Belize ik denk dat je niet alleen moet kijken hoeveel letters kinderen kennen, of cijfers. Maar ook naar het algehele niveau van het kind. Waar Q erg veel moeite mee heeft bijvoorbeeld is dat ze zegt steeds na te moeten denken hoe ze iets zegt omdat andere kinderen haar niet begrijpen, dat ze steeds dingen uit moet leggen daardoor. Dit icm al kunnen lezen begin groep 2 bijvoorbeeld geeft toch echt wel problemen. Volgens mij is het dus niet of het een of het andere maar een combinatie. Hier nog een week naar school en dan herfstvakantie. Na de vakantie start de plusklas van groep 4, ze krijgen dan Spaans en Q gaat daar ook aan mee doen. Ik vind het super leuk voor haar en hoop dat ze in die plusklas wat meer aansluiting vind dan nu het geval is in haar eigen klas.
Ja jouw zoon is echt enorm bijzonder........ Ik denk dat je even moet ophouden met je zoontje verheffen boven alle andere kinderen. Het is hier geen opbied forum. Er zijn mensen die voorbeelden geven van hun kind en daar een vraag over hebben. Die hoeven niet te horen hoe bijzonder apart jouw zoon is. Die willen horen dat het normaal is wat hun kind kan, of dat het toch iets voor loopt. Daar kun je dan wat mee, maar wat schiet iedereen er mee op om als antwoord te krijgen: '....... maar dat is niet te vergelijken met zoontje, want die is heel anders.'?
Is dit een reactie op mijn post over mijn jongste dochter? Ik denk bij haar ook helemaal niet aan versnellen hoor. Was gewoon even een vraag tussendoor.
ja natuurlijk gaat het niet om de letters. dat probeer ik dus ook te zeggen. maar het wordt een discussie over letter kennis. alsof je, als je zoveel letters kent je verveelt op school, maar als je die niet kent, kun je heel erg blij naar school gaan. ik baal van het gesprek hier eigenlijk. je hebt zoveel soorten scholen en zoveel verschillende manieren en methodes, juffen. ik wil daarover lezen in de berichten. jij vertelt wel best detail, ik ook, jamio ook. dat waardeer ik. Hoe het geregeld wordt en hoe het gaat op school en wanneer er gesproken wordt over versnelling en hoe het met verrijking werkt. het is geen topik over ik 'heb een slim kind en kijk wat hij kan en ik maak me zorgen dat hij zich verveelt op school.' het is dus echt veel meer en ingewikkelder dan 'je vervelen'...
ja, maar niet op deze manier. je zei in je bericht dat jij misschien een vertekend beeld hebt en misschien niet zo weet hoe de kinderen op gr1 zijn. dat heb je dus niet. er is genoeg aan te bieden in de kleuterschool aan de kinderen die letters al kennen. toen ik over 16 letters iets schreef praatte ik echt niet vanuit mijn ervaringen met mijn zoon. maar ik ken best veel gr1 kinderen, van gr1 op mijn zoons school. en het is geen super school, een binnenstadse school. en ja, heel veel gr1 kinderen kennen al letters. maar wat zij moeten doen met de letters, bijvoorbeeld woorden moeten noemen die met die letters beginnen en eindigen, dat kunnen ze niet dus allemaal ook als ze de letters herkennen...
ga toch je eigen topic openen als je vragen hebt...en de vraag of dat normaal was, was hier niet gesteld. het was eerder zoiets van: mijn kindje kent al 16 letters maar de juf wil daar niets mee doen.
sterker nog ik kende op psz een boel kinderen die letters kenden voordat ze school begonnen... het is dus niet zo bijzonder. en letter kennis is niet de maat. maar een gr1 kindje 200 stukjes puzzel zelfstandig maakt. dat vind ik dus bijzonder voor een 4 jarige, die gaat zich 'vervelen' tijdens de les 'letters leren'...
Ik hoop dat je het niet zo bot bedoelt, maar het komt allemaal erg onaardig over nu die laatste berichten. Jaimio plaatst gewoon een stukje en daar reageren mensen op.. Waarom zou dat hier niet kunnen? Dan zijn andere zaken ook niet zo relevant hier. Zoals bijvoorbeeld wat jij wel bijzonder vindt in groep 1, jij bent namelijk niet het referentiekader en het gaat niet over al dan niet versnellen en problematiek die daar mee samenhangt. Bepaalde richtlijnen zijn er niet voor niets op scholen. Een kind van 4,5 dat zoveel letters niet alleen herkent, maar ook leest e.d. is echt niet zo standaard zoals jij het doet voorkomen. En nee, dat hoeft helemaal geen probleem te zijn in de kleuterklas, maar daar ging het helemaal niet over. Jaimio postte gewoon iets en dat past prima in dit topic wat mij betreft. Zo niet, dan maak ik graag een nieuw topic aan waar dit soort vragen en onderwerpen wel 'mogen' en kunnen
Het komt inderdaad erg onaardig en uit de hoogte over. Ik snap ook niet zo goed hoe het een letterkennis discussie is? Het gaat toch niet over alleen losse letters kennen? Ik weet wel ongeveer wat de doelen zijn van groep 1 en 2 en dat mijn jongste daar wat op voorloopt. Maar het blijft toch zo lastig in te schatten omdat je die voorsprong tegelijk weer zo normaal vind.
ABRI; ik ben boos niet bot. topik vervuilen zonder excus en dan ook nog eens beschuldigen beledigen als iemand eerlijk een antwoord geeft. begin gr2 heb je leeshandicap screening op de scholen. als je begin gr2 15 letters niet kent dan heb je dat vermoedelijk. je krijgt dan extra aandacht of je kleutert langer. zo weet men al in januari gr2 al welke kinderen naar gr3 gaan. op gr2 kunnen heel veel kinderen al woordjes lezen. bij ons gr3 heeft altijd 6-7 al lezende kinderen aan het begin.
Nou schijnbaar vatten meer mensen het als bot en onaardig op. En vervuilen, excuses aanbieden.. Jeetje, wat overtrokken allemaal Nou dan zitten onze kinderen vast op een hele rare school, want ze hoeven letters echt nog niet te kennen op dat moment en zeker geen 16. En je gaat al helemaal niet langer kleuteren als je geen 16 letters kent of extra ondersteuning krijgen in groep 2. Ook lezen er misschien een handjevol kinderen een X aantal woorden begin groep 2 (door ze helemaal te hakken en dan te plakken, dit leren ze namelijk in groep 2 hoofdzakelijk). Begin groep 3 lezen er misschien 1 of 2. Ook op de andere scholen, van kinderen van vergelijkbare leeftijd die ik ken, lezen er echt niet zoveel kinderen begin groep 3, laat staan in groep 2. Maar goed jij weet volgens mij alles beter, dus het is vrij zinloos dit..
Hopelijk zie je wel in dat jij nu vooral het topic vervuilt door jouw boosheid en irritaties. Anders had het gewoon een klein stukje hier geweest. Nu is het een 'ding' van straks meerdere pagina's. Zonde toch?
Hier moeten ze 16 letters kennen om naar groep 3 te gaan. In de klas van mijn jongste (groep 3 dus) zitten er geloof ik 4 kindjes die al lezen, waarvan 2 kindjes al heel goed.
hoezo abri, je ziet het toch, dat ik 'even' moest op houden met het verheffen van mijn zoontje. lees je dat niet? ja, rare school.. wat moet ik hierop zeggen meid? wat probeer je nou te doen? wat wil je dat ik zeg? ja zinloos dit. mee eens. zinloos.
Hier dus vergelijkbaar, ook dat je wel een X aantal letters moet kennen voordat je naar groep 3 gaat (en dus niet begin groep 2 al). Een jongetje leest echt goed (eind groep 4 niveau, die las in groep 2 al geregeld voor in de klas uit gewone boeken) en onze dochter leest samen met nog een meisje dus zelf.
Hier krijgen ze er ongeveer 16 aangeboden in groep 2, maar die hoeven ze niet te kennen om naar groep 3 te gaan. Mijn zoontje, ook groep 3, kwam er iig niet aan, maar pikt het nu op in groep 3. Mijn dochter, versneld naar groep 2 gegaan, redt de 16 net wel, net niet, maar is verder nog totaal niet bezig met hakken/plakken/lezen, wat natuurlijk helemaal prima is in (begin) groep 2.
op de scholen?? Welke scholen. Hier hoe je absoluut niet begin groep 2 15 letters te kennen, dus hoe kun je dat nu zo stellig zeggen?? Mijn dochter kende die echt niet en heeft zeker geen leeshandicap of hoe jij dat noemt. Ze is heel erg vlot met lezen en leest in de zon lijn. En ja hier was in dec destijds al bekend dat ze niet naar groep 3 zou gaan, maar niet omdat ze een leeshandicap had maar omdat ze daar sociaal emotioneel niet aan toe was. Sorry dames, ik heb verder niks te zoeken in dit topic maar wordt er zo doodmoe van hoe Belize alles denkt te weten.
Het verschilt dus wel een beetje per school. Hier hebben ze kern 0 was het geloof ik ook maar half gedaan omdat iedereen al zoveel wist. Maar het zal heus niet op 1 lettertje aankomen, als het overall gezien maar genoeg is om naar groep 3 te gaan. Maar deze eisen stellen om naar groep 2 te gaan zoals belize schrijft zou ik echt raar vinden, dat klopt gewoon niet.