kans is dat ze L groep 2 helemaal laten overslaan, gelijk naar groep 3. Maar.... de kans is 90% dat ze dan bij D in de groep komt. Waarschijnlijk krijgen ze 1x groep 3. Hoe ik er over dacht en of D zou beseffen dat L hem misschien inhaalt en dingen eerder kan en hoe ik denk dat hij gaat reageren. Ik vind het lastig, D heeft nu al door dat L dingen eerder/netter kan (vnl mbt fijne motoriek) dus dat kan problemen gaan geven, maar L nog een jaar laten kleuteren, dat geeft ook problemen vrees ik Ik heb zelf wel vaak bij broer in de klas gezeten maar dat kwam door combiklassen dus dat is weer anders dan echt in 1 groep. Hier iemand ervaring met 2 kinderen in 1 groep?
de rapporten komen er aan! voor ons is dat aller eerste rapport. zoontje snapte niet eens wat het is dat hij gaat krijgen. hij dacht dat het iets was zoals een beloningssticker! hahaha. ik ben benieuwd. hij ook. ik dacht dat hij de cito's erg zou vinden. maar wat blijkt? er is tenminste iets spannends, iets nieuws om te doen! dus hij vindt het leuk. ook omdat bij sommige onderdelen de helft van de klas lekker mag vrijspelen omdat de cito in 2 groepen afgenomen wordt. hij komt wel vrolijk thuis. spellingstoets vond hij wel erg pittig. dat het geen dictee was(ik weet niet of dat klopt. spellingstoets is volgens mij wel dictee maar de taal toets niet) hij weet dus nog niet helemaal goed wat er getoetst wordt met een toetst terwijl hij het aan het maken is. en hij twijfelt veel zei hij. zo erg dat de juf hem verteld heeft, na een toetst, dat hij niet zo te veel moest twijfelen. we zullen zien. als de scores bekend zijn krijgt hij observatie door onze deskundige en ze gaat ook met de juf een gesprekje hebben en daarna krijg zoontje ook een uur bij de deskundige, gewoon om te kijken hoe het met hem gaat in het algemeen. de HB adviseur van de school is ziek, haar vervanger is er nog niet, nog niet geregeld. dus op dit moment alleen de juf die zijn extras moet managen. een hele taak voor de juf... EN hoe gaat het met iedereen hier?
Ik kom even aansluiten, meer als meelezend, maar toch.. Al enige tijd bezig met mijn dochter om te kijken hoe en wat. Onlangs, in overleg met de pedagoog, besloten om een intelligentietest te gaan doen. Iets later besloten deze nog niet af te nemen ivm haar leeftijd. Wel is er een deel afgenomen ter screening. Daarin worden alle vermoedens wel bevestigd. Ze is boven gemiddeld slim. Het belangrijkste voor mij was om te weten of er geen groot gat tussen verbaal en performaal zou zitten, maar dat is niet het geval. Ze scoort gelijkmatig hoog. Een waarde (iq) kunnen we nog niet geven (omdat het geen volledige test is geweest). We vinden het voor nu niet nodig om de volledige test te doen en wachten hier dus mee tot ze ouder is. Ook omdat ze toch in een combinatieklas zit (3 en 4 samen) en ze hier ook goed zit. Zeker op sociaal emotioneel gebied. Dus een klas overslaan, daar willen we nog niet aan. Wel zullen we aanpassingen gaan doen op andere vlakken en dus niet persé in het aanbieden van nóg meer werk. Ze werkt al vooruit en zit in de plusklas. Daarnaast is ze hooggevoelig, maar dat was voor mij als ervaringsdeskundige ( ) niet nieuw. Het brengt alles bij elkaar wel veel aan het rollen, aangezien ik zeer waarschijnlijk ook hoger dan gemiddeld scoor (onlangs een score 137) maar een lts opleiding heb en that's it. Maar wel tegen veel dingen al een leven lang aanloop. Maar ook mijn ex heeft dus dit "probleem" en is een aantal jaar geleden met ADHD bestempeld. Zijn vader is hoogbegaafd (148) waardoor het niet onwaarschijnlijk is dat mijn ex ook begaafd is. Kortom; alles bij elkaar zijn we onwetend geweest en zijn we tegen veel dingen aangelopen, hebben we een hoop ellende gehad hier in huis. Hadden we het maar geweten.. maar goed. Nu niets meer aan te doen. We gaan er mee aan het werk. Zowel ik als hij en samen begeleiden we onze dochter en dat doen we gelukkig goed. Ik ben allang blij dat we nu antwoorden hebben en langzaam aan dingen heel duidelijk gaan krijgen. Misschien niet helemaal on-topic, maar ik wilde het even kwijt.
welkom justme! zoontje mocht voor zijn rapport tekeningen maken! leuk hoor, alles dat hij vorig jaar moest doen denk ik. hij is blij dat hij dan ook zo een map krijgt bij de juffen! die krijgen ze in gr3 hoorde ik. ik denk dat de citos nu echt afgelopen zijn. he-he zoveel toetsjes echt zo meer dan 200 vragen in totaal denk ik..