Als je niet bent getrouwd, maar samenwoont.....

Discussie in 'Over deze site' gestart door Daan0201, 3 nov 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Hoi

    Zijn er hier ook mensen die samenwonen met een samenlevingscontract (en dus niet getrouwd zijn) en een kindje verwachten? Of die al een kindje hebben?? Hoe gaat het dan allemaal precies in zijn werk??

    Groetjes,
    Danielle
     
  2. Nancy

    Nancy Bekend lid

    21 okt 2005
    558
    0
    0
    Limburg
    Helaas, kan ik je niet helpen, ik ben getrouwd en heb nog geen kinderen.

    Suc6 verder!
    Nancy
     
  3. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Ik weet het niet helemaal precies, maar als je niet getrouwd bent kan de vader het kind erkennen. Dit kan al voor de geboorte.

    Heb even wat voor je opgezocht: Bij erkenning ontstaat tussen de vader en het kind een juridische band, ook wel familierechtelijke betrekking genoemd. Hieruit vloeit een onderhoudsplicht voort.

    Door erkenning van het kind of erkenning van de ongeboren vrucht ontstaat voor de ongehuwde vader niet van rechtswege ouderlijk gezag over het kind. Daarvoor kunt u bij de rechtbank, sector kanton, een verzoekschrift indienen.

    Kortom, wil de vader ook ouderlijk gezag over het kind dan zul je naar de rechtbank moeten.
     
  4. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    hallo, hallo,

    wij hebben geregistreerd partnerschap gedaan, dit was (vinden wij) makkelijker, effe snel naar t gemeentehuis en alles is goed geregeld. (de man moet alleen nog wel het kindje erkennen)
     
  5. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Mijn vriend en ik zitten in hetzelfde schuitje. We zijn niet getrouwd en hebben een samenlevingscontract. Rond de zesde maand van de zwangerschap gaan we naar de publieksdiend (gemeente) omdat mijn vriend zijn kindje dan gaat erkennen. Ik moet vanzelfsprekend wel mee.

    Het wettelijk ouderlijk gezag moet volgens mij notarieel vastgelegd worden, dat kan pas na de geboorte. Maar hoe dat allemaal precies zit, weet ik nog niet. Moet zelf ook het een en ander uitzoeken! Ik hoor zelfs verhalen dat de vader dat ouderlijk gezag schriftelijk aan moet vragen bij de griffier v.d. rechter en dit vervolgens bij de notaris vast laten leggen. Een hoop gedoe weer!

    Als ik het fijne ervan weet, zal ik het wel posten.

    Groetjes
     
  6. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    Toen Nikky geboren werd, woonden wij samen en hadden geen samenlevingscontract.
    Wel had mijn (toen nog) vriend de kleine erkent en hebben we gezamelijk gezag aangevraagt.
    Maar toen ze 1,5 was, zijn we alsnog getrouwd.
     
  7. Silvie

    Silvie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    3.910
    0
    0
    Woerden
    Ik geloof dat trouwen idd het makkelijkst is.
    Maar als je dat niet wilt, dan moet je ff gezamelijk gezag aanvragen ..
     
  8. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Hoi

    Bedankt voor alle reacties!
    Mijn vriend en ik willen uiteindelijk zeker trouwen, maar als we het al nu zouden plannen sta ik met een dikke buik voor het altaar en dat wil ik niet. Dus dat wordt in ieder geval pas na de geboorte van die kleine ;)
    Ik zal ook eens het een en ander uit gaan zoeken. Als ik meer weet kom ik er hier natuurlijk nog op terug!

    Groetjes,
    Danielle
     
  9. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Even ter verduidelijking nog; ik zal enorm trots zijn op mijn dikke buik hoor!!!!! Kan me niet snel genoeg zijn :D
    Maar als ik ga trouwen wil ik dat graag zonder dikke buik, zodat ik gewoon lekker een glaasje champagne kan drinken enzo.

    Doeiiii
     
  10. anita22v

    anita22v Actief lid

    22 aug 2005
    271
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    heerlen
    hallo

    ik was ook nog niet getrouwd toen mijn dochtertje geboren werdt .
    mijn vriend heeft toen het kind tijdens de zwangerschap samen met mij gaan erkennen op de gemeente . zo had hij dezelfde rechten en plichten als datwe getrouwd zouden zijn . hopelijk heb je er wat aan .

    groetjes anita
     
  11. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Ik ben maandag en dinsdag vrij, ik zal dan eens even gaan informeren op het gemeentehuis.

    Doeiiiii
     
  12. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    Hier wil ik toch even wat aan toe voegen.
    Als je kind alleen erkend is en je bent niet getrouwd, dan heeft de vader een probleem als jouw wat overkomt.
    Dan gaat de kleine nl naar de grootouders.
    Daarvoor moet je dus gezamelijk gezag aanvragen.
    Is maar een kleine tip ;)
     
  13. niek

    niek Fanatiek lid

    31 aug 2005
    2.611
    0
    0
    zaanstad
    wij zijn niet getrouwd en gaan dat ook niet doen, wij gaan inderdaad de moeilijkste weg kiezen, maar als je goed geinformeerd bent dan is het heus niet zo moeilijk.
     
  14. Vicky

    Vicky Fanatiek lid

    11 aug 2005
    1.200
    0
    0
    Enschede
    Wij zijn ook niet getrouwd, hebben met 20 weken het kindje erkend... En dan krijg je toch echt genoeg info van t gemeentehuis zelf mee die je gewoon ff door moet lezen en dan weet je gelijk wat je na de geboorte moet doen... T houdt eigenlijk nix in ;)
     
  15. oppermuts

    oppermuts Lid

    16 okt 2005
    29
    0
    0
    veghel
    wat je ook kan doen heb ik gedaan, maar dat was meer omdat we geen feest wouden. we zijn gewoon ff snel naar het gemeente huis gegaan en hebben ff een handtekening gezet en toen waren we getrouwd. je kan nog altijd later een groot feest geven als je wilt hoeft niet natuurlijk

    groetjes wendy
     
  16. suusje

    suusje VIP lid

    7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    hoi

    je krijgt bij het erkennen van het kindje alle informatie die je nodig hebt...het kwam er in het kort op neer dat als je na de geboorte geen gezamelijk gezag aan zou vragen en de vader het bij alleen erkennen van het kindje zou houden: de vader wel plichten, maar geen rechten heeft

    ff opgezocht:

    Wat houdt een erkenning in?

    De man die het kind erkent wordt de juridische vader, ook al is hij niet de biologische vader. Door de erkenning ontstaat er tussen hen wederzijds erfrecht en een onderhoudsplicht. Ook krijgt de man een zorg- en opvoedingsplicht voor het kind. Om na de erkenning ook het gezag ('ouderlijke macht') te kunnen krijgen dient de erkenner zich tot het Kantongerecht te wenden
    Op welk moment kunt u een kind erkennen?

    voor de geboorte van een kind ('erkenning ongeboren vrucht')

    bij de geboorteaangifte van een kind

    na de geboorte van een kind (na de datum waarop de geboorteakte is opgemaakt)


    Wie geeft toestemming voor de erkenning?


    leeftijd kind 0 tot en met 11 jaar: de moeder (deze toestemming kan ook schriftelijk worden gegeven. Let op: als u ook de achternaam wilt kiezen moeten beide ouders persoonlijk aanwezig zijn.)

    leeftijd kind 12 tot en met 15 jaar: moeder en kind (deze toestemming kan ook schriftelijk worden gegeven)

    leeftijd kind 16 jaar en ouder: het kind


    Wat moet u meenemen?

    Allen moeten een geldig legitimatiebewijs meenemen. Bij schriftelijke toestemming moet een geldig identiteitsbewijs van de moeder en eventueel het kind worden meegenomen.

    Als het kind niet in Nederland woont en/of niet in Nederland is geboren, kan het zijn dat er meer papieren nodig zijn; Burgerzaken kunt u hierover informeren.




    Welke naam krijgt het kind?

    Ouders van Nederlandse kinderen kunnen voor hun eerste kind kiezen tussen de achternaam van de vader of van de moeder. Alle volgende kinderen krijgen dan ook die naam. Voor het kiezen van een achternaam moeten beide ouders samen naar Burgerzaken komen.

    Als u bij de erkenning geen keuze maakt, heeft het kind automatisch de naam van de moeder. (Dit in tegenstelling tot het kind van getrouwde ouders: als getrouwde ouders geen keuze maken, heeft het kind automatisch de naam van de vader.)



    Let op!

    Het is van belang om te weten of de erkenner en/of de moeder en/of het kind de Nederlandse nationaliteit hebben. Als dit niet het geval is, kan het zijn dat uw nationale recht een Nederlandse erkenning niet toestaat. Ook kunnen andere factoren een erkenning belemmeren. Aan het loket van Burgerzaken kan u de voor u specifieke informatie krijgen.
     
  17. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Helemaal goed! Hartstikke bedankt voor de duidelijke info allemaal!
    Komt vast helemaal goed, zeker omdat wij uiteindelijk toch ook willen trouwen :)
    Bedankt! ;)
     

Deel Deze Pagina