versnelde kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 27 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Het zou kunnen hoor, dat het wiskunde is. Ik had net een gesprek met de juf, ze zei dat er voor rekenen veel verschillend plus werk is, het 'gewone' plus werk en daarnaast nog een aantal andere dingen..

Gesprek was erg prettig. Q voelt zich duidelijk op haar gemak in de klas. De juf vertelde dat ze vandaag had gevraagd hoe iedereen iets had gevonden. Q had haar vinger opgestoken en gezegd dat ze het saai vond met de reden (te makkelijk). Dat had ze vorig jaar nooit gedurfd! Dit vond ik echt het allerbelangrijkste van het hele gesprek om te horen..
    Verder begint ze maandag met 'zon' en krijgt ze plus werk voor rekenen. Dit om te beginnen en dan kijken wat nog meer mogelijk is. Ze is voor de plus klas opgegeven en daar gaan ze Spaans krijgen, super leuk.
    Verder is het wel jammer dat er geen ontwikkelingsgelijken in haar klas zitten. Misschien gaan ze haar met lezen koppelen aan iemand van groep 4, maar dat weten ze nog niet. Nu eerst dit allemaal. De juf wil dat we het blijven aangeven hoe Q het op school vindt en we regelmatig met elkaar spreken.
    Misschien heel stom, maar het maakt me allemaal niet zo veel uit wat ze leert. Ik vind het zó fijn dat wij en vooral Q serieus genomen wordt en ze zich veilig voelt om zichzelf te zijn op school. Ik ben in elk geval blij :) (waarschijnlijk nu ook de hormonen dat ik dat extra belangrijk vind, haha)

2. pisum

pisum Fanatiek lid

31 dec 2007
    4.492
    7
    38
    Groene Hart
    Ik kan me dat heel goed voorstellen debq! Heel fijn dat gevoel, dat je kind serieus genomen wordt. Dat ze echt luisteren en kijken wat zij nodig heeft. En dat je regelmatig met elkaar in gesprek kunt gaan. Top!

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja hoor is wiskunde, een soort intro vergelijkingen met Meneer X. echt heel leuk. zoontje was erg blij.

4. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.679
    842
    113
    Vrouw
    Het gaat goed op school. Ze laat een groei zien die de juf niet voor mogelijk had gehouden :).
    Ze is de enige in de klas die groep 7 doet en krijgt dus helemaal individueel op maat instructie en dat vind ze heerlijk. Ze hebben levelwerk voor haar aangeschaft en dat krijgt ze in haar weektaak.
    Erg positieve start dus :)

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    geweldig jamio! hoop het zo door gaat!

6. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.679
    842
    113
    Vrouw
    Ja ik hoop het ook!

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wat enorm fijn Jaimio! Hopelijk blijft dit zo goed gaan :)

8. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Hoi meiden;
    Ik lees en schrijf ook graag mee.

Zal eerst heel kort iets over mijn zoontje vertellen.
    In november wordt hij 5.
    Toen hij drie was is hij op een peuterbehandelgroep geplaatst; ivm met een taalontwikkelingsstoornis. Hij heeft, om op de groep geplaatst te worden, een intelligentie test gehad en hier kwam uit wat wij al wisten: Een behoorlijk grote ontwikkelingsvoorsprong.
    In combinatie met zijn taalontwikkelingsstoornis erg pittig voor ons zoontje.

Het was echt even spannend of hij naar het reguliere basisonderwijs zou kunnen, maar gezien zijn verbale ontwikkeling flinke sprongen had gemaakt, hebben wij de keuze gemaakt het te proberen op het reguliere onderwijs.
    En dat is tot nu toe erg goed gegaan. Hij kan zich verbaal nu ook voldoende redden op school.
    Wel is het een erg introvert ventje die zich erg aanpast aan de verwachting.

Vorig schooljaar werd in de klas ook wel duidelijk dat hij een flinke voorsprong had. Maar toch kreeg hij nog geen extra werkjes bijvoorbeeld.
    Uiteindelijk heeft de IB-er hem getoetst qua lezen en haalde hij met gemak de toets voor eind groep 3. Toen kwamen de werkjes ook wat meer, maar ze bleven onder zijn niveau.

Nu zit hij in een nieuwe groep, vanwaar hij volgend jaar vervroegd door zou kunnen stromen naar groep 3. (hij is dan 5)
    We hebben een informatie avond gehad en daarin hebben ze laten zien wat ze de kinderen allemaal gaan aanbieden dit jaar.
    Was wel even slikken, want echt bij alles dachten wij :).. dat weet hij al.

Ik heb daarna nog even een van de twee juffen gesproken, maar ik heb het vermoeden dat het weer een beetje de kant op gaat van vorig jaar. Ze was vol enthousiasme aan het laten zien dat hij ook woordjes kan maken, als hij uitgedaagd wil worden. En ze liet het woordje d-oo-s zien. Maar ja, dat deed hij al voor hij 4 werd.. (hij schrijft zelf boodschappenlijstjes bijvoorbeeld, als hij mee gaat met boodschappen doen)
    Ik vind het zo lastig hoe ik hier op de juiste manier over moet communiceren naar school toe. Maar mijn zoontje zegt nu al, dat hij zich verveelt.
    Hij had zoveel zin om weer te beginnen na de zomervakantie. Hij wou graag sommetjes maken. Maar de 'uitdagende' werkjes zijn sommetjes waar hij ook allang voorbij is.
    Binnenkort willen we weer een afspraak met de IB-er erbij, om toch wat concreter plannen te maken, hoe we hem dit jaar gaan uitdagen.
    Hij zal er zelf nooit mee komen en past zich keurig aan de groep aan. De juf zei: "maar hij doet echt keurig met iedereen mee hoor". En dat geloof ik meteen ;), maar het verklaard wel ook meteen waarom hij thuis zo ongelofelijk druk is.

Dus, als jullie nog tips voor me hebben :), dan hoor ik ze graag :D

9. stokstaartje

stokstaartje Actief lid

19 dec 2012
    119
    0
    16
    Hoi Pleak,

1 en al herkenning. Onze zoon kon al kleine woordjes lezen met 3, kloklezen tot 5 minuten nauwkeurig en rekenen onder de 10 nog voor zijn 4e verjaardag. Allemaal door zelf te vragen..wij hebben antwoord gegeven op zijn vragen maar hem zeker niet gestimuleerd.
    Vorig jaar bleek zijn voorsprong stevig. Ondanks dat mijn zoon inderdaad de makkelijkste werkjes uitkiest als hij de keuze krijgt. Hij wil absoluut elk risico vermijden om mogelijk foutjes te maken.:)
    Uiteindelijk is in overleg besloten om hem maar echt 1 jaar te laten kleuteren. Hij zit nu dus met net 5 jaar oud in groep 3. Wat ik wel jammer vind is dat het op onze zoon redelijk gebruikelijk is, met name jongens, verlengd te laten kleuteren. Er zitten nu dus best veel jongen in zijn klas die dit kalenderjaar nog 7 worden. Dat is best een groot verschil dus ben benieuwd hoe dit allemaal gaat uitpakken. Maar hem naar groep 2 doen was ook geen optie. Wat bij mijn zoontje opviel was dat hij tussen leeftijdsgenootjes ook geen aansluiting vond, wel in gek doen en buiten spelen, maar absoluut niet in praten. Kinderen begrijpen zijn vragen niet en lopen dan gewoon weg, of geven hele gekke antwoorden waar mijn zoon dan weer niks van begreep....het is en blijft een moeilijk iets....

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    Hoi meiden,

Leuk zo'n topic!
    Hier ook een 'snel' meisje, maar ook een enorm vermoeid meisje helaas.
    Ze kan heel goed leren (echt een spons) maar school durfde er weinig nee.
    Ze zit nu in groep 5 en gaat nu ook naar de topklas(eindelijk).
    Alleen, hoe weet ik of ze zich niet verveeld?
    Eind groep 4 deed ze met eind groep 5 mee (combi klas) en dat ging prima.
    Verder doet ze plus werk, en dat gaat haar ook makkelijk af.
    We kunnen haar niet teveel belasten. Haar vermoeidheid beïnvloed haar school prestaties.

11. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.679
    842
    113
    Vrouw
    @MamaChantal,
    Als ze haar vorig jaar met groep 5 mee lieten draaien waarom doet ze dan nu weer groep 5? Lijkt me dat ze zich dan wel gaat vervelen ja...

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    chantal; is dat omdat gr6 bij bovenbouw hoort? Of dat ze haar straks haar eigen lijn zullen aanbieden? bij het begin van t schooljaar doen ze even check of zij iets vergeten hebben of achteruit zijn gegaan. gewoon opfris weken?

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik kwam de reken meester van zoontje van vorig jaar tegen. even gekletst. Hij vindt zoontje echt erg leuk. hij vertelde me dat hij hem zo super leuk vindt omdat hij altijd zo vrolijk is, aandachtig zijn juf luistert, gewoon mee doet in de klas, en altijd met een lach op zijn gezicht. WOW, ik heb thuis wel vaak een zeur piet. hij doet dat expres om mij te manipuleren? (de beschrijving komt eigenlijk overeen met me zelf toen ik een kind was-nog steeds-.) Ik ben hier zo blij mee, dat hij op school vrolijk mee doet!

14. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Oh, ja, heel herkenbaar! Mijn zoontje doet ook alles om te vermijden dat hij een foutje maakt. Wij proberen hem zo veel mogelijk mee te geven, dat fouten maken helemaal niet erg is. Dat doet iedereen. Je kan er ook van leren.
    Spannend hoe dat uit zal gaan pakken bij je zoontje! Ik herken het ook
    van wat je verteld over de vragen. Althans, mijn zoontje is net een soort mini lopende encyclopedie. En weet overal van alles over te vertellen. En dat wordt niet altijd even leuk gevonden. Hij heeft/had een vriendje waar het best goed mee samen ging. Maar de laatste tijd merkte ik dat het vriendje niet meer leuk vond, dat hij altijd van alles 'weet'. Ik heb geprobeerd aan mijn zoontje uit te leggen, dat niet alle kindjes het leuk vinden, als hij zo veel wil vertellen. Maar het vriendje wil nu bijna niet meer met hem spelen :(

15. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Wat geeft je dochter zelf aan over school? Lijkt mij, dat als ze vorig jaar met gemak mee kon doen met groep 5, het een stap terug is, om weer bij het begin van groep 5 te starten.
    Zit ze nu weer in een combi klas?

16. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.679
    842
    113
    Vrouw
    Wat fijn Belize. Mijn dochter gaat zitten zuchten en commentaar leveren als de instructie haar te langzaam gaat ;).

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat doet mijn zoontje ook in observatie verslagen. een beeld van een kind dat zich verveelt steeds. maar deze meester had echt een ander indruk. vond het erg leuk om te horen!

18. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.679
    842
    113
    Vrouw
    Oh geweldig, dat betekent dat hij zich dus niet verveelt en niet dat hij zich aanpast?

Mijn dochter heeft volgens de juf nog een leerpunt in instructies onder haar niveau volgen. Maar ik heb er mijn vraagtekens bij of dat een leerpunt moet zijn? Is het niet juist belangrijker om zoveel mogelijk op haar niveau aan te sluiten en komt het luisteren naar dingen die je te langzaam gaan niet met de tijd?

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn zoon moest bij rekenen instructielessen zeker missen volgens de deskundige. gewoon voortoetsen compakten verrijking. maar het is voor de scholen heel moeilijk om dit te regelen. Nou zoontje krijgt 1 van die lessen verrijking instructie, op een andere dag gaan we naar fysio. maar de rest van de dagen moet hij gewoon zitten en zich gedragen. hij vindt ook een boel lessen dit jaar die je met de juf met de hele klas doet saai. maar er is ook een verschil tussen 2 juffen. ene is een leukere verteller dan de andere.

20. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.679
    842
    113
    Vrouw
    Ja ik begrijp dat het in een reguliere klas niet makkelijk is. Maar mijn dochter heeft nu dus geluk dat ze wel individueel instructie krijgt. En moet je dan bewust weer situaties gaan creëeren om haar niet die juiste afstemming te geven? Puur om er mee om te leren gaan. Niet omdat het niet kan. Dat is mijn vraag.

Deel Deze Pagina