ja hier ook wat smartgames als verrijking op school gehad. maar met gr4 hebben ze een heleboel smartgames in de speelgoedkast. als hij zijn werkje af heeft kan hij gewoon anti-virus etc maken. de rest van de kinderen pakken geen smartgame in hun vrijspeeltijd (maar de echte verrijking doos heeft veel meer, nikitin trido etc). als hij in de klas een boekje begint doet hij die niet thuis natuurlijk. hij kent ze tegenwoordig allemaal vanwege de website. bijvrbeeld safari kent hij alleen van website en nu pakte hij safari op school maar hij begint het dan niet vanaf starter 1 maar van expert1. we hebben best veel smart games thuis. hij staat op de smartgame website top lijst op nummer 70! https://www.pipoos.com/papieren-vliegtuigjes-stap-voor-stap.html deze vliegen echt indrukwekkend en elk in eigen stijl ook! iets voor de sint?
Die gekke Sint heeft hier in de loop van het jaar helaas al heel wat cadeautjes het huis in gesmokkeld...
nieuw onderzoek meet de succes van versnelde kinderen met school keuze in vergelijking met vroeg leerlingen, en herfst kinderen. kinderen die tot januari jarig zijn en voor hun verjaardag een groep overgaan gaan vaker naar havo, doen het later ook niet zo goed als de kinderen die echt versneld zijn die dus na januari geboren en toch over naar volgende groep gaan. die gaan naar vvo en doen het aanzienlijk beter dan de herfst kinderen. dat wist ik niet.
Goed dat het eindelijk eens echt onderzocht wordt (ben heel benieuwd door wie ed ), maar de uitkomst verbaast me eerlijk gezegd niet. Ik denk dat het verschil is dat vroege leerlingen vaak wat meer 'automatisch' over gaan, ook als ze bv. gemiddeld scoren, terwijl leerlingen alleen versnellen als ze echt veel voor lopen.
nou sommigen denken dat een kind dat in eind november geboren is voordat hij 6 is naar gr3 gaat versneld is. dat is dus niet zo. half versneld. en die is dus minder succesvol later dan een hele jaar versneld kindjes.
Versnellen pakt vaak goed uit | Nieuwsbericht | Onderwijs in cijfers papa hier werkt bij het ministerie van onderwijs, thema analyse is door een van zijn collega's gedaan. hier alleen als een nieuwsbericht.
Goed he? cijfers geven wel opluchting! zeggen natuurlijk ook niet alles over specifiek kind! maar toch.
Lijkt me vrij logisch om de reden die NiekeKris aangeeft. Ik snap niet waarom die cijfers opluchten? Ik zie trouwens geen cijfers.
hehehe jaime het zou wel erg grappig zijn dat je bij een website dat onderwijs in cijfers heet helemaal geen cijfers tegen kunt komen. ik heb alleen de hoofdpagina van het onderwerp gegeven. aan de rechter kant zie je een link. zo zie je meer en op die link krijg je weer aan de rechter kant nog eens van alles qua cijfers over versnelling.
Ik snap wel wat ze bedoelen op vorige pagina, de uitgangspunten in het onderzoek sluiten namelijk niet aan op de praktijk op scholen. Herfst kinderen 'versnellen' namelijk helemaal niet, maar gaan regulier over TENZIJ het individuele kind daar niet aan toe is. Dit is het standaard beleid op heel veel scholen in het land. Lentekinderen versnellen als er reden bestaat om het kind te laten versnellen. Dan is de realistische verwachting dat de tweede groep 'vroegverlaters' gemiddeld genomen hoger zal scoren, ze zijn immers versneld op basis van hun kunnen, en niet op basis van hun geboortedatum (zoals de eerste groep). Het zou heel bizar zijn als uit het onderzoeksuitkomst andersom zou zijn..
onderscheid is gemaakt op het punt van 8 jaar of minder op basis onderwijs. daar horen natuurlijk ook de herfst kinderen bij. ik weet natuurlijk niet hoe het bij andere scholen werken maar bij mijn zoons school moet je wel zo dat herfst kinderen of zelfs kinderen van augustus niet automatisch door stromen. zeker zo een 70% blijft door kleuteren.
en juist voor zo een november/october kind, de juf kijkt echt extra wat hij kan om door te gaan naar gr3.
Bij ons op school niet, november/decemberkinderen worden altijd apart besproken, maar gaan in de meeste gevallen gewoon over. Soms is een kind er nog niet klaar voor en kleuteren ze een jaar langer. In deze woonplaats werken de meeste scholen met de 1 januarigrens.
Hier niet hoor, alle kinderen tm december gaan door tenzij er redenen voor zijn dat het kind niet doorgaat. Laatst was hier een topic over en dit blijkt op de meeste scholen het beleid te zijn. Het strookt ook meer met landelijk beleid om oktober-grens af te schaffen. Bij alle overkoepelende besturen waar ik kom vanuit het werk (stuk of 150 basisscholen in totaal) wordt gewerkt met primaire 1jan grens.
goed om te weten. onderzoek hier in de link kijkt dus alleen naar de cijfers. zegt verder niets. prinses Amalia die werd op journaal genoemd als een klas overgeslagen. dat klopt dus niet. ze is automatisch als begin dec kind door gegaan dan.
Ah ja ik zie het. Maar het zegt niks over onze individuele kinderen natuurlijk. Ik had vandaag weer een oudergesprek en over versnellen gehad. Cognitief gezien zou ze nog 2 jaar moeten versnellen, maar dat is sociaal en emotioneel niet wenselijk. 1 jaar kan misschien nog wel maar dan nog gaat ze vooruit lopen en hebben we dus een probleem. We zijn er nog niet over uit wat we ermee moeten doen.
ja. vreselijk is dat he? er is dus geen ideale oplossing.dat hebben we ook. omdat zoon gr3 niet gedaan heeft is hij sowieso een apart case vind ik. die cijfers zou waarschijnlijk niet zo de toepassing zijn. meestal gaan de kinderen van kleuters naar gr3 na een korte kleutertijd. zoontje heeft vooral fysieke grenzen. hij kan niet zo snel schrijven. gymles is ook niet leuk. de juffen willen hem echt als een 8 jarige in de klas hebben ben ik bang. hij moet dan vragen kunnen stellen enzo. maar hij durft dat niet. best strenge juffen. toen we het over versnelling praatte belde ik mijn oude juf. ik vroeg hoe zij het deed. (kijk, 52 kinderen in de klas) ik kreeg dus vrij snel op de eerste jaar mijn eigen dingen. hersenkrakers, moeilijke puzzels en intelligentie spelletjes allemaal zelf geregeld en dat deed ik dus. nooit dus gedaan wat de klas deed. en sommige van die dingen presenteerde ik een dag later aan de klas. het was zo gezellig. Ik heb er niks van onthouden. alleen dat we altijd lol trapten, en het echt zo gezellig was. ik wist niet dat ik volledig alleen de verrijking had. ER was maar dus totaal geen behoefte van de juf dat ik met de klas mee moest draaien enzo. juist aparte positie in de klas. met een andere jongen apart werken. ze vertelde over versnelling dat 1 jaar echt goed te doen is. het kind merkt daar niets van. dat gaat heel spoel. 2 jaar kan ook. maar ik zou op basis school niet verder gaan dan dat zei ze. maar zij vond verrijking+verbreding+verdieping absoluut een noodzaak met veel intelligentie opdrachten voor veel oudere kinderen of volwassenen. anders zit je weg te dromen. in slaap vallen bijna.
Die motorische problemen liep mijn dochter in groep 3 tegenaan. Ik heb haar een rekenschrift gegeven met grote ruit (1x1cm) in plaats van de kleine ruitjes van het schrift dat ze op school had gekregen. Dat scheelde alvast een hoop frustratie bij het rekenen. Later legde de juf ook haar schrijfschrift onder de kopieermachine om het te vergroten. Maar dat was pas vrij laat in het jaar helaas toen was er al een heleboel frustratie en angst voorbijgekomen. Begin groep 4 had ze fijn motorisch een spurt gemaakt en was het geen probleem meer (toen zou ze qua leeftijd ook naar groep 3 gegaan zijn) Ze had ook een heel strenge juf, té streng mag ik wel zeggen 😣. Een eigen leerlijn hebben we het over gehad maar mijn dochter schijnt niet graag helemaal apart te werken. Wel is het zo dat ze geen instructies mee hoeft te doen. Ze moet natuurlijk verbreding, verrijking en verdieping krijgen maar ze gaat alsnog eigenlijk vanzelf versneld door de basisschoolstof. Dat is niet te vertragen. Voor mijn gevoel is 3 jaren versnellen ook een bridge to far en het is daarbij niet alleen haar jonge leeftijd maar ook haar emotionele problemen. Met dat laatste boekt ze trouwens wel goed vooruitgang
begin gr4 jaja, maar hoe oud was ze toen met die spurt? ik kan het even niet volgen. het is hier heel erg welkom zo een spurt! daar ipv spurt in de lengte hier. jongen was vorig jaar nauwelijks geroeid. nu ineens begint hij weer zijn eigen groeilijn te volgen. hij is nu ineens veel langer en valt nu niet meer als een inimini in de klas. heel veel groeipijnen in de benen en armen gehad in de afgelopen weken.