versnelde kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 27 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Anouk, ik teken ervoor om er zo ontspannen in te (kunnen) staan! Stond ik overigens ook toen de oudste aan school begon. Na ongeveer een jaar begonnen er alleen helaas 'scheuren' te ontstaan in die ontspanning... Ik zou maar wat graag willen dat ik er nog zo ontspannen in kon staan en dat twee en half jaar spelen (mijn kinderen zijn in het voorjaar geboren) voor mijn kinderen voldoende zou zijn.
    Zich ontwikkelen doen ze overigens wel natuurlijk. ;) En spelen ging de oudste juist weer doen toen ze in groep 3 zat, dus dat kan ook. ;)
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik ga het vertellen wat ik bedoelde. straks als ik tijd heb. vandaag is agenda vol.

    nu alleen dit: moeders van niet versnelde kinderen zijn welkom. juffen, onderzoekers, begeleiders etc. omdat het om het onderwerp gaat. iemand die helemaal geen versnelde kinderen heeft kan wel over versnelling zijn mening, ervaring, kennis vertellen en over het onderwerp gewoon praten. ik jaag dus niemand weg. maar het een topik proberen te maken, waar het alleen over voorsprong kinderen gaat vind ik niet ok. want dit eindigt altijd met een ruzie.

    topic vervuiling bedoelde ik echt niet jouw berichten. je geeft antwoord op de vragen zo ver het hier mogelijk is. maar ik denk niet dat iemand hier wat aan kan hebben. het kan ook heel erg misleidend zijn. hierdoor kan een verkeerd beeldvorming tot stand komen, zo kan iemand tegen eigen kind vooroordelen vormen die via de herkenningspunten ontstaan.

    het is lastig om mee te praten in een discussie waarin sommigen de versnelde kinderen hier, als de maat willen gaan gebruiken en hun moeders als ervaringsdeskundigen om te bepalen of een kind voorloopt of het kind 'bijzonder' is. dat vind ik een hele foute manier van praten over kinderen. waarom? omdat het per kind heel erg kan veranderen.
    ik zeg dat uit ervaring. wat een kind kan is een zaak voor een deskundige te bepalen. wat een moeder ziet, hoe een moeder meet, en inschat en hoe een moeder het kan interpreteert kan totaal mis zijn.

    als ik letter kennis als voorbeeld geef:
    ja letters kennen is een parameter. maar het gaat eerder om 'kunnen lezen'. omdat dat een cognitieve ontwikkelingsstap is. En wat een juf klank letter herkenning noemt, is vaak echt heel wat anders dan dat een kind aan zijn moeder laat zien welke letter het is en hoe het klinkt. t is echt ingewikkelder dan dat. hoe een kind op school moet laten zien dat hij een letter kent is vaak echt wel heel anders thuis en op school. ook omdat het om kleuters gaat en omdat het om een methode gaat.

    ja, kinderen hoeven geen letters te kennen tot gr3. maar ze leren die wel vanaf gr1, spelenderwijs. maar vanaf gr3 begint de les uren klok. de meet periode begint pas dus met gr3. het kind krijgt les en wordt de uitkomst gemeten. zo volg je een kind. leren lezen is gemiddeld 80of 40 uren bijvrbeeld. maar als je bij de kleuters niets kon leren heb je op gr3 een probleem. want dat gaat dan veel te snel.

    ook, een kind dat kan lezen, begint op gr3 met zonlijn. maar dat kind kan met de teller erbij vanwege leersnelheid in maart naar maanlijn gaan. een ander kind dat slecht 15 letters kent in begin gr3 kan met onderwijs uren ineens sprongen tonen en in maart op zonlijn zitten en daarna extras krijgen.

    dat weet jij zelf ook allemaal. dus waarom steeds de discussies begaan of een kind een didactische voorsprong heeft of niet, terwijl dat duizend maal gezegd wordt dat 'wat kan mijn kind' lijsten niet zo zinvol zijn zeker bij kleuters. hoe een kind leert, dat is de discussie. en hoe de school hierin wil aanpassen.

    ik ga ook een antwoord schrijven op je vraag. maar niet nu.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Het beeld van een juf of specialist kan toch evengoed vertekend of zelfs totaal onjuist gezien worden? Daar ken ik ook genoeg voorbeelden van.

    Ik ben voor 'samen' zoeken naar het hoe en wat. Sommige dingen zie of kun je als ouder niet, andere dingen als juf of als specialist niet. Door met elkaar in gesprek te gaan, ontstaat vaak een redelijk compleet beeld.

    En beeldvorming krijg je toch wel, ook als mensen niet posten, ze kunnen immers meelezen. Ik heb zelf veel aan de ervaringen van anderen, kan me dus heel goed voorstellen dat anderen dat ook hebben (ik dacht ook dat dit topic bedoeld was om ervaringen uit te wisselen?), zonder dat ze die ervaring als wetmatigheden aannemen.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Misschien is het meer dat jij zelf ook iets aan de ervaringen wil hebben? Waardoor het automatisch ervaringen moeten zijn van mensen die minstens zo ver in een 'proces' of misschien liever nog wel verder staan?

    Ik zie het meer als een topic voor alle bezoekers van zp en van mij mogen ze dus ook 'iets' hebben aan mijn/onze ervaring als ouders met een versneld kind zijnde. Dit kan in mij ogen prima naast een 'professioneel traject' lopen.
     
  5. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Belize, we hebben dit probleem vaker gehad. Jij drukt je wat te onhandig uit en ik vat het te persoonlijk op. Laten we er maar over ophouden, mijn vraag is al beantwoord door de andere dames.
     
  6. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Belize waar misschien ook rekening gehouden kan worden is het feit dat bijna elke school anders om gaat met versnellen. Zo zijn er scholen die er 'trots' op zijn om te kunnen laten zien dat een kind versneld is en kinderen relatief snel laten versnellen. Daarnaast zijn er scholen die er bijna alles aan doen om ervoor te zorgen dat een versnelling niet nodig is. Bepaalde scholen willen bijvoorbeeld dat een kind na een versnelling mee komt met het gemiddelde van de volgende klas. Andere scholen hanteren een norm van de Cito's van minimaal een jaar verder met een I score is mogelijk versnellen.
    Dit zijn dus behoorlijke verschillen en misschien dat mede hierdoor veel vragen bij mensen ontstaan (bij mij in elk geval wel).
     
  7. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Nou, hier is het hoge woord eruit.
    Vandaag een uitgebreid gesprek gehad op school en onze dochter gaat volgende week kennismaken in groep 4 en zal vrijdag afscheid nemen van groep 3. Na de herfstvakantie begint ze dan in groep 4...

    We hebben wat materiaal meegekregen om wat achterstand weg te gaan werken in het schrijven en rekenen en verder gaan ze haar uiteraard goed begeleiden en in de gaten houden.

    Morgen gaan we het haar vertellen, ik ben benieuwd naar haar reactie...
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Spannend, meintje!
     
  9. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat zijn allemaal onderwerpen waarvoor mijn topik was bedoeld. school en kinderen die extras nodig hebben en misschien moeten worden versneld. ik wilde in het begin van de anderen horen hoe het gaat. waarom? omdat ik tegen de versnelling was en onze school zei dat ze dat ook niet wilden doen.
    uiteindelijk moest de school ons overtuigen dat in het geval van mijn zoon het beter was( als we dat niet doen raakt hij binnen 2 maanden in een zware depressie die risico kunnen we niet nemen, we raken hem dan gewoon kwijt als hij naar gr3 gaat).
    EEn jaar daarvoor, in het eerste jaar, was het ons gelukt met de steun van onze zelf betaalde begaafdheid deskundige om de school te overtuigen,begeleiden dat zoontje niet naar gr3 ging(met 4 jaar oud)
    maar het werd na die kleuter periode heel erg gespannen en onaangenaam tussen de school en ons. omdat school zoontje alsnog wilde versnellen. zij hebben hun eigen deskundige ingehuurd ipv onze. zij heeft een advies geschreven en ons overtuigd voor de versnelling. haar advies geldt dus voor alle scholen in de stad. hij is op dit moment de enige leerling die versneld is op onze school(behalve een paar herfst kinderen). zij doen dat dus echt niet zo snel.

    ik heb nooit gezegd dat mijn topik bedoeld was voor de daadwerkelijk versnelde kinderen. maar wel over de versnelling(verrijking verdieping etc). ook de ouders die geen kinderen hebben die versneld zijn, of kinderen waarover een versnelling gesproken wordt, zijn gewoon welkom. Ik snap niet hoe zoveel mensen dit zo verkeerd kunnen begrijpen. Het gaat dus niet over de kinderen met ontwikkelingsvoorsprong of vermoedelijk HB etc. Maar over versnelling en school problemen. om daarover te praten hoef je dus dat niet thuis te hebben. Is dat duidelijk?

    mensen denken misschien dat Ontwikkelingsvoorsprong en versnelling altijd samenvallen. dat is dus echt niet zo. want gemeten OVoorsprong zegt weinig op de hele jonge kinderen. de test is niet betrouwbaar.(dat is mijn mening maar er zijn ook genoeg wetenschappers die ook zo denken)
    maar er is meer aan de hand. over Ovoorsprong en didactische voorsprong waarom vaker niet samen vallen? het is dus vaker zo. integendeel van dus van het beeld dat men in de media doet verspreiden.

    in de klas van mijn zoon zijn er tenminste 4 kinderen met ontwikkelingsvoorsprong zonder versnelling die het heel goed doen. en naast deze kinderen zijn er 2 kinderen ook met OVS die dus vermoedelijk HB zijn(die niet bij de top groep horen, die zelfs moeite hebben met lezen of rekenen) die kinderen zijn ook niet versneld (bijna half jaar versneld, gedeeltelijk wegens de ouders's insistance). terwijl zij dus 'geteste' ontwikkelingsvoorsprong hebben.
    als de juf ontwikkelingsvoorsprong als de maat zou gebruiken zou het om 8 kinderen gaan die in een plus groep zouden moeten zitten.
    maar de maat is dat niet, hoe intelligent die kinderen zijn is een ding maar wat zij op school nodig hebben qua stof, hoe zij op school doen.
    dat is de maat. (extra uitdaging op gr3 en kleuters werkten niet bij deze kinderen.)
    dat onderscheid is voor mij nog altijd de reden waarom ik mijn kind niet naar een HB school wilde sturen. want dit, dus kijken hoe een kind functioneert vind ik realistischer dan hoe een kind een IQ toets maakt.
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    een moeder van zo een kind, dat niets/nauwelijks laat zien op school en werkelijk heel weinig weet van school stof, eist nu al jaren speciale werken van de school. in dezelfde groep als mijn zoon nu. vorig jaar bijvrbeeld, ik vroeg aan haar kind 6x6? ze zei 66. heel geniaal vindt de moeder dat. LEuk ja, maar ze weet het antwoord dus NIET, ook niet als ze nadenkt. want dan zegt zij 12. dat is op gr4.
    de moeder ziet dat niet. wil dat niet zien? ze scoort alleen maar e's en d's bij de citos. met lezen zit zij in dyslectisch groep(de verklaring halen lukte niet bij een deskundige, maar toch in D protocol gezet omdat de moeder dat wilde, samen met de juf dat uitproberen. maar het werkt nog niet voldoende) in de laagste avi van de klas zit ze, samen met de kinderen die 2 buitenlandse ouders hebben waar thuis geen ned wordt gesproken. de moeder van dat kind eiste van de school dat zij geen cito's meer doet met haar dochter... echt zo steeds ruzie met de school.

    ik mag die moeder. een geweldige mens. haar ideeen over onderwijs vind ik geweldig. maar niet realistisch. we kunnen veel lol hebben samen. super lieve vrouw. maar haar kind hoort (samen met haar moeders ideeen over HB) bij een HB speciale school. want zij leert echt niets tijdens de les op deze school.
    zij vindt, gek genoeg, dat mijn zoon naar een HB school moet gaan. omdat hij op school alles al weet wat hij nog moet leren.
    wie heeft gelijk?
    dat weten we niet. maar de mening verschil is er over wat HB is en wat zo een kind nodig heeft. HB school kijkt naar toets score van iq toets. Onze school wat het kind laat zien hoe hij van de lessen leert. mij is het duidelijk. zij met haar score naar hb school. omdat het van die school exact zo geregeld is.

    dat mening verschil is hier ook, en daarom wilde ik niet over ontwikkelingsvoorsprong hebben, maar gewoon over de versnelling vermoedelijke versnelling etc.

    snappen jullie t meningsverschil hier?

    nu komt het: iemand die hier vertelt over haar kindje (16 letters kennen, thuis, als er doorgevraagd wordt, door de ouders) vervolgens zeer geïrriteerd reageert op een eerlijk antwoord, als de reactie op haar bericht is, dat een verrijking of versnelling waarschijnlijk niet eens nodig is op dat moment, omdat binnen gr1, differentie van de methode voldoende zou zijn, en lekker spelen ook een optie is, dat het mee valt met de didactische voorsprong. Dan begint automatisch een discussie over wat nou normaal is op gr1 kind. ja, tot een bepaalde hoogte vind ik dat niet zo erg. maar het gaat dan echt niet meer over versnelling, maar over ontwikkelingsvoorsprong, alsof didactische voorsprong en ontwikkelingsvoorsprong zelfde horen te zijn, en vaak samen vallen(dat is dus niet het geval Ovoorsprong en didactische voorsprong vallen vaker niet samen en gedeeltelijk daarom kunnen de Kinderen met O met %80 gewoon goed doen op de regulaire scholen.)

    OOK omdat de letterkennis niet de maat is, dat de intelligentie van het kind hoger kan zitten etc. dan loopt dus het gesprek altijd uit de hand. vaak tussen de juf en ouders. maar ik heb ook vaak genoeg gehad dat sommige ouders het oneerlijk vonden, dat mijn kind versneld was, en hun kind niet. openlijk op schoolplein mij vragen hoe ik dat allemaal geregeld had....mensen die ik niet eens ken. wat kan je kind wat mijn kind niet kan. dat zijn de ouders die willen dat hun kind ook op de verrijking zitten, omdat die OOK heel slim zijn als mijn zoontje. Ik moet dan uitleggen, hoe het nou zit.
    hier ook even dan: (zoontje verheffen dan maar)
    mijn zoon krijgt die verrijking niet omdat hij zich verveelde. omdat hij met net 5 jaar oud, een paar keer 1 uurtje ging wennen bij de toenmalige gr3 (nu zijn eigen groep) en omdat hij geen werkboekjes had, mocht hij vrij achter de comp 'spelen, game'en'. ( ik waarschuwde de school keer op keer, op letten met de computers) hij kon dus, binnen zijn wen uurtje, de gr5 rekenen openen op de comp, en daar maakte hij de moeilijke keersommen. de verrijking kinderen die dat zagen vertelden dat aan de juf. 'dat mag hij niet!' Hij opent een account waar het niet mag.

    wat bleek, zij moesten nog leren keren...de juf zag dus toen dat zoontje de tafels al wist. en de rekentijgers zaten bij hem op een gegeven moment, samen enorme lol hebben met de computer en hij het allemaal uitlegde hoe je dit en dat kon openen en kon doen. wat is keren. een NERD dus. en de juf vond het ok bij zijn wen uur.
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat meisje waar ik het over had zit nu op gr5, en kent de tafels nog steeds niet. 'moeite met tafels' staat overal als een kenmerk van HB kinderen. dus de moeder vindt het prima, dat haar reken werkboekje al 1,5 jaar leeg staat, tja dat heb je dan als je een HB kindje hebt, het boeit haar niet. ze is wel boos op de d en e scores van de cito. de juf weet niet wat zij moet doen.

    ik zeg tegen haar, dat tafels niet kennen, en ook niet snel kunnen berekenen best lastig kan zijn op gr5. dat men met 'de moeite met tafels' heel wat anders bedoelt dan dat. maar volgens haar is dat geen probleem. dat komt nog wel. als de juf nu haar dochter begrijpt dat zij super intelligent is en haar verrijking geeft met leuke opdrachten zoals mijn zoon krijgt. Ze wacht totdat zij 8 jaar oud is. dat is ze volgende maand. ik verzin dat echt niet.

    Ik weet dat het kind super intelligent is. maar zij snapt de tafels en keren nog niet helemaal. ze werkt niet, oefent niet, kan niet leren in de klas, kan zelf ook niet leren, omdat ze met lezen ook een probleem heeft. en ze moeten nu ook behoorlijk met delen oefenen. en de getallenlijn dat dit jaar met TOT 120 begon is nu al 500, en het jaar gaat met 7000 eindigen. wat gaat zij dan doen?

    het kind kan weinig laten zien op school en wat die thuis kan laten zien is soms ook niet zo veel anders dan dat. (want 16 letters of 25 letters kennen is en blijft letterkennis, een voorbereiding van leesonderwijs. dat kun je niet met een kind vergelijken dat lezend, rekenend schrijvend de school begint en dat onzeker wordt omdat hij op school de letters moet leren)
    en als ik dat allemaal zeg dan gaan de moeders hier met mij over hoeveel letters je moet leren op g1 etc praten. maar daar gaat het niet om. je kunt aan zo een moeder vertellen dat het best knap is wat de dochter kan. maar dat is niet wat zij ons vraagt. Toch? zij vindt het zelf al knap, en de vraag was hoe de dochter de juf kan laten zien wat zij thuis kan, namelijk dat zij 16 letters kent. maar dat vind ik dus echt zo sneu voor het kindje. laat haar gewoon spelen en de juf gaat wel wat met haar doen straks. ze zit op gr1. en er is nog veel te leren op school.
    weinig cognitieve uitdaging is vaak niet de enige probleem als een kind niet naar school wilt op kleuter leeftijd. een boel kinderen hebben van die fases. gemiddelde onder of boven gemiddelde kinderen. andere problemen op school dan cognitieve.

    kleuter ontwikkeling is anders dus. en ja , het gaat niet met de leeftijd. een kind kan met 5 jaar niet meer een kleuter zijn met zijn cognitieve ontwikkeling. daar is 'het kunnen lezen' wel een teken van.


    ER is duidelijk meer aan de hand met dat kind. dat kan ik me voorstellen. maar dat bespreek je verder in een nieuwe topic. open je eigen topik. want van de reacties hier, weet je misschien beter welke vragen moet je stellen. in plaats daar van, hier willen blijven, met mij ruzie zoeken, mij beledigen vind ik echt vreemd.
    en vervolgens een boel moeders die op willen komen voor de moeders die hier komen en vragen stellen over hun kinderen...Tja. wat is dat?
    je kunt toch niet boos op mij worden als ik eerlijk zeg dat ik niets van je verhaal herken. maar dat ik meerdere kinderen in gr1 ken die met je kindje te vergelijken zijn.

    ik ben hier een van de meest ervaren moeders over deze discussies. dat is niet alleen vanwege mijn zoontje. dat terzijde.
    mijn ervaring met mijn zoontje, juist vanwege de discussies over de versnelling en verrijking verdieping met scholen(ja, scholen) gaat ook over andere kinderen. de juffen en de deskundigen, wanneer ik het wilde onderbouwen dat zoontje, zonder versnelling of halve versnelling met verrijking, level werk het ook wel zou kunnen doen, zeiden ze altijd dat dat dus niet zo was. hij moest versneld zijn en met level werk. daarnaast alsnog kon dat niet voldoende zijn als hij 8 jaar oud wordt.
    omdat ik die super intelligente kinderen ken van de groep, geloofde ik dat niet. die en die, die kunnen toch met zoontje dat doen.. Nee, zo ver is dat kindje nog niet...ik weet dus hoe ver die kinderen zijn. super ver. allemaal lezend naar gr3 op avi nivoo e4. waarom niet met mijn zoontje?
    deze zijn reken tijgers, leverwerk kinderen taal toppers. maar van hun eigen leeftijd. ze lopen dus max een jaar voor.

    zeg ik dat om mijn zoon te verheffen boven alle kinderen? nee. ik dacht, toen mijn kindje 4 jaar was, dat op school binnen een jaar zijn voorsprong weg zou vallen, ingehaald zou zijn. maar dat is dus niet zo gegaan.
    de school zegt nu dat met 8 jaar het verschil juist groter zou zijn dan nu. ik denk nog steeds dat het juist kleiner gaat worden. weer discussies met de juffen en de deskundigen over de toppers van de groep. maar goed...dat is dus allemaal mijn zoontje verheffen boven alle andere kinderen?

    ik vergelijk mijn zoon niet met andere kinderen. ik reageer niet vanuit een beeld dat vertekend is door mijn ervaring met mijn zoon. ik vind, als ik eerlijk ben, zeggen dat je door je eigen kinderen een vertekend beeld hebt van wat gemiddeld is arrogant. je kind is dus zo ver dat jij echt niet meer inschatten wat nou gemiddeld kan zijn op een bepaalde leeftijd. dat je vanwege je slimme kinderen vertekend beeld hiervan hebt.
    mijn zoon is apart. ja dat vind ik.

    succes met je nieuwe topik over snelle kinderen!

    no hard feelllings...
     
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik hoop dat ik met plakken knippen goed gedaan hebt...niemand hoeft zo een lange tekst te lezen. maar goed.
     
  13. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Goh.. Nou dan ben ik graag arrogant. Ik zie en ken genoeg kinderen aardig goed om wel een enigszins representatief beeld te hebben van wat 'gemiddeld' is. Ook vanuit mijn opleiding heb ik daar een heel goed beeld van. Maar ja, mijn eigen beeld betreffende mijn kinderen is vertekend ja. Zij hebben alledrie op bepaalde gebieden gewoon een andere ontwikkeling doorgemaakt (tot op heden) in vergelijking met dat 'gemiddelde' kind. Daar ben ik gewoon eerlijk in..

    Maar hey jij bent een van de meest ervaren schrijvers hier toch? ;) Ik denk dat je nog veel kunt leren wat betreft het communiceren met anderen hier. Dan nemen mensen ook makkelijker iets van je aan in plaats van dat het meteen weerstand oproept. Want ja je zegt soms best hele zinnige dingen ja (en ook genoeg dingen waar ik vanuit mijn eigen kennisgebied en ervaringen helemaal niet achter sta), maar de manier waarop is soms echt tenenkrommend. En nee, dat hoef je niet te veranderen zolang je zelf die behoefte niet voelt, maar het zou de 'sfeer' ten goede kunnen komen en misschien verwarring of misverstanden kunnen voorkomen.
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Nou, exact dit idd!
     
  15. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    @Belize: ik lees dat het je nog steeds bezig houdt. We gaan dit voor eens en altijd uit de wereld helpen. Ten eerste reageerde ik niet gepikeerd op eerlijke jouw antwoord. Het waren de eerste paar zinnen waarin je insinueerde dat ik mijn kind push. Dat is absoluut niet zo. En de manier waarop je je zoon er steeds bij haalt (niet alleen bij mijn reacties). Maar goed daar ga ik het niet meer over hebben.
    Ik denk dat ik mijn ervaring niet helemaal duidelijk heb opgeschreven.
    Waarom ik wil dat de school er meer mee doet (niet versnellen) omdat ze destijds niet alleen 16 letters kende maar daar ook woorden mee maakte en boekjes bij leest. Ze zat toen 1 mnd(inclusief kerstvakantie) op school. Inmiddels is ze veel verder dan toen. We hebben (4 mnd later) gesprekken gehad op school hierover, een Dhh-lijst ingevuld, maar omdat ze daarin niet opviel (wel op concentratie) hebben we daar niet veel mee gedaan. Lekker laten kleuteren, versnellen zou ik nu ook niet willen want ze is nog erg jong. Maar ik merk en hoor dat ze zich aanpast. Ze zei nog 'ik hoef nog niet te lezen want ik zit in groep 1)Achteraf had de juf dit tegen een ander kindje gezegd dat graag wilde lezen maar het niet kon, maar dat had ze wel opgepikt en daarom deed ze op school alsof ze het niet kon.
    De juf heeft dus ook nog nooit gezien wat ze wel kan en dat vind ik jammer, omdat ze daarom ook niet uitgedaagd zal worden en dus aanpassingsgedrag gaat vertonen. Wat ik dus graag wilde was ervaringen horen van mensen waarbij hun kind ditzelfde gedrag op school vertoonde en waarbij de juf er op school doorheen prikte en hun kind wel zover kreeg dat het liet zien wat het werkelijk kon. Niet alle uitblinkers worden gespot. Maar we gaan het zien, het belangrijkste is dat ze nog plezier heeft op school. Ze is een jonge kleuter, dus dat voordeel heeft ze. En wellicht is ze straks lekker gemiddeld. Ook goed.
     
  16. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63

    ja irritatie, en heel erg persoonlijk gericht. waarom kom je dan zo vaak en steeds weer? Om mij communicatie te leren? als ik zo zou voelen over iemand, dan zou ik zeggen; ja daar is weer die irritante vrouw, ik ga niet eens kijken wat zij weer zegt. want allemaal weer onzin en irritant. dat is hoe ik het zou doen. maar iedereen heeft zijn eigen manier.

    kijk, wat je hier weer doet. je snapt het helemaal niet waar het over gaat, en je betrekt het helemaal op jezelf, iets dat helemaal niet voor jou was bedoeld, over iets dat jij niet gezegd hebt. maar aanvallen, want iets dat ik schreef, liet je iets voelen..
    een voorbeeld:
    het vertekend beeld kwestie, je hebt wel gezien. je leest het en je vult de inhoud totaal met je eigen emoties in, en je zegt vervolgens dingen die ik nou helemaal niet zeg; en daartegen schrijf je je ideeen, met een conclusie: dat ik irritant ben, qua communiceren een ramp (dat is je emotie waarmee je mijn tekst leest). en daarna krijg je misschien 10 moeders die met je eens zijn, en tegen mij zijn, wat het betreft de kwestie 'vertekend beeld'. ze bevestigen jouw conclusie dat ik irritant ben. omdat zij jouw verkeerde interpretatie als mijn idee en mijn woorden accepteren, omdat jij zegt dat ik zoiets gezegd hebt.
    maar wat zeg ik over vertekend beeld?

    het is, om te beginnen, niet iets dat jij gezegd hebt. waarom reageer je hierop? omdat je heel goed kan communiceren? dat is dus met een groepsgevoel reageren. maakt niet uit wie, wat, waarom op dat moment. gewoon op de persoon spelen. Zie ik dat verkeerd?

    en: je zegt dat jij 'misschien' vertekend beeld van je eigen kinderen hebt(en je denkt dat ik zei dat ik dat arrogant vind). tja. nee dus. klopt helemaal niet.

    dat is toch heel normaal? dat jij anders denkt over je eigen kinderen? heel natuurlijk. ik zeg daar 'niets' over. (ik word juist beschuldigd dat ik mijn zoon heel anders zie, boven alle andere kinderen? toch?)
    Het gaat er om dat jij zegt,(niet jij persoonlijk dus) tegen iemand, die vraagt wat gemiddeld is, als antwoord, dat jij van wat gemiddeld is een vertekend beeld hebt, (dus het beeld is juist NIET van je eigen kinderen, maar WEL van wat gemiddeld is). omdat je kinderen zo enorm ver voorlopen. Dat noemde ik dus een arrogante opmerking(niets mis er mee, je mag arrogant zijn, maar ik zou dat zelf niet doen.dat betekent het)

    maar kun je een vertekend beeld hebben van wat gemiddeld is omdat je kinderen voorlopen? dat kan ja. maar ik zou dat niet zo zeggen. want dat is arrogant.

    waarom: omdat dat, ook op een manier zegt, dat je je eigen kind als de maat gebruikt wanneer je naar de andere kinderen kijkt wanneer je noemt wat gemiddeld is. DAT is een manier van zeggen; dat als ik naar andere kinderen kijk, met mijn vertekend beeld van wat gemiddeld is, zie ik dat de wereld vol loopt met kinderen met een ontwikkelingsachterstand. Ik zei dus dat ik dat niet heb. Ik zie juist een boel knappe kinderen die als gemiddeld genoemd worden. Dat weet je ook vanwege je opleiding, wat zij tegenwoordig al kunnen, moeten kunnen met gr1-2.

    dat is de bewering hier. je schat dus wat gemiddeld is te hoog in vanwege je eigen kinderen. DOE JE dat? nee. ik heb dat bij jou nooit gezien. komt door je opleiding? geen idee.

    sterker nog; degene die met deze opmerking kwam, zo ver ik haar ken, doet dat ook niet. heeft dat ook niet. Ik geloof niet dat zij een vertekend beeld heeft van een gemiddeld kind. wees eerlijk; dat is wat de school met de ouders doet als je kind voorsprong heeft. op psz, kdv, CB, begint het. je hoort het keer op keer. dat is niet gemiddeld mevrouw...gemiddeld is zo...als je een kind hebt met een ontwikkelingsvoorsprong krijg je juist heel vroeg een beeld van wat gemiddeld is, binnen de uitleg van de deskundigen, juffen, cb etc waarom zij denken dat je kind voorloopt. je weet wat gemiddeld is en vaak is het zo dat het onduidelijk is hoever je kind werkelijk voorloopt. en wanneer je je zorgen moet maken is ook onduidelijk toch?

    Kortom :ik heb dus dat vertekend beeld nooit gezien bij degene die het zei. eigen kind als de maat aannemen bij het vormen van het beeld van gemiddeld kind. dat doet ze gewoon niet.
    ze zegt dat allemaal om iemand iets duidelijk te maken: vraag niet aan ons of aan mij, want we hebben kinderen die niets met het gemiddelde te maken hebben. ze maakt het ook duidelijk met een voorbeeld. je hebt het over aantal letters kennen op gr1, en mijn kind begon school al gewoon goed lezend. dat is wat ze dus vervolgens ook zegt. ik zou dus nooit weten of 16 letters voor gr1 knap is boven gemiddeld etc.

    het gaat dus echt niet om het beeld van je eigen kinderen. juist OM wat jij als gemiddeld aanmerkt. de vraag is: zie je om je heen een boel kinderen met ontwikkelingsachterstand want wat 'gemiddeld' betekent is dat er een boel van is binnen een zeer brede groene lijn?

    de echte vraag is natuurlijk lees je dat alles met de juiste geestestoestand: als je dit alles met je emoties leest, lees je het met de vreemde insteek zoiets van: heb ik iets verkeerds gezegd, wie zegt hier iets fouts, wie is de aardige en wie is de gemene bitch.. Niet dus: snap ik t nu wel? kan ik op haar vraag ja of nee zeggen, zonder dat ik deze irritante vrouw op haar plaats te willen zetten of te willen kwetsen, beledigen...

    NB: iemand kan wel een vertekend beeld hebben van gemiddeld als hij bijvrbeeld ergens werkt of woont waar heel veel kinderen zijn met taal achterstand of leer problemen etc.
    een beeld ontstaat ook niet makkelijk door confrontatie met 1 voorbeeld. een beeld ontstaat door herhaling van de opvallende kenmerken. 1 voorbeeld kan juist een eye opener zijn, of beeld corrigerend werken. geen verstandige en/of een gewone moeder denkt dat alle kinderen precies zijn zoals haar eigen kinderen. juist niet...
     
  17. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    bonnie; bedankt voor je reactie. inderdaad dat berichtje had ik eerder van jou verwacht. but never too late! je moet hier openlijk en hartelijk en uitgebreid schrijven. de dames hier inc ik lezen het allemaal en proberen eerlijke hartelijke antwoorden te geven en mee te denken.
    maar dat kan gewoon niet als je een boel niet vertelt en over letterkennis praat(ik snap de neiging om cijfermatig te zijn wel, omdat het gevoelsmatig makkelijker lijkt te maken). ik snap het wel allemaal. het is verdomd moeilijk om over je eigen kind te schrijven. want kijk, zelf ik word beschuldigd ervan dat ik mijn kind boven alle andere plaats :).
    dat kan. maar ik vind het echt niet zo erg als iemand mij zo behandelt. irritant vindt. ik ben echt zo een lieve vrouw in het echt:)) ik vind het wel erg dat de topiks met dit soort vragen niet meer komen, omdat de TS altijd gepest wordt door velen. ik wilde dat men toch die topiks blijft openen. waarom? omdat wij in de buitenwereld dat ook al meemaken (doe toch gewoon, laat hem toch lekker buiten spelen) dat wij dat ook af en toe zelf doen...maar daar moeten wij echt vanaf komen als je een tijdje hier mee doet in deze topik weet je dat ook.

    maar is zie dat hier nu ook een alternatief van bestaat. dus..
     
  18. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    needless to say: ik ga in de nieuwe topic niet reageren. Ik heb ook geen vragen meer over versnelde kinderen/ontwikkelingsvoorsprong. dus iedereen ga gerust door in de nieuwe topic. GR.
     
  19. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik kom hier omdat er ook zinnige dingen gezegd worden. Ik zeg daarnaast helemaal niet dat je irritant bent, maar lees wat je lezen wilt.

    Misschien moet je dan duidelijker maken aan wie je schrijft, waar het precies over gaat e.d. Het zijn nu lange lappen tekst, waar mij inderdaad nauwelijks nog duidelijk uit wordt wat het punt nou is en aan wie het nu gericht was.

    Ik lees en vul het inderdaad aan, dat krijg je een beetje op een forum he aangezien je de ander niet ziet. Dat doe jij net zo hard, want ik heb je bijvoorbeeld niet irritant genoemd. Ik heb alleen aangegeven dat je misschien wat zou kunnen nadenken over de manier van communiceren, zodat misverstanden minder snel ontstaan.

    Dat zie je verkeerd ja. In het begin vroeg Jaimio of ze misschien een vertekend beeld had m.b.t. haar kleuter. Ik reageerde daar volgens mij als eerste op dat ik dat zelf deels wel zo ervaar ja. Vervolgens ontstaat er een discussie (mede door een andere post), waarom zou ik daar niet op mogen reageren dan?

    Wat betreft het vertekende beeld. Je verduidelijkt dat nu veel meer wat mij betreft. Zo snap ik beter hoe je dat gelezen hebt. En dan snap ik ook beter waar de verwarring vandaan komt. Mijn persoonlijke referentiekader is vertekend, ik weet zo ongeveer wat het 'gemiddelde' is (al heb ik een hekel aan dat woord), maar mijn beeld m.b.t. mijn kinderen is daarin 'vertekend'. Daarmee zeg ik voor mijn gevoel niets over 'het gemiddelde' kind. Ik heb het puur en alleen over mijn kinderen t.o.v. het gemiddelde. Zij zullen nooit de maat zijn bij het kijken naar andere kinderen, ik hanteer nl. geen maat. Ik bedoel niet dat andere kinderen dus achterlopen of wat dan ook. In die termen zou je mij sowieso nooit horen praten, want ik heb een ontzettende hekel aan dat in proberen te delen in hokjes en dat meten ten opzichte van een 'gemiddelde' of 'standaard'. Ieder persoon is een individu met zijn/haar kwaliteiten en leerpunten: iedereen heeft bepaalde kwaliteiten, interesses en leer/ontwikkelpunten. Het is lastig te omschrijven hoe ik het precies bedoel :p

    Nogmaals, ik vind je niet irritant, ik ken je namelijk ook helemaal niet persoonlijk. De manier van schrijven vind ik soms irritant. En het is al helemaal niet de bedoeling om te kwetsen of beledigen.. Het was gewoon echt een oprecht bedoelde opmerking zodat er misschien minder snel dit soort verwarringen ontstaan.
    Zoals ik het las kwamen jouw eerdere berichten met een hele andere intentie over, maar nu je dit nogmaals verduidelijkt snap ik het beter. Je verkondigt de zaken alleen zo stellig, dat ik dan ook niet constant ga vragen 'bedoel je nou..?' of 'zeg je nu dat..?', na een paar vergelijkbare posts vorm ik daar inderdaad mijn mening over ja. Net zoals jij jouw mening gevormd hebt over hoe ik naar jou zou kijken, terwijl dat helemaal niet klopt. Jij vraagt ook niet om of je het nu wel snapt, of wat ik precies bedoel. Beetje hetzelfde dus he? ;)

    Maar wat mij betreft is het zo prima. Ik zou het gewoon zelf alleen fijn vinden als er op een iets andere toon gecommuniceerd kan worden. Er zitten namelijk veel bruikbare tips en adviezen bij in dit topic (ook zeker van jou!) en daar heeft iedereen wat aan. Jammer als mensen zich dan aangevallen, geïrriteerd, niet welkom of wat dan ook voelen toch? En ja daar moet ik ook aan bijdragen ;)
     

Deel Deze Pagina