Verstand van verzekeringen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Aylen, 19 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik zit met mijn handen in het haar vanwege een flinke ziekenhuisrekening van 5.500 euro. Het is een rekening voor een bevalling op medische indicatie, gevolgd door een verblijf op de afdeling neonatologie. Hij is gedateerd op 31-12-2012, de geboortedatum van mijn zoontje.

Nu is het zo dat mijn nieuwe verzekering is ingegaan op 01-01-2013. Mijn oude en mijn nieuwe verzekeraar zeggen beide dat ze niet hoeven te vergoeden.

De nieuwe verzekeraar zegt dat zij het niet hoeven doen omdat ik op factuurdatum 31-12-2013 nog niet bij hen verzekerd was. De oude verzekeraar zegt dat zij het niet hoeven doen omdat ik mijn zoon niet binnen 4 maanden bij mijn verzekering heb laten schrijven.

Dat ik hem niet bij heb laten schrijven is inderdaad mijn schuld, maar ik heb er niet bij stil gestaan dat het nodig was voor de laatste dag van het jaar! Bovendien zijn wij pas op 07-01-2013 ontslagen uit het ziekenhuis en ik dacht dat de factuur op de ontslagdatum gedateerd zou worden.

Ik kreeg de factuur pas in juni (sindsdien ettert dit al) en was dus te laat om hem nog binnen de gestelde 4 maanden bij te laten schrijven...

Wat nu? Is het nu echt mijn eigen probleem? Dien ik die 5.500 euro zelf op te hoesten of is er nog iets dat ik kan ondernemen?

2. knap

knap Niet meer actief

Weet dat je het niet leuk vind wat ik ga vertellen maar je moet je kind zo snel mogelijk na de geboorten aanmelden bij je verzekering.

Dus de eerst volgende werkdag na de geboorten bij je oude verzekering en daarna gelijk over naar de andere.

Maar moet ook zeggen wat zijn ze schofterig bezig dit heb jij niet willens en wetens gedaan en ook al eindigde jou verzekering op 31/12/12 dit had jij niet van te voren kunnen weten.

Misschien juridisch advies gaan inwinnen.

3. Demie1983

Demie1983 Actief lid

5 jan 2010
    173
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb je geen rechtsbijstand? Ik zou het daar eens proberen.
    Anders misschien kassa of radar?

4. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ik zou ook eens juridisch advies inschakelen. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Anders even langs het juridisch loket gaan?

Je kunt de regels wat betreft het bijschrijven van je kindje bij je zorgverzekering hier checken (lijst met zorgverzekeraars): Kind bijschrijven zorgverzekering.

Voor bijvoorbeeld Univé geldt de termijn van vier maanden waarbinnen je je kindje moet bijschrijven. Hiermee vervalt dus al het argument van je oude verzekeraar (mocht dat Univé zijn)... Zie: Bijschrijven kind zorgverzekering Univé

5. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    oeii, dat is een flinke rekening!
    officieel moet je inderdaad gelijk inschrijven.
    Je kunt het eventueel ook even bij het cvz navragen.
    Heel veel succes!

6. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik heb de kleine meteen bij mijn huidige verzekeraar laten bijschrijven toen we thuis kwamen uit het ziekenhuis (ik heb daar even lang gelegen als mijn zoon).... maar dus alleen bij de verzekering die op 01-01-2013 in ging. Het is niet eens bij me op gekomen dat ik ook nog naar Ditzo moest bellen voor 31-12-2012. Ook omdat ik gewoon wist dat een factuur voor de bevalling op medische indicatie gewoon op mijn naam zou komen te staan.... het is echt zuur. Daar gaat al ons spaargeld, ik kan wel janken :(

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Even een vraag, want dat lees ik niet terug. Voor wie is de rekening bedoelt? Jou of jouw zoontje?

Als je je pasgeboren kind niet binnen 4 maanden na het geboorte aanmeld, dan kun je je kind nog wel aanmelden, echter niet met terugwerkende kracht vanaf de geboortedatum. De kosten die in de periode dan zijn ontstaan zijn voor eigen rekening.

Is de rekening voor jou bedoeld? Dan zou jouw oude zorgverzekeraar deze inprincipe moeten vergoeden. Je was immers op 31-12-12 nog bij hen verzekerd.

8. knap

knap Niet meer actief

Door dat hij naar de neo ging viel dat buiten de bevallingskosten.

Dochter moest ook even naar de couveuse en daar kreeg ik ook de eerste keer een aparte rekening van. De eerste keer deze kon ik wel rechtstreeks indienen bij de verzekering omdat ze al ingeschreven stond.

Maar bij jou ligt het verhaal anders. Ze is geboren op 31/12/12 en is die dag ook naar neo gegaan. Dus die rekening is van die dag.

Maar dit kon je ook gewoon weg niet weten. En daarom is het extra zuur.

Toch juridische advies in winnen. Want zo veel geld zelf betalen is wel heel erg veel geld.

9. Aylen

Aylen Niet meer actief

#9 Aylen, 19 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 aug 2013
    @G89 Nee, hij staat op naam van mijn zoontje. Daar zit het probleem dus... Ik heb net gebeld met de afdeling facturering van het ziekenhuis met de vraag of de rekening op mijn naam kan óf een dag later gedateerd, maar dat doen ze niet. Ze hebben wel beloofd dat de stroom herinneringen even geblokkeerd wordt en dat ik geen boete krijg voor het te laat betalen van de rekening. Indien nodig kan ik zelfs een betalingsregelingsregeling treffen.
    Maar wat een ellende, dit. Zo. Ditzo.

10. Aylen

Aylen Niet meer actief

@knap Bij Ditzo vinden ze dat ik dat wel had kunnen weten. Heb zojuist iemand van de klantenservice gesproken die zei dat het wel een heel lastig geval was en dat er misschien coulance getoond kon worden, maar daar mocht ik niet van uit gaan. Er wordt later vandaag nog contact met me opgenomen.

Verschrikkelijk, voor die paar uurtjes in 2012... Maar ze staan gewoon in hun recht, ik heb de kleine lettertjes er nog eens op nagelezen. Dit is mijn eigen schuld.

11. Slaapgebrek

Slaapgebrek Actief lid

23 jun 2010
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Aylen, heb er geen verstand van maar een beetje googlen zie ik dat het hoogstwaarschijnlijk echt pech is. Want je hebt vier maanden de tijd en daarna inschrijven betekent niet met terugwerkende kracht. Dus dan komen de kosten voor jezelf. Ik was eht zelf ook vergeten maar kreeg een herinnering van de verzekeraar zelf. Omdat het om een groot bedrag gaat zou ik als ik jou was toch juridische hulp eropz zetten. Wie weet weten zij nog iets. Zou zonde zijn als ej te snel betaald. Maar als je er echt niet onderuit kunt dan weet je in elk geval dat je alles geprobeerd hebt.

12. knap

knap Niet meer actief

Echt balen meis. Wie leest nou echt de kleine lettertjes bijna niemand toch en je bevalt ook niet elk jaar. Ben een andere mening toe gedaan. In jou geval. Heb het met je te doen. Wie denkt nu aan de verzekering op de dag van bevallen. En wie staat er bij stil dat je op 31/12/12 bevalt je net een andere verzekering een dag later krijg daar sta je toch echt helemaal niet bij stil. Misschien als je naar de rechter gaat dat die ook zegt dat het echt een verhaal is van overmacht dat je niet alles kunt weten. Je bent geen geleerde of jurist.

13. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Balen! Ik hoop dat ze uit coulance iets kunnen regelen voor je.

14. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik hoop het ook.

Net nog eens gebeld met het ziekenhuis en gevraagd of ze de rekening niet kunnen opdelen, zodat ik alleen hoef te betalen voor de eerste dag (31-12-2012) en dat de rest van het verblijf vanaf 01-01-2013 toch gewoon door mijn huidige verzekeraar betaald wordt. Maar ze willen de factuur niet terugtrekken en opnieuw opmaken. Dammit! Mijn ideeën raken op...

15. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.205
    6.631
    113
    Wat raar van het ziekenhuis dat ze de rekening niet willen opsplitsen in jouw deel en je zoons deel; en in 2012 en 2013. Heb je het hoofd van de financiele administratie al gesproken?

16. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ja, heb ik gedaan. Ze heeft me geadviseerd om contact op te nemen met de klachtencommissie en daar heb ik net een mail naar gestuurd. Volgens het hoofd administratieve zaken kan het niet opgesplitst worden omdat ze niet meer rekenen met losse verblijfdagen en losse behandelingen, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Waar wordt dat bedrag dan op gebaseerd? En als er achter pas een rekening kan worden opgemaakt voor het totale verblijf en de totale behandeling, waarom wordt hij dan op dag 1 al gefactureerd? Doe dat dan ook op de ontslagdatum! En waarom krijg ik die factuur pas 7 maanden later, wanneer ik niets meer kan regelen bij de verzekering? Allemaal vragen die ik bij de klachtencommissie heb neergelegd.

17. kvinna

kvinna Niet meer actief

Jeeemig, zeg. Ik moet eerlijk toegeven dat ik hier vaak topics lees waarbij ik denk: dat had je eigenlijk kunnen weten, wat suf zeg. Maar dit? Je hebt dus je kind wel binnen vier maanden aangemeld, alleen voor die ene dag bij je oude verzekering niet. Heel eerlijk gezegd denk ik dat als je je kind voor die dag nog wel had willen aanmelden, dat dat nog problemen had opgeleverd omdat je niet meer bij hen verzekerd was. Ik ben heel georganiseerd en heb mijn administratie altijd op de rit, maar ik ben bang dat ik tegen hetzelfde probleem aangelopen was.

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Eigenlijk vind ik dat als je je kind netjes binnen die vier maanden aanmeldt, dit automatisch ook moet gelden voor de verzekering die binnen die vier maanden is afgelopen.

Je zou ook eens de Ombudsman kunnen contacteren. Misschien is zo'n regel er wel.

En inderdaad bij het ziekenhuis op de stoep staan. Voor hen is het natuurlijk boekhoudkundig handiger om alles op het oude jaar te hebben, voor de budgetten en dergelijke.

Wat een nare situatie, ik hoop dat je eruitkomt en dat anderen die dit lezen hier misschien aan zullen denken als hun kindje ook op de laatste dag van het jaar geboren wordt! Wat een pech, zeg.

18. Taliada

Taliada Actief lid

29 mei 2012
    366
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toen jij je zoontje bij je nieuwe maatschappij meldde heb je gezegd dat het om een geboorte ging?
    Ik heb er wel heel veel verstand van dus als je wat meer info wil stuur me dan even een pb.

19. Taliada

Taliada Actief lid

29 mei 2012
    366
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er zijn wettelijk afspraken gemaakt over welke data ziekenhuizen moeten vermelden op de nota en dat is bij deze behandeling dé begindatum van de behandeling. Het ziekenhuis kan hier niets mee.

20. Aylen

Aylen Niet meer actief

YESSS! Net een e-mail ontvangen: Ditzo toont coulance en vergoeden alsnog :)

Heel fijn na twee weken bellen en schrijven en vanalles en nogwat opzoeken en héél veel zorgen maken. Echt een opluchting!

Deel Deze Pagina