versnelde kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 27 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.159
    8.892
    113
    T/m groep 4 een native speaker, daarna van de eigen leerkracht.

Filosofie is hier in de plusklas.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.159
    8.892
    113
    Spannend altijd al die veranderingen in een nieuw schooljaar, zeker als het om een nieuwe school gaat! En kiezen voor niet-versnellen is ook spannend! Fijn als dat soort dingen goed uitpakken!

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    is zo een plusklas samen met haar leeftijd of groepsgenoten of een mix van alle groepen middenbouw etc?

w hebben geen plusklas. is een kleine school

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.159
    8.892
    113
    Vorig jaar enkele groep, dit jaar combigroep (van twee leerjaren).

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.092
    3.875
    113
    #545 Jo79, 27 aug 2016
    Laatst bewerkt: 27 aug 2016
    Oh, Engels blijkt hier vanaf groep 6.
    Tegen die tijd is hij vast weer wat vergeten, maar dat maakt me niet zoveel uit. Hopelijk vindt hij het tegen die tijd leuker. We zullen het zien.
    Op deze school ook geen plusklas. Op de vorige school wel, maar die was zo opgezet dat 1/4 van de school in de plusklas zat en het nogal chaotisch was. Het idee was goed, de uitvoering liet te wensen over.
    Op zijn niewe school ligt het niveau wat hoger, ook van het levelwerk.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.159
    8.892
    113
    Hier verschilt het erg per leerjaar, maar er zitten ongeveer 4/5 kinderen per klas in de plusklas. De school trekt ook wel specifieke leerlingen aan, wat het hoge aantal wel een beetje verklaard. Ze zijn de richtlijnen voor deelname ook weer wat aan het aanscherpen, is en tijdje wat losser geweest. J. vindt het leuk en dat is ook wat waard. En de juf van vorig jaar begreep haar heel goed, wat ik ook belangrijk vind. Bovenbouw heeft een andere juf, hopelijk klikt dat ook.

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    bij ons ook 4-5 kinderen aparte lijn. maar bij ons is er maar 1 klas per groep. je kunt dan geen aparte plus klas openen denk ik.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.159
    8.892
    113
    Ligt er aan hoe je het opzet natuurlijk. Als je alles van drie (of wellicht nog meer) klassen bij elkaar doet, dan heb je toch een mooie groep qua aantal kinderen?

Hier is er trouwens onderscheid tussen extra werk en/of eigen leerlijn binnen de groep en extra werk en/of eigen leerlijn buiten de groep (extra werk binnen de groep kan bij ons zonder extra werk buiten de groep, andersom kan niet).

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ze zitten in de gang met boven en midden bouw samen en krijgen instructies van meester of juf die daarvoor bedoeld is, instructies per groep, voor rekenen 1 voor taal levelwerk een andere juf. maar ze hebben geen klas waar ze gezamenlijk instructies hebben. wat wel gebeurt dat de kinderen in de gang elkaars vragen beantwoorden. en lol trappen...

inderdaad, ze moeten eerst van eigen juf extras doen en als dat niet voldoende is worden ze op die lijn gezet.
    nu kijken ze weer in de eerste weken wie op de lijn gezet moet worden. zoontje wel. zijn lijn was al klaar gemaakt voor de vakantie. de juf moet steeds zoeken naar materieel voor hem. maar een maatje vinden is heel moeilijk helaas. als zij het toe konden laten met een groep hoger kindje. maar dat mag niet. zo een klas met kinderen uit verschillende groepen begint pas met gr6 en dat is buiten de school.hij moet dan heen en weer gaan.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.159
    8.892
    113
    Op zich biedt buiten de school ook wel mogelijkheden. En als het een volledige dag is, is het niet zo heel anders (hier zit het voor sommige kinderen ook in een ander gebouw). Hier doen ze ook veen 'traditionele dingen' in die klas, het is echt een ander programma. Rekenen en taal doen ze in hun eigen klas, deels met de groep mee, deels zelfstandig, net wat wenselijk/gepast is. In de tijd dat ze zelfstandig werken kan dat ook iets anders dan het reguliere programma zijn, dus bv. Smartgames, verrijkingsmateriaal, werk uit de plusklas, eigen project, ...

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.092
    3.875
    113
    Zo werkte het bij ons ook ongeveer. Alleen de opzet en uitvoering van de plusgroep was het laatste jaar ook zo dat het niet veel toevoegde.
    Naast de plusgroep levelwerk. Hier een volle plusgroep, omdat 1/4 ofzo van de groep er in zat en de samenstelling ook nog al eens wisselde.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik weet niet hoe het zal gaan dit jaar. het meisje met wie zoontje samen dingentjes zou doen(ze gaan goed met elkaar om en hebben lol) is niet zo ver met de schoolse vakken. ze wilt het heel erg graag maar ze heeft ook niet zoveel ervaring met die moeilijke dingentjes. dat geldt ook voor de andere verrijking kids. smartgames etc en moeilijke denk bladjes zijn gewoon in de klas wie het wilt na het af maken van werkjes die gewoon kan pakken.

ondertussen kwam ik achter wat de dilemma van zoontje is in zijn hoofd: hij vindt de dingen niet leuk waar hij goed in is. zelfs rekenen vindt hij echt niet zo leuk. ik weet niet wat dan de juf met hem moet. hij vindt andere dingen wel leuk maar het lukt hem niet...
    hij kan nu pas een beetje zelf schommelen9hij is bijna 7!), vanaf 4 jaar oud duw ik hem niet en hij zo hard proberen; ik zo vaak uitleggen, laten zien. Nee het lukte niet. nu we fysio hebben voor senso motorisch integratie kan hij ineens schommelen.

13. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Over plusklas en extra / ander werk, bij Q op school kunnen kinderen plus werk krijgen voor 'schoolse' vakken, nu in groep 3 bijvoorbeeld de zon lijn bij lezen en bij rekenen heb je dan ook zo iets. De plus klas is hier een keer per week een aparte klas met kinderen uit verschillende leerjaren. Ze behandelen dan hele andere onderwerpen dan die normaal gesproken in de klas aan bod komen, het is echt verdieping. Ze werken dan ook veel met webquesties als het goed is. De plusklas heeft als doel op een andere manier leren denken en leerstrategieen aanleren. De dingen besproken in de plusklas worden in de eigen klas verder uitgewerkt omdat deze kinderen het 'normale' werk gecompact aangeboden krijgen.

Geen idee hoe het precies in de praktijk uit zal werken, maar dit is wat ik ervan begrepen heb. Q start dit jaar in groep 3, misschien dat ze rekenen met groep 4 mee gaat doen ergens in dit schooljaar, lezen / taal hebben ze ook iets anders voor haar bedacht. Eigenlijk is de plusklas vanaf groep 4 maar hier gaat ze ook aan deelnemen. Ben erg benieuwd dus hoe het allemaal zal gaan dit schooljaar..

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    depq is dat een combi 3-4 klas? want een kindje met rekenen mee laten doen met een andere groep lijkt me anders best ingewikkeld.
    heel veel succes dit jaar, hoop het helemaal goed gaat met veel plezier!

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.092
    3.875
    113
    Wij hebben in de vakantie maar wat geoefend met schrijven enzo, want zijn fijne motoriek is niet zo goed. Hij is echt flink vooruit gegaan na een paar oefeningen. Vooral bij bepaalde letters, die waren eerst onleesbaar voor mensen die hem niet kenden of zijn handschrift dus niet.
    Op zijn nieuwe school is geen plusklas, maar wel levelwerk. Dat had hij samen met een ander jongetje gedaan en vond hij best pittig.
    Ze hebben hier ook meer 'doe-opdrachten' en ze moeten meer samenwerken dan op zijn vorige school. Tot nu toe zegt hij dat hij hier op een leukere manier leert dan op zijn vorige school.
    Misschien ga ik nog naar een plusgroepje kijken buiten school om als hij daar behoefte aan heeft. Op sport loopt hij trouwens ook tegen grenzen aan en leert dan doorzetten enzo.

16. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Hoi,

Wij hebben voor de grote vakantie een gesprek met de juf, ib'er en een ambulant begeleider van REC 2 gehad en zij hebben uitgesproken, dat ze denken dat onze jongste hoogbegaafd is.
    Hij heeft ook last van taalontwikkelingsproblemen. Geen handige combi dus. Hij weet zich niet altijd te uiten en dat resulteert dan in negatief gedrag.
    Hoe is het contact van jullie kinderen met klasgenootjes? M. zoekt heel bewust de rustige kindjes op, heeft in de klas ook een rustige plek waar hij naar toe mag om te werken. Hij is bij ons thuis echt de grappenmaker, al vanaf heel jong maakte hij bewust grappen. De grapjes van klasgenootjes vindt hij saai en kinderachtig...en zij snappen zijn grapjes niet.
    Speelt in de straat vaak met kinderen van 2-4 jaar ouder.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    beste marloes, zoals je weet dit is geen hoogbegaafde kinderen topic. het gaat voornamelijk over de kinderen die een jaar of meerdere jaren versneld zijn op school. en dan hun problemen op school.
    natuurlijk praten wij ook nu en dan over de ontwikkelingsvoorsprong van deze kinderen maar het gaat voornamelijk over de versnelling en de problemen en beslissingen daar in verband.

maar goed;
    je kindje heeft taalontwikkelingsproblemen, zeggen ze? Ik vind dat zeer vaag. alle kinderen kunnen moeite hebben met zich te uitten en sommigen hebben in fases meer frustraties hierover. waar hebben ze het over specifiek? wat gaan ze hierover doen.
    Is dat hun argument om je kindje niet te versnellen omdat zijn taal ontwikkeling niet voldoende is voor de volgende groep? bedoel je dat?

gr

18. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Het is geen combi klas, heb ook geen idee hoe ze het willen doen, school volgens mij ook niet. Volgens mij zijn ze erg zoekende maar staan ze gelukkig wel open voor dingen die ze niet eerder hebben gedaan (na een onderzoeksrapport ivm het iq van Q, maar dat is op zich niet erg). Zo zei de IBer aan het einde van vorig schooljaar al dat Q sowieso een keer gaat versnellen maar ze weten nog niet wanneer. Ik denk dat dat rekenen met groep 4 hier mee te maken heeft. Zo ook haar mee laten doen met de plusklas, dit is eigenlijk vanaf groep 4 en nog nooit hebben ze een kindje vanaf begin groep 3 mee laten doen.

Net na schooltijd riep de juf me ook al meteen. Ze heeft vandaag al met Q gesproken, haar uitgelegd dat ze nu even ook werkjes uit de werkboekjes mee moet doen zodat ze weet hoe het allemaal werkt en dat ze daarna veel zelfstandig zal moeten werken. Super fijn dus dat ze dit zelf al aan Q heeft uitgelegd en ook uit zichzelf terugkoppelde naar mij (dat was vorig schooljaar) wel anders. Ik heb er dus vertrouwen in maar vind het ook wel erg spannend allemaal hoor...

19. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik weet niet of ze het in elke regio hebben, maar bij verschillende universiteiten organiseren ze dit soort plusgroepjes. Misschien kun je daar eens naar kijken.

20. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Bij Q is dat erg wisselend, ze speelt met meisjes van 4 tot 6 jaar ouder (die komen haar ook zelf vragen om mee te spelen en gaan samen op haar kamer of buiten spelen), ze kan erg goed met jongere kindjes spelen wat dan meer bemoederen is maar ook wel redelijk met leeftijdsgenoten. De meisjes waar ze het meeste mee speelt zijn ongeveer haar leeftijd maar laten vooral verbaal niet over zich heen lopen. Die geven dus wel tegengas.
    Heb je hier iets aan?

Deel Deze Pagina