Ervaring gietijzeren pannen

Discussie in 'De lounge' gestart door siriel, 10 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Ik ben opzoek naar nieuwe pannen om te bakken en wokken.
    Ik heb eerst een aan zogenaamde green pannen bekeken. Pannen die geen giftige coatings zouden bevatten.
    Toch moet je dan nog héél goed oppassen omdat er andere namen staan, die gewoon ook iets giftigs blijken te zijn wanneer je google raadpleegt.

Ik dacht dan misschien gietijzer.
    Wel loodzwaar :roflmao:
    Maar hoe bakt het?
    Gekookte aardappelen lekker opbakken in zo'n pan wil dat gewoon prima?
    Stukje vlees?
    Gebruik je gewoon olie om in de bakken, of braadboter?

Er zijn hier vast dames met ervaring:thumup: dus brand los!

Yellowsun vindt dit leuk.
  2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Ik had ooit een gietijzeren wok. Enige voordeel bij het roerbakken was dat de pan goed op zijn plek bleef staan (ik roerbak graag met twee spatels). En als hij kon goed heet worden.
    Maar qua formaat en gewicht en onding. Dus hij is inmiddels al een tijd weg.

En ik had een gietijzeren braadpan (niet zo heel groot en nog steeds loeizwaar). Die gebruikte ik alleen voor stoofgerechten. En handig was dat hij in in de oven kon. Ik stoofde liever in de oven.
    Maar nadat ik een slowcooker had gekocht, was de pan overbodig.

Dingen erin bakken ging prima in zowel olijfolie als boter. Maar ik vind het voor de rest ondingen.
    Ik hou van iets meer gebruikersgemak :oops:

owly en siriel vinden dit leuk.
  3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik heb een gietijzeren wok en een gietijzeren braadpan. Mijn man is de wokker en het ding wokt heerlijk, wordt echt heel heet.

In de braadpan bak ik vaak de gehaktballen of er gaat stoofvlees in en een paar uur op het laagste pitje.

Voor de rest heb ik nog een hapjes pan, gewoon helemaal van metaal dus geen antiaanbak laag etc, die bakt ook fijn maar ik moest er wel even aan wennen dat eerst je vlees vast lijkt te zitten en het dan vervolgens weer los gaat zitten. Die zet ik eerst op hoog vuur zodat de olie/boter goed heet wordt, dan draai ik het vuur op de laagste stand en gaat het vlees erin, als het vlees weer los zit draai ik het vuur weer wat hoger op.

siriel vindt dit leuk.
  4. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb een gietijzeren braadpan (die ik eerlijk gezegd niet vaak meer gebruik sinds ik een slowcooker en CPE heb) en een gietijzeren koekenpan (die ik ook niet vaak meer gebruik, omdat ik mijn plaatstalen koekenpannen fijner vind).

Ik zou dus zeker ook even naar plaatstalen pannen kijken als ik jou was. Ik vind het echt ideaal. Geen giftige stoffen, niks bakt aan en niet zo gigantisch zwaar als gietijzer. Die van mij zijn van DeBuyer, ook nog heel erg betaalbaar. Ik heb er inmiddels ook een grote wokpan van.

Sylver, siriel en citroenrasp vinden dit leuk.
  5. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik bedenk me net trouwens dat ik mijn gietijzeren poffertjespan nog wel regelmatig gebruikt (daar heb ik ook geen alternatief voor, dus ik moet wel als we poffertjes willen ;)). Dat is wel ideaal, want de pan is lekker zwaar en blijft dus goed staan op het fornuis.

siriel vindt dit leuk.
  6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik heb een gietijzeren braadpan, die ik voor bijna al het vlees gebruik. Ik vind 'm fantastisch. Zou 'm ook niet wegdoen. Ik dacht dat die van mij van BK is.

siriel vindt dit leuk.
  7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Ik een debuyer poffertjespan. Was even een gedoe met inbakken, maar werkt nu echt goed.

siriel vindt dit leuk.
  8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.748
    113
    De enige gietijzeren pannen die ik gebruik zijn speciale pannen voor brood en poffertjes. Voor andere dingen heb ik "gewone" pannen, maar ik bak dan ook niet zoveel.

siriel vindt dit leuk.
  9. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    #9 Lief of Stoer, 10 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2021
    Ik heb de Greenpan wokpan. Zeer tevreden tot nu toe. Ik had voorheen Tefal, maar die gingen nog geen jaar mee, iedere keer liet die zwarte laag los en kwamen er krassen in ondanks de kunststof spatels. De laag in de Greenpan is echt vele malen beter en zou gifvrij zijn.

siriel vindt dit leuk.
  10. Linda86

Linda86 VIP lid

Misschien dat ik die ook nog wel een keer ga kopen. DeBuyer pannen zijn wel echt heel fijn! Maar voor nu voldoet de gietijzeren pan ook wel, vind het ook zonde om die maar gewoon weg te gooien terwijl hij nog goed is.

siriel en Adje vinden dit leuk.
  11. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Dames bedankt voor jullie info tot zover. Ik ga me even verdiepen in DeBuyer pannen, en in het merk greenpan.
    Hier kan ik wel wat mee.
    Ik ben bang dat volledig gietijzer, buiten dat het zwaar is, heel bewerkelijk is met inbranden enzo..

citroenrasp vindt dit leuk.
  12. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    De Greenpan is zo nu en dan wel eens in de aanbieding bij bol.com. Ik had er 2 voor de prijs van 1. Best het wachten waard als je 'm niet morgen in huis hoeft te hebben. Alternatief is nog de wokpan van Le Creuset. De antiaanbaklaag daarvan zit ingegoten in de pan en ligt er niet op zoals andere pannen. Hij is wel een stuk prijziger :)

Yellowsun vindt dit leuk.
  13. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de tip!! Ik wil het liefst die pannen gisteren in huis hebben:rolleyes::D
    Maar ik zou wel even kunnen wachten.
    Le Creuset is heel mooi spul, ik heb een prachtige fluitketel, maar héél duur idd:|

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Valt reuze mee, de wokpan spoel ik schoon, dan jif erin even met een schuursponsje rond een klaar. Dat is omdat hij veel ruimte in neemt in de afwasmachine.

De braadpan gaat gewoon de afwasmachine in

15. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Helemaal geen last van, is van binnen geëmailleerd.

16. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    En RVS? Daar was ik nu naar aan het kijken, omdat ik ook van mijn Teflonpannen af wil.

17. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Wij hebben een gietijzeren braadpan en een gietijzeren koekenpan. De laatste is vooral speelgoed van mijn man. Ik vind hem te zwaar. De andere koekenpannen hebben we laatst vervangen voor graniet, van BK. Ik wilde van het teflon af. Ik heb ook de wok en hapjespan van de laatste pannen actie van de AH. Ook heel tevreden over.

18. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik wilde ook rvs zeggen. Ik heb een Fissler pan van rvs en die bakt prima. Ze gaan ook lang mee, die gewone bakpannen met anti aanbaklaag moet je regelmatig vervangen.

Maar ik gebruik beide, in die rvs pan moet je echt ruim boter of olie doen en vaak bak ik liever wat calorie armer ;).

siriel vindt dit leuk.
  19. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Ik heb mooie pannen gevonden van Greenpan en greenchef, deze laatste is eigenlijk gewoon onderdeel van Greenpan. Wat ik er over gelezen heb klinkt voor mij positief. Alleen even andere olie aanschaffen om in te bakken omdat dat wordt geadviseerd met de speciale anti-aanbaklaag in de pannen.
    Ben héél benieuwd.

Heb toch eigenlijk niet zo heel veel zin om pannen te gaan inbranden en dat soort praktijken:cool:

Deel Deze Pagina