versnelde kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 27 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.676
    835
    113
    Vrouw
    Nou wat een rare zin inderdaad, zou voor mij ook afvallen hoor. Hebben begaafde kinderen dan geen ondersteuning en begeleiding nodig :(

Maar dat zijn dan toch geen verschillende niveau's? Ze maken allemaal hetzelfde alleen krijgen de zwakkere leerlingen meer instructie.
    En, en ik denk dat dat voor de meeste kinderen hier geld, is gewoon een klas in drie niveau's verdelen en mijn dochter dan bij de hoogste indelen echt niet toereikend :).

Hier is de school deze week begonnen. Ze doet nu groep 7. Het is hetzelfde als vorig jaar, 's morgens heeft ze geen zin in school en als ze uit school komt heeft ze het leuk gehad.

2. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Typisch he, van die overeenkomsten..
    Als ze zich nu al verveeld zou ik wel heel snel een gesprek met de juf vragen. Q komt, gelukkig, bijna elke dag terug met verhalen dat ze iets anders heeft mogen doen en ook dat ze dat erg leuk vindt. Ze mag andere werkbladen maken wanneer ze klaar is met de werkjes van de schrijfletters (zo zegt ze het zelf in elk geval). Ze mag dan even bij de juf komen zitten of de juf komt bij haar, legt kort uit wat de bedoeling is en daarna bespreken ze wat ze heeft gedaan. Q zegt dat ze de enige is met deze andere werkbladen maar vindt dit (gelukkig) erg leuk. Ze zegt letterlijk dat ze het fijn vindt dat de juf dit voor haar doet. En dit ondanks het eigenlijk nog steeds te makkelijk is.
    Ik ben erg benieuwd wat nu uiteindelijk het doel is van deze extra / andere werkjes. Morgen gesprek...
    Maar bovenal, en toch zeer zeker het allerbelangrijkste voor ons, ons meisje gaat na een jaar met heel veel tegenzin nu weer vrolijk naar school. Ze danst thuis weer vaak de kamer rond en is erg vrolijk. Dát is voor ons belangrijk.

Over een andere school vinden, is je zoon getest Belize? Als dat zo is kun je met het rapport met verschillende scholen in gesprek gaan, vaak heb je daar meer aan dan de schoolgids. Bij ons doen ze voor Q nu ook andere dingen dan in de schoolgids staan bijvoorbeeld. En weten ze op de huidige school al dat jullie gaan verhuizen? Waarschijnlijk hebben zij ook wel tips..

En wat werd gezegd, kinderen die meerbegaafd zijn hebben ook gewoon uitleg nodig. Maar in het gegeven voorbeeld kan ik me bijna niet voorstellen dat dat niet gebeurt.

3. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Niveau''s zijn absoluut verschillend. Het hoogste niveau krijgt veel meer uitdaging. Lesstof is anders, opdrachten zijn moeilijker, tempo is veel hoger.
    Misschien wordt het uitgebreider uitgelegd op de site van Malmberg die deze methode heeft ontwikkeld.
    Aanvankelijk lezen groep 3 | Lijn 3 | Didactiek en organisatie

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

ik denk dat ik het wel heel erg goed begrepen heb!

5. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Onze dochter is van maart 2011.
    Ze heeft een korte periode groep 0 gedaan. Daarna gewoon naar 1 gegaan. Halverwege groep 1 werd al duidelijk dat ze heel snel ontwikkelde op alle gebieden. Vanaf de februari dit jaar hebben ze haar groep 2 stof aangeboden. Daarna in mei de Cito's van eind groep 2 laten doen en toen de beslissing genomen om naar 3 te laten gaan na de zomervakantie.

Op de school van onze kinderen werken ze al jaren met niveaugroepen en plusklassen. Het werkt echt heel fijn. Weinig frustraties en elk kind krijgt voldoende aandacht een begeleiding.

6. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Als jij zegt dat meerbegaafden aan hun lot overgelaten worden heb je t volgens mij niet begrepen. Want dat is absoluut niet zo. Meerbegaafden zitten niet te wachten op een klassikale uitleg. Zeker niet van dingen die ze al lang begrijpen. Natuurlijk hebben ze aandacht nodig wat de lesstof, maar op hun niveau en tempo.
    Ze hebben bij deze leermethode zelfs eigen lesboeken met extra werk, verdieping enz. Er wordt continu uitdaging aangeboden.

Jij trekt wel heel snel een conclusie.

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    inderdaad. soort opdrachten die zij moeten krijgen zijn vaak open eind opdrachten die je echt met de juf moet bespreken. anders 'open je boekje maak het af' dat is binnen een maand 'dag dag leren'... dat doen de slimme kids echt niet. ik bedoel, maakt niet uit wat voor nivoo het boekje is, ze komen binnen 2 weken door de stof heen voordat je het weet zitten ze enorm te knoeien uit verveling.

het was alleen dit nieke. verder helemaal niets, ook niet eens over beleid voor versnellingen of zo. echt bizaar. Ze bedoelen hiermee echt zoiets van : ben je HB of zoiets, blijf uit de buurt, we hebben heel veel kinderen met achterstand
    school ietsje verder, heeft meteen op de homepage over hun speciale HB begeleider etc. ze hebben met elkaar dus afgesproken denk ik dan..

8. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Apart verhaal. Zou mij ook niet aanspreken als t hier op school zo zou zijn. Maar misschien zou doorvragen meer informatie geven.

Het enige wat ik eigenlijk wil zeggen dat het werken in niveaugroepen juist heel goed is voor meer/hoogbegaafde kinderen. Zeker icm plusklassen.
    En dat de nadruk er echt niet op ligt dat ze zonder uitleg aan t werk moeten. Maar dat de nadruk er op ligt dat elk kind werkt en leert op zijn eigen niveau.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Meid, waarom praat je alsof je weet om welke school het gaat? en om welke methode? je hebt echt geen idee. maar toch zeg je dat ik het niet goed begrijp? wie heeft het over klassikale uitleg?
    kijk, je hebt kinderen die intelligenter zijn, en je hebt kinderen die didactische voorsprong hebben. Maar je hebt ook de kinderen die en intelligent zijn en een enorme didactische voorsprong hebben waar de voorsprong elk jaar groter wordt zonder dat ze inzet tonen. die kun je echt niet met de verrijking binnen een leerlijn behandelen. ECHT niet. dat heet zorg kind aan de bovenkant.

Ik ga geen afspraak maken ook omdat we niet eens een bezichtiging hebben gehad voor een huis in die wijk. dat is een voor onderzoek voor ik naar de huizen ga kijken. maar deze school ga ik niet eens in de buurt...ik ga mijn tijd hier niet inzetten.

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Elizar! welkom in onze topik! topik bestaat al heel lang, maar de meeste dames hier, we kennen elkaar hier al jaren! mensen hier weten om wat voor een jongen het gaat, als ik over mijn zoontje praat. hij is echt lief en prachtig maar hij is echt voor vele scholen problematisch. omdat hij op een onbegrijpelijke wijze steeds buiten de leerlijnen valt.

11. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wat grappig: onze dochter is ook van maart 2011! :) Vrijwel een gelijk pad doorlopen dus. Al was het hier eigenlijk al redelijk zeker in november (na het maken van de Cito voor groep 2).

Ik snap denk wel hoe je het bedoelt én ook waar de andere dames hier op doelen. Maar ik denk dat zo'n eerste onderscheid best een prima opstap kan zijn om te kijken wie waar aan toe is. Hierin zullen uiteraard ook snel genoeg verschillen ontstaan. Hopelijk pakt dat ook goed uit als blijkt dat ze nog meer uitdaging nodig heeft! Hier heeft school het soms best moeilijk met die leerlingen die extra uitdaging/verdieping/versnelling nodig hebben, maar het gaat voor alsnog ok.

Bij de oudste gaat dat straks in de vorm dat ze 1 dag in de week naar een speciaal, apart klasje gaat waarmee ze hele andere dingen leren (debatteren, programmeren, samen opdrachten doen, eigen thema's etc.). Hierbij krijgen ze ook 'huiswerk' mee, maar hiervan is het de bedoeling dat je dit op school gaat doen. Zo is er dus minder tijd voor de normale lesstof en gaat ze dus automatisch een deel van de stof zelf doen. Dit dan bij vakken waar zij al enorm voorloopt. Bij haar speelt ook nog dyslexie, waarbij ze weer extra tijd en aandacht nodig heeft bij taal en rekenen: dus haar dagen zijn wel gevuld tot 14.00. Daarna lekker thuis aanrommelen met hetgeen ze nog extra wil doen/lezen/bekijken en spelen en sporten.

Bij de middelste zou zo'n aanpak niet echt werken denk ik. Die zou de overige 4 dagen geïrriteerd raken. Maar voor nu gaat het ok. Binnenkort een gesprekje met de juf van groep 3 over hoe het gaat en dan ga ik ook vragen hoe ze wil gaan handelen als blijkt dat de stof niet toereikend is. Soms duurt het even voordat dit bij E. blijkt omdat ze nogal stilletjes kan zijn op school, dus ik ben ook benieuwd in hoeverre juf een representatief beeld weet te vormen van wie en hoe ze is, maar ook wat ze laat zien zo die eerste weken.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    de juf maakte vorig jaar een handelingsplan voor zoontje het duurde langer dan een maand omdat ze samen met een HB begeleider het maakte. toen het klaar was en wij moesten het tekenen, was zoontje zo een 50% van de doelstellingen bereikt. dus de juf zei zoiets van.. deze gaat dan de kast in ben ik bang. want het gaat veel te snel met de doelen voor een jaar. ik moet nu al verder zoeken wat ik kan aanbieden.

13. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Bedankt voor je warme welkom...:D
    Natuurlijk weet ik niet om welke school het gaat en hoe jouw kind is.
    Ik wilde alleen maar zeggen dat werken/leren op verschillende niveau''s niet HOEFT te betekenen dat je kind aan zijn lot wordt overgelaten. Maar dat is blijkbaar anders opgevat.
    Sorry hoor....
    En dat jullie hier al jaren met elkaar praten is fijn, maar ik hoop niet dat elke nieuwkomer met een wat andere mening over een leersysteem zo welkom wordt geheten. ;)

14. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Bedankt voor t delen van je ervaringen.
    ik het 6 kinderen waarvan er 5 op school zitten. Alle 5 totaal anders en alle 5 hebben ze een andere manier van aanpak en begeleiding nodig ( Diagnoses ADD, ADHD en dyslexie).
    Tot nu toe redden ze het alle 5 goed op hun niveau. De basisschool geeft hun ee hele goede basis. Ik ben meer dan tevreden over de manier van werken. Voor mij zoon met ernstige dyslexie en ADHD en voor mijn versnelde dochter.

Voor mij is het bijna onbegrijpelijk dat er scholen zijn die moeite hebben met meer/minder begaafde kinderen. Dat geeft wel aan dat ik blij mag zijn met de scholen waar mij kindere'n op zitten.
    Het lijkt me heel verdrietig en frustrerend als je als ouder (s) ziet als je kind ongelukkig is op school.

15. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.676
    835
    113
    Vrouw
    Wet je wat het is, de meeste scholen kunnen inderdaad omgaan met begaafde leerlingen. Maar met de uitschieters tussen de uitschieters wordt het een ander verhaal.

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je hebt helemaal geen andere mening meid. dat er op verschillende nivoo's worden gewerkt gaat al zonder afspraken tegenwoordig. de methodes al hebben hun verrijkingslijnen en de juf kan heel makkelijk differentiëren binnen haar groep. Dat is volgens mij altijd zo.
    er stond echt dat de kinderen met achterstand /minderbegaafden extra begeleiding krijgen,beoordeelt wordt wat ze nodig hebben. maar dat geldt dus niet voor de meerbegaafden. alsof die allemaal precies op een lijn zouden zitten. je maar ook naar die kinderen kijken wat ze kunnen en wat ze nog moeten leren etc. een goede school praat in de schoolgids over passend onderwijs en daarin ook specifiek over HB lijnen, voorsprong, talent onderwijs, school pedagogen, Hb onderwijzers, en school protocol voor de kinderen met ontwikkelingsvoorsprong, versnellingsprotocol etc. als de school niets over deze zaken schrijft in de schoolgids dan moet je je tijd daar echt niet aan verliezen.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mee eens.

18. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

#598 ElizaR, 6 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 sep 2016
    Ik heb het even nagekeken in onze schoolgids. Daar is een hele paragraaf aan gewijd.
    Dat vindt ik eigenlijk meer dan normaal. Er is ook een paragraaf over andere problemen (dyslexie, gedragsproblemen enz) Er wordt duidelijk uitgelegd welke zorg en aandacht elke groep krijgt.
    Er wordt trouwens gewerkt met deze methode voor extra verdieping/uitdaging Pittige Plus Torens

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    JA! zie je wat ik bedoelde? duidelijk toch? eerst dus gids lezen dan bellen met vragen en dan pas een afspraak maken. als er niets staat in de gids dan bedoelen ze ook 'niets' in het algemeen.

20. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Ik zou denk ik toch bellen met vragen als er niets in de gids stond. Misschien alleen al om ze er op te attenderen dat ze een beetje eenzijdig onderwijs geven. Als het echt waar blijkt te zijn dat er niets is voor meer/hoogbegaafde kinderen.
    Ik kan me er gewoon geen voorstelling van maken. Zo''n school is dan toch geen afspiegeling van de maatschappij?

Deel Deze Pagina