versnelde kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 27 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jaime

Jaime Niet meer actief

Rianne ik zou meteen een afspraak maken met de juf om je dochter door te spreken en je zorgen te uiten. Niet afwachten hoe het uitpakt. Ik weet uit ervaring hoe schadelijk het kan zijn voor een kind om onder haar niveau aangesproken te worden en dat een juf de grootte van de voorsprong niet altijd snel zelf ziet.

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat grappig is is dat je zegt dat doortoetsen, op een bepaalde vaardigheidsscore van cito toets een 'moeten' is. dat is echt niet zo.ze moeten ook 'passend' onderwijs aanbieden. ja, we zien het hoe het uitpakt in de praktijk. nee, het gaat niet specifiek om mijn zoontje. maar zo een klas waar mijn zoon zit, dat is een realiteit voor vele scholen.

vaak weet de juf wel heel goed wanneer een kind onder zijn nivoo werkt. (dat zeggen ze ook niet zomaar aan de ouders hoor) maar is gewoon niet mogelijk om het kindje apart te begeleiden en spullen en tijd te regelen.
    om het even over mijn zoon te hebben. hij is dus vanwege zijn voorsprong een zorg kind. dat betekent dat school tijd, geld en extra begeleiding geregeld heeft. maar je zou niet willen weten hoe beperkt het allemaal is, in de praktijk. hoe dat alles voor zoontje in de klas, in de praktijk uitpakt.
    je moet steeds maar kiezen, als school, voor zover ik begreep; waar zet ik mijn middelen in. en doortoetsen heeft daarin geen voorrang. geloof me, is echt zo. want het geeft alleen maar een idee. Hoe werkt het? wanneer je weet, dat het kind voorloopt, zo kijk je of het kindje gaten heeft in die kennis die hij/zij zelf onder de knie heeft, zonder daarin les gehad te hebben. nou, waarom? omdat je een nivoo hoger gaat aanbieden. zo ga je weten waaraan je moet beginnen(met gaatjes dus in de kennis die nog niet aangeboden is) maar als de school helemaal niet van plan is om hoger te gaan aanbieden, en denkt zich te redden met een paar extras dan is door toetsen niet relevant.

een kind dat onderwijs heeft gehad van gr4 en op gr4 cito een bepaalde score krijgt, dan kan de juf denken dat het kind misschien voorloopt. door toetsen begint dus over het jaar waar het kind nooit les gehad heeft. maar als het kind al in de klas 'extras' heeft in de vorm van hogere klassen is het normaal dat het kind voorloopt. dan weet de juf wat zij heeft.

het is niet zo dat de juffen blind in de klas doorlopen en niks kunnen zien en niks kunnen merken. maar ze moeten sommige dingen beter niet aan de ouders vertellen. zo krijgen de ouders zulke verwachtingen. er is veel mogelijk. ja. maar niet altijd uitvoerbaar in de realiteit. het pakt ook zo soms niet zo goed uit.

ik klink alsof ik een juf ben of zo. dat ik op kom voor de juffen. echt helemaal niet zo. ik heb alleen maar gezien hoe de juffen moeten werken. my god. ik ben blij dat ik geen juf ben.
    nog blijer dat ik niet op basisschool zit als een versneld kindje.

3. Jaime

Jaime Niet meer actief

Nee dat is niet wat ik zeg Belize. Ik zeg alleen dat de vaardigheidsscore niet betrouwbaar is als hij meer dan een jaar vooruit loopt. Als je dat dan wel betrouwbaar wil weten, dan moet je doortoetsen. Als je het niet wil weten dan hoef je uiteraard niet door te toetsen ;)

Vertel mij niet van de beperkingen, mijn dochter draait ook al een tijdje mee en is inmiddels uitgevallen met een vermoedelijke ptss.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat is ptss? kun je dat uitleggen? uitgevallen? klinkt ernstig.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Post traumatische stress stoornis.

Kinderen die misbruikt zijn en asielzoekers hebben dat heel vaak...
    Maar school kan dat dus ook veroorzaken...

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    jeejtje, natuurlijk. sorry, ik kon het kennelijk even niet plaatsen bij zo een jong schoolkindje. heel veel beterschap jaime.

7. Jaime

Jaime Niet meer actief

Dank je Belize. Ik had een heel verhaal getypt maar vind het toch niet prettig dat allemaal op het internet te zetten. Er is natuurlijk heel wat meer gebeurd dan werk beneden niveau krijgen maar kinderen kunnen inderdaad getraumatiseerd raken op school.
    Ik ga trouwens toch niet naar doortoetsen vragen maar wil nu wel goed betrokken blijven bij school (en deze school wil dat ook graag) Het doel is om weer plezier in school te krijgen.

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat is precies hoe ik het probeer te doen. met plezier naar school en blij weer terug naar huis.
    als je je verhaal wil delen kun je ook pb sturen. aan mij maar ook aan andere meiden hier! hoe je je prettig bij voelt!

9. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    Ik heb hier avi5 boekjes liggen die ze foutloos en in een redelijk tempo kan lezen. Echt, ik weet zeker dat haar niveau extreem hoog is qua lezen. Tevens weet ik dat ze het niet snel zelf aan de juf zal vertellen. Niet uit zichzelf iig. Rekenen is ook goed op niveau want anders hadden ze haar niet in groep 3 geplaatst natuurlijk. Ik heb geen idee of mijn dochter hoogbegaafd is eigenlijk. Is al wel een aantal keer gevraagd waaronder door de peuterjuf toen ze 3 was maar ik denk dat het te vroeg is om dit vast te stellen. Ouders met hoogbegaafde kids, wat waren bij jullie achteraf kenmerken hiervoor?
    Ik hoop dat ze gewoon lekker slim is, hoogbegaafdheid betekent een zorgenkindje en ik vind dit al zorgelijk genoeg.

Jaime, heftig dat ze ptss heeft.. Hoe kan het toch gebeuren hè..
    Daar zal idd wel meer spelen dan alleen onder niveau werken.

Belize, jouw zoontje is wel heel erg jong zeg! Heeft hij wel vriendjes in zijn klas? Dat vind ik nu het meest spannend om eerlijk te zijn.

10. Jaime

Jaime Niet meer actief

Belize, ik pb vanaf het begin heel veel met Saskia. Het is een een lang verhaal geworden inmiddels.

Rianne, ze heeft (nog) geen definitieve diagnose. Er is eerst meer observatie nodig. Haar problematiek is complex.

Ik zou gewoon een gesprekje aanvragen en je zorgen uiten. Dat is echt niet gek hoor als je kind met net 5 in groep 3 komt.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje heeft deze week elke dag een speeldate gehad! een goed begin dus. sommigen van zijn nieuwe klas en anderen van gr3 waar hij zou zitten als hij niet versneld was. ze spelen ook samen tijdens de pauze middenbouw. hij heeft wel vrienden in zijn klas waarmee hij al 2 jaar contact mee heeft. ook dus dates gehad vorig jaar, met deze vrienden toen ze niet in een klas zaten, en verjaardagen.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Inderdaad gewoon een gesprek aanvragen, Rianne. Vinden juffen over het algemeen alleen maar fijn. Zelf dingen aangeven is iets wat de meeste kinderen op die leeftijd nog moeten leren. Dat kan een mooi leerdoel zijn, aar als een kind dat nog lastig vindt, dan moet het zijn ontwikkling niet belemmeren. Mijn ervaring is ook dat leerkrachten het soms juist pas serieus nemen als je ook als ouder aan de bel trekt, zeker op deze jonge leeftijd.

Wat erg dat ze op zo jonge leeftijd al zoveel nare ervaringen heeft opgedaan met school, Jaime. :( Hopelijk vindt ze op de school waar ze nu zit weer een beetje het plezier en vertrouwen in school en vooral ook in zichzef terug.

belize, wat fijn dat hij het zo goed doet in groep 4.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    met vrienden doet hij het goed ja. maar werkboekjes nog een uitdaging voor hem. hij moet het nog allemaal leren. dat je oefent in een boekje met opdrachten. en ze zijn met rekenen zo ver beneden zijn nivoo dat hij de vragen niet zo goed begrijpt. hij heeft nu een gevoel van; o jeej gr4 dus het moet heel ingewikkeld zijn. maar langzamerhand begint hij het wel in te zien dat het mee valt. dat de klas nu pas leert om te halveren; dat gaf hem moed denk ik vrijdag. en dat de kinderen naar schoolboord lopen en daar een opdrachtje maken, eentje per kind. hij moest 20 halveren(makkie) en letter N op schrijven. ik vind het zo knap dat hij al durft naar schoolboord te gaan en daar iets op te schrijven. maar ik onderschat hem sterk volgens zijn kleuterjuf.

14. Jaime

Jaime Niet meer actief

Ik heb niet zozeer dat ik mijn dochter onderschat, maar meer dat ik andere kinderen en het onderwijs overschat. Erg fijn dat ze hem zo goed in de gaten hebben op school Belize!

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    #55 NiekeKris, 30 aug 2015
    Laatst bewerkt: 30 aug 2015
    Splitsen onder tien doen ze in groep 3 wel, maar de rest nu pas inderdaad, volgens mij. Kan me voorstellen dat dat voor hem niet moeilijk is. En kan me ook goed voorstellen dat de manier van werken wel wennen voor hem is.

Jaime, herkenbaar, dat overschatten van de rest en van het onderwijs...in mijn ogen is het daarom allemaal behoorlijk normaal wat mijn dochter kan en ben ik soms (nog steeds) verbaasd dat school niet (b)lijkt aan te sluiten.

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja overschat je het weer:deze klas leerde aan het eind van vorig jaar pas splitsen. 2 lesjes slechts. toevallig was zoontje er ook en kon niet geloven dat zij nu pas leerden splitsen.

ik bedoelde niet met de inhoud van de vakken of zo. maar ik onderschat hem bij zelfstandigheid, werkhouding, en durven om naar schoolboord te gaan, durven zijn vinger op te steken om een vraag te stellen of een antwoord te geven. vooral bij sociale zaken en zelfverzorging. deze zomer deed hij meerdere keren mee aan kinderquiz op vakantie, met oudere kinderen. ik kon het niet geloven dat hij HINT kon spelen bijvoorbeeld. hij oogt jonger dan zijn leeftijd dus ik schat zijn gedrag veel jonger in. ik denk vaak dat hij verlegen zou zijn of heel erg zenuwachtig of bang. dat is hij wel maar hij laat zich niet daarmee sturen.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja dat was dus de kleuterjuf! maar ik weet niet hoe de nieuwe juffen zijn. ze zijn wel erg lief en verzorgend en attent. dat wel.

18. Saskia78

Uh... Volgens mij onderschat jij nu iets belize...
    Heb hier een heel groep 3-rekenboek vol met splitsingen :)
    Sommen onder de 10 (en dus ook splitsen tot 10) horen ze gewoon te kunnen als ze naar groep 4 gaan.
    Bij voorkeur geautomatiseerd en al.

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nee hoor, ik onderschat het niet. zoon heeft wel dus de gr3 rekentoetst gedaan en wel met splitsen volgens mij. maar de klas was niet zo ver. dat hebben ze dus echt aan het eind van het jaar geleerd. zoon was slechts 2 middagen per week in die klas. de klas heeft verder hard daarmee geoefend volgens mij, maar echt in de laatste paar weken van vorig jaar. ik weet niet waarom ze zo laat waren.
    maar niet alle kinderen kunnen het goed volgens mij na de zomervakantie. die juf van gr3 is nu ook vervangen door iemand anders zag ik. ze was zo gespannen.

20. Saskia78

#60 Saskia78, 30 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 aug 2015
    Hier had heel groep 3 (nahja op de mijne na bleek) alle sommen tot 10 geautomatiseerd.
    Dat is onmogelijk als ze nooit hebben gesplitst.

Dan heeft die juf echt niet heel best werk geleverd vorig jaar...

Deel Deze Pagina