versnelde kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 27 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn zoon is niet zo een betrouwbare bron in dat soort dingen, zeg ik eerlijk. hij heeft E3 rekenen cito in maart gehad. (a gescoord, trots trots!)
    maar pas eind mei besloten wij(advies van school dus) om hem te versnellen. toen mocht hij in juni 1 keer per week naar gr3 om te wennen. dat was knutselen en een beetje computer. minder dan 2 uur per week. en in juli pas 2 keer per week. maar nog steeds niet wanneer er les gegeven werd. volgens mij was het een verfris lesje over splitsen? en dat sommige kinderen het niet konden daarom een inhaal lesje? ik weet het niet. maar hij vertelde dus dat de juf aan de klas uitlegde hoe je splitsen moet, en met kleine getallen.
    bij halveren, (zegt dus mijn zoon)waren zij met kleine, makkelijke of afgeronde getallen bezig, 10, 20, 12 en hij vertelde dat sommige kinderen dat ook niet zo goed konden doen.
    een jongen van zijn klas vertelde mij vorig jaar dat de reken speurders van de klas, dus de beste rekenaars zoals hij zelf niet zo ver waren met rekenen. (maar dat kan net zo goed betekenen dat zij nog geen keersommen maken, of kunnen delen)
    we krijgen binnenkort een info gesprek. da weet ik misschien meer.
    ik hoorde van zoontje dat bijvrbeeld bij lezen de zon groep al apart zit in de bieb, vanaf vrijdag(1 week school). hij blijft bij de juf met de maan lezers. sommige vragen vond hij best pittig van begrijpend lezen. maar hij vond het geweldig dat hij met de grote groep zit bij de juf! he he eindelijk weer niet apart moeten zitten. vorig jaar bij werkjes, lessen altijd in zijn eentje gezeten, arme jongen, was nog geen 5 jaar oud aan eigen tafeltje.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Maar je begint met splitsen ook niet bij getallen als 12 en 20...
    Maar bij 1-5... Later tot 10... Etc.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.873
    113
    In de klas van mijn dochter - en in de methode waar zij mee werken dus niet. De klas van jouw zoon ken ik niet, ben wel benieuwd met welke methode zij dan werken.

En ze beginnen dus inderdaad met kleine getallen. Als die lessen met 10 en 20 ed waren, dan waren dat niet de eerste lessen met splitsingen, want die beginnen met veel kleinere getallen (volgens mij in alle methoden?).

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat de HB adviseur zei dat de juf zoontje zou voor toetsen. dat is dat hij voor elk ding, voordat ze in de klas zou aanbieden toetsen om te kijken of hij er erdoorheen is. dat dus ipv doortoetsen. zo gaan ze zijn werkjes compacten. en richten op de gaatjes in zijn kennis. dat is ook wat ze op HB onderwijs van je dochter deden misschien? eerst toetsen, zo nodig compacten, zo nodig verrijking, en zo door gaan, zo doet hij met de klas mee.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik ben vorig jaar met mijn dochter zeker een half jaar bezig met splitsen bezig geweest dmv haar huiswerk.

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    OK. dan hebben ze het wel gehad. anders loopt de klas wel heel erg achter. maar goed, ze begonnen net met halveren! aldus mijn zoontje!

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Saskia meid; ik kan je link niet openen, en ik zou eigenlijk willen weten wat zij in gr4 zullen leren. gr3 weet ik redelijk omdat ik de cito gezien heb.maar gr4 weet ik niets van. ik ga kijken of het lukt met jouw link.

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb geen idee nieke! ik heb alleen die rekennen/taal-oefennen.nl maar dat komt soms ook niet overeen met wat zij werkelijk leren. maar zoon heeft op school geen rekenen of lezen geleerd. zat gewoon bij de kleuters. en deed talenten lijn. rooster tekeningen, smart games,klok lezen etc.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik keek net naar die link met rekenen. nou zeg.

10. Saskia78

Hmm ik heb volgens mij geen link geplaatst :)

Maar je kunt even zoeken op "kerndoelen groep 4" of "wat leert mijn kind in groep 4"

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    halveren was het. niet splitsen. ze moeten halveren en verdubbelen in gr4 dus meteen de eerste week. splitsen is eerder gebeurd denk ik dan leren halveren.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat heb ik gedaan. dankjewel.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.873
    113
    Halveren is toch ook splitsen? Splitsen is niets anders dan een getal verdelen in twee andere getallen die samen dat getal vormen? Natuurlijk is er bij halveren slechts één antwoord mogelijk, terwijl je bij 'vrij splitsen' meerdere keuzes hebt, maar bij half ingevulde sommen (dat er bv. staat dat je 5 moet verdelen in 2 en ... en dat je dan de puntjes in moet vullen) is er ook slechts één antwoord mogelijk. En eigenlijk is halveren en verdubbelen dan nog de meest makkelijke variant, omdat ze in veel (alle?) methoden ook met dubbelsommen werken in groep 3.

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nieke, splitsen is niet delen, maar halveren is dat wel, delen. zo leren zij langzamerhand keren en delen.verdubbelen en halveren.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat is een dubbelsom?

ik heb geen idee wat zij leren in gr3. en wat in de boeken staat. zoon begon gr4 met halveren. en vorig jaar zag hij dat zij splitsen leerden. ik zag hoe makkelijke sommen er waren bij cito eind gr3.

16. Jaime

Jaime Niet meer actief

Ja dat is een goede manier, vooruit toetsen met de methodegebonden toetsen.
    Maar dat deden ze bij mijn dochter niet. Ze gaven een gecompact programma en ze vonden dat dat voor alle kinderen moest voldoen.

17. Saskia78

Dubbelsommen is 1+1, 2+2 etc...

En dan heb je ook nog De Vriendjes Van 10.
    1+9, 2+8 etc :)

En de sommen zijn simpel ja maar voor sommige kinderen moeiljjk zat.
    En je moet ze ook geautomatiseerd hebben.
    Belangrijk voor groep 4 :)

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    topdown noemen ze het, terwijl het echt dat niet is. ik zag ook hoe ze deden bij hb school. niet mijn voorkeur eerlijk gezegd. ze kunnen elk kind een ander gaatjes hebben en kan heel vervelend zijn als ze steeds verder gaan. ik vond het niet goed. alles compact. niet mijn ding.

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    weer iets nieuws geleerd Saskia dubbel sommen. verdubbelen is natuurlijk iets anders. kun je 27 verdubbelen? dan moet je 7 en 20 eerst verdubbelen en die bij elkaar doen.

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.873
    113
    #80 NiekeKris, 30 aug 2015
    Laatst bewerkt: 30 aug 2015
    Halveren is een vorm van splitsen, dat stukje van delen hoort het er dus wel bij. Bij splitsen kun je verdelen in gelijke of in ongelijke delen.

Zie ook de site die je zelf eerder noemde (neem tenminste aan dat je deze site bedoelde?): https://www.rekenen-oefenen.nl/rekenen-groep-3/splitsen/halveren#

Deel Deze Pagina